HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Etnográfia – mit is jelent ez valójában?

2010.09.07. 05:13 Forecast Research - www.forecast.hu

Minden bizonnyal az etnográfiai kutatások egyike a legfélreértettebb, legkevésbé képviselt és leginkább rosszul használt technikáknak a jelenlegi kvalitatív kutatási technikák közül, és ez éppúgy igaz B2B és B2C összefüggésekben is. Az alábbi Neil McPhee cikk az e havi BIG Times-ból rávilágít egynéhány dologra a technikával kapcsolatban.

Mi az Etnográfia?

Az etnográfia egy olyan kutatási folyamat, ami a megértés antropológiai és szociológiai hagyományain alapul, és ami a kutatót a tanulmányozott kutatási környezetbe helyezi. Az első kézből származó megfigyeléseken, az emberek életében való részvételen keresztül (az eljárást kulturális beépülés néven is ismerik), mélyebb képet nyerhetünk az egyénekről és kulturális hitrendszerükről. Az etnográfia többet jelent egyszerű megfigyelésnél, magába foglalja az emberek életében és kultúrájában való közvetlen részvételt is. Erőssége az, hogy megpróbálja a mélyebben rejlő cselekedetek és hitek feltárását a kulturális csoport környezeti kontextusának fényében. Annak érdekében, hogy az etnográfia alkalmasabb legyen újabb insightok késztésére, a kutatói szervezetek kifinomultan adoptálták azt, hogy jobban alkalmazkodjon az kereskedelmi üzleti gyakorlathoz. 

Barátom és társ-szerzőm az ESOMAR Etnográfia és Megfigyelés workshop-ján, Hy Mariampolski PhD (USA), Marketing Etnográfiának nevezi ezt. Én inkább Kutatási vagy Kereskedelmi Etnográfiának nevezem, de minden esetben számos olyan tulajdonsággal rendelkezik, ami nagyban megkülönbözteti egy interjútól. A kereskedelmi etnográfia egy elmozdulás az ’őslakó kultúrák’ tanulmányozásától a fogyasztói kultúrák tanulmányozásának irányába, beleértve jelen esetben a B2B kontextust is. Az alapelvek ugyanazok: megérteni az embereket a természetes környezetük kontextusában.
Mind a fogyasztói, mind az üzleti nyomás eredményeként sokkal kevesebb időt töltünk az emberekkel, mint ami ideális lenne, de célunk így is az, hogy közvetlenül vegyünk részt az életükben annak érdekében, hogy jobban megismerjük közösségi helyzetüket, ami által jobban megérthetjük világukat. Ezt a megértést azután áthelyezzük az üzleti környezetbe, így jobban megtervezve termékeket, melyek ezúton jobban kielégítik alanyaink szükségleteit.
 
Honnan ismerjük fel az “Etnográfiát?”

Számos tulajdonság jellemző a gyakorlatára.

1. Etnográfia:
leírja a viselkedéseket, értékeket, hitet és gyakorlatokat, melyek az adott kulturális környezetben jellemzik a résztvevőket. Ez azért fontos, mert a Kultúra/Érték, stb. viszonya előfeltétele a “valódi” etnográfiának. Meg kell határoznunk, majd megértenünk a szabályokat, azok szimbolikáját és jelentőségét a válaszadók világában.

2. Kontextus:
Létezik egy ún. bővebb-egyszerűbb leírás (Clifford Geertz, The Interpretation of Cultures – Kultúrák Értelmezése). Kontextualizált viselkedések és szimbolikák alapján végezzük megfigyeléseinket, analizálunk és riportálunk, és igyekszünk tágabb értelemben meghatározni a kontextust. Ha csak megfigyeljük az irodai dolgozókat, ahogy mondjuk a személyzeti büfében étkeznek, az keveset árul el magáról a cégről; de ha a foglalkoztatási irányelvek, munkakultúra, vezetési hozzáállás kontextusába helyezzük mindezt, sokat megtudhatunk a cég személyiségéről, a dolgozókra gyakorolt nyomásról az ebédidő minimalizálására vonatkozóan, stb. Ez vezet el minket a “bővebb” és az “egyszerűbb” leíráshoz:
I. Az emberi viselkedés bővebb leírása nem csak a viselkedést magyarázza, hanem annak kontextusát is, így a viselkedés egy külső fél számára is érthetővé válik. Olyan kontextust ad, mely értelmezi a megfigyelt cselekedeteket, és értelmet ad ezeknek a cselekedeteknek. Így az elemzés összekapcsolódik a magyarázattal.
II. Az egyszerűbb leírás csak magát az eseményt/cselekményt magyarázza, és csak részletezi az eseményeket, míg a bővebb leírás megpróbálja elemezni a lehetséges okokat, és az események a résztvevők szerinti értelmezését.

3. Az Etnográfus szerepe és feladata:
A módszer egyik fő kritériuma, hogy a kutató ne csak megfigyeljen, hanem szerepet is vállaljon a vizsgált csoporton belül, melynek eredményeként valamelyest részt is vesz abban, még ha csak “külső megfigyelőként” is. A nem rosszértelemben vett beavatkozó szerep és jelenlét, valamint a gyakorlatilag azonnali ellenőrzés létrejötte az egyik fő kritikus dimenziója a hatékony etnográfiai munkának. Az azonnali “ellenőrzés” alapvető fontosságú. Ha csak egyszerűen megjelenünk egy kamerával és egy forgatókönyvvel, és kérdéseket teszünk fel, mint egy kvalitatív kérdőív esetén, vagy ha feltételezzük, hogy a válaszadók természetesen fognak viselkedni minden további útmutatás nélkül, az naivitás és használhatatlan. Úgy kell megalkotnunk “jelenlétünket”, hogy az lehetővé tegye az emberek számára a közömbössé válást a kutató jelenlétével kapcsolatban, amennyire csak az lehetséges.

4. Időpont és időtartam:
A realitás talaján maradva, nem gyakran tölthetünk hónapokat vagy éveket az alanyainkkal való együtt éléssel, ahogyan régen tették azt az etnográfusok. Két vagy három évet eltölteni egy szigeten lehetséges volt a múltban, de kevés ügyfél értékelné ma ezt egy ajánlatban. Mindazonáltal az időzítés és az időtartam még mindig fontos meghatározó. Vitatnám, hogy egy egész nap (8-10 óra) legyen mondjuk az alapmérték, és egy igazi fél nap (4-5 óra) legyen a minimális időtartam, amit valakivel/valahol el kelljen tölteni. A valóságban mire megérkezel, berendezkedsz, elkészítesz egy két ellenőrzést, és elvégzel pár alapvető “tényfeltárást”, valószínűleg már majdnem két órája ott vagy! Hogy továbbmenjünk, elfogadott, régi bútordarabbá váljunk, és elérjük azt az alapvető fontosságú látható, de mégis láthatatlan jelenlétet, ahhoz tényleg nem számíthatsz kevesebbre, mint egy fél napra; és hogy elég sokáig jelen legyél ahhoz, hogy egész sor különböző viselkedést megtapasztalj, ideális esetben legalább egyszer, és megvizsgálhasd kontextusában, egészen egyszerűen tovább tart. Egy 2 órás látogatás semmilyen mérték szerint sem elegendő hosszú az igazi etnográfiában.

5. Résztvevő megfigyelés:
Ez alapjában véve is egy elég kritikus elem, amivel jó pár vita és ülés foglalkozik. Megfigyeljük mi folyik, rögzítünk (filmre veszünk) kritikus viselkedési és kontextus összetevőket, és gyakran kísérjük “szóbeli hozzáfűzésekkel” (a történetmesélési forma és funkció a mindennapos beszélgetésekben), mint amolyan hétköznapi és nem megrendezett eszmecsere az emberek között: nem egy formalizált, megtervezett interjú. Valójában az etnográfus és a válaszadó között zajló beszélgetésnek olyannak kellene lennie, mint egy barátok, vagy legalábbis ismerősök közötti beszélgetésnek. Strukturált kérdések feltevése, melyek úgy hangzanak, mintha egy “kutató” tenné fel, nem a megfelelő mód, bár számos ügyfél kérte nagyon egyértelmű kérdések feltételét – vagy tették fel azokat maguk, amikor kísérőként ott voltak. De sehogy sem ez a legjobban működő dolog.

6. Videó etnográfia:
Gyakran ezt vélik magának az “etnográfiának”, míg valójában ez csak egy aspektusa, módja és formája annak, és arra a videofelvételre utal, amivel a célközönséget felveszik a saját természetes közegükben vagy kontextusukban, ezzel adva bizonyítékot, támpontot a munkára vonatkozóan az ügyfelek számára. A lényeg, hogy ez még nem nyújt elemzést vagy kódolást: egyszerűen csak rögzített felvétel, valamirevaló vágás, elemzés, szelektálás, vagy kontextusfüggő utalások nélkül. Nagyon híján van a teljes etnográfiához szükséges elvárásoknak.

7. Elemzés és Adatgyűjtés:
Az elemzés és az adatgyűjtés nem elkülönülő fázisok, egyidejűleg történnek. Mindkettő ‘macerás’, és magába foglalja az emberi lények megfigyelési egységként történő felhasználását. Az etnográfia a megfigyelt körülményekkel kapcsolatos érzések és tények részletezésén alapul. Az elemzés során gyakran alkalmazunk valamilyen mérőeszközöket, és nem benyomásokra alapozva rögzítünk mindent, ezen eszközök a következők lehetnek:
 
  • Szimbolizmus, mit jelenthet valami (viselkedés, funkció vagy tárgyak)
  • “Idegközpontok”
  • Funkciók – tevékenységek szerepe és célja
  • Kiemelni a szabályok hatásait a megfigyelés eredményeire
  • Nyelvezet, zsargon, szleng
  • A sorrendiség/folyamat megfigyelése
  • Számok, mennyiségek
  • Időtartam
  • Mértékegységek – súly, távolság
  • Másokkal és egymás közötti interakciók
  • Egyértelmű, de ki nem mondott érzések és érzelmek
  • Ami tényleg történt, a történések történetével, elmesélésével szemben, stb.

Összefoglalásul

Mindenekfelett a célunk, hogy lássuk/megértsük a nagyobb, sokkal összetettebb témákat azok kultúrájában és környezetében, kulturális és társadalmi teóriákat alkalmazva arra, hogy értelmet nyerjen, amit látunk. (b2binternational)

Etnográfiai interjúk, etnografikus mélyinterjúk >>>

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás etnográfia piackutató kvalitatív videó etnográfia

Harmadik éve indul gyakorlat orientált marketingkutatás, piackutatás képzés a MÜTF-ön

2010.09.03. 13:56 Forecast Research - www.forecast.hu

(Sajtóközlemény) Az előző évek sikereire és a rengeteg pozitív visszajelzésre való tekintettel a 2010-2011-es tanévben a Piackutatók Magyarországi Szövetsége és az SPSS Hungary szakmai támogatásával tovább folytatjuk a Marketingkutatás, piackutatás gyakorlata című képzést a Modern Üzleti Tudományok főiskoláján. Az 1 éves, másoddiplomás, piackutató diplomát adó képzést neves és gyakorló szakemberek vezetik, akik olyan főiskolát, egyetemet végzett szakemberek munkáját kívánják segíteni az itt megszerezhető gyakorlati tudással, akik munkájuk során marketinggel, termékbevezetéssel, szolgáltatásfejlesztéssel foglalkoznak, illetve, ezzel kapcsolatos döntéseket hoznak.

A marketingkutatás nem egy elméleti tudományág - habár tudományos, matematikai, szociológiai és szociálpszichológiai alapokon nyugszik -, hanem olyan gyakorlati tudomány, amely mára elengedhetetlen fontossággal és nagy haszonnal bír a stratégiai és taktikai döntések meghozatalakor. A piackutatási adatokra alapozott döntésekkel a vállalati döntéshozók minimalizálják a pénzügyi kockázatokat, ezzel segítve saját cégük, termékük, szolgáltatásuk sikerét. A Marketingkutatás és piackutatás gyakorlata nem a piackutatás történtével, elméletével foglalkozik, hanem azzal, hogy miként tudjuk a vállalati problémákat és kérdéseket, piackutatási kérdésekké alakítani, hogyan kell úgy kérdezni, hogy a minket érdeklő kérdésekre kapjunk választ, célcsoportjainkat milyen módszerekkel érdemes megkérdezni, illetve hogyan tudjuk a marketingkutatás modern eszközeivel csökkenteni kutatási költségeinket.
 
„A kurzust azoknak ajánlom, akik a gyakorlatban is dolgozó szakemberektől akarják megtanulni a szakma elméletét és gyakorlatát. Mind minden modern üzleti tudomány a marketingkutatás is a nemzetközi vállalatok napi munkájában megkívánt igények szerint gyorsan fejlődik, s ezt a tudást azok a szakemberek tudják legjobban átadni, akik ezekkel az igényekkel, kihívásokkal saját munkájukban nap, mint nap találkoznak. Ami manapság még ennél is fontosabb a MÜTF PIKU oktatása során találkoztam a legérdeklődőbb, legelkötelezettebb hallgatókkal, akik az oktatókat és egymást is sikerrel inspirálták tanulmányaik során.”– mondta dr. Lengyel Emőke, akik több mint harminc éve aktív tagja a piackutató szakmának, a TNS Hungary elődjének, a Modusnak az alapító tulajdonosa és a képzés egyik szakmai tanácsadója.
 
Klenovszki János, az NRC ügyvezetője és a képzés szakmai irányítója, oktatója szerint „A képzés elsősorban azoknak szól, akik cégvezetőként, marketingszakemberként vagy termék-, szolgáltatásfejlesztési területen dolgozó döntéshozóként a marketingkutatásra, piackutatásra, mint fontos információforrásra tekintenek, akik tudják, hogy a legfontosabb nem maga a termék, hanem a terméknek a vásárlója: a fogyasztó. A fogyasztó véleménye teszi sikeressé a terméket vagy szolgáltatást, ezért elengedhetetlenül fontos a vásárlók gondolkodásának, szokásainak a megismerése. Ez a képzés megmutatja, hogy miként kaphatjuk meg a kérdéseinkre, azokat a válaszokat, amelyek segítenek abban, hogy jó döntéseket hozzunk és ezáltal versenyelőnyhöz jussunk.”
 
Amennyiben gyakorlott szakemberektől szeretnék a piackutatási módszerek használatát, a kutatási eredmények értelmezési technikáit megismerni, a kérdezés technikáját elsajátítani vagy a teljes kutatást menedzselni, kutató cégnél szeretne dolgozni vagy éppen kutatással szeretné a saját munkáját segíteni, akkor jelentkezzen a www.piackutato-kepzes.hu/kepzes honlapon és ismerje meg a marketingkutatás módszereit és eszközeit. A Piackutatás gyakorlata, másoddiplomás képzésre a jelentkezéseket 2010 szeptember 20-ig kérjük elküldeni. Az órákat pénteki és szombati időpontokon a MÜTF budapesti főiskoláján tartjuk meg.
2010. 09. 03. Budapest
 
Ha bármilyen kérdése van a képzés szakmai részével kapcsolatban írjon emailt a képzés szakmai vezetőjének, Klenovszki János-nak a janos.klenovszki@nrc.hu email címre. 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató piackutatás képzés mutf

Halld meg, amit mondok: itassuk le a fókuszcsoport tagjait!

2010.09.01. 06:26 Forecast Research - www.forecast.hu

Volt valaha olyan ötleted, ami szerinted zseniális volt, de mindenki más azt hitte, hogy őrültség? Most itt az esély, hogy megoszd a kutatás világában dolgozókkal. Ebben a hónapban Alistair Leathwood a FreshMinds Research-től mesél arról az ötletről, hogy engedjük a fókuszcsoport tagjait berúgni. (Research-live)

Mi a nagy ötlet, Alistair?
Alig merem kimondani hangosan, mert gyanítom az MRS és az AQR elkapja majd a grabancomat, de mi lenne, ha befolyásoltság mellett csinálnánk fókuszcsoportokat?

Spicces fókuszcsoportok?
Igen, bár figyelembe véve gyakorlatilag minden kvalitatív kutató véleményét a FreshMinds-nál, ez elég veszélyesen hangzik. De figyeld meg, nem tudok a földön olyan fókuszcsoport helyszínről, ami ne tenné lehetővé a megfigyelőknek, hogy megigyanak valamit, miközben azt figyelik, ahogyan több ezer font értékű elsődleges kutatási anyag bontakozik ki előttük. Akkor miért is vannak általában csak teáscsészék, és narancslevek a tükör másik oldalán? Miért gondoljuk azt, hogy a válaszadók nem gondolkodóképes felnőttek, akik tudnak egy italt rendesen kezelni, illetve bírni?

Gondolom ez egy teoretikus kérdés.
Na, nem mintha az alkohol egy fókuszcsoporton belül új lenne. Vicces, de ha meg szeretnéd tudni, mit is gondolnak a fogyasztók egy új alkoholos italról, meg kell kérned őket, hogy próbálják ki azt. Kérdezd meg bármelyik viharedzett kutatót, és biztos tud majd egy történetet mesélni egy spicces csoportról. Ez manapság már inkább kivétel, mint sem rendszeres, de biztos lehetsz abban, hogyha alkohol kerül be a fókuszcsoportba, azt szigorúan fogja kiporciózni a moderátor. De vajon tényleg annyira radikálisan hangzik, hogy a válaszadóknak megengedjük, hogy olyan italt igyanak, amit szeretnek (és annyit, amennyit szeretnének), mialatt samponcsomagolásokról szóló beszélgetésben vesznek részt?

De mi lesz ennek a vége?
Gondolom a végén egy csapat részeg ember lesz a szobában. A bennem lévő szabadgondolkodó szeretné megnézni ezt, és van egy gyanúm, miszerint figyelembe véve a körülményeket, az ilyen ülésből nyert insightok meglepően jók lennének. Csak képzeljünk el egy csoportot, ahol mindenki levetkőzi a gátlásait, és nem lesz többé megszállottja a ‘helyes’ válasz megadásának. Kihagyhatnánk az útmutatónkból/szabályainkból az egész ‘technikára’ vonatkozó részt – a válaszadók eleve teljesen őszinték lennének válaszaikat illetően. Ez minden kutató álma, nem? In vino veritas.

Részben, de mi van a nagyzolással, és a felvágással? Nem is említve, mikor könnyekben törnek ki, meg elkezdenek hányni.
Az alkohol használatának arra, hogy ‘valós’ válaszokat kapjunk, persze megvannak a maga hátulütői. És persze vannak logikus szempontok is, amiket figyelembe kell vennünk. Taxikat kellene biztosítani a hazajutáshoz, WC/pisi szüneteket kellene beiktatni, és ha csak nem vagyunk teljesen elvetemültek, ennivalót is biztosítani kellene – egy egész szobányi embernek, akik éhgyomorra isznak, meglennének a nyilvánvaló következményei. Valójában így valószínűleg egy elég költséges vállalkozás lenne.

De még ha a költségvonzatoktól nem is ráz ki a hideg, az etikai megfontolásoktól biztosan.
A spicces fókuszcsoportok soha nem lesznek részei a sztenderd módszernek, és azt sem látom, ahogyan a kutatási szövetségek a közeljövőben oktatási kurzusokat indítanak a témában, ezért azt hiszem, elég sokat kell még várnom, hogy tesztelhessem a feltevésemet. De addig is, nem lehetne az egész folyamatot kissé életszerűbbé tenni azzal, hogy megengedjük a válaszadóknak, hogy iszogassanak, ha ahhoz van kedvük? Csak még egy trükköt jelentene abban a tekintetben, hogyan tegyük az egész dolgot kevésbé idegenné. Nem azt akarom mondani, hogy az alkohol legyen minden csoport eleme, de nem arról szólna az, hogy a különböző napszakoknak megfelelő italokkal és ételekkel látjuk el a résztvevőket, hogy kényelmesebben érezzék magukat? Ha elmegyek az ebédidőmben levágatni a hajamat, akkor megkínálnak egy csésze kávéval. De ha munka után megyek, sörrel kínálnak meg. Van valójában bármilyen oka is annak, hogy a kutatás ne tanulhatna ebből a megközelítésből? Nekünk biztosan, jobban bármilyen más szakmánál, el kell érnünk az embereknél, hogy olyan jól érezzék magukat, amennyire csak lehet, ha azt várjuk el, hogy megnyíljanak a többi idegen előtt az adott témában.

Úgy hangzik, be kell iktatnod egy fókuszcsoportot, hogy kitaláld.
Hozz magaddal inni, ha érdekel.

Fókuszcsoport definíció >>>
Fókuszcsoportos piackutatás >>>

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás fókuszcsoport piackutató kvalitatív

Kép szöveg nélkül

2010.08.31. 06:05 Forecast Research - www.forecast.hu

(GreenBook Research Industry Trends Q1 2010 Report)

Chart: Q5 by Q10: Change in Respect by years

Tags:
Q5 by Q10: Change in Respect by years
Powered By: iCharts | create, share, and embed interactive charts online

Szólj hozzá!

Címkék: trend piackutatás kutatási iparág

Rossz ügyfélkapcsolatok a piackutatásban – kinek a hibája? (Ray Poynter véleménye)

2010.08.30. 06:11 Forecast Research - www.forecast.hu

A Research Magazine-ban (az Egyesült Királyság piackutatásának saját hazai magazinja) van egy hosszú interjú Steve Gatt-tal a Volkswagen-től, melyben Gatt elsiratja az Egyesült Királyság piackutatási iparágát (és utalva a szélesebb értelemben vett piackutatási iparágra), mert az nem tudja megadni neki, amit szeretne. Ha Önnek nem jár a Research, akkor megtekintheti a vágott, kiemelt részeit az interjúnak online itt. Hozzáadtam véleményemet, néhány más ember hozzászólásával együtt a Research-Live oldalon. Mindazonáltal kifejteném őket itt is.

Az elsődleges az, hogy mint sok más ember, én is úgy gondolom, a piackutatási ügynökségek többet tehetnének annak érdekében, hogy fejlesszék szolgáltatásukat, és meg kell látniuk az üzleti világ szélesebb képét. Hovatovább, ha egy ügyfél nagymennyiségű kutatásra ad megbízást, éveken keresztül, és ha nem kapja meg amit szeretne, akkor véleményem szerint az nagyban az ő hibája. Gatt azt mondja, hogy folyamatosan 100 oldalas jelentéseket kap, mikor 15 vagy akár 3 oldalasakat kért. Az én válaszom az a kérdés, hogy akkor miért fogadta el azokat? Ha meghatározza a szerződésben, hogy 15 oldalas jelentést akar, és az ügynökség nem azt ad neki, tartsa vissza a kifizetések egy részét addig, míg meg nem jön egy 15 oldalas jelentés. (Persze, ha meghatároz egy 15 oldalas jelentést, aztán később úgy dönt, hogy akar egy 15 ÉS egy 100 oldalast is, akkor számítson arra, hogy többet fizet majd). Gatt arra utal, hogy a nagy ügynökségek folyamatvezéreltek. Mindazonáltal az én hitem az, hogy a nagy ügynökségeket a nagy ügyfelek hozták létre. Az ügyfelek a legtöbbet a nagy ügynökségeknek fizetnek, ha másnak fizetnének, ezek az ügynökségek nem lennének ekkorák. Ha az ügyfelek általában véve (nem csak kifejezetten a Volkswagen) nem ragaszkodnának ennyire a folyamatokhoz és a globális lefedettséghez, nem hozták volna létre a nagy ügynökségeket, amikre olyan sokszor panaszkodnak. Az én tanácsom a legtöbb ügyfélnek, akik úgy érzik, nem kapják meg az ügynökségektől amit akarnak:

1. Csináltassanak kevesebb kutatást
2. Használják arra a megtakarított pénzt és időt, hogy olyan ügynökséget válasszanak, ami megadja neki, amit akarnak
3. Fontolják meg a projektek szétválasztását, például kérjenek fel egy főbb céget a márka adatainak begyűjtésével és feldolgozásával, de egy másikat annak elemzésével és előadásával.

Menjünk vissza az alapokhoz. A piackutatási piacon számos beszállító létezik, bölcs vásárlók, hatalmas vásárlói erő. Ha a vásárlók nem kapják meg amit akarnak, el kellene gondolkodniuk a saját folyamataikról. A tanácsom az ügynökségek számára az, hogy ne gondolják, hogy minden ügyfél, vagy akár minden ember egy ügyfélen belül mind ugyanazt akarja. Csak azért, mert a legutóbbi ügyfél visszadobta a korszerű, akcióterv szerű jelentésedet egy 120 oldalas rém ellenében, nem jelenti azt, hogy a következő is el fogja utasítani. (thefutureplace)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató ügyfélkapcsolat client service

Csak egy mondat - piackutatóktól

2010.08.27. 06:12 Forecast Research - www.forecast.hu

„Nem, nem. Nem azért vagyok itt, hogy bármit is eladjak.”

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató

A Heathrow üzemeltetője félrevezetőnek tartja a próbavásárlás eredményeit

2010.08.25. 12:42 Forecast Research - www.forecast.hu

Anglia – A BAA vállalat, mely a Heathrow Repülőtér tulajdonosa és üzemeltetője, vitatja egy nemrég lezajlott mystery shopping (próbavásárlás) kutatás eredményeit, mely azt találta, hogy a londoni repülőtéren található a legrosszabb duty-free bolt Európában. Az üzemeltető szerint a tanulmány “félrevezető és inkorrekt”.

A tanulmányt e hónap elején készült a Kelkoo vásárlás-összehasonlító weboldal megbízásából, a Retail Research kutató cég kivitelezésében. A kutatás az adómentes (áfamentes) vásárlásra koncentrált, az EU-n belül utazók szempontjából. Az eredmények azt állították, hogy a vásárlóknak a Heathrow-n ajánlották fel a legalacsonyabb árengedményeket kilenc másik repülőtérrel összehasonlítva.

Mindazonáltal a BAA visszautasította a tanulmány eredményeit. A szóvivőjük elmondta a Research-nek : “Rendkívül csalódottak vagyunk a legújabb Kelkoo jelentéssel kapcsolatban, mely a repülőtéri árakkal foglalkozik. Nem értjük, hogyan vonták le ezeket a következtetéseket, melyek mindegyike félrevezető és inkorrekt.”

A repülőtéri üzemeltető azt mondta, hogy a Kelkoo adatai a Heathrow-val kapcsolatban pontatlan árakon alapultak és az európai repülőtéri árakat nem valós valutaárfolyamon számolták. Továbbá BAA azt mondta, hogy a jelentés olyan termékeket tartalmaz, melyeket a Heathrow-n nem is árulnak.

A mystery shopping kutatás alatt a próbavásárlók egy 22 termékből álló “vásárlói kosarat” vettek alapul öt termék-kategóriában, 10 európai repülőtéren, melyek közt volt például Heathrow, Lyon, Párizs, Róma, Berlin és Barcelona.

A Kelkoo eredményei azt találták, hogy a vásárlók a Heathrow-n 3.1 százalékos megtakarítást értek el, összehasonlítva az átlagos utcai árakkal, míg egyéb repülőterek esetében a megtakarítás átlagosan 11.9 százalék volt. A BAA visszautasítja ezeket az adatokat. (Research-live)

Próbavásárlás, Mystery Shopping >>>
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató próbavásárlás mystery shopping

Teljesítményhez kötött javadalmazás: van-e realitása a piackutatásban?

2010.08.24. 06:01 Forecast Research - www.forecast.hu

A teljesítményhez kötött javadalmazás, azaz a "pay-for-performance" modell egyre terjed a reklámügynökségek világában. Néhány vállalat, például a Coca-Cola és a Procter & Gamble, arról számolt be, hogy olyan megállapodásokat kötött reklámügynökségekkel, amely alapján az ügynökséget aszerint fizetik, hogy a hirdetéseik milyen jól működnek. A modell úgy tűnik szintén egyre inkább népszerű a kereső-optimalizálási tanácsadó (SEO) cégek körében. Úgy látszik, itt az idő megkérdezni: az ügyfelek hamarosan ugyanazt fogják elvárni a kutatóügynökségeiktől?

Íme négy ok arra, hogy a teljesítményhez kötött javadalmazás modellje a piackutató-ügynökségek esetében soha nem terjedhet el: 

  1. A piacok változnak. A kutatás egy pillanatfelvétel az időben. Egy olyan felmérés, amely megjósolja, hogy az X termék-jellemző hatására  árprémium érvényesíthető ma, a jövő hét realitásának fényében már elavult lehet. Egy versenytárs bejelentése, egy technikai áttörés vagy a gazdasági klíma változása azonnal idejétmúlttá tudja tenni a kutatást. Nem tudjuk felelősségre vonni a kutatócéget, ha egy új termék bukdácsol, mert a fő megállapítások már lehet, hogy nem relevánsak.
  2. A kutatóügynökség nem hajthat végre implementációt. Lehet, hogy egy ügynökség egy nagy projektet eredményeinek alapján azonosít egy arra vonatkozó lehetőséget, hogy drámaian növeljék az ismétlődő vásárlásokat. De az ügynökségnek nincs kontrollja afelett, hogy az ügyfél megvalósítja-e a javaslatokat az új stratégiájában.
  3. Ez így túl kockázatos. A kutatóügynökségek már így is prés alatt vannak (alacsony profit-ráta), bolondok lennének még több kockázatot felvállalni.
  4. Néhány projekt gázos. Felmerülhetnek olyan késedelmek a projekt lebonyolításában, vagy túlszaladás a költségkereten, melyek teljesen kívül eshetnek a kutatók hatáskörén. Egy ügynökséggel kapcsolatban nem várható el, hogy a váratlan körülmények miatt szenvedjen.

Így tehát valószínűtlennek látszik a bevételből való részesedés, mint kárpótlás a piackutató ügynökségek részére. De fontoljuk meg az aktuális piackutatás-ipar eseményeit, mielőtt bármilyen következtetést vonunk le: 

  • Az ügyféloldali kutatók küzdenek a büdzséért és nyomás nehezedik rájuk, hogy kimutassák a piackutatási befektetéseik megtérülését.
  • Az új eszközök megkönnyítik a vállalatok számára, hogy saját kutatásaikat házon belül végezzék el.
  • A piacra lépés korlátai a piackutatás-üzletben nevetségesen alacsonyak. Több száz piackutató cég van odakint (még akkor is, ha a volumen legnagyobb részét a top 20 ügynökség tartja kezében), mindannyian versenyeznek a megbízásokért.


Tehát az ügyfelek minimalizálni akarják a kockázatot. Amikor egy külsős ügynökséggel dolgoznak, tudniuk kell, hogy megfelelő lesz az együttműködés.

Lehetséges, talán lehetséges, hogy a teljesítményhez kötött javadalmazás segíthetne a piackutató ügynökségeknek versenyezni ebben a környezetben.

De ez hogyan történhetne? A kutatás világából csak olyan modelleket tudok felidézni, melyek nem a bevételből való részesedésre épülnek. Ilyen korlátok mellett három lehetséges módot tudok említeni a teljesítményhez kötött javadalmazás alkalmazására a piackutatásban:

Modell 1: Alapdíjazásos rendszer. Ebben a modellben a felek egyetértenek azzal, hogy egy alapdíj fizethető az ügynökségnek a járulékos költségeire. Ez tartalmazhatja a szoftvert, alvállalkozókat, mintaösszeállítás-költségeit, telefont, postát és így tovább. Mindazonáltal a kutatók munkaidő-ráfordításának költségei egy elégedettségi skála alapján fizetendőek. Ha a megrendelő elégedett, az ügynökség 100 százalékot kap. Ha nem annyira elégedett, talán 50 százalék. Ijesztő? Igen. Őrült? Nem. Természetesen ebben a modellben fontos, hogy az elégedettségi pontszámok legalább három különböző ügyféloldali emberről származzanak. Leginkább az elsődleges projekt-vezetőtől és a kutatás két házon belüli felhasználójától.

Modell 2: A megtakarítások arányában. Folyamatos kutatással rendelkező ügyfeleknek (mint például a tracking vagy a más ismétlődő, évenkénti tanulmányok) a megtakarítások mindig fontosak. Ha egy új szállító felajánlj egy innovatív megoldást, mellyel fenntartja a kutatást, amellett hogy a költségeket csökkenti, ott a két- vagy három éves időszakra vonatkozó megtakarítások százaléka alapján is lehet fizetési megállapodást kötni.

Modell 3: A visszautasítás joga. Néhány tanulmány nem saját témákra vonatkozik. Például egy piac-szegmentáció, vásárlói szükségletekre és márka percepciókra vonatkozó tanulmány mind olyan, melyet az ügyfél és versenytársai is megrendelhetnek. Ebben a modellben az ügynökség a visszautasítás jogával szavatolja munkáját. Ha az ügyfél nem elégedett a végső projekttel, nem kell fizetnie. De ha nem fizetnek, az ügynökségnek joga van, hogy eladja a kutatást bárki másnak, akár egy versenytársnak vagy a médiának.

Nyilvánvaló, hogy mindez felháborítóan spekulatív elképzelés, de talán megér további beszélgetést. A "Pay-for-performance" modell már elérkezett a hirdetési ügynökségekhez és a SEO tanácsadókhoz. A kutatás lehet a következő?

A cikk szerzője, Kathryn Korostoff a piackutatás-iparban eltöltött 25 évével igazi veterán, jelenleg a Research Rockstart vezeti, mely független, online piackutató vállalkozás.

(Research-live)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató

PSPP program: az ingyenes SPSS alternatíva

2010.08.23. 06:45 Forecast Research - www.forecast.hu

A PSPP egy program a mintavételezett adatok statisztikai elemzésére. Ingyenes helyettesítője a bejegyzett, szabadalmaztatott SPSS programnak, amihez nagyon hasonlónak bizonyul néhány eltérés kivételével. Ezen eltérések közül a legfontosabb, hogy nincsenek benne “időzített bombák”; a saját PSPP kópiánk nem fog “lejárni”, vagy egyszer csak leállni valamikor a jövőben. És nincsenek mesterséges korlátai a felhasználható esettanulmányok számának, sem azok változatainak. Nincsenek további beszerzendő csomagok sem a “magasabb” funkciók eléréséhez; minden jelenleg a PSPP által támogatott funkció benne van az alapcsomagban. A PSPP képes leíró, magyarázó statisztikák, T-tesztek, lineáris regressziós és nem parametrikus tesztek futtatására is. Háttértámogatását az elemzések lehető leggyorsabb lefuttatására tervezték, a bevitt adatok mennyiségére való tekintet nélkül. A PSPP használható a grafikai interfésszel, vagy a tradicionálisabb syntax parancsokkal is.

 
Egy áttekintő lista a PSPP néhány tulajdonságáról:
 
  • Több mint 1 milliárd esettanulmány támogatása.
  • Több mint 1 milliárd változat, variáns támogatása.
  • A syntax és adatfájlok kompatibilisek a SPSS-sel.
  • Grafikai felhasználói vagy terminál interfész választhatósága.
  • Szöveges, postscript vagy html kimeneti formátumok választhatósága.
  • Összhangban működik a Gnumeric, OpenOffice.Org és más ingyenes szoftverekkel.
  • Könnyű adatimportálás táblázatokból, szöveges fájlokból és adatbázisokból.
  • Gyors statisztikai folyamatok, még nagyméretű adatok esetében is.
  • Nincsenek liszenc, engedély díjak.
  • Nincs lejárati idő.
  • Nincsenek tulajdonosi “végfelhasználói engedély megegyezések”.
  • Teljesen indexelt felhasználói útmutató.
  • Ingyenes Szoftver; GPLv3 alatt, ill. a fölött engedélyezve.
  • Keresztplatform; Rengeteg különböző számítógépen és operációs rendszeren fut.
 
A PSPP-t kifejezetten statisztikusok, kutatók és diákok számára tervezték, akik gyors s kényelmes elemzését kívánják elvégezni a vételezett adatoknak.

 

Szólj hozzá!

Címkék: statisztika piackutatás piackutató spss pspp

Tűzijáték? Conjoint-elemzés!

2010.08.20. 06:00 Forecast Research - www.forecast.hu

Úgy gondoltam, hogy a tűzijátékokról fogok írni valamit. Egyszerűen imádom a tűzijátékokat... Ahogy visszagondolok minden egyes éves tűzijátékra, rá kell jönnöm, hogy jó pár kérdés mindig, szinte öntudatlanul is felmerül bennem. Melyik tűzijáték a kedvencem? Melyik mintákat szeretem a legjobban? Melyik színt szeretem a legjobban? Melyik hangokat szeretem a legjobban? A tűzijáték segítségével fogom megmutatni, hogyan tudja egy piackutatási technika megvilágítani az általunk hozott összetett döntések mögött rejlő tényezőket.

Van egy halvány sejtésem, hogy nem én vagyok az egyetlen ember, akinek ezek a kérdések eszébe jutnak. Természetesen mindannyian kíváncsiak vagyunk, milyen sorrendben fogják fellőni a tűzijátékokat, hogy a következő felülmúlja-e majd az előzőt, és még mennyi van hátra a nagy fináléig, de szerintem nem sokkal ez után megpróbáljuk visszakeresni, kitalálni melyik is volt a kedvencünk, és egyszerűen nem tudjuk erre a választ.

“De ez hogy lehet?” - kérdezhetjük magunktól. Nem ismerem talán magamat eléggé, hogy tudjam, melyiket szeretem a legjobban? Végtére is az arany a kedvenc színed. Tudod, hogy ki nem állhatod a sípoló hangokat. Nem vagy biztos benne melyik alakzat tetszik a legjobban… mindegyik elég jól néz ki, kivétel az a sistergős kókadt izé. És végeredményben, ha végiggondolod, annyira nem is vagy biztos benne, hogy igazából a szín, az alak vagy a hang érdekel a legjobban – melyiket értékeled a legtöbbre, ha a tűzijátékok kiértékelésére kerül sor. Ne aggódj… nem te vagy az egyetlen. És abban is biztos vagyok, hogy a pirotechnikai szakértő, aki a műsort csinálja, nagyon szeretné tudni, mi tetszik a közönségnek a legjobban, és mit szeretne leginkább látni.

Tehát oldjuk meg mindenki problémáját egy kis piackutatási technikával, amit (feleletválasztáson alapuló) conjoint analízisnek hívnak. Ez egy statisztikai módszer, mely lehetővé teszi, hogy kitaláljuk, hogyan értékelik az emberek termékünk vagy szolgáltatásunk különböző elemeit. Ezt úgy végezzük, hogy megkérünk embereket, válasszanak ki termékek egy csoportjából, melyek mind tulajdonságok (vagy ’attribútumok’) különböző kombinációjából állnak, egy terméket. Természetesen lesznek olyan elemek, melyeket minden személy nagyon fog szeretni, és lesznek, amiket nem annyira. Ez arra kényszeríti az embereket, hogy kompromisszumokat kössenek, és végül segít nekünk meghatározni, mi a legkiemelkedőbb fontosságú az embereknek, amikor döntéseket hoznak.

Tehát például a tűzijátékok esetében az attribútumok a minta, szín és hangok lehetnek. Továbbmenve, minden egyes attribútumon belül vannak szintek, ill. az adott attribútumok variációi. Például a szín attribútumot véve, a szintek lehetnek a vörös, arany, zöld vagy lila. Amikor a conjoint-elemzést megtervezik, a kutatóknak nem kell ugyanannyi szinttel tervezniük attribútumonként; pl. lehet 7 szín, 6 minta és 3 hang. Nézzük meg az attribútumok és szintek alábbi táblázatát, melyeket tesztelni fogunk:

Attribútumok
Szintek
Minták
Csillagok, Villanók, Farok toll, Fűz
Színek
Vörös, Arany, Zöld, Lila
Hangok
Durranás & Dörrenés, Ropogás, Zümmögő, Fütyölő


Amikor egy válaszadó végigmegy a conjoint gyakorlaton, akkor különböző termék koncepciókat mutatnak neki, melyek az egyes attribútumok szintjeinek kombinációit jelentik. Tehát jelen esetben a tűzijátékunknál, megmutathatom az opciók (koncepciók) egy csoportját, kombinálva a tűzijátékok különböző szintjeit, és megkérhetem, hogy válassza ki a neki legjobban tetszőt.

Az itt tesztelt attribútumokat alapul véve, végeredményként 64 lehetőséget kapunk, amit úgy számíthatunk ki, hogy megszorozzuk az attribútumok számát szintenként egymással. Tehát 4 minta szorozva 4 színnel, az szorozva 4 hanggal = 64 lehetőség, koncepció. Ez elég sok megvizsgálandó lehetőséget ad, de ezt úgy egyszerűsítjük le, hogy egyszerre csak egy pár lehetőséget mutatunk meg. Azaz megnézel 4 koncepciót, kiválasztod a kedvencedet, aztán megmutatunk még négy koncepciót, megint kiválasztod a kedvencedet, stb.

Mire végigérsz minden egyes tűzijáték csoporton, lehetségessé válik meghatározni melyik attribútumot értékeled legtöbbre, melyiket másodikként, melyiket harmadikként. Az conjoint-elemzésből indirekt módon rájöhetünk, hogy a legfontosabb a hanghatás, aztán a szín, végül a minta. Azt is láthatjuk, melyik szintet kedveled legjobban az egyes attribútumokon belül, ami lehet, hogy egyértelmű volt, de lehet, hogy nem volt egyértelmű kezdetektől fogva. A statisztika erejét, lehetőségeit felhasználva mélyére tekinthetünk azoknak a dolgoknak, melyek az embereknek ténylegesen számítanak – ami nem mindig lehetséges direkt, közvetlen kérdések feltevésével. A lényeg, a számok megmutatják nekünk, amit magunktól nem veszünk észre.

Üzleti szempontból, ez a tűzijátéknyi statisztikai módszer lehetővé teszi a cégek számára, hogy jobban megértsék a fogyasztóik által hozott döntéseket, és hogy termékük, ill. szolgáltatásuk melyik részét értékelik a legtöbbre. Ez elengedhetetlen fontosságú, amikor a cégek termékeik, ill. szolgáltatásaik árszabását vizsgálják: ha ismerjük azokat a rejtett értékeket, amiket az emberek egy ajánlat különböző elemeihez kapcsolnak, jobban tudjuk e termékek, szolgáltatások árait meghatározni, reklámjukat megtervezni piacra bocsátásuk előtt. (b2binternational)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató conjoint

Képek - "DIY" mém

2010.08.19. 06:00 Forecast Research - www.forecast.hu


(TomHCAnderson)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató diy diy kutatások do it yourself survey

A First Insight online játékkal gyűjti a fogyasztói insightokat

2010.08.18. 06:10 Forecast Research - www.forecast.hu

USA – A First Insight nevű kiskereskedelmi szoftvereket fejlesztő cég egy olyan online játékot dobott piacra, aminek az a célja, hogy a kiskereskedőknek segítsen összegyűjteni a fogyasztói insightokat és jobb kapcsolatokat építeni velük.

A játékban, amit Soldnak neveznek, a játékosoknak a saját boltjukat kell vezetniük, amit igazi és nemsokára piacra kerülő termékekkel töltenek fel. A játékosoknak választaniuk kell, hogy melyik terméket teszik ki a polcra és arról is dönthetnek, hogy mennyiért árulják azokat.

A játék alatt a First Insight cég összegyűjti a játékosok véleményeit a termék-kiválasztásokról, árazásról, majd arra használja az előrejelző analitikát, hogy új árut ajánljon fel nekik az ‘üzletükbe’.

A First Insight szerint, ahogy minél több ember játssza majd a játékot, az ügyfelek a termékeikről vevő-véleményeket tudnak gyűjteni és megérthetik, hogy melyik fogyasztói szegmens melyik terméket fogja a legnagyobb valószínűséggel használni.

A cég azt állítja, hogy a kiskereskedelmi ügyfelek, akik használják a játékot, szintén képesek lesznek arra, hogy “jelentőségteljes ügyfélkapcsolatokat” hozzanak létre a résztvevőkkel.

Greg Petro, a First Insight ügyvezető igazgatója mondta: “...a kiskereskedők között növekvő tendencia figyelhető meg arra nézve, hogy innovatív utakat találjanak, a vevők pedig egyre erőteljesebben hallatják hangjukat. Egy ilyen megoldás, mint a Sold, ellátja a kiskereskedelmi ügyfeleinket egy olyan lehetőséggel, hogy jelentőségteljes vevőkapcsolatokat építsenek, hiteles fogyasztói insightokat gyűjtsenek és stratégiaibb értékesítési tervet hozzanak létre.” (Research-live)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás consumer insight piackutató insight

Panel-menedzsment leckék panel-profiktól

2010.08.17. 06:20 Forecast Research - www.forecast.hu

Számos lelkiismeretlen oldal, melyeknek általában semmi közük sincsen magukhoz a panel szolgáltatókhoz, hirdeti, hogy könnyen juthatunk pénzhez otthon elvégezhető felmérésekkel, ami ahhoz vezet, hogy sok panelista (paneltag) jelentkezik pénzszerzési szándékkal.

Milyen ösztönzőket ajánlanak a panelistáknak? A Leckék Profi Panelszolgáltatóktól tanulmány szerint a panelek 47%-a működik pontgyűjtéses rendszerben, amik beválthatók ajándékokra, ajándékutalványokra vagy készpénzre. További 47% fizet kuponokkal vagy ajándék kártyákkal, 27% pedig készpénzt ajánl a felmérésekért. Harminc százalék (30%) ajánl fel adományokat a panelista által választott segélyszervezetek javára. A felmérésekért ajánlott pénzügyi ösztönzők végeredményben jelentős kétségeket eredményeznek a felmérésekben adott válaszok minőségével kapcsolatosan (lásd Adatminőségi & Érvényességi Leckék).
 
Az ösztönzési filozófia és megközelítés panelszolgáltatóként igen eltérő lehet:
 
  • "Az ösztönzők azt szolgálják, hogy támogassák a hosszútávú részvételt, és ezzel egyidejűleg ne támogassák a csak fizetségi célból történő részvételt." - Cint
  • "Még ha ajánlunk is fel ösztönzőket, a panelisták nem valószínű, hogy összességében nagy összegeket nyernének vele, mivel az adott évre nézve korlátozott a részvétel sűrűsége, mennyisége." - Nielsen
  • "A pontgyűjtő rendszert tartják a legjobbnak az online piackutatások esetében, mivel egy semleges rendszernek látják, ami nem befolyásolja egyetlen embercsoport részvételét sem." - Ipsos Mori
  • "Az SSI filozófiája az, hogy ne alkalmazzuk az ’egy méret jó lesz mindenkire’ jutalmazási rendszert. Ehelyett az SSI azt a jutalmat alkalmazza, amely a legjobb az adott kutatási projektre nézve, és a legjobban illeszkedik a válaszadók sokszínű társadalmához." - SSI
  • "A mi szemszögünkből nézve ez leginkább a ’befutó ló’ megtalálásának kérdése, ami annyit tesz, hogy az ösztönzőnek változnia kell a kutatás körülményeinek és tárgyának függvényében. Jelenleg nem rendelkezünk ’hűség vagy törzsvásárlói’ rendszerrel, - a projektre szabva változtatjuk az ösztönzőket." - Sample Answers
  • "Az ösztönzőnk percenkénti két, ill. három dollár között mozog, a felmérés specializációja és hossza függvényében." - MDLinx (egészségügyben dolgozók panelja) [a nem egészségügyi témájú kérdőívek, viszonyításképpen, átlag 2-3 USD kérdőívenként]
  • "Némely esetben (bizonyos különleges célcsoport esetén) az ösztönző lehet egy termék, belépőjegy vagy részvételi jog, ami fontos lehet a célcsoport szempontjából." - Focus Suites
  • "A Peanut Labs társadalmi alapú ösztönzőket ajánl fel, melyek különbözőek minden válaszadóra nézve – gondoljunk rá úgy, mint egy személyre szabott ösztönzőre, a személyes preferenciák vagy affinitások alapján. Ezeket az ösztönzőket a közösségi média vagy az a társadalmi partner szabályozza, ahonnan a válaszadó jön." - Peanut Labs
 
A panelek azt mutatják, hogy évi átlagban a tagok 11%-a hagyja el a paneleket. Minimalizálandó ezt, a panelek korlátozzák az egy év alatt elvégezhető felmérések számát havi 1 és havi 8 között, de egy évre lebontva havi 3,5 lehet ez az átlag.
 
 
Mit taníthatnak nekünk a panel-profik a panelek menedzsmentjéről?
 
  1. Korlátozzuk az egy tagra jutó felmérések számát havi egy vagy kettőre. Azon panelek majdnem egynegyede, melyek korlátozást vezettek be, állítja, hogy nem készít felméréseket tagjaival havi átlag egynél többször. Ha ez egy bevált gyakorlatnak bizonyul a professzionális panelek esetében, akkor ez kiváló tanácsnak tűnik a fogyasztói panelek esetében is.
  2. Számoljunk úgy az éves lemorzsolódással, mint KPI-vel. A panelekről leiratkozó tagok száma kiváló Key Performance Indicator (Kulcs Teljesítmény Indikátor): a nagymértékű leiratkozás aláássa a panel reprezentativitását, és azt jelzi, hogy a tagokat túl sűrűn kérik fel kérdőívek kitöltésére, és akkor is tipikusan olyan kérdőívekhez, melyek túl hosszúak.
  3. Díjakat nyújtsunk, ne jutalmakat. Az ösztönzési rendszerek korrumpálhatják az adatminőséget; az ilyen rendszerek elengedhetetlenek az általános célú panelek esetében, ahol a paneleknek nincsen előzetesen kapcsolatuk a tagokkal, de a pénzbeli ösztönzők nem feltétlenül szükségesek fogyasztók felmérésekor. A fogyasztók inkább szociális, mintsem piaci okokból vesznek részt felmérésekben; ennek megfelelően, ahelyett, hogy valamilyen jövőbeni viselkedésért ígérnénk jutalmat, inkább díjazzuk a múltbeli hajlandóságot kérdőívek kitöltésére. A legfrissebb eredmények közzé tétele például egy kifejezetten hatásos módja a felmérések kitöltéséért való köszönetnyilvánításnak. (Vovici)

1 komment

Címkék: panel piackutatás piackutató online panel

Csak egy mondat - piackutatóktól

2010.08.13. 07:10 Forecast Research - www.forecast.hu

„Péntekenként minden csendes az interneten...dolgoznak egyáltalán a piackutatók pénteken?”

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató

Csalárd válaszadók kiszűrésének lehetőségei az online piackutatásban

2010.08.11. 07:26 Forecast Research - www.forecast.hu

Az üzleti életben a hirdetők és a piac meghatározó szereplői szeretnének minőségi piackutatási adatokra alapozva meghozni sokmillió dolláros marketing- és termékfejlesztési döntéseket. Az online panelek, melyek olcsóbb alternatívát ajánlanak a hagyományos panelekhez és kutatásokhoz képest, fontos forrásokká váltak a piackutatási-szakértők számára. Ahogy ennek az alternatívának a fontossága növekszik, azzal együtt a piackutató „spammerek” és az un. rossz válaszadók aránya ugyancsak növekszik az ilyen mintákban.

Az Imperium cég Relevant ID rendszere a sok digitális ujjlenyomat-vizsgáló eszköz közül csak az egyik. A technológiai szektorban működő Imperium legújabb ügyfele az internetes közönségméréssel foglalkozó ComScore kutató cég, mely mostantól az Imperium RelevantID szoftverével szűri ki a csaló válaszadókat, akik ugyanazt az online felmérést többször is megpróbálják kitölteni. A digitális-ujjlenyomat vizsgáló minden online paneltag részére egy egyedi azonosítót hoz létre, azután figyeli ezeket, így biztosítva, hogy ugyanazt a számítógépet ne használják arra, hogy az adott felmérést egynél többször töltsék ki..

Jelenleg az Authentic Response, az Ipsos és a Harris Interactive is az Imperium technológiájának felhasználói között vannak más kutató cégek mellett, mint pl. az e-Rewards/Research Now, a GMI, az SSI, a Toluna és a uSamp.

Egyéb technológia központú kezdeményezések is léteznek a csaló válaszadók kiszűrésére az interneten, mint például a Peanut Labs’ Optimus és a MarketTools’ TrueSample rendszere.

Alternatív megoldásként például a Peanut Labs cég Optimus eszköze egyfajta választ kínál az említett problémákra azáltal, hogy észleli azokat a válaszadókat, akik többször is részt vesznek egy online kutatásban; azokat, akik több online panelnek is tagjai; azokat, akik túl gyorsan – csak az ajándékokért kattingatva – töltenek ki online kérdőíveket; azokat, akik a meghatározott országokon kívülről vesznek részt egy felmérésben; és a többi...

Peanut Labs, mely világszerte a legnagyobb online piackutatási-panelekkel áll kapcsolatban, nemrég bejelentette, hogy az Optimus™ szolgáltatása ingyenesen rendelkezésére áll bármilyen piackutatási üzletben érdekelt cégnek. Az Optimus egy olyan szabadalmaztatott szoftvertechnológia, melyet kimondottan azért fejlesztettek ki, hogy a csalárd online válaszokat küszöbölje, így harcolva az online kutatásokat egyre jobban sújtó adatminőségi problémák ellen. A fejlett piacokon jelenleg is tombol az online kutatások minőségéről szóló vita. A kutatások legnagyobb megrendelői (pl. a P&G, Microsoft, GeneralMills, stb.) nem tűrik tovább a jelenlegi állapotokat: nemrég kijelentették, hogy a jövőben nem hajlandóak olyan cégektől megrendelni online kutatást, akik nem tisztítják meg a mintáikat a megrendelők számára is ellenőrizhető módon.

Egyelőre nem tudni arról, hogy jelenleg bármely hazai kutató cég használná akár a Peanut Labs ingyenes szolgáltatását, akár egyéb alternatív megoldást a garantáltan ellenőrzött minta biztosítására – igaz ez azokra a nemzetközi kutató cégek hazai leányvállalataira is, ahol a külföldi anyavállalat már használja valamelyik említett rendszert.
 

4 komment

Címkék: piackutatás piackutató online kutatás ipsos imperium online panel relevant id peanut labs optimus

Képek - "MR ISO" mém

2010.08.10. 06:00 Forecast Research - www.forecast.hu



























































































(TomHCAnderson)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató market research iso minőségbiztosítás

Szövegelemzésekre szabott felmérések

2010.08.09. 08:13 Forecast Research - www.forecast.hu

Mikor és hogyan fontoljuk meg, hogy kutatási projektünkben szövegelemzést alkalmazzunk? Ez a kutatás típusától függ.

Kisebb, alkalmanként történő felmérésekben nincsen szükség szövegelemzésre: a szóbeli válaszokat manuálisan kódoljuk le. Így érhető el a legmagasabb minőség az elemzésben. Ez a szintű manuális erőbefektetés akkor is szükséges, ha szövegelemzést alkalmazunk: képzeljük el a szövegelemző szoftvert úgy, mint egy személyt, akinek kiosztjuk ezt a feladatot, de csak az után, hogy elmagyaráztuk neki részleteiben is.

Nagyobb, alkalmanként történő kutatásokban – mondjuk olyan felmérésekben, ahol több mint 400 válaszadó jut minden egyes nyílt kérdésre – biztosan akarunk majd valamilyen szövegelemző eszközt használni, ad hoc jelleggel, a válaszok kategorizálása érdekében. Mindezt manuálisan elvégezni nagyon időigényes lenne. Alternatívaként, véletlenszerűen vehetünk mintát a szóbeli válaszokból, és csak ezt a részt kell manuálisan bekódolni.

Ha ismétlődő, folyamatos kutatásokat végzünk, - tranzakcionális felmérések vagy negyedévi felmérések – hamar rájövünk arra, hogy az automatizálásba való befektetés jelentős mennyiségű munkát fog megspórolni hetente, havonta vagy negyedévente, amíg a kutatás fut. Ez vonzó lehet még kisebb méretű kutatások esetében is, az egyes időintervallumokra jellemző kimutatások és trendek elkészítése érdekében.

Ez úgy hangzik, mintha majdnem minden felméréshez kellene szövegelemzés? Valójában a szervezetek által készített felmérések legtöbbje pont a kisebb méretűek, egyesével elvégzettek körébe tartozik, melyekhez a szövegelemzés jelenleg túl magas szintű. A nyílt kérdésekre adott válaszok manuálisan való értelmezése, kódolása egyelőre még marad. (Vovici)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató szövegelemzés text mining

Képek szöveg nélkül - "MR ISO" mém

2010.08.06. 11:17 Forecast Research - www.forecast.hu











































































(TomHCAnderson)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató market research iso minőségbiztosítás

Ogilvy a piackutatás kelepcéiről (II.)

2010.08.05. 07:00 Forecast Research - www.forecast.hu

"Egy francia állami felmérésben, amely az infláció okait vizsgálta, több ezer darab sajtot kettévágtak, s így kezdték árulni. Az egyik felét 37 centim-ért, a másik felét 56 centim-ért árulták. A drágább sajt gyorsabban kelt el. A fogyasztó a termék minőségét az árán méri."

Szólj hozzá!

Címkék: marketing piackutatás piackutató fogyasztói magatartás árérzékenység vizsgálat árvizsgálat

A fogyasztók nem bíznak a közösségi oldalakban

2010.08.03. 08:04 Forecast Research - www.forecast.hu

LONDON – A közösségi oldalak lehetnek a legfrissebb szenzációk, de amikor vásárlásra kerül a sor, a fogyasztók még mindig nem bíznak azokban a tanácsokban, amiket ezen új, online fórumok nyújtanak.

A Lightspeed Research által, a Marketing magazin számára készített kutatás szerint a fogyasztóknak csak 33%-a véli úgy, hogy a közösségi oldalak biztosítják azokat a részletes, független információkat, melyek a vásárlási döntések meghozatalához szükségesek, míg 23% nem bízik bennük. Ehhez képest 68% bízik más online információforrásokban, mint a keresés, termékvélemény- és ár-összehasonlító oldalak (és csak 5% nem bízik ezekben).

Amikor megkérdezték, melyik információforrás befolyásolja a legjobban végső döntésüket vásárlás esetén, a fogyasztók a közösségi oldalakat messzemenően az utolsó helyre rangsorolták.

Ralph Risk, a Lightspeed Research EMEA Marketing Igazgatója szerint "Ez a kutatás azt mutatja, hogy a cégeknek meg kell érteniük azt az összetett módot, ahogyan a fogyasztók megszerzik, és kezelik a márkáikra vonatkozó információkat. A közösségi oldalaktól a vélemény oldalakon át a családig mindennek lehet hatása a márkák megítélésére, és e sokcsatornás kommunikációs folyamat irányítása létfontosságú a márkák sikere érdekében a jelen digitális korában."

A Marketing/Lightspeed kutatás annak bizonyítékát is felfedi, hogy az új internetes szolgáltatások megelőzik a ’barátokat és családot’, ahogyan átalakul a fogyasztók hagyományos értelemben vett bizalma. A fogyasztók a barátokat és a családot a keresési, termékvéleményező, összehasonlító és online viszonteladó oldalak mögé sorolják, melyek jelenleg a ’legbefolyásosabb’ információforrásnak számítanak. (marketingmagazine)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás közösségi média social media online community online közösség

süti beállítások módosítása