Ray Poynter (thefutureplace) elmélkedése az access panelek jövőjéről.
Ezt a látszólag egyszerű kérdést már vagy egy tucatszor hallottam ebben az évben, és még csak március van.
Az egyik ok, amiért az emberek felteszik nekem ezt a kérdést az, hogy tudják, mennyire erősen hiszek abban, hogy az MROC-k (online kutatási közösségek) és a közösségi panelek (leginkább az ügyfelek tulajdonában lévők) jól fognak teljesíteni 2010-ben és 2011-ben.
Amíg egyikünknek sincsen kristálygömbje, íme, az én képem a közeljövőről (kb. a következő két évről):
- Amíg az MROC-k növekszenek, nem hiszem, hogy nagy károkat okoznak majd az online access paneleken alapuló kutatásokban és interjúkban, talán ha 1% lesz a panelveszteség.
- Szerintem az access panelek teret vesztenek majd a közösségi panelekkel szemben a következő két évben, talán üzleti arányuk 10%-15%-át is.
- Szerintem az access panelek teret vesztenek majd az új alternatívákkal szemben, mint amilyenek a mobil, közösségi oldalak és „river sampling”, talán üzleti arányuk 5%-10%-át.
- Szerintem ezek az új színre lépők tovább növelik majd az online access panelekre nehezedő árnyomást, ami a minták árának stagnálását vagy csökkenését fogja eredményezni.
- Mindazonáltal szerintem az online access panelek továbbra is üzletet vonnak el a face-to-face és a telefonos kutatásoktól, kiegyenlítve veszteségeiket a közösségi oldalakkal és az újabb alternatívákkal szemben.
- Szerintem növekedés várható a DIY és az online panel trendek összeolvadása terén, ahogy egyre több ügyfél alkotja meg saját felméréseit és használ paneleket (talán éppen a Toluna QuickSurveys modelljével), vagy küldi el speciális kérdőíveit a panel cégeknek és kéri őket terepi, vagy tab funkciós vizsgálatokra (mely növekvőben van az utóbbi időben).
Az üzleti környezet a panelek számára még kedvezőtlenebb lesz, hisz elvárják az árak stagnálását vagy csökkenését, és a minőség folyamatos növekedését.
A panelek számára az egyetlen nagy előny az, hogy véleményem szerint a legtöbb kutatás felvásárlója igen hozzászokik ahhoz, hogy olyan válaszadókkal készítsenek interjúkat, akik az elmúlt évben 100 vagy akár 200 interjúban is részt vettek. Az egyetlen bizonyíték az, hogy ezek a válaszadók megbízhatók és költséghatékonyak, és nem kevésbé érvényesek, mint azok a paneltagok, akik évente csak néhány felmérésben vesznek részt (jegyezzük meg, hogy ez egy viszonylagos, és nem abszolút állítás az érvényességről; nem azt mondom, hogy az a válaszadó, aki évente 200 felmérésben vesz részt, az érvényes vagy hiteles, hanem azt, hogy nem rosszabb, mint aki évente ötben vesz részt).
pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.04.06. 14:15:32
- az MROC (közösségi panelek) még nem igazán gyűrűzött be, lehet, hogy nem is fog
- emiatt az ez által okozott piacvesztésről sem igazán lehet beszélni
- érzésem szerint a river sampling Magyarországon nem valós alternatíva, túl kicsi hozzá a piac (mind megrendelői, mind kínálati oldalon), emiatt valós igény sem igazán van rá
- így nem beszélhetünk a fentebbiekből fakadó árnyomásról sem. Az árnyomás inkább az ügyfelek elvárásaiból fakad, továbbá a gazdasági válságból és a cégek közötti versengésből.
- az online access panelek szerintem nagy üzleti növekedés előtt állnak, Magyarországon még mindig nem történt meg az áttörés. Szerintem ez a következő 2-3 évben fog megtörténni (jelentősen megnő az online kutatások súlya, gyakorisága, elfogadottsága).
- a "csináld magad" (DIY) kutatásoknak bár nagy hagyománya van bizonyos körökben idehaza is, amíg nincs mögötte magyar válaszadókat hozzárendelni képes profi mintamenedzselés, nem jelent valódi alternatívát és kihívást a tradicionális piackutatás számára.
Végül egy rövid korrektori megjegyzés: "terepi, vagy tab funkciós vizsgálatokra" = field and tab munka, vagyis az ügyfél csak adatfelvételt kér és max. táblákat, elemzést pedig nem (tehát a kutatói értékhozzáadott mozzanat nem a kutatócégnél valósul meg, hanem a megrendelőnél).