HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Feltáró kutatás: kiskapu a fogyasztói insightokhoz? (2/2.)

2010.04.19. 07:00 Forecast Research - www.forecast.hu

A közösségi oldalak rendkívül jó és olcsó eszközök arra, hogy segítségünkre legyenek céljaink elérésében azáltal, hogy szabad hozzáférést és alapvető részleteket biztosítanak a fogyasztói kutatási folyamatokhoz, egyfajta kiskaput nyitva az ’insightok bankjába’. Mindazonáltal mindezt nem tudják teljesen automatikusan elvégezni, a folyamat mögött lévő szakképzett profik nélkül. Legalábbis egyelőre még nem. 

A piackutatás átültetése az Internetre egy évtizeddel ezelőtt nem volt könnyű, de éppenséggel bomlasztó hatású fejlesztés sem – csak új médiája volt a leginkább ugyanazon kérdőívek szolgáltatásának, lecserélve a ló vonta szállítókocsit egy tizennyolc kerekűre – hatalmas termelési eredmény, de ugyanaz a megoldatlan paradigma. Az áttérés a fogyasztók megkérdezéséről a mindennapos életükben és kommunikációjukban való követésükre (az Internet csodájának kihasználásával), valamint megpróbálni kihozni belőle valamit – ez egy bomlasztó fejlődés, mely egy új szemléletmódot és új eszközöket kíván meg. Viszont ez kiegyenlíti a csatát, és lehetővé teszi az újonnan jövőknek, hogy egyenrangúként harcoljanak a hagyományos megközelítésekkel.

A kritikus résztvevő a végén az ügyfél. A legtöbb esetben a klasszikus (azaz régi) környezetből származnak. De az új gazdaság nem (vagy csak nagyon ritkán) használ hagyományos piackutatást. Néhány i-generációs vállalat belülről, saját maga alakította ki kutatásait, kiküszöbölve a hagyományos piackutatás buktatóit (több-kevesebb sikerrel). Inkább web elemzésekre támaszkodnak, melyeket különböző tanulmányokkal egészítenek ki (sajnos általában nem túl szisztematikusak – inkább szórványosak és adaptívak). Van viszont egy különleges lehetőség, mellyel a piackutatási tapasztalatot alkalmazva átalakíthatjuk ezt a sztochasztikus kísérletezést egy sokkal inkább diszciplináris folyamattá, ez a tanulmányok, kutatások tervezésére való alapozás.

Bár ez a folyamat kibontakozóban van már számos e-gazdálkodó cégnél, ez mégis a hagyományos piackutatás területén kívül zajlik. Sőt, ami még rosszabb, a piackutató szakembereket gyakran nem is veszik számításba ebben a játékban, mert túl sok ’régi cuccot’ hordoznak magukkal, míg a valóságban mély szakértelmet tudnának letenni az asztalra, hogyan tehetők a folyamatok értelmesebbé, tudományosabbá és integráltabbá.

Mégis, mindössze egy maroknyi piackutató ugrott rá a témára, hiába a figyelmeztetés, hogy a ’harc’ mostanra kiegyenlített – az eszközök készen elérhetők bárki számára, aki használni kívánja őket. Egész iparágunk, úgy általában véve, ignorálni látszik az új trendet (vagy csak lassanként ismerkedik vele, mint egy új játékkal). Ehelyett, óriási energiákat ölünk abba, hogy gyógymódot keressünk betegeskedő iparágunk számára egy túlfűtött vitában arról, mennyire is reprezentatívak a válaszadók, hogyan emeljük a panelek minőségét, vagy milyen hatással van a kérdések betűmérete illetve színe a kitöltési arányra, stb. Alig feltűnően, a külsősök - gyakran kevés, ha nem éppen minden piackutatási háttér nélkül - megragadják az alkalmat, egyre inkább perifériára szorítva a hagyományos kutatást cégről cégre. Mikor legutóbb megnéztem, a ComScore, a Twitter, a Facebook, az Alexa és más, több milliárd dolláros vezetők az új fogyasztói insightok terén még csak említésre sem kerültek a legtöbb piackutatói szótárban.

A haladást nem lehet megállítani szimplán azáltal, hogy elutasítjuk, támadjuk, vagy megtagadjuk azt. A Polaroid úgy döntött, hogy ignorálja a digitális forradalmat, attól tartva, hogy elveszíti kenyerét a fotográfia globális dominanciája által fenyegetve. Ahelyett, hogy kihasználták volna a márka hatalmas piaci részesedését és hatalmát, a cég megfékezte a fejlődését azzal, hogy továbbra is ragaszkodott a régi Polaroid dobozokhoz, majd végül összeroppant, mert képtelen volt versenyre kelni a neofitákkal, akik közül némelyeknek nulla volt a piaci részesedése korábban ebben a szektorban. Más szavakkal, megpróbálni úgy megnyerni egy háborút jól felszerelt modern tankokkal szemben, hogy ignoráljuk őket, vagy akár szembe szállunk velük vitézi lovagias rajtaütéssel, eléggé valószínűtlen, hogy sikerrel jár majd.

A klasszikus piackutatás nem fog eltűnni, mint a dinoszauruszok, de egyre inkább zsugorodni fog. Hasonlítsuk össze azzal, ami az e-gazdasággal történt. Nem tűnt el minden kőből és cementből épített bolt az internet elterjedése következtében (nos, néhány eltűnt, de messze nem mind). A túlélők alkalmazkodtak az új valósághoz, játszva az árakkal (mint a Wal-Mart), vagy több és jobb szolgáltatást nyújtva. Ez lehet a piackutatás jövőjének az útja is – átformálva a régi, megszokott terepi szolgáltatásokat sokkal analitikusabb és kísérletekre alapozottabb szolgáltatásokká, és segítve az ügyfeleknek az eljárásokat honlapjainkon integrálva.

A kérdőív alapú adatgyűjtés és a fókuszcsoportok perifériára kerülésének visszafordíthatatlan folyamata már zajlik. Egy közelmúltbeli bejegyzés az AMA (Boston) blogján arra figyelmeztet, hogy “Az a piackutató, aki úgy kapaszkodik a konvencionális kérdőívekbe és fókusz csoportokba, mint a fuldokló a mentőtutajba a háborgó tengeren, biztosan el fog süllyedni”. Szerencsére a fogyasztói kutatások legértékesebb része az adatgyűjtés után kezdődik, hiszen még a legjobb eszközök is csak segíthetnek az adatokat átformálni tudássá és insightokká.

A közösségi oldalak tartalom elemzése az ódivatú felmérésekkel és analízisekkel együtt képezik a “fogyasztói kutatások gépezetének hardverjét” a siker utáni versenyben. De mint minden versenyben, a sofőr nyeri meg a versenyt, nem az autó, mindegy mennyire jó is ez utóbbi. A közösségi oldalak rendkívül jó és olcsó eszközök arra, hogy segítségünkre legyenek céljaink elérésében azáltal, hogy szabad hozzáférést és alapvető részleteket biztosítanak a fogyasztói kutatási folyamatokhoz, egyfajta kiskaput nyitva az ’insightok bankjába’. Mindazonáltal mindezt nem tudják teljesen automatikusan elvégezni, a folyamat mögött lévő szakképzett profik nélkül. Legalábbis egyelőre még nem.

Szólj hozzá!

Címkék: google facebook trend piackutatás consumer insight esomar insight közösségi média diy kutatások do it yourself survey kutatási iparág

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása