A közösségi oldalak rendkívül jó és olcsó eszközök arra, hogy segítségünkre legyenek céljaink elérésében azáltal, hogy szabad hozzáférést és alapvető részleteket biztosítanak a fogyasztói kutatási folyamatokhoz, egyfajta kiskaput nyitva az ’insightok bankjába’. Mindazonáltal mindezt nem tudják teljesen automatikusan elvégezni, a folyamat mögött lévő szakképzett profik nélkül. Legalábbis egyelőre még nem.
A régi szép időkben, még a recesszió előtt (cirka 2006), részt vettem egy konferencia előadáson, mely egy nagyszerű etnográfiai kutatási projektet foglalt össze. Hónapokon keresztül, egy sörgyártó cég által megbízott csoport utazta keresztül-kasul az USA-t, önfeláldozóan töltve estéiket egyik bárban a másik után, a sörivó férfiak tökéletes megjelenését keresve az ügyfél jövőbeli reklámkampánya számára. Az etnográfusok nyilvánvalóan mindenkinek rendeltek italokat a bárban, a jelenetek videóra rögzítésének jogáért cserébe. Miután temérdek időt és pénzt költöttek el (és hozzájárultak a sörfogyasztási trendek nemzeti szintű növeléséhez), végül meglelték a megfelelő jeleneteket, melyeket aztán színészek ismételtek el a reklámokban.
Életünk drámaian megváltozott amióta a felgyorsult piackutatás idejét éljük. Ma, amikor tisztázni kell egy bank fedezet nélküli csekkjéről szóló felszólítást (akár ránk, akár rájuk vonatkozóan), és amikor a játékautók gyártóinak részvényei magasabban állnak, mint a GM-é (General Motors), ez a projekt nem valószínű, hogy megtörténne – egyszerűen nincsen rá keret. Ez nem azt jelenti, hogy a vállalatok teljes egészében hanyagolnák a fogyasztói kutatásokat. Sőt, az egyre csökkenő mértékben veszni engedhető bevételek inkább serkentik a minden eddiginél értékesebb, hatékony insightok készítését. Az üzlet kétségbeesetten keresi azokat a módokat, melyek révén többet érhetnek el kevesebbel. A fent említett projekt esetét véve, ma már egy szemfüles diák is készíthet összehasonlító insightokat anélkül, hogy elhagyná a kollégiumi szobáját, és bármilyen kiadást eszközölne. Nos, a ’diák’ rész lehet, hogy egy kicsit túlzás. Egyezzünk ki inkább egy ’szemfüles kutatóban’, akinek van internet hozzáférése és erős kávé ellátása a nagy költségvetés helyett.
Nem feltétlenül szeretném azt sugallani, hogy teljes egészében térjünk át a SurveyMonkey.com kérdőíveire (ez az a cég, amely állítólag a web vezető kutatási eszköze az Alexa szerint, jelenleg a Fortune 100 cégek több mint 80%-a használja a SurveyMonkey-t). Míg sok esetben egyszerűségük elegendő, legfőképp az igen nagy hasznot hajtó – ingyenes - árfekvést tekintve, nem számol azon emberek idejével, és szakértelmével, akik ezen és más Csináld Magad (DIY) eszközöket használják. De amikor olyan nagy volumenű projektekről van szó, mint a fentiekben bemutatott is, egy józaneszű fogyasztói kutató szakember használható insightokat készíthet egyszerűen a média megosztására létrejött oldalak, pl. Flickr vagy YouTube hatalmas mennyiségű fotójának és videóinak elemzésével is anélkül, hogy ténylegesen bármennyi pénzt is kellene költenie (az utazási iparág és a bárok pechjére). Minden kétséget kizáróan, e megközelítés feleslegessé tenné a hagyományos piackutatók jogos, bár kétségbeesett kérdéseit a módszerek érvényességére, a fogyasztók reprezentativitására, hibahatárokra, stb. vonatkozóan.
Ez két kérdést eredményez: Mik a fenyegetések a piackutatás világa számára? Mik a lehetőségek? Ezek nagyon bonyolult és távolinak tűnő kérdések. Mégis a válaszok mélyen összefonódnak, és sok esetben egyszerűen megegyeznek.
Az évek teltével a hagyományos, teljes körű piackutatás nagymértékben mellőzötté vált, a különböző résztvevők nyomásának eredményeként. A nyomás alulról jött, a DIY eszközök és az ügyfelek által elvégzett, nem-szisztematikus tanulmányozgatások irányából; illetve fölülről, a hatalmas menedzsment tanácsadó cégektől. És most megjelent egy sokkal nagyobb veszedelmet jelentő veszély a láthatáron. Valójában ez már jelen van több mint 250 millió internet használó képernyőjén, akik közül 120 millióan naponta legalább egyszer bejelentkeznek a Facebookra. A közhiedelemmel ellentétben a Facebook használók több, mint kétharmada nem főiskolás-egyetemista, és a leggyorsabban növekvő demográfiai szegmens a 35 fölöttieké.
Az ügyfeleknek el kell érniük a fogyasztókat. Ez a fő oka a panelszolgáltatók elburjánzásának a múlt évtizedben. Bár a trend már ’kreatíve pusztulóban’ van néhány igen erőteljes és demokratizáló résztvevőnek köszönhetően, mint amilyen a Facebook is. Ha a fogyasztókkal kapcsolatos hír- ill. ismeretszerzés a téma, az igazán fontos az, hogy a személyes információk hogyan, hol gyülemlenek fel (engedélyekkel természetesen). Nehéz legyőzni a Facebookot ebben a játékban. Az emberek nagyon máshogy viselkednek a Facebookon más fórumokhoz képest. Merik a valódi nevüket használni, hogy valódi érzelmekről, gondolatokról, ízlésről, preferenciákról, benyomásokról, elvárásokról és félelmekről beszéljenek, nyíltan feltárva ezzel igazi belső énjüket. Ez egyáltalán nem tűnik olyannak, mint ’az Internet, ahol senki sem tudja, hogy egy kutya vagy’, miként még egy évtizede sok piackutatási rendezvényen jellemezték. És nem is hasonlít eszerint az Internet arra a másik nagyra, a Google-re, ami az átlagosra alapoz, és a böngészési történetükön kívül vajmi keveset tud a látogatókról.
A Google és a Facebook közti különbségek most egy, magának az Internetnek a jövőjéről szóló háborúba csapnak át. A csetepaté egyik oldalán állnak a precíz, kifinomult algoritmusok, melyek a világ információinak minden bitjét megszűrik és kifacsarják, hogy a virtuális világ technikailag tökéletes, de érzelemmentes diagramját hozzák létre. Az ellenkező gondolkodás, melyet a Facebook is bátorít, egy humanizált Web, ahol barátaink bizalmas hálózatára támaszkodva igyekszünk információkhoz jutni, és az alapján ítéljük meg ezeket, miként azt az emberek évezredek óta természetesen teszik. Most a folyamat sokkal azonnalibb és bővebb, mint valaha, sokszor egymástól ezer kilométerekre lévő embereket foglalva magába.
A csata kimenetele erőteljes hatással lesz a marketing, hirdetés és piackutatás iparágára. A hagyományos, hirdetőtáblás eljárások, benyomások és PPC-k egyre kevésbé hatékonyak, fenyegetve ezzel az Internet jövőbeli ’Google-jeit’. Mégis, a legfrissebb online fogyasztói kutatások közelebb állnak ehhez a modellhez, mint a Facebook filozófiájához. Semmi sem csábítóbb a panelisták számára, mint hogy őszinték lehessenek a panelszolgáltatójukkal, a demográfiájukkal és véleményükkel kapcsolatban. A felmérések, kutatások felépítése adhat néhány ötletet arról, amit az emberek a múlttal, esetleg a jelennel kapcsolatban gondolnak, de a jövőre vonatkozóan nem. Van valami steril és merev ezekkel a végtelen, begyűrűzött kérdőívekkel kapcsolatban, melyek fojtogatják a fogyasztói véleményszerzés igazi lényegét. De még meg kell találnunk ennek igazi helyettesítőjét az új Internet filozófiának megfelelve.
Rajta tartva ujjait a 250 millió felhasználó kiterjedt és valós személyes információján, a Facebook nagy befolyással bír, egy nagy skála monopóliumával. Mint minden monopóliumnál, itt is fennáll annak a veszélye, hogyan használják majd fel. A Facebook még mindig keresi annak módját, hogyan értékesítse modelljét, agresszíven tekintve a marketingre és a piackutatásra, mint kézenfekvő megoldásokra. Bár a Facebook internalizálhatná és hatékonyan monopolizálhatná a piackutatást, tagjainak köszönhetően a világ legnagyobb piackutató cégévé válva gyakorlatilag egy éjszaka leforgása alatt, ez nem valószínű, hogy megtörténik.
Először is, a felhasználók nagyon érzékenyek abban a tekintetben, hogy személyes információikat engedély nélkül osszák meg. A Facebook azt elég keményen tapasztalta meg, amikor is a közelmúltban megpróbálta csendben megváltoztatni a személyességi jogokat, és kivívni az oldalon összegyűjtött személyes információk és tartalmak teljes tulajdonjogát. A felbődülés olyan heves volt, hogy a cégnek nagyon gyorsan visszakoznia kellett. Egy reálisabb, mégis szövevényesebb megoldás a Facebook piackutatási felhasználására az lehet, hogy egyfajta érintkezési felületként lehetővé tegye külső, harmadik személyeknek a különböző csoportokhoz való hozzáférést, így végezve el kutatásokat, tanulmányokat nem romboló, támadó módon, kommercializálva azt eltérő liszenc eszközökkel. Ezen megoldás általában véve forradalmasítaná a piackutatás lehetőségeit, és valószínűleg felfrissítené az iparágat.
Egy ezen a területen felmerülő fejlesztés a piackutatás integrálása a tényleges marketing folyamatba – amolyan valós idejű piackutatás. Gondoljunk egy jól felépített tanulmányra, melyben a fogyasztók normál tevékenységeiket végezve az Interneten, különböző lehetőségekről, utakról, linkekről döntenek, miközben nincsenek is tudatában annak, hogy egy kísérlet alanyai (igen, ezt meg lehet tenni legálisan is). Összetett (pl. próbaképpen megtervezett) lehetőségeket alkotva az oldalak, listák, képek, weboldal megjelenítések és más típusú tartalmak számára felfedhetjük az intuitív, öröklött, és nem a megtanult, vagy maguk által már megmagyarázott fogyasztói preferenciákat. Ezt követhetné néhány, a közösségi oldalakon elvégzett, nem háborgató jellegű, egyszemélyes mintavételezés, melyekkel mélyebb betekintést nyerhetünk, kielégítve az ügyfél oldal fókuszcsoport megközelítését.
De van még egy felmerülő fenyegetés / lehetőség a piackutatás szempontjából (attól függően honnan nézzük). Az utóbbi években a fogyasztók közvetlen kérdezése kiment a divatból, különböző valós idejű tanulmányok és megfigyeléses kutatások (legfőképp online fogyasztói viselkedésekre vonatkozóan) javára. Ha a passzív és igen specifikus megfigyelések mögé nézünk (pl. etnográfiai, háztartáson belüli kutatások személyes tisztálkodó szerekre vonatkozóan), a Twitter modellje egy nagyon erőteljes versenyzőnek tűnik, mely a kutatást aktívabbá és feltáróbbá teszi, semmint megfigyelővé. A Facebookkal ellentétben itt nincsenek alapértelmezett / mesterséges határok a szerzők és látogatók között – legtöbbször bárki megnézhet bárkit, minden személyességi tilalom nélkül. Ez a csatorna nagyon megbízható és értékes információt biztosít a fogyasztói felfogásokkal kapcsolatban, melyek készen állnak rendelkezésre, minden hosszadalmas és drága felmérés nélkül. Valójában az adatok ingyenesek, amihez értékeket csatolhatunk megfelelő analízissel.
A közelmúltban a Microsoft, melyet nem arról ismernek, hogy érdeklődést mutatna az 1 milliárd USD alatti értékű piacok iránt, egy új közösségi oldalakat elemző eszközt mutatott be, melynek a fedőneve a Looking Glass (Nagyító). Az eszköz lehetővé teszi a cégeknek, hogy megfigyeljék, részt vegyenek és analizálják a közösségi oldalak tartalmát. Például az eszköz rögzíti a márkanevek használatát online beszélgetésekben, és automatikusan negatívumként vagy pozitívumként jelöli – ezzel lehetővé téve a tulajdonosoknak a gyors beavatkozást a megfelelő üzenetekkel.
Egy márkákat követő szakember egyaránt lehet megrémülve vagy felvillanyozva az új lehetőségek széles tárházától. Számos ingyenes eszköz van – a Google Trends-je, Insight and Alerts, Twitterturly (ami azokat a honlapokat rangsorolja, amelyekről beszélnek az emberek), Twitter Search, Tweetscoop (témák aktivitását leíró grafikonok), Scoopler (a közösségi oldalakról származó update-ek folyamatos indexelése), stb. Az információk aranybányája csak egy klikkelésre van. A Twitter céljával, hogy egy éven belül elérje az 1 milliárd felhasználót, a megközelítés, amit én Kísérletező Kutatásnak nevezek, eddig nem látott lökést kap a valós idejű insightoknak köszönhetően, melyeket hatalmas mennyiségű fogyasztó produkál, gyakorlatilag ingyen.