2009 elején a magyarországi sajtó is hírt adott arról, hogy a YouGov Németországban internetes megkérdezéssel meglehetősen pontosan előrejelezte a hesseni tartományi választások végkimenetelét, ennek ellenére az idei országgyűlési választások előtt csupán egyetlen hazai cég, az NRC készített becslést az első fordulós eredményekre nagyrészt online kérdőíves kutatás alkalmazásával. A voksolás előtt egy héttel 1200 fős mintán végzett felmérés alapján három párt – a Fidesz, az MSZP és az MDF – listás eredményét pontosan eltalálták, a Jobbik szavazatarányát kissé felül, az LMP-ét kissé alulmérték, de utóbbit is biztos parlamenti pártként aposztrofálták. Ezzel az NRC-é volt a legpontosabb előrejelzés azok közül, amelyek még a választás előtt nyilvánosságra kerültek.
Hogyan jött az ötlet, hogy belevágjatok egy ilyen úttörő, de emiatt nem kevés kockázatot is magában rejtő projektbe? – kérdezem Kurucz Imrét, a kutatás vezetőjét.
K. I.: Nyugodtan mondhatom, hogy az immár tíz éves NRC az online kutatás specialistája, és ezen a területen jelenleg piacvezetők vagyunk. Tapasztalataink alapján mi tudjuk, hogy az online kutatás működik, de a kutatóknak ritkán adatik meg, hogy valóban, számokkal igazolják vissza módszerük helyességét. A választás egy ilyen helyzet: vasárnap este eljött az igazság pillanata, kiderült, mennyire pontosan mértek a közvéleménykutatók. Egy ilyen esélyt nem szalaszthattunk el, így kísérleti jelleggel elkészítettük a saját előrejelzésünket, amelyet a kampánycsend életbe lépése előtt néhány órával publikáltunk is egy szakmai blogon.
Ez volt az első ilyen próbálkozásotok? Elképzelhető, hogy csak véletlenül beletrafáltatok?
K. I. Már február végén is végeztünk pártszimpátia-mérést, egy 1000 fős online mintán, és bár az eredmények akkor is hasonlóak voltak az áprilisihoz, emellett nagyon szépen megmutatkoztak a tisztán online mérés torzításai. Az internetes megkérdezés ugyanolyan megbízható, mint a személyes vagy telefonos, bizonyos rétegeket azonban egyszerűen lehetetlen elérni ezen a csatornán keresztül. Elsősorban a 60 évnél idősebb, alacsonyabb iskolai végzettségűekről van szó, akik a választópolgárok közel egyötödét teszik ki. Ha tehát őket nem tudjuk megkérdezni, az szinte bizonyosan torzítást okoz az eredményekben. Legutóbbi vizsgálatunkban ezért már hibrid megoldást alkalmaztunk: az 1200 főből 150-et telefonon kérdeztünk meg, ők többnyire ebből az idősebb, alacsonyabban kvalifikált rétegből kerültek ki.
Akkor tehát a hibrid megoldások vezetnek igazán eredményre?
K. I. Bizonyos esetekben igen. Ha a teljes lakosságot vizsgáljuk, vagy egy olyan célcsoportot, amelyben az 50 évesnél idősebbek is jelentős hányadot képviselnek, akkor ügyfeleinknek is a hibrid kutatást javasoljuk, amikor az online megkérdezést offline – személyes vagy telefonos – interjúkkal egészítjük ki. Az online és a telefonos megkérdezés egyébként nagyszerűen kiegészíti egymást: előbbivel a fiatalokat, utóbbival az időseket lehet az átlagosnál könnyebben elérni, így egy lakossági megkérdezésre a kettő kombinációja a legjobb megoldás. A 18-49 évesek, vagy bármilyen, 50 év alatti korcsoport vizsgálatakor azonban egy tisztán online vizsgálat is pontos, megbízható eredményre vezet, feltéve, hogy megfelelő infrastruktúra és szakmai háttér áll rendelkezésünkre.
Ez mit takar pontosan?
K. I. A megbízható online kutatások alapfeltétele egy, a szakmai sztenderdeknek megfelelő, jól menedzselt és ellenőrzött online kutatási panel. Ezen túl, a ahogy általában a piackutatáshoz, úgy az online kutatáshoz is elengedhetetlen a szakmai hozzáértés. A kérdésfeltevés, a minta összeállítása vagy akár az adatok elemzése, előrejelzések készítése mind olyan dolog, amit érdemes szakemberekre bízni, ha igazán megbízható és pontos eredményre van szükségünk.