HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Egy bizarr szervezet: Piackutatás Felszabadítási Front

2010.04.29. 06:31 Forecast Research - www.forecast.hu

A világ tele van bizarr szervezetekkel, ilyen volt például néhány éve a Kerti Törpék Felszabadítási Frontja: 

"A Kerti Törpe Felszabadítási Front először 1997-ben jelent meg a nagy nyilvánosság előtt, amikor egy észak-franciaországi bíróság bűnösnek találta főkolomposát kb. 150 db kerti törpe eltűnésében és felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte. Ezt az akciót 1998. szeptemberében újabb követte, amikor a kelet-franciaországi Briey-ben kerti törpék tömeges öngyilkosságot követtek el: 11 kerti törpét találtak ugyanis nyakánál fogva felakasztva egy híd alatt. Közelükben búcsúlevelet találtak: "Midőn e szavakat olvasod, mi már nem tartozunk önző világodba, melyet csinos kis dekorációkként szolgálhattunk csupán."
 
"A törpeszabadítók rendszeresen elrabolják az agyaglényeket, és szabadon engedik őket a mezőkön, hogy végre a kertőrzők is fogyaszthassanak alkoholt, divatosabban öltözködhessenek, és hódolhassanak a szexuális élvezeteknek. Vagy elviszik őket nyaralni, mint Amélie az ő csodálatos életében."
 
Szabadítsátok ki a kerti törpéket.....ööööö....nem, a piackutatókat!
 
Nem ennyire bizarr – de azért eléggé – a 2006-ban megalakult Research Liberation Front (Piackutatás Felszabadítási Front). A honlapjukat megtekintve első látásra nem teljesen egyértelmű, hogy akkor ez most mennyire komoly, mert viccnek azért durva lenne. A honlap olyan, mintha Che Guevara és a Vörös Brigádok fogott volna össze és csinál egy közös oldalt. A Front magát dinamikusan fejlődő szervezetként aposztrofálja, melynek célja hogy forradalmat csináljon a piackutatásban és ezáltal felszabadítsa azt...
 
A RLF közvetlen akciókat szervez a szerintük elavult kutató- és prezentációs technikák ellen, megmentve így a fogyasztókat és ügyfeleket attól a horrortól,  melynek gyakran kiteszik őket az úgynevezett piackutatás nevében...

A Research Liberation Frontot 2006-ban alapították, az alapító tagok: Beverly Clarke, Douglas Dunn, Fiona Blades, John Griffiths, Lee McEwan, Simon Blythe, Stephen Phillips és Surinder Siama.

Azért hozták létre a szervezetet, mert úgy gondolták, valakinek tennie kell valamit a régi, elavult módszerek ellen, melyek még mindig használatban vannak...  A Front természetesen bátorítja a kísérletezést (ellentétben az Animal Liberation Fronttal, mely ez ellen van:-).

Az RLF credo:

Hiszünk abban, hogy:

  • A jó kutató a háziasszonyoktól kezdve a drogdílerekig bárkivel szóba áll.
  • Ott kell beszélni az emberekkel, ahol ők (és nem a kutatók) kényelmesen érzik magukat.   
  • Azt kell mérni, amit az emberek valóban tesznek, nem pedig azt, amiről csak beszélnek, hogy teszik.
  • Az ember egy csordaállat és nem minden csordatag egyenlő.

Ellenezzük:

  • Azt a hitet, hogy a számok soha nem hazudnak.
  • Ostoba kérdések feltevését irreleváns megkérdezetteknek.
  • Az olyan debriefinget, ahol a fél szoba szundikál.
  • Az ügyfeleket, akik ezt mondják: 'de hát mi mindig így csináltuk'.
  • Azt a kegyetlen bánásmódot, ami a kutatókat éri egy esti buliban, amikor elmondják, hogy mivel foglalkoznak.

Kutatók, ügyfelek és ügynökségek az egész világon egyesüljetek!
 
Hát, kedves frontharcos kollégák, a magunk részéről sok sikert kívánunk. Reméljük azért, hogy robbantások nem lesznek a hagyományos módszertant használó ügynökségek irodái előtt és talán a PMSZ elnökét sem fogjátok egy autó csomagtartójában elrabolni. Esetleg néhány kutatóval meg lehetne próbálni azt a kerti törpés dolgot, nem, nem az akasztásosat, hanem a mezőn való szabadon engedést, divatosabb öltözködést, meg a többit... :-)))

 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató rlf research liberation front piackutatás felszabadítási front

Az EmSense szerint a neuromarketing az első

2010.04.28. 07:12 Forecast Research - www.forecast.hu

Az agyhullám-mérés specialista cég, az EmSense Corporation egy új neuromarketing mérési eszközt fejlesztett ki, EmBand 24™néven, amely állításuk szerint túlhaladja a sok szempontból korlátozott orvosi EEG-ket, melyeket eddig piackutatásra használtak.

Az eszköz több új saját technológiát alkalmaz, mint a Sensor Fusion Processors™, Contact Clusters™ és Through the Hair EEG™. A Contact Cluster technológia megengedi a kutatóknak, hogy számításba vegyék a válaszadók egyéni anatómiai különbségeit, amíg az új Through the Hair EEG szenzorai szükségtelenné teszik az olyan kellemetlen, piszkos géleknek a használatát, melyeket a vizsgálat után eddig le kellett takarítani a résztvevőkről.

Az EmSense saját érzékelői az orvosi érzékelőknél pontosabban mérnek. Az új eszközön 24 érzékelő van, mindegyik 20,000 mérést végez egy másodperc alatt. Az eszköz mindössze egy perc alatt beállítható és pontosabb mérést biztosít a homloklebenyek esetében, melyek a fő döntési központok az agyban. Az új eszköz javasolt felhasználási területei az un. shopper-kutatások, termékfejlesztések, amíg az eredeti EmBand-et inkább reklám-, koncepció-, média-, csomagolás-tesztekre, valamint online marketing és web-site usability tesztekre használják.

Az EmSense Corporation székhelye San Franciscóban, web oldala pedig itt található: www.emsense.com.
 

1 komment

Címkék: fmri piackutatás fogyasztói magatartás agyhullámelemzés neuromarketing agyszkennelés

A Piackutatás blog számokban

2010.04.27. 06:10 Forecast Research - www.forecast.hu

A Piackutatás blogon naponta többnyire 100-200 fő között van az egyedi látogatók száma (ez erősen függ attól, hogy jelenik-e meg post, ha igen akkor az mennyire érdekes az olvasók megítélése szerint; hétköznap erősebb a forgalom, hétvégén/ünnepek alatt gyengébb). Ebben az évben a legjobb napunk április 1-én volt, 428 fő egyedi látogatóval. A napi látogatók mellett a blog hírlevelére eddig 130 fő iratkozott fel, számuk lassan, de biztosan nő. A Piackutatás blog postjait RSS-ben kb. további 700-800 fő kíséri figyelemmel minden nap, az elmúlt 2 évben ezen a területen értük el a legjelentősebb – több száz százalékos – növekedést. Az egyes kategóriák közti átfedések mellett is látható, hogy naponta több százan kíváncsiak ránk.

A hírleveleseink 80 százaléka céges email címmel iratkozik fel, köszönhetően annak is, hogy nem spammeljük őket, az új postok megjelenéséről értesítő emailek mellett soha, semmilyen emailt nem küldünk – aki akar, az majd megkeres minket. A hírlevélre feliratkozottak adataiból és egy blog olvasók körében végzett korábbi felmérésből azt látjuk, hogy olvasóink többsége (kb. 80 százaléka) vagy budapesti multi cégnél dolgozik, ügyféloldali marketingesként / piackutatóként, vagy piackutató intézetnél, ügynökségnél – ez utóbbi területen a kollégák közt számunkra is meglepő módon nagy arányban vannak  vezető beosztásban (kutatási vezető, kutatási igazgató, cégvezető, stb.) dolgozók. Gyakorlatilag majdnem az összes PPT-s (Professzionális Piackutatók Társasága) és PMSZ-es (Piackutatók Magyarországi Szövetsége) piackutató cégnél, intézetnél vannak hírlevelünkre feliratkozott kollégák. Ugyan mi lehetne ennél jobb reklám?

Az elmúlt 7 hónapban jelentősen növeltük az aktivitásunkat, átlagosan havonta 22,4 post jelent meg a blogon és bár a mennyiség nem minden, de mégsem hallgathatjuk el, hogy ez sokkal több, mint az összes többi piackutatással foglalkozó (komoly, színvonalas) hazai blog által havonta együttesen publikált tartalom!

Figyelembe véve, hogy a téma mennyire marginális és csak a szűk szakmát érdekelheti, nem vagyunk elégedetlenek a számokkal. (De elégedettek sem.) Köszönjük, hogy olvastok minket, folytatjuk. (Az irányvonal marad, a blog fő profilja továbbra is a piackutatás nemzetközi híreinek, trendjeinek legjava - csupa olyan válogatott anyag, mely magyarul csak itt a blogon olvasható, mindez kiegészül persze időnként saját posztokkal, interjúkkal, egyéb anyagokkal is.)

5 komment

Címkék: blog statisztika piackutatás pmsz ppt

Dolgok, amiket tudok (és nem tudok) a márkakutatásról (mini-sorozat, 9/10.)

2010.04.26. 07:07 Forecast Research - www.forecast.hu

Nigel Hollis, a Millward Brown vezető globális analitikusa, megosztja elméleteit, és hangot ad kételyeinek a márkakutatás jövőjéről.

Tudom, hogy az értékes insightok nem csak a különbözőségek kiemelésének, hanem a hasonlóságok meghatározásának eredményei is lesznek.

A kutatókat hagyományosan arra tanítják, hogy a különbségeket keressék – a demográfiai csoporton belül, országon belül, időben – és hogy statisztikai elemeket használjanak ezek megerősítésére és leírására. De ha globális szinten kapunk kutatás-szervezési megbízást, akkor hasonlóságokat kell keresnünk az országok és kultúrák között, melyek jelentőséggel bíró és meggyőző alapot szolgáltatnak a márka helyzetének meghatározásában. Amennyiben igenis vannak különbségek a kultúrák között, akkor a kérdés nem az, hogy ‘Statisztikailag jelentősek-e ezek a különbségek?’, hanem, ‘Fontosak-e ezek a különbségek?’ Hogy sikeresen megválaszolhassuk ezt a kérdést, a kutatóknak meg kell felelni a megértés kihívásának mind termék kategória, mind kultúra terén, hogy kibogozhassák azokat az összegubancolódott szociális és kulturális szálakat, melyek a nemzetek határai között feszülnek. A helyi szintű tudás mindenképpen kritikus lesz a kontextus és jelentéstartalom megfelelő megértésének biztosítása érdekében. (Research-live)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás marketingkutatás marketing insight márkapreferencia márkaerő márkaépítés márka kommunikáció márkakutatás

Csak egy mondat - piackutatóktól

2010.04.23. 06:39 Forecast Research - www.forecast.hu

„A kommunikáció 90 százaléka nonverbális – ez aztán a kihívás az online kutatásoknál!”

2 komment

Címkék: piackutatás piackutató online kutatás nonverbális kommunikáció

'Nincs Válasz' mint válasz lehetőség a kérdőíven

2010.04.22. 06:32 Forecast Research - www.forecast.hu

Amikor zárt kérdéseket írunk, kell-e olyan lehetőségeket felkínálni, mint “Nem tudom/ismerem”, “Nem értelmezhető” vagy “Nincs válasz/vélemény”? Az aggodalom tárgya az, hogy felkínálva ezeket a lehetőségeket, egyszerű egérutat adunk a válaszadóknak ahelyett, hogy pont végiggondolnák, mi a legjobb válasz a kérdésre.

És éppenséggel ez az, amit Jon Kronsnick, ill. mások ismertek fel “A "Nincs Válasz" Válaszlehetőség Hatása az Adatminőségre” tanulmányukban.

Sok tapasztalt kutató szerint, a ’nincs válasz’ opciónak csökkentenie kellene a nyomást, amit a valójában igazi véleménnyel nem rendelkező válaszadók éreznek, hogy kielégítő választ produkáljanak. Ezzel szemben, a felmérés hatékonyságának oldaláról nézve, a ’nincs válasz’ opció elbátortalaníthat némely válaszadót attól a gondolkodást jelentő munka elvégzésétől, mely a valós véleményék vizsgálatához feltétlenül szükséges. Ezen vitát feltárandó, három háztartásbeli felmérésből származó, kilenc kísérlet adatait használtuk fel. A ’nincs válasz’ opció kísértése a következőkben volt a legnagyobb:

1. a legalacsonyabb kognitív képességekkel rendelkező válaszadók körében (megszerzett végzettség által mérve),
2. a nem szóban – hanem egyéb módon – válaszolók körében,
3. a felmérés során időben később feltett kérdések esetében,
4. azon válaszadók körében, akik kevés erőfeszítést tettek a folyamat érdekében.

A szóban forgó attitűd riportokat nem befolyásolta a ’nincs válasz’ opciók kihagyása. Ezek az eredmények azt sugallják, hogy a ’nincs válasz’ opciók használata az attitűd mérőkben nem növeli az adatminőséget, de eleve kizárja néhány fontos vélemény vizsgálatát.

A ’nincs válasz’ választása jellemzőbb azokra a válaszadókra, akik “inkább névtelenül, mint szóban válaszolnak” – pl. önállóan kitölthető felmérésekben résztvevő válaszadók, amilyenek a levél, webes vagy behívásos felmérések, a telefonos vagy személyes felmérések helyett. Ennek oka az, hogy minden válaszadó látja a ’nincs válasz’ lehetőséget egy írott felmérésben, de egy szóbeli felmérésben ezt jellemzően nem olvassák fel a válaszadónak, hanem tartalékként tartják meg, és csak akkor választják, ha a válaszoló hozza fel.

Az egyik mód, hogy ezt egy online felmérésben megközelítsük az, ha nem kínáljuk fel válaszlehetőségként a kérdésben, amennyiben a válasz nem ténylegesen szükséges. Így a válaszadó nem látja a “Nem tudom” lehetőséget, miként a lehetséges változatokat fontolgatja, egyszerűen kihagyhatja az egész kérdés megválaszolását. Ennek megfelelően, csak ott használnék ’nincs válasz’ lehetőséget, ahol a válasz feltétlenül szükséges, és ha ez a bizonyos kérdés nehéz lehet a válaszadóknak: például, ha egy múlt béli tranzakcióról kérünk konkrét részleteket, vagy olyan részletekre vagyunk kíváncsiak a válaszoló cégéről, melyeket egyszerűen nem tudhat.

A ’nincs válasz’ lehetőségek elemzésekor gyakran jól jön, ha kihagyjuk ezeket a grafikonokból és gyakorisági táblázatokból. A felméréssel kapcsolatos szoftveralkalmazásoknál minden lehetőséghez egy kódot rendelhetünk (pl., egy lehetőséget csatolhatunk az előre lekódolt “Nem értelmezhető”, “Nem tudom” vagy “Elutasít” jelentésekhez), majd ezeket a kódolt értékeket kihagyhatjuk a grafikonokból, és a gyakorisági táblázatok százalék oszlopaiból. Ahelyett, hogy azt mondanánk, “70% mondott igent, 20% mondott nemet, és 10% nem tudta/ismerte”, ezen értelmezés szerint azt mondhatjuk “78% aki tudta/ismerte mondott igent, 22% mondott nemet.” (vovici)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás kérdőív kérdőíves interjú kérdőívszerkesztés

Interjú Kurucz Imrével az online választás-kutatásról

2010.04.21. 19:30 Forecast Research - www.forecast.hu

2009 elején a magyarországi sajtó is hírt adott arról, hogy a YouGov Németországban internetes megkérdezéssel meglehetősen pontosan előrejelezte a hesseni tartományi választások végkimenetelét, ennek ellenére az idei országgyűlési választások előtt csupán egyetlen hazai cég, az NRC készített becslést az első fordulós eredményekre nagyrészt online kérdőíves kutatás alkalmazásával. A voksolás előtt egy héttel 1200 fős mintán végzett felmérés alapján három párt – a Fidesz, az MSZP és az MDF – listás eredményét pontosan eltalálták, a Jobbik szavazatarányát kissé felül, az LMP-ét kissé alulmérték, de utóbbit is biztos parlamenti pártként aposztrofálták. Ezzel az NRC-é volt a legpontosabb előrejelzés azok közül, amelyek még a választás előtt nyilvánosságra kerültek.

Hogyan jött az ötlet, hogy belevágjatok egy ilyen úttörő, de emiatt nem kevés kockázatot is magában rejtő projektbe? – kérdezem Kurucz Imrét, a kutatás vezetőjét.
 
K. I.: Nyugodtan mondhatom, hogy az immár tíz éves NRC az online kutatás specialistája, és ezen a területen jelenleg piacvezetők vagyunk. Tapasztalataink alapján mi tudjuk, hogy az online kutatás működik, de a kutatóknak ritkán adatik meg, hogy valóban, számokkal igazolják vissza módszerük helyességét. A választás egy ilyen helyzet: vasárnap este eljött az igazság pillanata, kiderült, mennyire pontosan mértek a közvéleménykutatók. Egy ilyen esélyt nem szalaszthattunk el, így kísérleti jelleggel elkészítettük a saját előrejelzésünket, amelyet a kampánycsend életbe lépése előtt néhány órával publikáltunk is egy szakmai blogon.
 
Ez volt az első ilyen próbálkozásotok? Elképzelhető, hogy csak véletlenül beletrafáltatok?
 
K. I. Már február végén is végeztünk pártszimpátia-mérést, egy 1000 fős online mintán, és bár az eredmények akkor is hasonlóak voltak az áprilisihoz, emellett nagyon szépen megmutatkoztak a tisztán online mérés torzításai. Az internetes megkérdezés ugyanolyan megbízható, mint a személyes vagy telefonos, bizonyos rétegeket azonban egyszerűen lehetetlen elérni ezen a csatornán keresztül. Elsősorban a 60 évnél idősebb, alacsonyabb iskolai végzettségűekről van szó, akik a választópolgárok közel egyötödét teszik ki. Ha tehát őket nem tudjuk megkérdezni, az szinte bizonyosan torzítást okoz az eredményekben. Legutóbbi vizsgálatunkban ezért már hibrid megoldást alkalmaztunk: az 1200 főből 150-et telefonon kérdeztünk meg, ők többnyire ebből az idősebb, alacsonyabban kvalifikált rétegből kerültek ki.
 
Akkor tehát a hibrid megoldások vezetnek igazán eredményre?
 
K. I. Bizonyos esetekben igen. Ha a teljes lakosságot vizsgáljuk, vagy egy olyan célcsoportot, amelyben az 50 évesnél idősebbek is jelentős hányadot képviselnek, akkor ügyfeleinknek is a hibrid kutatást javasoljuk, amikor az online megkérdezést offline – személyes vagy telefonos – interjúkkal egészítjük ki. Az online és a telefonos megkérdezés egyébként nagyszerűen kiegészíti egymást: előbbivel a fiatalokat, utóbbival az időseket lehet az átlagosnál könnyebben elérni, így egy lakossági megkérdezésre a kettő kombinációja a legjobb megoldás. A 18-49 évesek, vagy bármilyen, 50 év alatti korcsoport vizsgálatakor azonban egy tisztán online vizsgálat is pontos, megbízható eredményre vezet, feltéve, hogy megfelelő infrastruktúra és szakmai háttér áll rendelkezésünkre.
 
Ez mit takar pontosan?
 
K. I. A megbízható online kutatások alapfeltétele egy, a szakmai sztenderdeknek megfelelő, jól menedzselt és ellenőrzött online kutatási panel. Ezen túl, a ahogy általában a piackutatáshoz, úgy az online kutatáshoz is elengedhetetlen a szakmai hozzáértés. A kérdésfeltevés, a minta összeállítása vagy akár az adatok elemzése, előrejelzések készítése mind olyan dolog, amit érdemes szakemberekre bízni, ha igazán megbízható és pontos eredményre van szükségünk.

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató politikai véleménykutatás nrc online kutatás kurucz imre választáskutatás

Elkezdődött: a Cint közvetlen hozzáférést ad a DIY kutatóknak az online panelekhez

2010.04.21. 12:41 Forecast Research - www.forecast.hu

Nagyon rossz hírt közölt a Research-live tegnap: a DIY barkácsolók már hozzáférnek online panelekhez is (egyelőre csak Svédországban, de a trend megállíthatatlan). Ezzel kezdetét veheti az online kutató cégek, majd az összes többi kutató cég vesszőfutása. Sajnos beteljesülhet az a negatív szcenárió, melyet egy korábbi posztunkban megjósoltunk.

A Cint nevű panelszolgáltató olyan új szolgáltatást indított el, mely mintát biztosít online paneljeiből a DIY (csináld-magad) felmérési eszközökön keresztül.

A „Cint Direct Sample” olyan beépülő modul, mely online DIY eszközökkel, mint például Survey Pirate vagy a Relationwise, működik együtt. Azok, akik maguk akarnak online kutatást végezni, arra tudják használni a beépülő modult, hogy a hozzáférést kapjanak különböző panelekből származó mintákhoz, így nem kell a saját címlistájukat használni vagy kutatóügynökséghez / panelszolgáltatóhoz fordulniuk, hogy megtalálják válaszadóikat. A Cint olyan paneleket használ, melyeket kutatóügynökségek és vállalatok, mint például a Habbo, Bounty, MSN és Metro biztosítanak.

Az eljárást automatizálják, de a Cint azt állítja, hogy a felmérések részletes leírását és a kérdőíveket nyelvtanilag és logikailag ellenőrizni fogják.

A Cint beépülő modult már jelenleg is fut a Survey Pirate-ön és Relationwise-on, és hamarosan futni fog a Netigate-en is. A Cint szerint bármilyen egyéb szoftverhez alkalmazható lesz.

A felhasználók kor, nem, régió, foglalkozás és iskolai végzettség alapján tudják kiválasztani a célcsoportjukat. Akkor kapnak egy instant kvótát és azonnal meg is rendelhetik a kutatást. A válaszokat néhány nap alatt kapják meg és csak a befejezett interjúkért fizetnek.

A cég CEO-ja, Bo Mattsson, mondta: “Több, mint 2.5 millió emberhez adunk direkt hozzáférést az online kutatást tervezőknek.”

Julia Ivars, a Cint üzletág-igazgatója: “Ez mindenkinek, de különösen a kis- és középvállalkozásoknak teremt kutatási lehetőséget. A kutatásunk alapján a marketing és PR-ügynökségek imádni fogják ezt a szolgáltatást. És a Cint Direct Sample szintén ajánlott az olyan kutató-ügynökségeknek, akiknek nincs saját paneljük.”
 

Szólj hozzá!

Címkék: panel piackutatás online kutatás online panel diy kutatások do it yourself survey

Tervezd meg a saját cipődet! – avagy konfiguráló rendszerek, mint a piackutatás eszközei

2010.04.21. 07:58 Forecast Research - www.forecast.hu

Ez már nem a 80-as évek, nem Al Bundy mizantróp világa, a cipőiparban is új szelek fújnak. A „csináld-magad”, „tervezd magad” lenne a jövő a cipőbizniszben? Bizony, ez könnyen lehet.

Az online termék összeállító/tervező eszközök egyre általánosabbá válnak, melyekkel a gyártók a fogyasztóknak az egyedi, személyesebbé tett árucikkek iránti éhségét használják ki. Egy olyan termék-kategória, ahol ez különösen igaz, a cipő.

Az olyan márkák, mint a Vans, K Swiss, Etnies, Shoes of Prey, Puma, Converse, Reebok és a Timberland csak néhány példa erre.

A Timberland egyedi online cipő-tervező szolgáltatását egyetlen stílussal indította el 2004-ben. 2005-ben még 6 mintát adtak hozzá. Az eszköz sokkal sikeresebb volt annál, mint amit a Timberland előre láthatott. Tavaly újratervezték a konfiguráló rendszert, hogy újabb 4 cipő-stílust adhassanak hozzá.

A vevők vagy a semmiből tudják kezdeni az egész tervezést vagy választhatnak egy előre megtervezett csomagból (mely például skarlátvöröstől kezdve rikító zöld és pasztellrózsaszín terveket egyaránt tartalmaz).
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A konfiguráló egy lépésenkénti rendszerre épül:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Termék konfiguráló, mint a piackutatás lehetséges eszköze

A Timberland ennek az online eszköznek a biztosításával egészen egyedülálló módon jut fogyasztói visszajelzésekhez. A web analitika segít a Timberlandnek nyomon követni, hogy melyik bőr felsőrészek, talpbélések, külső cipőtalpak a legnépszerűbbek. A legtöbb eladást produkáló termékeket évenként kétszer tekinti át a cég.

A Timberland azt találta, hogy a legtöbb vevő – a klasszikus férfi cipők esetében – egyszerűen vette a klasszikus dizájnt és színeket vagy csak nagyon keveset változtatott rajta. A nők valamennyivel tovább mennek el a csizmák esetében, de még mindig a konzervatív színeket választják. A sportolásra használt cipők egy fiatalabb, vakmerőbb, különbözni vágyó vásárlóréteget vonzanak, és a menőbb tervek visszatükrözik ennek a rétegnek a demográfiai jellemzőit. Az ázsiai vásárlók messze a legvadabbak, a választott dizájn tekintetében.

Annak a megfigyelése, hogy a vevők mit is terveznek maguknak, segít a Timberlandnek eldönteni, hogy milyen új stílusok lehetnek vonzóak a mainstream vevőréteg számára is.
 

 

Szólj hozzá!

Címkék: online piackutatás fogyasztói magatartás termékfejlesztés

A Toluna folytatja globális paneljének kiépítését

2010.04.20. 07:22 Forecast Research - www.forecast.hu

A magát panel-specialistának nevező cég, a Toluna, 15 újabb ország esetében bővítette közösségi szolgáltatásokkal paneljeit, mellyel összesen már 34 országban van jelen. A tizenöt újabb ország: Chile, Argentína, Brazília, Peru, Mexikó, Szingapúr, Japán, Kína, Dánia, Finnország, Svédország, Norvégia, Csehország, Portugália, Görögország.

A panel-közösségek létrehozása kulcselem a Toluna tevékenységében, mely web 2.0 alapú technológiákat alkalmaz 2002-es piacra lépése óta. A közösségi szavazó-oldalként definiálható www.toluna.com oldalon a tagok el tudnak helyezni magukról profilképeket és egyéb információkat, miközben újabb kérdéseket tehetnek fel a többi tagnak, az oldalra látogatók pedig megtekinthetik a válaszokat. Ebből az alapszolgáltatásból fejlődött ki a QuickSurveys™ online DIY felmérési eszköz, mely arra használja az így verbuválódott közösségeket, hogy válaszadókat kérdezzenek meg, valós idejű szavazások formájában.

A vállalat januárban 15 milliónál több szavazatot fogadott világszerte a portálon keresztül, és ez a szám a hat hónappal előttinek több, mint kétszerese volt. A Tolunának, mely az elmúlt évben felvásárolta a Greenfield Online-t és a Ciao Surveys-t, most tizenhét kirendeltsége van Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában.

Ugyanakkor fontos tudni, hogy a Toluna cég szolgáltatásai egyértelműen a szavazás kategóriájába tartoznak és semmiképpen nem tekinthetők piackutatásnak, mivel annak tudományos ismérveinek egyszerűen nem felelnek meg.

Szólj hozzá!

Címkék: panel online panel toluna diy kutatások do it yourself survey

Feltáró kutatás: kiskapu a fogyasztói insightokhoz? (2/2.)

2010.04.19. 07:00 Forecast Research - www.forecast.hu

A közösségi oldalak rendkívül jó és olcsó eszközök arra, hogy segítségünkre legyenek céljaink elérésében azáltal, hogy szabad hozzáférést és alapvető részleteket biztosítanak a fogyasztói kutatási folyamatokhoz, egyfajta kiskaput nyitva az ’insightok bankjába’. Mindazonáltal mindezt nem tudják teljesen automatikusan elvégezni, a folyamat mögött lévő szakképzett profik nélkül. Legalábbis egyelőre még nem. 

A piackutatás átültetése az Internetre egy évtizeddel ezelőtt nem volt könnyű, de éppenséggel bomlasztó hatású fejlesztés sem – csak új médiája volt a leginkább ugyanazon kérdőívek szolgáltatásának, lecserélve a ló vonta szállítókocsit egy tizennyolc kerekűre – hatalmas termelési eredmény, de ugyanaz a megoldatlan paradigma. Az áttérés a fogyasztók megkérdezéséről a mindennapos életükben és kommunikációjukban való követésükre (az Internet csodájának kihasználásával), valamint megpróbálni kihozni belőle valamit – ez egy bomlasztó fejlődés, mely egy új szemléletmódot és új eszközöket kíván meg. Viszont ez kiegyenlíti a csatát, és lehetővé teszi az újonnan jövőknek, hogy egyenrangúként harcoljanak a hagyományos megközelítésekkel.

A kritikus résztvevő a végén az ügyfél. A legtöbb esetben a klasszikus (azaz régi) környezetből származnak. De az új gazdaság nem (vagy csak nagyon ritkán) használ hagyományos piackutatást. Néhány i-generációs vállalat belülről, saját maga alakította ki kutatásait, kiküszöbölve a hagyományos piackutatás buktatóit (több-kevesebb sikerrel). Inkább web elemzésekre támaszkodnak, melyeket különböző tanulmányokkal egészítenek ki (sajnos általában nem túl szisztematikusak – inkább szórványosak és adaptívak). Van viszont egy különleges lehetőség, mellyel a piackutatási tapasztalatot alkalmazva átalakíthatjuk ezt a sztochasztikus kísérletezést egy sokkal inkább diszciplináris folyamattá, ez a tanulmányok, kutatások tervezésére való alapozás.

Bár ez a folyamat kibontakozóban van már számos e-gazdálkodó cégnél, ez mégis a hagyományos piackutatás területén kívül zajlik. Sőt, ami még rosszabb, a piackutató szakembereket gyakran nem is veszik számításba ebben a játékban, mert túl sok ’régi cuccot’ hordoznak magukkal, míg a valóságban mély szakértelmet tudnának letenni az asztalra, hogyan tehetők a folyamatok értelmesebbé, tudományosabbá és integráltabbá.

Mégis, mindössze egy maroknyi piackutató ugrott rá a témára, hiába a figyelmeztetés, hogy a ’harc’ mostanra kiegyenlített – az eszközök készen elérhetők bárki számára, aki használni kívánja őket. Egész iparágunk, úgy általában véve, ignorálni látszik az új trendet (vagy csak lassanként ismerkedik vele, mint egy új játékkal). Ehelyett, óriási energiákat ölünk abba, hogy gyógymódot keressünk betegeskedő iparágunk számára egy túlfűtött vitában arról, mennyire is reprezentatívak a válaszadók, hogyan emeljük a panelek minőségét, vagy milyen hatással van a kérdések betűmérete illetve színe a kitöltési arányra, stb. Alig feltűnően, a külsősök - gyakran kevés, ha nem éppen minden piackutatási háttér nélkül - megragadják az alkalmat, egyre inkább perifériára szorítva a hagyományos kutatást cégről cégre. Mikor legutóbb megnéztem, a ComScore, a Twitter, a Facebook, az Alexa és más, több milliárd dolláros vezetők az új fogyasztói insightok terén még csak említésre sem kerültek a legtöbb piackutatói szótárban.

A haladást nem lehet megállítani szimplán azáltal, hogy elutasítjuk, támadjuk, vagy megtagadjuk azt. A Polaroid úgy döntött, hogy ignorálja a digitális forradalmat, attól tartva, hogy elveszíti kenyerét a fotográfia globális dominanciája által fenyegetve. Ahelyett, hogy kihasználták volna a márka hatalmas piaci részesedését és hatalmát, a cég megfékezte a fejlődését azzal, hogy továbbra is ragaszkodott a régi Polaroid dobozokhoz, majd végül összeroppant, mert képtelen volt versenyre kelni a neofitákkal, akik közül némelyeknek nulla volt a piaci részesedése korábban ebben a szektorban. Más szavakkal, megpróbálni úgy megnyerni egy háborút jól felszerelt modern tankokkal szemben, hogy ignoráljuk őket, vagy akár szembe szállunk velük vitézi lovagias rajtaütéssel, eléggé valószínűtlen, hogy sikerrel jár majd.

A klasszikus piackutatás nem fog eltűnni, mint a dinoszauruszok, de egyre inkább zsugorodni fog. Hasonlítsuk össze azzal, ami az e-gazdasággal történt. Nem tűnt el minden kőből és cementből épített bolt az internet elterjedése következtében (nos, néhány eltűnt, de messze nem mind). A túlélők alkalmazkodtak az új valósághoz, játszva az árakkal (mint a Wal-Mart), vagy több és jobb szolgáltatást nyújtva. Ez lehet a piackutatás jövőjének az útja is – átformálva a régi, megszokott terepi szolgáltatásokat sokkal analitikusabb és kísérletekre alapozottabb szolgáltatásokká, és segítve az ügyfeleknek az eljárásokat honlapjainkon integrálva.

A kérdőív alapú adatgyűjtés és a fókuszcsoportok perifériára kerülésének visszafordíthatatlan folyamata már zajlik. Egy közelmúltbeli bejegyzés az AMA (Boston) blogján arra figyelmeztet, hogy “Az a piackutató, aki úgy kapaszkodik a konvencionális kérdőívekbe és fókusz csoportokba, mint a fuldokló a mentőtutajba a háborgó tengeren, biztosan el fog süllyedni”. Szerencsére a fogyasztói kutatások legértékesebb része az adatgyűjtés után kezdődik, hiszen még a legjobb eszközök is csak segíthetnek az adatokat átformálni tudássá és insightokká.

A közösségi oldalak tartalom elemzése az ódivatú felmérésekkel és analízisekkel együtt képezik a “fogyasztói kutatások gépezetének hardverjét” a siker utáni versenyben. De mint minden versenyben, a sofőr nyeri meg a versenyt, nem az autó, mindegy mennyire jó is ez utóbbi. A közösségi oldalak rendkívül jó és olcsó eszközök arra, hogy segítségünkre legyenek céljaink elérésében azáltal, hogy szabad hozzáférést és alapvető részleteket biztosítanak a fogyasztói kutatási folyamatokhoz, egyfajta kiskaput nyitva az ’insightok bankjába’. Mindazonáltal mindezt nem tudják teljesen automatikusan elvégezni, a folyamat mögött lévő szakképzett profik nélkül. Legalábbis egyelőre még nem.

Szólj hozzá!

Címkék: google facebook trend piackutatás consumer insight esomar insight közösségi média diy kutatások do it yourself survey kutatási iparág

Feltáró kutatás: kiskapu a fogyasztói insightokhoz? (1/2.)

2010.04.15. 07:12 Forecast Research - www.forecast.hu

A közösségi oldalak rendkívül jó és olcsó eszközök arra, hogy segítségünkre legyenek céljaink elérésében azáltal, hogy szabad hozzáférést és alapvető részleteket biztosítanak a fogyasztói kutatási folyamatokhoz, egyfajta kiskaput nyitva az ’insightok bankjába’. Mindazonáltal mindezt nem tudják teljesen automatikusan elvégezni, a folyamat mögött lévő szakképzett profik nélkül. Legalábbis egyelőre még nem. 

A régi szép időkben, még a recesszió előtt (cirka 2006), részt vettem egy konferencia előadáson, mely egy nagyszerű etnográfiai kutatási projektet foglalt össze. Hónapokon keresztül, egy sörgyártó cég által megbízott csoport utazta keresztül-kasul az USA-t, önfeláldozóan töltve estéiket egyik bárban a másik után, a sörivó férfiak tökéletes megjelenését keresve az ügyfél jövőbeli reklámkampánya számára. Az etnográfusok nyilvánvalóan mindenkinek rendeltek italokat a bárban, a jelenetek videóra rögzítésének jogáért cserébe. Miután temérdek időt és pénzt költöttek el (és hozzájárultak a sörfogyasztási trendek nemzeti szintű növeléséhez), végül meglelték a megfelelő jeleneteket, melyeket aztán színészek ismételtek el a reklámokban.

Életünk drámaian megváltozott amióta a felgyorsult piackutatás idejét éljük. Ma, amikor tisztázni kell egy bank fedezet nélküli csekkjéről szóló felszólítást (akár ránk, akár rájuk vonatkozóan), és amikor a játékautók gyártóinak részvényei magasabban állnak, mint a GM-é (General Motors), ez a projekt nem valószínű, hogy megtörténne – egyszerűen nincsen rá keret. Ez nem azt jelenti, hogy a vállalatok teljes egészében hanyagolnák a fogyasztói kutatásokat. Sőt, az egyre csökkenő mértékben veszni engedhető bevételek inkább serkentik a minden eddiginél értékesebb, hatékony insightok készítését. Az üzlet kétségbeesetten keresi azokat a módokat, melyek révén többet érhetnek el kevesebbel. A fent említett projekt esetét véve, ma már egy szemfüles diák is készíthet összehasonlító insightokat anélkül, hogy elhagyná a kollégiumi szobáját, és bármilyen kiadást eszközölne. Nos, a ’diák’ rész lehet, hogy egy kicsit túlzás. Egyezzünk ki inkább egy ’szemfüles kutatóban’, akinek van internet hozzáférése és erős kávé ellátása a nagy költségvetés helyett.

Nem feltétlenül szeretném azt sugallani, hogy teljes egészében térjünk át a SurveyMonkey.com kérdőíveire (ez az a cég, amely állítólag a web vezető kutatási eszköze az Alexa szerint, jelenleg a Fortune 100 cégek több mint 80%-a használja a SurveyMonkey-t). Míg sok esetben egyszerűségük elegendő, legfőképp az igen nagy hasznot hajtó – ingyenes - árfekvést tekintve, nem számol azon emberek idejével, és szakértelmével, akik ezen és más Csináld Magad (DIY) eszközöket használják. De amikor olyan nagy volumenű projektekről van szó, mint a fentiekben bemutatott is, egy józaneszű fogyasztói kutató szakember használható insightokat készíthet egyszerűen a média megosztására létrejött oldalak, pl. Flickr vagy YouTube hatalmas mennyiségű fotójának és videóinak elemzésével is anélkül, hogy ténylegesen bármennyi pénzt is kellene költenie (az utazási iparág és a bárok pechjére). Minden kétséget kizáróan, e megközelítés feleslegessé tenné a hagyományos piackutatók jogos, bár kétségbeesett kérdéseit a módszerek érvényességére, a fogyasztók reprezentativitására, hibahatárokra, stb. vonatkozóan.

Ez két kérdést eredményez: Mik a fenyegetések a piackutatás világa számára? Mik a lehetőségek? Ezek nagyon bonyolult és távolinak tűnő kérdések. Mégis a válaszok mélyen összefonódnak, és sok esetben egyszerűen megegyeznek.

Az évek teltével a hagyományos, teljes körű piackutatás nagymértékben mellőzötté vált, a különböző résztvevők nyomásának eredményeként. A nyomás alulról jött, a DIY eszközök és az ügyfelek által elvégzett, nem-szisztematikus tanulmányozgatások irányából; illetve fölülről, a hatalmas menedzsment tanácsadó cégektől. És most megjelent egy sokkal nagyobb veszedelmet jelentő veszély a láthatáron. Valójában ez már jelen van több mint 250 millió internet használó képernyőjén, akik közül 120 millióan naponta legalább egyszer bejelentkeznek a Facebookra. A közhiedelemmel ellentétben a Facebook használók több, mint kétharmada nem főiskolás-egyetemista, és a leggyorsabban növekvő demográfiai szegmens a 35 fölöttieké.

Az ügyfeleknek el kell érniük a fogyasztókat. Ez a fő oka a panelszolgáltatók elburjánzásának a múlt évtizedben. Bár a trend már ’kreatíve pusztulóban’ van néhány igen erőteljes és demokratizáló résztvevőnek köszönhetően, mint amilyen a Facebook is. Ha a fogyasztókkal kapcsolatos hír- ill. ismeretszerzés a téma, az igazán fontos az, hogy a személyes információk hogyan, hol gyülemlenek fel (engedélyekkel természetesen). Nehéz legyőzni a Facebookot ebben a játékban. Az emberek nagyon máshogy viselkednek a Facebookon más fórumokhoz képest. Merik a valódi nevüket használni, hogy valódi érzelmekről, gondolatokról, ízlésről, preferenciákról, benyomásokról, elvárásokról és félelmekről beszéljenek, nyíltan feltárva ezzel igazi belső énjüket. Ez egyáltalán nem tűnik olyannak, mint ’az Internet, ahol senki sem tudja, hogy egy kutya vagy’, miként még egy évtizede sok piackutatási rendezvényen jellemezték. És nem is hasonlít eszerint az Internet arra a másik nagyra, a Google-re, ami az átlagosra alapoz, és a böngészési történetükön kívül vajmi keveset tud a látogatókról.

A Google és a Facebook közti különbségek most egy, magának az Internetnek a jövőjéről szóló háborúba csapnak át. A csetepaté egyik oldalán állnak a precíz, kifinomult algoritmusok, melyek a világ információinak minden bitjét megszűrik és kifacsarják, hogy a virtuális világ technikailag tökéletes, de érzelemmentes diagramját hozzák létre. Az ellenkező gondolkodás, melyet a Facebook is bátorít, egy humanizált Web, ahol barátaink bizalmas hálózatára támaszkodva igyekszünk információkhoz jutni, és az alapján ítéljük meg ezeket, miként azt az emberek évezredek óta természetesen teszik. Most a folyamat sokkal azonnalibb és bővebb, mint valaha, sokszor egymástól ezer kilométerekre lévő embereket foglalva magába.

A csata kimenetele erőteljes hatással lesz a marketing, hirdetés és piackutatás iparágára. A hagyományos, hirdetőtáblás eljárások, benyomások és PPC-k egyre kevésbé hatékonyak, fenyegetve ezzel az Internet jövőbeli ’Google-jeit’. Mégis, a legfrissebb online fogyasztói kutatások közelebb állnak ehhez a modellhez, mint a Facebook filozófiájához. Semmi sem csábítóbb a panelisták számára, mint hogy őszinték lehessenek a panelszolgáltatójukkal, a demográfiájukkal és véleményükkel kapcsolatban. A felmérések, kutatások felépítése adhat néhány ötletet arról, amit az emberek a múlttal, esetleg a jelennel kapcsolatban gondolnak, de a jövőre vonatkozóan nem. Van valami steril és merev ezekkel a végtelen, begyűrűzött kérdőívekkel kapcsolatban, melyek fojtogatják a fogyasztói véleményszerzés igazi lényegét. De még meg kell találnunk ennek igazi helyettesítőjét az új Internet filozófiának megfelelve.

Rajta tartva ujjait a 250 millió felhasználó kiterjedt és valós személyes információján, a Facebook nagy befolyással bír, egy nagy skála monopóliumával. Mint minden monopóliumnál, itt is fennáll annak a veszélye, hogyan használják majd fel. A Facebook még mindig keresi annak módját, hogyan értékesítse modelljét, agresszíven tekintve a marketingre és a piackutatásra, mint kézenfekvő megoldásokra. Bár a Facebook internalizálhatná és hatékonyan monopolizálhatná a piackutatást, tagjainak köszönhetően a világ legnagyobb piackutató cégévé válva gyakorlatilag egy éjszaka leforgása alatt, ez nem valószínű, hogy megtörténik.

Először is, a felhasználók nagyon érzékenyek abban a tekintetben, hogy személyes információikat engedély nélkül osszák meg. A Facebook azt elég keményen tapasztalta meg, amikor is a közelmúltban megpróbálta csendben megváltoztatni a személyességi jogokat, és kivívni az oldalon összegyűjtött személyes információk és tartalmak teljes tulajdonjogát. A felbődülés olyan heves volt, hogy a cégnek nagyon gyorsan visszakoznia kellett. Egy reálisabb, mégis szövevényesebb megoldás a Facebook piackutatási felhasználására az lehet, hogy egyfajta érintkezési felületként lehetővé tegye külső, harmadik személyeknek a különböző csoportokhoz való hozzáférést, így végezve el kutatásokat, tanulmányokat nem romboló, támadó módon, kommercializálva azt eltérő liszenc eszközökkel. Ezen megoldás általában véve forradalmasítaná a piackutatás lehetőségeit, és valószínűleg felfrissítené az iparágat.

Egy ezen a területen felmerülő fejlesztés a piackutatás integrálása a tényleges marketing folyamatba – amolyan valós idejű piackutatás. Gondoljunk egy jól felépített tanulmányra, melyben a fogyasztók normál tevékenységeiket végezve az Interneten, különböző lehetőségekről, utakról, linkekről döntenek, miközben nincsenek is tudatában annak, hogy egy kísérlet alanyai (igen, ezt meg lehet tenni legálisan is). Összetett (pl. próbaképpen megtervezett) lehetőségeket alkotva az oldalak, listák, képek, weboldal megjelenítések és más típusú tartalmak számára felfedhetjük az intuitív, öröklött, és nem a megtanult, vagy maguk által már megmagyarázott fogyasztói preferenciákat. Ezt követhetné néhány, a közösségi oldalakon elvégzett, nem háborgató jellegű, egyszemélyes mintavételezés, melyekkel mélyebb betekintést nyerhetünk, kielégítve az ügyfél oldal fókuszcsoport megközelítését.

De van még egy felmerülő fenyegetés / lehetőség a piackutatás szempontjából (attól függően honnan nézzük). Az utóbbi években a fogyasztók közvetlen kérdezése kiment a divatból, különböző valós idejű tanulmányok és megfigyeléses kutatások (legfőképp online fogyasztói viselkedésekre vonatkozóan) javára. Ha a passzív és igen specifikus megfigyelések mögé nézünk (pl. etnográfiai, háztartáson belüli kutatások személyes tisztálkodó szerekre vonatkozóan), a Twitter modellje egy nagyon erőteljes versenyzőnek tűnik, mely a kutatást aktívabbá és feltáróbbá teszi, semmint megfigyelővé. A Facebookkal ellentétben itt nincsenek alapértelmezett / mesterséges határok a szerzők és látogatók között – legtöbbször bárki megnézhet bárkit, minden személyességi tilalom nélkül. Ez a csatorna nagyon megbízható és értékes információt biztosít a fogyasztói felfogásokkal kapcsolatban, melyek készen állnak rendelkezésre, minden hosszadalmas és drága felmérés nélkül. Valójában az adatok ingyenesek, amihez értékeket csatolhatunk megfelelő analízissel.

A közelmúltban a Microsoft, melyet nem arról ismernek, hogy érdeklődést mutatna az 1 milliárd USD alatti értékű piacok iránt, egy új közösségi oldalakat elemző eszközt mutatott be, melynek a fedőneve a Looking Glass (Nagyító). Az eszköz lehetővé teszi a cégeknek, hogy megfigyeljék, részt vegyenek és analizálják a közösségi oldalak tartalmát. Például az eszköz rögzíti a márkanevek használatát online beszélgetésekben, és automatikusan negatívumként vagy pozitívumként jelöli – ezzel lehetővé téve a tulajdonosoknak a gyors beavatkozást a megfelelő üzenetekkel.

Egy márkákat követő szakember egyaránt lehet megrémülve vagy felvillanyozva az új lehetőségek széles tárházától. Számos ingyenes eszköz van – a Google Trends-je, Insight and Alerts, Twitterturly (ami azokat a honlapokat rangsorolja, amelyekről beszélnek az emberek), Twitter Search, Tweetscoop (témák aktivitását leíró grafikonok), Scoopler (a közösségi oldalakról származó update-ek folyamatos indexelése), stb. Az információk aranybányája csak egy klikkelésre van. A Twitter céljával, hogy egy éven belül elérje az 1 milliárd felhasználót, a megközelítés, amit én Kísérletező Kutatásnak nevezek, eddig nem látott lökést kap a valós idejű insightoknak köszönhetően, melyeket hatalmas mennyiségű fogyasztó produkál, gyakorlatilag ingyen.

Szólj hozzá!

Címkék: google facebook trend piackutatás consumer insight esomar online kutatás insight diy kutatások do it yourself survey kutatási iparág

Ingyenes online szöveg-elemzési szolgáltatás

2010.04.13. 08:48 Forecast Research - www.forecast.hu

A szöveg-elemzési szoftvert ellátó Clarabridge cég elindította a „Clarabridge® Self Service” béta-változatát, mellyel lehetőséget adnak kisebb vállalkozásoknak és részlegeknek, hogy egy online portálon keresztül feltöltsék és analizálják szöveges dokumentumaikat.

A teljesen önkiszolgáló szolgáltatás a létező Clarabridge Enterprise termékre épít, amely elsősorban a nagyobb vállalkozások vevőszolgálati és egyéb a témában érintett osztályaira koncentrál.

A cég azt mondja, hogy most a kisebb felhasználók is hozzáférhetnek a kifinomult NLP (natural language processing) technológiához, mely olyan szolgáltatásokat is tartalmaz, mint a szöveg automatikus nyelvészeti beolvasása, részletes aldokumentum kategóriák felállítása, pozitív és negatív vélemények azonosítása, az eredeti ok elemzése, felszínre kerülő eredet és trend.

Justin Langseth, a cég elnöke: ‘Nagyon izgatottak vagyunk amiatt, hogy mi lehetünk az első olyan szövegbányász-szolgáltatásokat nyújtó cég, amely online önszolgáló lehetőséget is kínál... Most bárki, a világ bármely részéről fel tudja tölteni szöveg alapú dokumentumait a rendszerünkbe és a Clarabridge be tudja olvasni, tud kategorizálni, véleményeket kijelölni, és a nyelvészeti elemzés több százszor gyorsabb lesz, mint ha manuálisan végeznék el.’

A vállalat 10,000 karakterig ingyenes kipróbálást tesz lehetővé, a szolgáltatás itt érhető el: www.clarabridge.com/selfservice

Szólj hozzá!

Címkék: szemiotika nlp adatbányászat szövegelemzés text mining

Dolgok, amiket tudok (és nem tudok) a márkakutatásról (mini-sorozat, 8/10.)

2010.04.12. 07:05 Forecast Research - www.forecast.hu

Nigel Hollis, a Millward Brown vezető globális analitikusa, megosztja elméleteit, és hangot ad kételyeinek a márkakutatás jövőjéről.

Nem tudom, hogy a valós idejű márkakutatás valaha is valósággá fog-e válni.

Amennyiben nem, akkor az egyszemélyes, ill. a valós idejű marketing soha nem lesz gyümölcsöző. Annak érdekében, hogy az egyes embereknek megfelelő válaszokat tudjunk adni, a kutatási rendszereknek képesnek kell lenniük a viselkedésük, és érzékenységük, érzelmességük értelmezésére. Az ilyen kutatási rendszereknek elég rugalmasnak és intelligensek kell lenniük a fogyasztói visszajelzésekben rejlő változatosság kezeléséhez. Ez egyfajta értelmi szintet feltételez, mely messze több mint a jelenlegi buta, előre csomagolt rendszerek. (Research-live)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás marketingkutatás marketing insight márkapreferencia márkaerő márkaépítés márka kommunikáció márkakutatás

Csak egy mondat - piackutatóktól

2010.04.09. 08:37 Forecast Research - www.forecast.hu

„A fogyasztók szerint a 10 percnél hosszabb online kérdőívek már túl hosszúak. A megoldás: készíts rövidebb kérdőíveket!”

5 komment

Címkék: piackutatás piackutató kérdőív online kutatás kérdőívszerkesztés

Tippek egy sikeres kutatáshoz Latin-Amerikában

2010.04.07. 07:00 Forecast Research - www.forecast.hu

Kevés olyan hely van, ahol annyi minden befolyásolhatja a piackutatási tanulmányok gördülékeny kivitelezését, mint Latin-Amerika. Íme néhány alaptanács, melyek nélkülözhetetlenek a küldetés sikeréhez, és melyeket követve bármilyen projektnél elérhető a sikeres végrehajtás.

Ezen “LatAm Kutatási Törvények” három fő kategóriába foglalhatók össze:

• Nyelv és Kultúra
• Logisztika és Éghajlat
• Jog és Gazdaság

Mint sok más globális kutatási projekt esetében, a kutatók megpróbálják adoptálni a bevált módszereket, még teljesen eltérő piacokon és kultúrákban is. Latin-Amerika esetében ez a megközelítés két, nagyon különböző esetben fog csak működni: ha a módszer annyira egyszerű, hogy minden alacsony technikai színvonalú környezetben sikeresen működhet, vagy ha válaszadó célközönség kulturális tekintetben azonos világszerte, mint például a szoftverfejlesztők, ez esetben a projekt sikeres lehet.

De Latin-Amerikában nem ez a helyzet a fogyasztók, a kereskedelem és a legtöbb B2B közönség esetében sem a kutatások számára. Egy helyi kapcsolat nélkül, ami egyengetné az utat, kicsi az esélye annak, hogy a világszerte egységes módszer működjön az egész régióban; és ha igazítások nélkül alkalmazzák, elég kicsi a valószínűsége, hogy az eredmény a kívánt lesz.

Ügyeljünk a nyelvi eltérésekre, beleértve azokat az országokat is, melyeknél megtévesztő az azonos nyelv, mint pl. a spanyol.

Ügyeljünk a kulturális különlegességekre. Például a telefon lehet a legmegfelelőbb kutatási módszer némely LatAm országban, de máshol egyáltalán nem működik. Számos tényezőtől függ ez, mint a demográfiai mintavételezéstől, interjúk időzítésétől, téma tárgyától, a kérdőív felépítésétől.

Tiszteljük Szolgáltatóinkat. Ne nyaggassuk felsőbbrendűen fontoskodó üzleti eljárásokkal azokat a szakembereket, akik bensőségesebb, személyesebb párbeszédhez vannak szokva. Ne várjuk el tőlük, hogy még aznap választ adjanak a névtelenül feladott “csoportüzenetre”.

Beszéljünk globális nyelvet. Ne használjunk, divatos, felkapott kifejezéseket, se mozaikszavakat a kommunikációban, és legfőképp ne a kérdőívekben.

Használjunk univerzális terminológiát. Ne is gondoljunk arra, hogy a helyi beszállítóktól mintát kérjünk “A, B és C1” osztályokra vonatkozóan, hacsak nem akarunk egyik latin amerikai ország felső 15%-ra, illetve egy másik régió felső 40%-ra érvényes mintát kapni. Használjunk univerzális nyelvet, mint amilyen a “százalék” kifejezés is.

Ne kérdezzük meg azt, amire az emberek nem fognak válaszolni. Egy interjút kereseti szűrőkérdéssel kezdeni egyértelműen a mintavételezési hibához vezető út, mivel a válaszadók fele megtagadja a választ, és a kereseti skála két végén állók elferdíthetik válaszaikat.

Ne horgásszunk a zavarosban. Kérjünk segítséget “itt” is, “ott” is. Először szerezzünk tanácsokat és referenciákat tapasztalt, kutatásokat vásárlóktól. Egy “csoportüzenet”, melyet potenciális beszállítók hosszú listájára küldünk ki, nem több egy rulettnél, és nem valószínű, hogy segít kiépíteni egy hosszú távú kapcsolatot megbecsült partnerünkkel.

A hatékony nemzetközi kutatás gyors, érthető, kétirányú kommunikációt, és időbefektetést kíván meg a helyi projekt menedzserektől. Hogy elkerüljük a késlekedést, félreértéseket, elvesztegetett költségeket és csalódott ügyfeleket, bölcsebb elismert, a piacot ismerő piackutatókkal konzultálni, mielőtt meghatároznánk a megfelelő módszertant, mintavételezési eljárást, vagy logisztikai megoldásokat. (b2binternational)

Szólj hozzá!

Címkék: érdekesség piackutatás globális kutatás

A minél több követő téveszméje: a követők magas száma nem jelent tényleges befolyást a Twitteren

2010.04.02. 08:40 Forecast Research - www.forecast.hu

Egy csoport kutató bebizonyított valami olyasmit, amit már régóta sejtettünk: a Twitter követőid száma valahol egy értelmetlen mérőszám, amikor a tényleges befolyásról beszélünk a Twitteren. Hogy eljussanak ehhez a következtetéshez, a kutatók több mint 54 millió aktív Twitter felhasználó fiókját vizsgálták meg, abból a mintegy 80 millió fiókból, melyet a Twitter szerverei tárolnak. Ezután különböző statisztikák összegyűjtése következett az egyes fiókokkal kapcsolatban, mint például a követők száma, retweet-ekre gyakorolt hatás, említésekre gyakorolt hatás. A következtetés? A legtöbb követővel rendelkezők népszerű Twitterezők lehetnek ugyan, de az nem szükségszerűen függ össze az általuk a többi felhasználóra gyakorolt hatással. A követők magas száma nem mindig jelenti azt is, hogy valakit gyakrabban retweetelnek, vagy bármilyen egyéb kontextusban megemlítenek.

A kutatás részletes megállapításait itt lehet megtekinteni, a projekt honlapja pedig itt érhető el.
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás twitter

Hány tagból álljon egy MROC?

2010.04.02. 08:06 Forecast Research - www.forecast.hu

Ray Poynter (thefutureplace) rövid eszmefuttatása az MROC-kről.

Az egyik kérdés, amit rendszeresen feltesznek nekem az, hogy hány tagja legyen egy online kutatási közösségnek. Nyilvánvalóan a válasz attól függ, mit akarunk elérni a közösséggel, és mekkora a költségvetés. A közelmúltban körbekérdezve előálltam a legjobb elméletemmel, és boldog lennék, ha hallanám másokét is.
Hogy egy elméletet tudjak készíteni, a gondolataimat négy válaszra osztottam fel, melyek közül az utolsót nem nevezném MROC-nek.
  1. Rövidtávra, kb. két hétre tervezett közösség, melynek célja valamilyen szolgáltatási elem kvalitatív felmérése, általános szolgáltatás használókkal készítve: 30-90 közösségi tag.
  2. Rövidtávra, kb. négy hétre tervezett közösség, kvalitatív és kvantitatív technikákat alkalmazva, felmérendő egy gyors étterem új menü választékát, egyéni és családi felhasználók alcsoportjaival: 100-250 tag.
  3. Egy folyamatos közösség, az otthoni alkoholfogyasztás különböző aspektusainak vizsgálatára, kvalitatív és kvantitatív technikákat használva: 300- 1200 tag.
  4. Egy márka panel, elkötelezettséget és panel tag megtartást serkentő közösségi technikákat alkalmazva, egy bizonyos piperetermék márka használóit reprezentálva, mely panel évente számos ad hoc kvantitatív és egynéhány kvalitatív projekt forrásaként szolgál: 5000 – 50.000 tag.

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás mroc

Megduplázódhat a webkamerás kvalitatív kutatások aránya 2010-ben

2010.04.01. 08:53 Forecast Research - www.forecast.hu

USA – Az online hirdetőtáblák (bulletin boards), chat alapú beszélgetések többnyire ismertek, mint kvalitatív kutatási módszerek, de mi a helyzet a webkamera alapú interjúkkal és az ilyen fókuszcsoportokkal? Egy vállalat, a Gongos Research előrejelzése szerint a technológia használata ebben az évben meg fog duplázódni.

A Michigan központú Gongos tavaly a webkamera-szolgáltatásaival majdnem 225,000 dollár bevételre tett szert, ez a várakozások szerint körülbelül 450,000 dollárra fog nőni 2010-ben.

A költség-csökkentésre vonatkozó erőfeszítések az ügyféloldalon valószínűleg a fő okai annak, hogy a technológia használatának növekedése várható, mondja az ügynökség.

De az előrejelzés ellenére a Gongos azt mondja, hogy a személyes tanulmányok továbbra is az első számú kvalitatív kutatási módszerek maradnak, még jó ideig. (Research-live)
 

Szólj hozzá!

Címkék: trend piackutatás fókuszcsoport kvalitatív online kutatás

Mi a jövője az online access paneleknek?

2010.04.01. 07:05 Forecast Research - www.forecast.hu

Ray Poynter (thefutureplace) elmélkedése az access panelek jövőjéről.

Ezt a látszólag egyszerű kérdést már vagy egy tucatszor hallottam ebben az évben, és még csak március van.

Az egyik ok, amiért az emberek felteszik nekem ezt a kérdést az, hogy tudják, mennyire erősen hiszek abban, hogy az MROC-k (online kutatási közösségek) és a közösségi panelek (leginkább az ügyfelek tulajdonában lévők) jól fognak teljesíteni 2010-ben és 2011-ben.

Amíg egyikünknek sincsen kristálygömbje, íme, az én képem a közeljövőről (kb. a következő két évről):

  1. Amíg az MROC-k növekszenek, nem hiszem, hogy nagy károkat okoznak majd az online access paneleken alapuló kutatásokban és interjúkban, talán ha 1% lesz a panelveszteség.
  2. Szerintem az access panelek teret vesztenek majd a közösségi panelekkel szemben a következő két évben, talán üzleti arányuk 10%-15%-át is.
  3. Szerintem az access panelek teret vesztenek majd az új alternatívákkal szemben, mint amilyenek a mobil, közösségi oldalak és „river sampling”, talán üzleti arányuk 5%-10%-át.
  4. Szerintem ezek az új színre lépők tovább növelik majd az online access panelekre nehezedő árnyomást, ami a minták árának stagnálását vagy csökkenését fogja eredményezni.
  5. Mindazonáltal szerintem az online access panelek továbbra is üzletet vonnak el a face-to-face és a telefonos kutatásoktól, kiegyenlítve veszteségeiket a közösségi oldalakkal és az újabb alternatívákkal szemben.
  6. Szerintem növekedés várható a DIY és az online panel trendek összeolvadása terén, ahogy egyre több ügyfél alkotja meg saját felméréseit és használ paneleket (talán éppen a Toluna QuickSurveys modelljével), vagy küldi el speciális kérdőíveit a panel cégeknek és kéri őket terepi, vagy tab funkciós vizsgálatokra (mely növekvőben van az utóbbi időben).
Tehát, mi ennek az egésznek a summázata? Gyanítom, hogy az online access panelek teljesítményük csúcsának közelében vannak, ami a hozzájuk tartozó piackutatási részesedést illeti. Bár az egyik oldalon újabb szeleteket hasítanak ki az üzletből, a másik oldalon veszíteni is fognak, a saját vagy házon belüli paneleknek és újabb mintavételezési lehetőségeknek köszönhetően. Két év múlva valamennyivel kisebbek lesznek, mint most, öt év múlva sokkal kisebbek.

Az üzleti környezet a panelek számára még kedvezőtlenebb lesz, hisz elvárják az árak stagnálását vagy csökkenését, és a minőség folyamatos növekedését.

A panelek számára az egyetlen nagy előny az, hogy véleményem szerint a legtöbb kutatás felvásárlója igen hozzászokik ahhoz, hogy olyan válaszadókkal készítsenek interjúkat, akik az elmúlt évben 100 vagy akár 200 interjúban is részt vettek. Az egyetlen bizonyíték az, hogy ezek a válaszadók megbízhatók és költséghatékonyak, és nem kevésbé érvényesek, mint azok a paneltagok, akik évente csak néhány felmérésben vesznek részt (jegyezzük meg, hogy ez egy viszonylagos, és nem abszolút állítás az érvényességről; nem azt mondom, hogy az a válaszadó, aki évente 200 felmérésben vesz részt, az érvényes vagy hiteles, hanem azt, hogy nem rosszabb, mint aki évente ötben vesz részt).

 

1 komment

Címkék: panel online piackutatás online kutatás online panel diy kutatások do it yourself survey mroc

süti beállítások módosítása