A Trendwatching.com totális árkáoszt jelez előre erre az évre. Nigel Hollis (Millward Brown) megmagyarázza, miért.
A Trendwatching.com arra számít, hogy a márkákra nehezedő nyomás, mely arra irányul, hogy kedvezményes (diszkont) árat alkalmazzanak, minden eddiginél erőteljesebb lesz, főleg az új technológiáknak és az olyan weboldalaknak köszönhetően, mint a Groupon. Ha a látnokoknak igazuk van, akkor 2011-ben igencsak szükség lesz a prémium márkák forgalmazóinak hidegvérére, ahogy még soha ezelőtt.
A márkákra nehezedő nyomás, a megfelelő árképzés vonatkozásában már egy jó ideje növekszik. Az internetes technológiák nagyon könnyűvé tették a fogyasztóknak azt, hogy ellenőrizzék az árakat és megtalálják a legjobb ajánlatot.
Egy alkalommal én magam is majdnem 1,000 dollárt spóroltam egy Kínába tartó repülőjegy vásárlásánál azzal, hogy az ITA Software Matrix keresőmodulját használtam. De a legújabb fejlesztések még sokkal durvábbak.
A Trendwatching.com arra számít, hogy növekszik a csoportos vásárlás, a klubtagság-szerű értékesítés, a 'flash' jellegű értékesítés és a dinamikus árképzés 2011-ben. Ezek közül a legnagyobb figyelem most a csoportos vásárlásokra irányul. A csoportos vásárlást lehetővé tevő weboldalak közül talán a legismertebb a Groupon (ez a weboldal utasított vissza egy 6 milliárd dolláros ajánlatot a Google-tól).
Itt van az, amit Groupon magáról állít:
A Groupon hatalmas árengedményeket - általában 50-90% - szokott kialkudni népszerű termékek esetében. Ezeket az ajánlatainkat aztán feliratkozóink sokaságának küldjük ki ingyenes napi e-mailben, a vállalkozásoknak pedig 'egy tonna' új ügyfelek küldünk. Ez a Groupon varázslata.
És ez szintén varázslatos a weboldal felhasználóinak is. Éppen ezért több, mint 50 millió ember iratkozott már fel, és más vállalkozások is megpróbálnak felugrani a csoportos-vásárlás zakatoló mozdonyára.
De mi van azokkal a népszerű márkákkal, termékekkel, amelyek biztosítják a kedvezményeket? 'Egy tonna' új vevő mit tud nyújtani azokért a hatalmas árengedményekért cserébe, amiket a Groupon kialkudott? Hacsak ezeknek a vállalatoknak nincs nagyon jó terve, hogy kereszt-értékesítést vagy up-selling-et (új termék vásárlásának felajánlása) alkalmazzanak ezekkel a vevőkkel kapcsolatban, akkor azt gyanítom, hogy sokkal többet fognak elveszteni, mint amennyit nyernek.
Ahogy a Trendwatching.com elismeri, a fogyasztók mindig a legjobb áron keresik azt a terméket, amit meg akarnak venni. A technológia pedig könnyebbé teszi ezt. De az igazi veszély az, hogy az emberek nem azzal foglalkoznak, hogy a megfelelő márkát vásárolják meg, hanem azzal, hogy a megfelelő áron vásároljanak.
Lehet, hogy egyetértesz azzal, hogy így az emberek könnyen szem elől téveszthetik egy márka belső értékeit azzal szemben, hogy a barátaiknál többet spóroljanak vagy ők legyenek "minden idők LEGNAGYOBB megtakarítói!"
Szembesülve a meglévő piaci versennyel és a növekvő hype-al a kollektív vásárlási szolgáltatások körül, a marketingeseknek nehéz lesz elkerülniük az árképzési örvényt. De ha egyszer belépnek a forgatagba, esélyes, hogy márkáik nem szabadulnak az egyre növekvő kedvezmények spiráljából.
Amint a fogyasztók elkezdenek tényként, nem pedig kellemes meglepetésként tekinteni az árengedményekre, az a vég kezdete. A halálspirál azzal kezdődik, ahogy az alacsonyabb árak leszorítják az árrést (csökkentik a profitot), így pedig kevesebb forrás lesz az innovációra és marketingre, így pedig a márkák még inkább az árengedményekre támaszkodnak. És így tovább. (Nigel Hollis, MB)