A szemkamerás (eye-tracking) vizsgálatok érdekes – bár nem túlságosan elterjedt – módszerként vannak jelen a kutatási piacon. Webergonómia, usability-vizsgálatok, honlap-, grafikatesztek: főleg ezeken a területeken használatos a módszer. A szemkamerás vizsgálatok pontosságára jellemző, hogy már pár tíz pixel eltérést is észlelnek. A módszerhez ugyanakkor speciális hardver, szoftver és nem utolsó sorban az eszközt működtetni tudó (egyénenkénti kalibrálást elvégző, stb.) szakértő is szükséges. A többnyire 20-100 fős mintán történő kutatás minimális költsége 800.000-1.000.000 forint, így ezt kevés cég engedheti meg magának. A 3M cég nemrég bevezetett online szolgáltatása szoftveres alternatívát kínál, ráadásul az első 5 kép elemzése a weboldalukra való regisztráció után ingyenes, további képek elemzése sem drága.
Több mint 30 évnyi kutatás után fejlesztette ki a 3M vállalat a VAS (Visual Attention Service) nevű, grafikai terveket elemző online szoftvert, amely pontos, tudományos eredményeken alapuló visszajelzést biztosít arról, melyek azok az egyedi design elemek, melyekre az átlagos emberi szem az első 3-5 másodpercben reagál.
A felhasználók az interneten keresztül tudnak képet feltölti a VAS oldalára, majd a program elvégzi az elemzést. Többfajta tartalom analízisére van lehetőség, elemezni lehet álló és mozgóképet is: honlapok, grafikai tervek, reklám layoutok,... Grafikai tervek előtesztelésére is használható, akár házon belüli, akár ügynökségi kreatív anyagok esetében. (Segítségével optimalizálni lehet a design-t, hogy az hatékonyabb legyen a célcsoport elérésében.)
A kép(ek) feltöltése után az eredmények bárki számára könnyen érthető Hőtérkép és választható vizuális mutató (Visual Score) formában állnak rendelkezésre, gyakorlatilag másodpercek alatt. A vizsgálat után az eredményekben látható, hogy a grafika mely elemeire pillantanak majd először, akik megtekintik azt – a VAS tudományos alapú modellezés segítségével mutatja meg, hogy melyik elemre a fogyasztók hogyan fognak reagálni az első 3-5 másodpercben – ami egy igen fontos mutató akkor, amikor megpróbáljuk növelni az üzenet célba érésének arányát és hatékonyságát. Segítségével el lehet bírálni egymás mellé helyezett grafikai terveket, banner hirdetéseket vagy csomagolás terveket.
● A VAS honlapja rugalmas pay-per-scan és egyéb előfizetési lehetőségek segítségével lehetővé teszi több layout tesztelését (vagy egy frissített design újra tesztelését), a kapott eredmények pedig másokkal is megoszthatók.
● Segítségével finomítani lehet ötleteket és kreatív terveket.
● Az online szkennelés lehetővé teszi az azonnali, költséghatékony eredményeket.
● Segítségével tudni lehet, mire fognak a fogyasztók összpontosítani, mielőtt még látták volna.
● Több design terv bírálatára is alkalmas az összefüggések feltárásával - mi működik és miért?
A 3M a hagyományos eye-tracking (szemkamerás) vizsgálatoknak a töredékéért kínálja online szolgáltatását. Az oldalra való regisztráció után az első 5 kép elemzése ingyenes, ezután krediteket lehet vásárolni (1 kredit=$19.99, ez 1 kép elemzésére elég, de vásárolható kedvezőbb napi/heti/havi hozzáférés is korlátlan kép elemzéséhez).
A 3M szolgáltatását én is kipróbáltam, valóban nagyon kényelmes, a kép feltöltése után pár másodperccel kész is az elemzés, melyet összecsomagolt .zip formátumban le is lehet tölteni. A letöltött csomag öt képet és egy néhány oldalas PDF elemzést tartalmaz a hőtérképekkel és egyéb mutatókkal, akit érdekel a linkre kattintva megtekintheti, letöltheti. A mellékelt képek pedig itt láthatóak (az első az eredeti kép, utána a hőtérkép, stb., majd a legvégén egy magyarázó kép – nagyobb kép megjelenítéséhez klikk az adott képre!):
A 3M cég szerint a VAS szolgáltatásuk jobb, mint a szemkamera, mert az drága és időigényes. Erről persze a szemkamera-üzletben érdekeltek nyilván mást fognak mondani, objektív, elfogulatlan vélemény pedig – mint általában – nem áll rendelkezésre. Egy próbát mindenesetre megér, a kkv szektor cégeinek pedig nem is nagyon van más választásuk, a hagyományos szemkamerás módszer számukra biztosan megfizethetetlen. Az online módszer gyorsasága, praktikussága pedig akár nagyobb cégeket is a 3M szolgáltatása felé terelhet. (És ismét csak ott vagyunk, amit Chris Anderson leírt a Free-ben: amit a világháló megérint, az elindul a devalválódás, az ingyenessé válás felé...)
ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.02.08. 15:09:59
Szerintem viszonylag egyszerű a dolog, élve avval az előfeltevéssel, hogy a VAS valóban releváns módszerekre épít:
- A VAS akkor gyorsabb olcsóbb és kényelmesebb megoldás, ha
a) nincs speciális demográfiai célcsoportunk. (pl. a fiatal, tinédzser korosztály máshogy reagál a vizuális stimulusokra, mint pl az idősek)
b) a termékben nincs olyan kultúrafüggő üzenet, amely várhatóan jelentősen befolyásolja az észlelést (pl. ha egy barna-inges bajuszos piros-fehér fekete karszalagos emberke van a képen Izraelben valószínűleg erősebb vizuális stimulust jelent, mint mondjuk Indonéziában)
Szóval ha ilyen dolgokkal kapcsolatosan nincs előzetes elképzelésünk, hipotézisünk, akkor tényleg felesleges eye-trackingelni.
Ilyenkor jó lehet a VAS, bár élek a gyanúperrel, hogy egy tapasztalatabb designer hatékonysága kb. ugyanez lehet.