A piackutatási projektek egy részénél - jellemzően a taktikai kutatásoknál - a legfontosabb szempont az ügyfelek számára a gyorsaság és az ár. Cégünk 2017-ben jelent meg ilyen szolgáltatással, a Forecast Omnibusszal. Ezt a kutatást elsősorban gyors, kis költségvetésű kutatásokhoz fejlesztettünk ki, kifejezetten alkalmas pl. márkaismereti kutatáshoz, sajtóközleményekhez, kommunikációs célokra, lakossági-fogyasztói elégedettségi felmérésekhez. Az igénybe vevők köre változatos, kis- és középvállalkozások, reklámügynökségek, önkormányzatok, nonprofit vállalkozások, stb. Nemrég megjelent a piacon egy előre fizetéses, webfelületen igénybe vehető konkurens szolgáltatás, aminek kapcsán készítettünk egy összehasonlító táblázatot arról, hogy mit is nyújt a két szolgáltatás, nézzük tehát:
Forecast Omnibusz |
|
|
A kérdőívet elkészíti-e a piackutató cég a szakmai szabályoknak megfelelően? |
![]() |
![]() |
A kérdések száma 12-nél több lehet-e? |
![]() |
![]() |
Van-e többféle választható reprezentatív minta? |
![]() |
![]() |
Igény esetén lehetséges speciális módszertan alkalmazása (pl. márkaismereti kutatásoknál)? |
![]() |
![]() |
Elég rugalmas-e a célcsoport paramétereinek pontosítása, plusz szűrőfeltételek megadása? |
![]() |
![]() |
A kutatás eredményeit feldolgozva, nem adatbázis formában, hanem táblázatokkal, grafikonokkal biztosítják-e? |
![]() |
![]() |
Szöveges elemzés rendelhető? |
![]() |
![]() |
Demográfiai jellemzők szerinti részletes táblázatos elemzés rendelhető? |
![]() |
![]() |
Elektronikus forma mellett nyomtatott példányok rendelhetők? |
![]() |
![]() |
Általában a fizetés történhet utólag?* |
|
![]() |
Konzultáció, tanácsadás a kutatás előtt, közben, után? |
|
![]() |
*Bizonyos esetekben 50-100% előleget kérhetünk.
A kérdőív elkészítését profikra kell bízni!
Nagyon fontos része egy kutatásnak, egy rosszul megírt kérdőív félreviheti a teljes folyamatot és már ezen a ponton eldőlhet, hogy hibás vagy korrekt eredményeket kapunk-e a kutatás végén? Nagyon sok ponton el lehet hibázni a kérdőívszerkesztést, például rosszul megfogalmazott kérdések, rossz sorrendben feltett kérdések, helytelen szóhasználat, nem megfelelő skálák, nem jó kérdéstípus alkalmazása, rossz ugratási utasítások, stb. Ha valid eredményeket szeretnénk, ezt a részt mindenképpen érdemes profikra bízni, mi külön költség nélkül elkészítjük a kérdőívet a megbízó igényeinek figyelembe vételével, ha pedig már van kérdőív, szakmai szempontból átnézzük, javítjuk, lektoráljuk. A nemrég megjelent konkurens szolgáltatás esetén teljes egészében a megrendelő készíti el a kérdőívet, mindenki gondolja át, hogyha bármilyen szakmai hibát vét a szerkesztésben (ami nemcsak hogy valószínű, hanem gyakorlatilag teljesen biztos, mivel a megrendelők többnyire nem gyakorló piackutatók), akkor mennyire lesznek hitelesek az eredmények?
Van egy másik oldala is a kérdőívszerkesztésnek, mégpedig az, hogy sokszor a megbízó tudja ugyan, hogy például márkaismereti kutatást szeretne, de egyáltalán nincs tisztában vele, hogy egy ilyen jellegű kutatásnál milyen standard kérdésekből áll a kérdőív? Hogyan fogja saját maga - segítség nélkül - elkészíteni a kérdőívet? Ez is egy olyan pont, ahol nagy valószínűséggel félre fog csúszni az egész folyamat. Hiába tűnik olcsónak egy ilyen - teljesen a megrendelőre bízott - kutatás, a végén ki fog derülni, hogy nincs drágább annál a kutatásnál, aminek az eredményei nem használhatóak, mert már a kérdőív-szerkesztési folyamat során fatális hibák történtek.
Kérdések száma
Van, amikor elég 12 kérdés, máskor nem. A mi omnibuszunkban egy megbízó által maximum 20 kérdés tehető fel, de több hullámban ennél több is rendelhető!
Reprezentatív minta
Egyféle minta sokszor nem megfelelő, mert a kutatás célcsoportja éppen más, ezért nálunk 3 féle reprezentatív minta közül lehet választani. (A konkurens szolgáltatásnál csak egyféle reprezentatív minta van.)
Szűrőfeltételek rugalmas megadása
A célcsoport kutatásonként teljesen más lehet, adott esetben pl. nem a standard 18-59 vagy 18-65 éveseket kell megkérdezni (hanem pl. a 25-45 éveseket, stb.), illetve egészen speciális további feltételek is felmerülhetnek a megkérdezendő személyekkel kapcsolatban. Nálunk erre is lehetőség van (bizonyos keretek között), plusz interjúk készítésével vagy egyéb módon ez is megoldható és nem is minden esetben jár plusz költséggel.
Mihez kezd egy átlagos megrendelő egy adatbázissal?
Ha valaki profi szinten ért az adatbázis-elemzéshez, akkor nekiül és a megfelelő célszoftverrel kielemzi. És a többiek? Mert ők vannak többségben. A nemrég indult konkurens szolgáltatásnál ugyanis a megrendelő a folyamat végén egy adatbázist kap csupán. Számokat egymás alatt, mellett, sorokban, oszlopokban. Sokan ekkor fogják csak megérteni, hogy nem ezt a kutatást kellett volna választani. Ezzel szemben mit adunk mi a kutatás végén: a kérdésenkénti végleges eredményeket, mégpedig bárki számára könnyen áttekinthető és értelmezhető grafikonos és táblázatos formában. Nem adatbázist, hanem eredményeket. Igény esetén ezeket az eredményeket biztosítjuk akár az összes demográfiai jellemző szerinti bontásban is, ugyancsak nagyon könnyen áttekinthető formában. Ha egyéb keresztelemzésre van szükség, azt is elkészítjük. Igény esetén szöveges elemzés is rendelhető. Konzultációt minden nálunk megrendelt kutatásnál a teljes kutatási folyamat alatt külön költség nélkül biztosítunk, ha bármilyen kérdés felmerül pl. az eredményekkel kapcsolatban, a kutatási vezetőnk készségesen segít az értelmezésben. A konkurens szolgáltatás ezek közül mit biztosít? Az adatbázison kívül semmit.
Fizess előre?
A konkurens szolgáltatás előre utalással működik, amíg a teljes összeget át nem utalja a megrendelő, addig nem indul el a felmérés. (Bizonyos esetekben mi is kérhetünk 50-100% előleget, de a legtöbb esetben ettől eltekintünk.)
Bármilyen további kérdés esetén kérjük az érdeklődőket, hogy tekintsék meg weboldalunkat, illetve Vizi Ferenc kutatási vezető (tel. +36 70 243 3133) is szívesen ad további tájékoztatást az omnibusz kutatás részleteiről.
(Piackutatás blog)