Ez már nem a 80-as évek, nem Al Bundy mizantróp világa, a cipőiparban is új szelek fújnak. A „csináld-magad”, „tervezd magad” lenne a jövő a cipőbizniszben? Bizony, ez könnyen lehet.
Az online termék összeállító/tervező eszközök egyre általánosabbá válnak, melyekkel a gyártók a fogyasztóknak az egyedi, személyesebbé tett árucikkek iránti éhségét használják ki. Egy olyan termék-kategória, ahol ez különösen igaz, a cipő.
A Timberland egyedi online cipő-tervező szolgáltatását egyetlen stílussal indította el 2004-ben. 2005-ben még 6 mintát adtak hozzá. Az eszköz sokkal sikeresebb volt annál, mint amit a Timberland előre láthatott. Tavaly újratervezték a konfiguráló rendszert, hogy újabb 4 cipő-stílust adhassanak hozzá.
A vevők vagy a semmiből tudják kezdeni az egész tervezést vagy választhatnak egy előre megtervezett csomagból (mely például skarlátvöröstől kezdve rikító zöld és pasztellrózsaszín terveket egyaránt tartalmaz).
A konfiguráló egy lépésenkénti rendszerre épül:
Termék konfiguráló, mint a piackutatás lehetséges eszköze
A Timberland ennek az online eszköznek a biztosításával egészen egyedülálló módon jut fogyasztói visszajelzésekhez. A web analitika segít a Timberlandnek nyomon követni, hogy melyik bőr felsőrészek, talpbélések, külső cipőtalpak a legnépszerűbbek. A legtöbb eladást produkáló termékeket évenként kétszer tekinti át a cég.
A Timberland azt találta, hogy a legtöbb vevő – a klasszikus férfi cipők esetében – egyszerűen vette a klasszikus dizájnt és színeket vagy csak nagyon keveset változtatott rajta. A nők valamennyivel tovább mennek el a csizmák esetében, de még mindig a konzervatív színeket választják. A sportolásra használt cipők egy fiatalabb, vakmerőbb, különbözni vágyó vásárlóréteget vonzanak, és a menőbb tervek visszatükrözik ennek a rétegnek a demográfiai jellemzőit. Az ázsiai vásárlók messze a legvadabbak, a választott dizájn tekintetében.
Annak a megfigyelése, hogy a vevők mit is terveznek maguknak, segít a Timberlandnek eldönteni, hogy milyen új stílusok lehetnek vonzóak a mainstream vevőréteg számára is.