HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Tűzijáték? Conjoint-elemzés!

2010.08.20. 06:00 Forecast Research - www.forecast.hu

Úgy gondoltam, hogy a tűzijátékokról fogok írni valamit. Egyszerűen imádom a tűzijátékokat... Ahogy visszagondolok minden egyes éves tűzijátékra, rá kell jönnöm, hogy jó pár kérdés mindig, szinte öntudatlanul is felmerül bennem. Melyik tűzijáték a kedvencem? Melyik mintákat szeretem a legjobban? Melyik színt szeretem a legjobban? Melyik hangokat szeretem a legjobban? A tűzijáték segítségével fogom megmutatni, hogyan tudja egy piackutatási technika megvilágítani az általunk hozott összetett döntések mögött rejlő tényezőket.

Van egy halvány sejtésem, hogy nem én vagyok az egyetlen ember, akinek ezek a kérdések eszébe jutnak. Természetesen mindannyian kíváncsiak vagyunk, milyen sorrendben fogják fellőni a tűzijátékokat, hogy a következő felülmúlja-e majd az előzőt, és még mennyi van hátra a nagy fináléig, de szerintem nem sokkal ez után megpróbáljuk visszakeresni, kitalálni melyik is volt a kedvencünk, és egyszerűen nem tudjuk erre a választ.

“De ez hogy lehet?” - kérdezhetjük magunktól. Nem ismerem talán magamat eléggé, hogy tudjam, melyiket szeretem a legjobban? Végtére is az arany a kedvenc színed. Tudod, hogy ki nem állhatod a sípoló hangokat. Nem vagy biztos benne melyik alakzat tetszik a legjobban… mindegyik elég jól néz ki, kivétel az a sistergős kókadt izé. És végeredményben, ha végiggondolod, annyira nem is vagy biztos benne, hogy igazából a szín, az alak vagy a hang érdekel a legjobban – melyiket értékeled a legtöbbre, ha a tűzijátékok kiértékelésére kerül sor. Ne aggódj… nem te vagy az egyetlen. És abban is biztos vagyok, hogy a pirotechnikai szakértő, aki a műsort csinálja, nagyon szeretné tudni, mi tetszik a közönségnek a legjobban, és mit szeretne leginkább látni.

Tehát oldjuk meg mindenki problémáját egy kis piackutatási technikával, amit (feleletválasztáson alapuló) conjoint analízisnek hívnak. Ez egy statisztikai módszer, mely lehetővé teszi, hogy kitaláljuk, hogyan értékelik az emberek termékünk vagy szolgáltatásunk különböző elemeit. Ezt úgy végezzük, hogy megkérünk embereket, válasszanak ki termékek egy csoportjából, melyek mind tulajdonságok (vagy ’attribútumok’) különböző kombinációjából állnak, egy terméket. Természetesen lesznek olyan elemek, melyeket minden személy nagyon fog szeretni, és lesznek, amiket nem annyira. Ez arra kényszeríti az embereket, hogy kompromisszumokat kössenek, és végül segít nekünk meghatározni, mi a legkiemelkedőbb fontosságú az embereknek, amikor döntéseket hoznak.

Tehát például a tűzijátékok esetében az attribútumok a minta, szín és hangok lehetnek. Továbbmenve, minden egyes attribútumon belül vannak szintek, ill. az adott attribútumok variációi. Például a szín attribútumot véve, a szintek lehetnek a vörös, arany, zöld vagy lila. Amikor a conjoint-elemzést megtervezik, a kutatóknak nem kell ugyanannyi szinttel tervezniük attribútumonként; pl. lehet 7 szín, 6 minta és 3 hang. Nézzük meg az attribútumok és szintek alábbi táblázatát, melyeket tesztelni fogunk:

Attribútumok
Szintek
Minták
Csillagok, Villanók, Farok toll, Fűz
Színek
Vörös, Arany, Zöld, Lila
Hangok
Durranás & Dörrenés, Ropogás, Zümmögő, Fütyölő


Amikor egy válaszadó végigmegy a conjoint gyakorlaton, akkor különböző termék koncepciókat mutatnak neki, melyek az egyes attribútumok szintjeinek kombinációit jelentik. Tehát jelen esetben a tűzijátékunknál, megmutathatom az opciók (koncepciók) egy csoportját, kombinálva a tűzijátékok különböző szintjeit, és megkérhetem, hogy válassza ki a neki legjobban tetszőt.

Az itt tesztelt attribútumokat alapul véve, végeredményként 64 lehetőséget kapunk, amit úgy számíthatunk ki, hogy megszorozzuk az attribútumok számát szintenként egymással. Tehát 4 minta szorozva 4 színnel, az szorozva 4 hanggal = 64 lehetőség, koncepció. Ez elég sok megvizsgálandó lehetőséget ad, de ezt úgy egyszerűsítjük le, hogy egyszerre csak egy pár lehetőséget mutatunk meg. Azaz megnézel 4 koncepciót, kiválasztod a kedvencedet, aztán megmutatunk még négy koncepciót, megint kiválasztod a kedvencedet, stb.

Mire végigérsz minden egyes tűzijáték csoporton, lehetségessé válik meghatározni melyik attribútumot értékeled legtöbbre, melyiket másodikként, melyiket harmadikként. Az conjoint-elemzésből indirekt módon rájöhetünk, hogy a legfontosabb a hanghatás, aztán a szín, végül a minta. Azt is láthatjuk, melyik szintet kedveled legjobban az egyes attribútumokon belül, ami lehet, hogy egyértelmű volt, de lehet, hogy nem volt egyértelmű kezdetektől fogva. A statisztika erejét, lehetőségeit felhasználva mélyére tekinthetünk azoknak a dolgoknak, melyek az embereknek ténylegesen számítanak – ami nem mindig lehetséges direkt, közvetlen kérdések feltevésével. A lényeg, a számok megmutatják nekünk, amit magunktól nem veszünk észre.

Üzleti szempontból, ez a tűzijátéknyi statisztikai módszer lehetővé teszi a cégek számára, hogy jobban megértsék a fogyasztóik által hozott döntéseket, és hogy termékük, ill. szolgáltatásuk melyik részét értékelik a legtöbbre. Ez elengedhetetlen fontosságú, amikor a cégek termékeik, ill. szolgáltatásaik árszabását vizsgálják: ha ismerjük azokat a rejtett értékeket, amiket az emberek egy ajánlat különböző elemeihez kapcsolnak, jobban tudjuk e termékek, szolgáltatások árait meghatározni, reklámjukat megtervezni piacra bocsátásuk előtt. (b2binternational)
 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató conjoint

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása