Minden bizonnyal az etnográfiai kutatások egyike a legfélreértettebb, legkevésbé képviselt és leginkább rosszul használt technikáknak a jelenlegi kvalitatív kutatási technikák közül, és ez éppúgy igaz B2B és B2C összefüggésekben is. Az alábbi Neil McPhee cikk az e havi BIG Times-ból rávilágít egynéhány dologra a technikával kapcsolatban.
Mi az Etnográfia?
Az etnográfia egy olyan kutatási folyamat, ami a megértés antropológiai és szociológiai hagyományain alapul, és ami a kutatót a tanulmányozott kutatási környezetbe helyezi. Az első kézből származó megfigyeléseken, az emberek életében való részvételen keresztül (az eljárást kulturális beépülés néven is ismerik), mélyebb képet nyerhetünk az egyénekről és kulturális hitrendszerükről. Az etnográfia többet jelent egyszerű megfigyelésnél, magába foglalja az emberek életében és kultúrájában való közvetlen részvételt is. Erőssége az, hogy megpróbálja a mélyebben rejlő cselekedetek és hitek feltárását a kulturális csoport környezeti kontextusának fényében. Annak érdekében, hogy az etnográfia alkalmasabb legyen újabb insightok késztésére, a kutatói szervezetek kifinomultan adoptálták azt, hogy jobban alkalmazkodjon az kereskedelmi üzleti gyakorlathoz.
1. Etnográfia: leírja a viselkedéseket, értékeket, hitet és gyakorlatokat, melyek az adott kulturális környezetben jellemzik a résztvevőket. Ez azért fontos, mert a Kultúra/Érték, stb. viszonya előfeltétele a “valódi” etnográfiának. Meg kell határoznunk, majd megértenünk a szabályokat, azok szimbolikáját és jelentőségét a válaszadók világában.
2. Kontextus: Létezik egy ún. bővebb-egyszerűbb leírás (Clifford Geertz, The Interpretation of Cultures – Kultúrák Értelmezése). Kontextualizált viselkedések és szimbolikák alapján végezzük megfigyeléseinket, analizálunk és riportálunk, és igyekszünk tágabb értelemben meghatározni a kontextust. Ha csak megfigyeljük az irodai dolgozókat, ahogy mondjuk a személyzeti büfében étkeznek, az keveset árul el magáról a cégről; de ha a foglalkoztatási irányelvek, munkakultúra, vezetési hozzáállás kontextusába helyezzük mindezt, sokat megtudhatunk a cég személyiségéről, a dolgozókra gyakorolt nyomásról az ebédidő minimalizálására vonatkozóan, stb. Ez vezet el minket a “bővebb” és az “egyszerűbb” leíráshoz:
II. Az egyszerűbb leírás csak magát az eseményt/cselekményt magyarázza, és csak részletezi az eseményeket, míg a bővebb leírás megpróbálja elemezni a lehetséges okokat, és az események a résztvevők szerinti értelmezését.
3. Az Etnográfus szerepe és feladata: A módszer egyik fő kritériuma, hogy a kutató ne csak megfigyeljen, hanem szerepet is vállaljon a vizsgált csoporton belül, melynek eredményeként valamelyest részt is vesz abban, még ha csak “külső megfigyelőként” is. A nem rosszértelemben vett beavatkozó szerep és jelenlét, valamint a gyakorlatilag azonnali ellenőrzés létrejötte az egyik fő kritikus dimenziója a hatékony etnográfiai munkának. Az azonnali “ellenőrzés” alapvető fontosságú. Ha csak egyszerűen megjelenünk egy kamerával és egy forgatókönyvvel, és kérdéseket teszünk fel, mint egy kvalitatív kérdőív esetén, vagy ha feltételezzük, hogy a válaszadók természetesen fognak viselkedni minden további útmutatás nélkül, az naivitás és használhatatlan. Úgy kell megalkotnunk “jelenlétünket”, hogy az lehetővé tegye az emberek számára a közömbössé válást a kutató jelenlétével kapcsolatban, amennyire csak az lehetséges.
4. Időpont és időtartam: A realitás talaján maradva, nem gyakran tölthetünk hónapokat vagy éveket az alanyainkkal való együtt éléssel, ahogyan régen tették azt az etnográfusok. Két vagy három évet eltölteni egy szigeten lehetséges volt a múltban, de kevés ügyfél értékelné ma ezt egy ajánlatban. Mindazonáltal az időzítés és az időtartam még mindig fontos meghatározó. Vitatnám, hogy egy egész nap (8-10 óra) legyen mondjuk az alapmérték, és egy igazi fél nap (4-5 óra) legyen a minimális időtartam, amit valakivel/valahol el kelljen tölteni. A valóságban mire megérkezel, berendezkedsz, elkészítesz egy két ellenőrzést, és elvégzel pár alapvető “tényfeltárást”, valószínűleg már majdnem két órája ott vagy! Hogy továbbmenjünk, elfogadott, régi bútordarabbá váljunk, és elérjük azt az alapvető fontosságú látható, de mégis láthatatlan jelenlétet, ahhoz tényleg nem számíthatsz kevesebbre, mint egy fél napra; és hogy elég sokáig jelen legyél ahhoz, hogy egész sor különböző viselkedést megtapasztalj, ideális esetben legalább egyszer, és megvizsgálhasd kontextusában, egészen egyszerűen tovább tart. Egy 2 órás látogatás semmilyen mérték szerint sem elegendő hosszú az igazi etnográfiában.
5. Résztvevő megfigyelés: Ez alapjában véve is egy elég kritikus elem, amivel jó pár vita és ülés foglalkozik. Megfigyeljük mi folyik, rögzítünk (filmre veszünk) kritikus viselkedési és kontextus összetevőket, és gyakran kísérjük “szóbeli hozzáfűzésekkel” (a történetmesélési forma és funkció a mindennapos beszélgetésekben), mint amolyan hétköznapi és nem megrendezett eszmecsere az emberek között: nem egy formalizált, megtervezett interjú. Valójában az etnográfus és a válaszadó között zajló beszélgetésnek olyannak kellene lennie, mint egy barátok, vagy legalábbis ismerősök közötti beszélgetésnek. Strukturált kérdések feltevése, melyek úgy hangzanak, mintha egy “kutató” tenné fel, nem a megfelelő mód, bár számos ügyfél kérte nagyon egyértelmű kérdések feltételét – vagy tették fel azokat maguk, amikor kísérőként ott voltak. De sehogy sem ez a legjobban működő dolog.
6. Videó etnográfia: Gyakran ezt vélik magának az “etnográfiának”, míg valójában ez csak egy aspektusa, módja és formája annak, és arra a videofelvételre utal, amivel a célközönséget felveszik a saját természetes közegükben vagy kontextusukban, ezzel adva bizonyítékot, támpontot a munkára vonatkozóan az ügyfelek számára. A lényeg, hogy ez még nem nyújt elemzést vagy kódolást: egyszerűen csak rögzített felvétel, valamirevaló vágás, elemzés, szelektálás, vagy kontextusfüggő utalások nélkül. Nagyon híján van a teljes etnográfiához szükséges elvárásoknak.
7. Elemzés és Adatgyűjtés: Az elemzés és az adatgyűjtés nem elkülönülő fázisok, egyidejűleg történnek. Mindkettő ‘macerás’, és magába foglalja az emberi lények megfigyelési egységként történő felhasználását. Az etnográfia a megfigyelt körülményekkel kapcsolatos érzések és tények részletezésén alapul. Az elemzés során gyakran alkalmazunk valamilyen mérőeszközöket, és nem benyomásokra alapozva rögzítünk mindent, ezen eszközök a következők lehetnek:
- Szimbolizmus, mit jelenthet valami (viselkedés, funkció vagy tárgyak)
- “Idegközpontok”
- Funkciók – tevékenységek szerepe és célja
- Kiemelni a szabályok hatásait a megfigyelés eredményeire
- Nyelvezet, zsargon, szleng
- A sorrendiség/folyamat megfigyelése
- Számok, mennyiségek
- Időtartam
- Mértékegységek – súly, távolság
- Másokkal és egymás közötti interakciók
- Egyértelmű, de ki nem mondott érzések és érzelmek
- Ami tényleg történt, a történések történetével, elmesélésével szemben, stb.
Összefoglalásul
Mindenekfelett a célunk, hogy lássuk/megértsük a nagyobb, sokkal összetettebb témákat azok kultúrájában és környezetében, kulturális és társadalmi teóriákat alkalmazva arra, hogy értelmet nyerjen, amit látunk. (b2binternational)
Etnográfiai interjúk, etnografikus mélyinterjúk >>>



(Sajtóközlemény) Az előző évek sikereire és a rengeteg pozitív visszajelzésre való tekintettel a 2010-2011-es tanévben a Piackutatók Magyarországi Szövetsége és az SPSS Hungary szakmai támogatásával tovább folytatjuk a Marketingkutatás, piackutatás gyakorlata című képzést a Modern Üzleti Tudományok főiskoláján. Az 1 éves, másoddiplomás, piackutató diplomát adó képzést neves és gyakorló szakemberek vezetik, akik olyan főiskolát, egyetemet végzett szakemberek munkáját kívánják segíteni az itt megszerezhető gyakorlati tudással, akik munkájuk során marketinggel, termékbevezetéssel, szolgáltatásfejlesztéssel foglalkoznak, illetve, ezzel kapcsolatos döntéseket hoznak.
Mi a nagy ötlet, Alistair?
A Research Magazine-ban (az Egyesült Királyság piackutatásának saját hazai magazinja) van egy hosszú interjú Steve Gatt-tal a Volkswagen-től, melyben Gatt elsiratja az Egyesült Királyság piackutatási iparágát (és utalva a szélesebb értelemben vett piackutatási iparágra), mert az nem tudja megadni neki, amit szeretne. Ha Önnek nem jár a Research, akkor megtekintheti a vágott, kiemelt részeit az interjúnak online
Anglia – A BAA vállalat, mely a Heathrow Repülőtér tulajdonosa és üzemeltetője, vitatja egy nemrég lezajlott mystery shopping (próbavásárlás) kutatás eredményeit, mely azt találta, hogy a londoni repülőtéren található a legrosszabb duty-free bolt Európában. Az üzemeltető szerint a tanulmány “félrevezető és inkorrekt”.
A teljesítményhez kötött javadalmazás, azaz a "pay-for-performance" modell egyre terjed a reklámügynökségek világában. Néhány vállalat, például a Coca-Cola és a Procter & Gamble, arról számolt be, hogy olyan megállapodásokat kötött reklámügynökségekkel, amely alapján az ügynökséget aszerint fizetik, hogy a hirdetéseik milyen jól működnek. A modell úgy tűnik szintén egyre inkább népszerű a kereső-optimalizálási tanácsadó (SEO) cégek körében. Úgy látszik, itt az idő megkérdezni: az ügyfelek hamarosan ugyanazt fogják elvárni a kutatóügynökségeiktől?
A PSPP egy program a mintavételezett adatok statisztikai elemzésére. Ingyenes helyettesítője a bejegyzett, szabadalmaztatott SPSS programnak, amihez nagyon hasonlónak bizonyul néhány eltérés kivételével. Ezen eltérések közül a legfontosabb, hogy nincsenek benne “időzített bombák”; a saját PSPP kópiánk nem fog “lejárni”, vagy egyszer csak leállni valamikor a jövőben. És nincsenek mesterséges korlátai a felhasználható esettanulmányok számának, sem azok változatainak. Nincsenek további beszerzendő csomagok sem a “magasabb” funkciók eléréséhez; minden jelenleg a PSPP által támogatott funkció benne van az alapcsomagban. A PSPP képes leíró, magyarázó statisztikák, T-tesztek, lineáris regressziós és nem parametrikus tesztek futtatására is. Háttértámogatását az elemzések lehető leggyorsabb lefuttatására tervezték, a bevitt adatok mennyiségére való tekintet nélkül. A PSPP használható a grafikai interfésszel, vagy a tradicionálisabb syntax parancsokkal is.
Van egy halvány sejtésem, hogy nem én vagyok az egyetlen ember, akinek ezek a kérdések eszébe jutnak. Természetesen mindannyian kíváncsiak vagyunk, milyen sorrendben fogják fellőni a tűzijátékokat, hogy a következő felülmúlja-e majd az előzőt, és még mennyi van hátra a nagy fináléig, de szerintem nem sokkal ez után megpróbáljuk visszakeresni, kitalálni melyik is volt a kedvencünk, és egyszerűen nem tudjuk erre a választ.
Mire végigérsz minden egyes tűzijáték csoporton, lehetségessé válik meghatározni melyik attribútumot értékeled legtöbbre, melyiket másodikként, melyiket harmadikként. Az conjoint-elemzésből indirekt módon rájöhetünk, hogy a legfontosabb a hanghatás, aztán a szín, végül a minta. Azt is láthatjuk, melyik szintet kedveled legjobban az egyes attribútumokon belül, ami lehet, hogy egyértelmű volt, de lehet, hogy nem volt egyértelmű kezdetektől fogva. A statisztika erejét, lehetőségeit felhasználva mélyére tekinthetünk azoknak a dolgoknak, melyek az embereknek ténylegesen számítanak – ami nem mindig lehetséges direkt, közvetlen kérdések feltevésével. A lényeg, a számok megmutatják nekünk, amit magunktól nem veszünk észre.
USA – A First Insight nevű kiskereskedelmi szoftvereket fejlesztő cég egy olyan online játékot dobott piacra, aminek az a célja, hogy a kiskereskedőknek segítsen összegyűjteni a fogyasztói insightokat és jobb kapcsolatokat építeni velük.
Milyen ösztönzőket ajánlanak a panelistáknak? A
Az üzleti életben a hirdetők és a piac meghatározó szereplői szeretnének minőségi piackutatási adatokra alapozva meghozni sokmillió dolláros marketing- és termékfejlesztési döntéseket. Az online panelek, melyek olcsóbb alternatívát ajánlanak a hagyományos panelekhez és kutatásokhoz képest, fontos forrásokká váltak a piackutatási-szakértők számára. Ahogy ennek az alternatívának a fontossága növekszik, azzal együtt a piackutató „spammerek” és az un. rossz válaszadók aránya ugyancsak növekszik az ilyen mintákban.


Kisebb, alkalmanként történő felmérésekben nincsen szükség szövegelemzésre: a szóbeli válaszokat manuálisan kódoljuk le. Így érhető el a legmagasabb minőség az elemzésben. Ez a szintű manuális erőbefektetés akkor is szükséges, ha szövegelemzést alkalmazunk: képzeljük el a szövegelemző szoftvert úgy, mint egy személyt, akinek kiosztjuk ezt a feladatot, de csak az után, hogy elmagyaráztuk neki részleteiben is.


"Egy francia állami felmérésben, amely az infláció okait vizsgálta, több ezer darab sajtot kettévágtak, s így kezdték árulni. Az egyik felét 37 centim-ért, a másik felét 56 centim-ért árulták. A drágább sajt gyorsabban kelt el. A fogyasztó a termék minőségét az árán méri."
A Lightspeed Research által, a