Egy nemrég történt Esomar vita Londonban a ’hagyományos’ kutatási módszereket állította szembe a ’modern’ módszerekkel – de az iparág módszereinek megvitatása helyett átalakult a benne részt vevő emberek koráról szóló vitává.
A régi és az új
2010.10.18. 06:25 Forecast Research - www.forecast.hu
Szólj hozzá!
Címkék: trend piackutatás piackutató esomar kutatási iparág
Dilbert piacot kutat
2010.10.15. 06:10 Forecast Research - www.forecast.hu
Szólj hozzá!
Címkék: humor piackutatás piackutató
Ne legyünk irracionálisak az érzelmekkel kapcsolatosan!
2010.10.14. 06:22 Forecast Research - www.forecast.hu
Egyre érzelgősebbé válok azoktól az érzelmekről szóló hanyag beszélgetésektől, melyek a piackutatói körökben elhangzanak manapság. Ne értsenek félre, érdekesnek tartom némelyik új, érzelmi reakciókat vizsgáló módszert, melyek a kognitív pszichológia és idegtudomány területéről kerülnek ki. Ezek nagyon izgalmas lehetőségekkel kecsegtetnek. Ami aggodalommal tölt el, az ’érzelem’ szó félrehasználata, illetve rossz értelmezése a kutatói körökben.
A piaci résztvevők megzavarását, illetve az szedett-vedett, kevésbé átgondolt kutatási gyakorlatok elterjedését kockáztatjuk. Három problémám is van ezzel.
Probléma #1: “Érzelmi válasz” ez egy olyan ködös kifejezés, ami magában alig bír valami igazi marketing jelentéssel. Az érzelmek sokfélék, különböző erősségűek, és hatásuk is eltérő időtartamú. Jóval kifinomultabb módszereket kell kidolgoznunk e hatások mérésére.
Probléma #2: Az érzelmek, amiket rendesen elmondanak nekünk, “90%-ban az emberi viselkedés” lényegéből fakadnak. De ha az érzelmek hatással vannak “mindenre”, akkor ez mit magyaráz meg? Ismételten, az érzelmek, mint koncepció csak akkor hasznosak, ha meg tudjuk határozni, ahogyan a különböző típusú érzelmek egymást befolyásolják, egymással összeütközésbe kerülnek, és ahogyan hatással vannak a racionális gondolatokra, viselkedési formák speciális fajtáit hozva létre.
Probléma #3: A freudi téveszmék még mindig sötét árnyakat vetnek az érzelmekkel kapcsolatos vitákra. Az érzelmi válaszokat túl gyakran értelmezik úgy, mintha szükségszerűen “mélyebbek”, “fontosabbak”, vagy “nehezebben felfedhetők” lennének, mint bármi más, ami a frontális lebenyből származik. Ez egyszerűen nem igaz, és sajnos ahhoz vezet, hogy a piac résztvevői gyakran leegyszerűsítve közelítik meg a fogyasztókat. Erre a harmadik problémára szeretnék koncentrálni ebben a cikkben.
Valójában, míg az “érzelmi alapú válaszok” némelyike kétségkívül a mélyben szunnyadó, alapvető preferenciákból adódik, ama bizonyos, a kognitív pszichológiával foglalkozók által tanulmányozott, “a viselkedés 90%-ának” a többsége az érzelmeknek a személyes információ feldolgozási folyamatban betöltött szerepéről szól. Annak ellenére, amit sokak hisznek, mindennapi életünk legnagyobb részében az érzelmi alapú válaszok ritkán fókuszálnak nagy, mélyben gyökerező hitrendszerekre, melyek miatt irracionálisan és tudatalatti szinten sóvárgunk egy bizonyos hajápolási termékcsalád után, vagy töltünk órákat a legújabb Apple iPad témájú blog oldalakat tanulmányozva. Leginkább kisebb irányadókként segítenek eligazodni a fogyasztói választások összetett hálózatában, anélkül, hogy egyáltalán túl sokat kellene gondolkodnunk a samponokról, vagy technológiáról. Az érzelmi válaszok sokszor arról szólnak, hogy bekapcsolunk egy robotpilóta üzemmódot, lehetőséget, mely lehetővé teszi számunkra a gyors, hatékony döntések meghozatalát olyan választásokkal, dolgokkal kapcsolatban, melyekkel nincsen időnk, vagy kedvünk túl sokat foglalkozni. 2004-ben előadtam egy tanulmányomat az ESOMAR Konferencián Lisszabonban, amiben azt taglaltam, hogy az embereknek miért nem kell szükségszerűen mélyen elkötelezettnek lenniük érzelmileg egy márka irányában, illetve miért is vásárolnak gyakran “másodsorban preferált márkákat”. Következtetéseim:
1. A “Nem Tudom” lehet végeredményben az igazi válasz. Sokan automatikusan választanak márkákat, megszokásból, keveset gondolkodva. Az elhivatottság okai el lehetnek temetve, vagy elfelejtve. A robotpilóta típusú viselkedést sok kategóriában meg lehet figyelni (nem csak CPG/FMCG kategóriákban).
2. Ismertnek lenni gyakran sokkal fontosabb, mint hogy mit ismerünk, tudunk. A márkák közötti legmagasabb szintű különbségtétel egyszerűen az ismertségen, vagy alapvető, magától értetődő tulajdonságokon alapul, mint a minőség, ill. megjelenés (gyakran az ‘előítéletek’ jobb kifejezés lenne a tulajdonságoknál). Igen, ezek lehetnek “érzelmek” által vezéreltek, de ezek ugyanakkor sokszor rosszabb értelemben illetve könnyedebben vett preferenciák, mint ahogyan azt sok piackutató gondolná.
3. Nem minden Rólam szól. Piackutatóként még mindig túl nagy hangsúlyt tulajdonítunk a személyes attitűdöknek, és alulértékeljük a szociális hatások kulcsfontosságú szerepét az egyéni választási szokások befolyásolásában. Társas lények vagyunk, csordaállatok. Ha a feleségem, vagy a gyerekeim jobban szeretnek egy kategóriát, terméket, mint én, akkor meglehet, hogy félreteszem a saját érzelmi preferenciáimat, és azt veszem meg, amit ők szeretnek. Néha ez egy egyszerű kompromisszum, néha pedig kifinomult megalkuvási folyamatok, melyek minden kapcsolatra kihatással vannak (ha engedem, hogy nyerjen az autó esetében, akkor jobbak lesznek az esélyeim a következő nyaralás céljának kiválasztásakor!).
4. A döntések gyakran triviálisak. A szinte megegyező alternatívák közötti döntés végső stádiumában a fogyasztók gyakran folyamodnak valójában “parányi, jelentéktelen” látszólag teljesen magától értetődő, akár érthetetlen kritériumokhoz. Láttam ilyet már minden kategóriában, a papírtörölközőtől a hitelkártyákon át az autókig. Gyakran látni embereket, ahogyan elég sajátos, összességében “racionálisnak” nem tekinthető kis próbák alapján választanak márkákat, melyek még csak vakon követendő, tudat alatti vezérelvektől származóknak sem tekinthetőek (megdönteni a kávéscsészét, és a kávézacc szemeinek méretét tanulmányozni az egyik olyan próba, mellyel számos országban találkoztam.)
Emlékszem ennek a felbukkanásának egy csodálatos példájára egy márkaegészség-tanulmányban, melyben pár évvel ezelőtt instant tésztákat vizsgáltunk. Egy két gyermekes nő bevallotta, hogy leginkább ilyeneket vesz a gyerekeinek, de ő maga soha nem kóstolta meg. Szinte mindig az X márkájút vette meg. Amikor megnézte a termékválasztékot, hamar elutasított 3-4-et, mert “azokat nem ismerem” tehát nem érdemes bajlódni velük, másik kettőt meg azért, mert “mű szaguk volt” mikor legutoljára elkészítette őket. A maradék kettő lehetőség közül problémás volt megmagyarázni miért választotta X-et Y-nal szemben, mígnem – nem kevés próbálkozás után – eszébe jutott, hogy azután kezdte el X-et választani pár évvel korábban, mikor az akkori férje (most “ex”) azt mondta, annak jobban szerette az ízét. Mikor ez eszébe jutott, akkor gyorsan hozzátette: “Istenem, elfelejtettem, hogy ez volt az oka – legközelebb áttérek az Y-ra!“.
Mindezek a módszerek, más-másképpen, magyarázatot adhatnak az általános pozitív márkaképre, a márkákhoz kapcsolódó “érzelmi kötöttségre”, de nem mindig mutatkoznak meg a vásárlási mutatókban. Tanulmányomban arra tettem javaslatot, hogy nekünk (kutatóknak) abba az irányba kell irányítanunk figyelmünket, ami a fogyasztók döntéshozatala alatt, annak hátterében rejlik. Régebben az volt az elfogadott nézet, hogy a fogyasztók vagy aktívan keresik a “legjobb megoldást” a választékból, vagy szinte “áldozatai” a mélyben szunnyadó szükségleteknek, melyeket alantas pszichológiai tényezők befolyásolnak és alakítanak adott döntésekké. Valójában a fogyasztók nem áldozataik irányíthatatlan szükségleteiknek, és nem fecsérelnek felesleges energiákat a megszámlálhatatlan lehetőség közötti döntésre. Sok esetben valószínűleg több értelme van a fogyasztókat “navigálóknak” tekinteni, akik elsősorban aránylag ésszerű döntéseket igyekszenek meghozni minél gyorsabban. Egyre több kognitív tanulmány mutatja azt, hogy a márkákról való döntés folyamatának fájdalommentessé és hatékonnyá tétele szinte ugyanolyan fontosságú a márkafejlesztés szempontjából, mint a termék előnyeinek és pozícionálásának korrekt behatárolása. Mint ahogy a mondás járja, a megtett út a fontos, nem maga a cél!
Ezek egyike sem vonja kétségbe az “érzelmek” fontosságát, de igenis utal a koncepció jobb, kifinomultabb megértésének szükségszerűségére. Az érzelmek szerepe a fogyasztói marketingben, piackutatásban túlmegy azon, mintsem egyszerűen csak hatásos kommunikációt kell elérnünk, vagy finomítanunk kell a márka pozicionálását. A fogyasztók összetett teremtmények, és a legtöbb választás valójában számos összetevőtől függ, nem csak egy egyszerű “Aha” pillanattól, élménytől, vagy egyetlen érzelmi vezérelvtől. Segítenünk kell, hogy a piac résztvevői sokkal holisztikusabban tekintsenek a fogyasztói választások folyamatára kategóriájukon belül. Az érzelmek számtalan formában ütköznek, kapcsolódnak a fogyasztói viselkedéshez, de hatásuk kifinomult és változó – feladtunk az, hogy tovább, mélyebbre menjünk, mintsem csak megállapítjuk annak fontosságát, és e helyett inkább egy sokkal teljesebb képet vázoljunk fel, hogyan is hatnak az egyéni érzelmek és a többi vezérlő elv, hatás a választásokra.
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás piackutató fogyasztói magatartás motivációkutatás insight
Adatrögzítőket keresünk!
2010.10.12. 16:42 Forecast Research - www.forecast.hu
Cégünk, a Forecast Research Piackutató meglévő kapacitásának bővítése céljából 2-3 fős külsős budapesti csapatot keres alkalmi adatrögzítési munkák elvégzésére. Munkafolyamatok kérdőívek esetében: kódolás, adatrögzítés; fókuszcsoportos interjúk/mélyinterjúk esetében mp3 hanganyag alapján átirat elkészítése. Kizárólag gyakorlott, profi adatrögzítők jelentkezését várjuk, kérjük, hogy kezdők, gyakorlattal nem rendelkezők NE JELENTKEZZENEK! A jelentkezésben kérjük feltűntetni:
1) a vállalási árat (karakterenként)
2) eddig végzett munkák, referenciák (piackutatás területéről)
3) van-e a csapatban profi gépírói végzettségű személy
4) milyen jellegű adatrögzítési munkát vállalnak
Jelentkezés kizárólag emailben: forecast[kukac]forecast[pont]hu
Szólj hozzá!
Címkék: adatrögzítés
Etnográfiai kutatás vonalkód-olvasó iPhone alkalmazással
2010.10.12. 06:13 Forecast Research - www.forecast.hu
BELGIUM – Az EverydayLives cég vonalkód-olvasóval fejleszti az etnográfiai kutatásokra kitalált iPhone és BlackBerry alkalmazást.
Az ötlet arra ösztönzi a gyártókat, hogy a termékekre tegyenek vonalkódot. Mikor a fogyasztók beszkennelik a vonalkódot az említett mobiltelefonos alkalmazással, a program automatikusan felkéri őket, hogy vegyenek részt egy kutatásban.
A koncepció tesztjeként az EverydayLives partnere, Siamack Salari, vonalkódot erősített néhány Nutella csomagolásához, amely a beszkennelés után egy olyan oldalt jelenített meg a mobiltelefon kijelzőjén, ahol a márkatulajdonosok kérdéseket tudnak feltenni a fogyasztóiknak vagy meg tudják kérni őket, hogy hajtsanak végre bizonyos feladatokat.
Az alkalmazás egyéb funkcióinak használatával, beleértve az audió és videó rögzítési képességeket, fényképek és jegyzetes készítését, Salari szerint a Nutella esetében a vállalat megkérheti a fogyasztókat, mutassák meg, hogyan eszik a terméket, magyarázzák meg, miért éppen az adott kiszerelést vásárolták vagy hogyan hasznosítják később az üres üveget.
Blogbejegyzésében Salari azt írja: “Igen, készpénzzel vagy utalvánnyal kellhet a fogyasztókat ösztönözni erre. De a lényeg az, hogy elkezded létrehozni a saját közösségedet, akik akarnak arról beszélni, ahogyan a márkádat beillesztik az életükbe.”
Az alkalmazás jelenleg professzionális felhasználóknak elérhető (£6.99 mindkét platformon), de nemsokára megjelenik egy ingyenes verzió is.
(Research-live)
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás etnográfia marketingkutatás
Az Itracks videó fókuszcsoportokat indít
2010.10.12. 05:06 Forecast Research - www.forecast.hu
KANADA – Az online fókuszcsoport specialista Itracks cég videó fókuszcsoportos szolgáltatást indított el.
Az új szolgáltatás, mely un. 'streaming' videótechnológiát használ és szofisztikált elemzéskészítő lehetőségeket ajánl, a cég eddigi online fókuszcsoportos és un. 'bulletin board' (hirdetőtábla) szolgáltatásai mellett lesz elérhető. A szoftver lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy egyéni vagy csoportos interjúkat szervezzenek például koncepció-teszthez, weboldal usability teszthez, stb.
A cég emellett nemrég indított el egy közösségi média monitorozó alkalmazást, és Dan Weber elnök szerint még az év vége előtt több új terméket dobnak piacra. (Research-live)
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás fókuszcsoport online kutatás online fókuszcsoport
A kvalitatív piackutatás 2012-ben és a hallgatás művészete
2010.10.11. 04:42 Forecast Research - www.forecast.hu
Josh Mendelsohn, a CMB kutató-bloggere tárja elénk vízióját a kvalitatív piackutatás közeljövőjéről.
A piackutatási iparágban eltöltött tíz évem alatt úgy tűnt, mintha a kvalitatív piackutatás számtalanszor kiment volna a divatból, aztán visszajött volna ismét. Azoktól a cikkektől kezdve, melyek a fókuszcsoportok halálát jósolják, azokig, melyek a kutatási eredményeikből hiányolják a "miért"-eket, két egymástól távol álló csoport látszik egymáshoz közeledni.
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás fókuszcsoport kvalitatív moderátor fókusz stúdió kutatási iparág
Instant szavazás SMS-ben, Twitteren – tetszőleges helyszínen
2010.10.08. 05:20 Forecast Research - www.forecast.hu
Egy Magyarországon is működő technikai lehetőségre szeretnénk felhívni a figyelmeteket. A leggyorsabb módja annak, hogy valós-idejű visszajelzéseket szerezzünk egy eseményről az, ha mobil eszközöket alkalmazunk és megszavaztatjuk a helyszínen jelenlévőket.
A Poll Everywhere megoldása egy sztenderd web technológiával helyettesíti a korábbi drága, hallgatói válaszokat összegző, helyszínen telepített nyomógombos rendszereket. Ez jelenleg a legkönnyebb módja annak, hogy valós idejű válaszokat kapjunk bármilyen helyszínről: konferenciák, előadások, sajtótájékoztató – bármilyen közösségi esemény esetében jól használható. A rendszer működése pofonegyszerű, pl. egy előadás helyszínén feltett kérdésre a jelenlévők mobiltelefonjukon keresztül vagy SMS vagy (az egyre elterjedtebb okostelefonok esetében) Twitter, internet útján szavazhatnak, mindenki a saját eszközét használva. A közönség által adott válaszokat az előadó azonnal, valós időben megjelenítheti PowerPoint prezentációban vagy web böngészőben. A rendszer SMS, illetve web alapon is működik, így tetszőleges mobiltelefonon, Blackberry-n, iPhone-on, laptopon, asztali számítógépen vagy bármely más web-képes készüléken keresztül használható. Nemcsak feleltválasztós kérdések esetében jó megoldás, szöveges hozzászólások és kérdések is begyűjthetők a közönség részéről, így pl. egy konferencia előadónak az előadása végén a közönség soraiból névtelenül bárki felteheti a kérdését. A megoldás Microsoft Office integrációt is tartalmaz, így az élő diagramok közvetlenül a PowerPointban jeleníthetők meg vagy akár Excelben, az eredmények részletes elemzése céljából.
A felhasználók számos kreatív módot találhatnak a Poll Everywhere használatának lehetőségeire – itt egy lista indulásként:
• Konferencia szavazások
• SMS visszajelzések az előadó felé
• Moderált SMS-ek a kivetítőn
• Interaktív visszajelzések
• Vásárlási-eladási tippek
• Anonim szavazások érzékeny témák esetében
• Ötletbörze 2000 emberrel
• Csendes SMS árverések
• Szabadtéri SMS szavazások
Komolyabb piackutatásra szerintünk nem alkalmas a rendszer, de egyfajta véleményszondázásra igen, egy szakmai konferencián például éppen erre van (lenne) szükség! (Díjaznánk, ha pl. a Piackutatás Diákversenyen a közönséget is megszavaztatnák a szervezők, lehetne kérdéseket feltenni a csapatoknak, stb.)
Na és a fő kérdés a végére, mennyibe is kerül? A Poll Everywhere használata ingyenes 30 vagy kevesebb ember esetén. 50 főig 15 dollár, 250 főig 65 dollár a rendszer használatának díja – a részleteket megtaláljátok a cég honlapján.
2 komment
Címkék: szavazás twitter
Csak egy mondat - piackutatóktól
2010.10.08. 05:00 Forecast Research - www.forecast.hu
„Láttam már olyan cégeket, ahol egy 50 ezer dolláros kutatási projekt milliókat hozott...”
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás piackutató
Halld meg szavam: A válaszadók halottak. Éljenek soká a piackutatási robotok!
2010.10.07. 06:00 Forecast Research - www.forecast.hu
Volt valaha olyan ötleted, amiről azt hitted, hogy zseniális, de mindenki más azt hitte, megőrültél? Itt a lehetőség, hogy megoszd a kutatás világával. Ebben a hónapban Goodhand a BrainJuicer-től azt javasolja, hogy állítsunk fel egy válaszadó-robot hadsereget.
Mi a nagy ötlet?
Egyszerű. Nincsenek kérdések, nem kellenek válaszadók, csak szeretetettel létrehozott kutató robotok, melyek folyamatosan kutatják a világhálót olyan emberek után, akik olyanok mint ők, összegyűjtve gondolataikat, blogjaikat, képeiket, zenéjüket és videóikat, és alkalmazzák azokat mint a robot sajátjait, hogy élő, lélegző, egyszemélyes szintézisét hozzák létre a több ezer embernek, akikre illeszkedik a profil.
Egy válaszadó-robot?
Igen. Ez egy módja annak, hogy felhasználjuk a világ egyetlen, gazdag, természetes kutatási erőforrását – a világhálót – és megszűrjük az nyüzsgő embertömeget, insightokat, ötleteket és megértést eredményezve.
Úgy hangzik, mint egy sci-fi. Hogyan működik?
Ezek a kutató robotok, ahogyan mi nevezzük őket ‘DigiViduals’(Digitális Személyiségek), olyan Twitter karakterek, melyek kulcsszavakból és érzelmekből jönnek létre, melyek egy bizonyos embertípust képviselnek. Mondjuk minden órában felmérjük a célközönség vérmérsékletét, hogy megállapíthassuk, e kulcsszavak közül mit kellene éppen ’éreznie’ karakterünknek. Aztán kiküldjük őket, hogy olyan twittelő embereket keressenek, akik ezeket a szavakat használják. Ha a karakter talál egy tweet-et, ami illeszkedik profiljához, azt alkalmazza, mint sajátját, és újra tweeteli azt. Még kapcsolódó médiaanyagokat is talál az interneten – képeket, videókat, hivatkozásokat – hogy életre keltse a célközönséget.
Ez nem eredményez egy csomó értelmetlen szemetet, zajt?
A DigiVidual-okat úgy tervezték, hogy kiszűrjék a jeleket a zajok közül, és egy hihető, könnyen megérthető személyt hozzanak létre a világháló emberiségének tengeréből. Azokat a szociális elemeket hozzák vissza, melyek a legfontosabbak a karakterük számára, de a kutatók képességei még mindig alapvetőek ennek az anyagnak az értelmezésében.
Nem csak a szegény ember etnográfusát hozzák létre?
A DigiVidual zsenialitása az, hogy nem csak egy embert figyelnek meg, hanem minden embert az interneten. A tömegből vonják le saját személyiségüket. Végeredményben az egész egy ember-alapú tartalom, és a klasszikus kutatással ellenben, sokszor kapunk olyan dolgokat, amelyeket az emberek maguktól sosem fednének fel nyíltan: szexhez való hozzáállásukat, járulékos asszociációkat, stb.
Értem. Arra akarja használni robot rabszolgáit, hogy kémkedjenek az emberek után.
Egyáltalán nem. Miért tesznek közzé, bloggolnak, tweetelnek az emberek? Mert az internet lehetővé tette számukra, hogy teljesebben fejezzék ki magukat. Azt akarják, hogy odafigyeljenek rájuk. És legalább valaki figyel, jobban megértve őket, valamint a termékeket, szolgáltatásokat, amiket eredményként kívánhatnak. Ez pont az, amit a piackutatás mindig is csinált, csak most sokkal gyorsabban, hatékonyabban meg lehet csinálni, egy olyan szinten, ami korábban elképzelhetetlen volt – és mindezt anélkül, hogy a halálba untatnánk a válaszadókat egy újabb kérdőívvel.
De nincsenek már eszközök arra, hogy láthassuk, amit az interneten beszélnek?
A jelenlegi megoldások kulcsszavakat keresnek és szűrnek ki (mint például márkaneveket), de a DigiVidual rendelkezik azzal a képességgel, hogy speciális demográfiai csoportokat célozzon meg, és kontextusokat határoljon be – ami azt jelenti, hogy mélyebbre hatol, az insightokat a célcsoport attitűdjeiből és emocionális területeiből nyeri. Anélkül, hogy valaha akárcsak egyetlen kérdést is feltenne, a DigiVidual összegyűjti és értelmezi a hatalmas mennyiségű, online folytatott, spontán beszélgetést és dialógust. Használható egyenkénti projektek esetében is, illetve hagyhatjuk, hogy folyamatosan gyűjtse az adatokat, egy virtuális adatbankot hozva létre. A kutatók, termékmenedzserek pedig követhetik ezeket, mindegyik a maga szegmensét egyenként.
De mi van akkor, ha a robotok fellázadnak, és rabszolgasorba taszítják az emberiséget?
Ennek megvan az esélye. De addig is képzelj egy olyan marketing osztályt, ahol minden egyes DigiVidual a legfrissebb Twitter infókat szolgáltatja az okostelefonokra, melyek olyan robotokhoz csatlakoznak, amik szöveg-beszéd átalakító szoftverrel vannak felszerelve. Lehetetlen nem meghallani a fogyasztókat, miközben a hátad mögül kukucskálnak, és a füledbe suttognak.
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás etnográfia piackutató adatgyűjtés netnográfia piackutató bot piackutató robot
Ígéretek kontra valóság: Vizuális utazás az összetört remények vizén
2010.10.06. 06:06 Forecast Research - www.forecast.hu
A Pundo3000 egy német weboldal, ami összehasonlítja a fotókat a termékcsomagoláson a csomagban lévő tényleges termékkel. Némely esetben a kettő elég hasonló. Azonban sok esetben (ahogy azt az alábbi példák is mutatják)… nem.
Nézzétek meg néhány kedvencemet (klikk a képre a nagyméretű változathoz):
Három dolgot tanultam meg ma:
1. A darálthús-pogácsák tényleg húsdarálékból vannak.
2. A hamis hirdetések (legfőképp a csomagolások esetében) nagyon elterjedtek.
3. A németek sok bizarr dolgot esznek. (úgy értem… mi is ez?! Valami kutyakaja?)
Képzeljétek el, ha egy weboldal felsorolna MINDEN terméket, márkát a következő módon: Üzenet/Ígéret kontra Valós élmény.
Hogyan teljesítene a márkád? (vagy az ügyfeled márkája?)
Szólj hozzá!
Címkék: marketing márkaépítés márka kommunikáció
Reklámok kontra valóság: A gyorskaják tesztje
2010.10.06. 05:00 Forecast Research - www.forecast.hu
Ez szenzációs. Akárhányszor készít valaki egy ilyen cikket, fülig ér a szám.
Először is, néhány háttérinfó: a cikk, melyet a www.boredpanda.com oldalon tettek közzé, egy külsőshöz, Dario D.-hez tartozik, aki először a saját oldalán, a www.alphaila.com-on mutatta be anyagát. Ajánlanám, hogy mindkét oldalt nézzétek meg a teljesebb kép kedvéért. Nagyon érdemes néhány percet rájuk szánni.
A kiinduló helyzet (Dario):
Tehát, elmentem néhány gyorskajáldába (nem fogom “étteremnek”, csak “kajáldának” hívni őket), kiválasztottam néhány burgert/tacos-t, és összehasonlítottam őket a reklámokkal. Hazavittem az “ételt” (3 estén át gyűjtött különböző kajákat), bevittem őket a fotóstúdiómba, és készítettem néhány reklám-szerű képet (mivel a hivatalos hirdetések ott voltak a gépemen mellettem, be tudtam állítani a fényeket/szöget/stb.).
Az eredmény, természetesen néhány igazi gyöngyszem (nézd meg mindet), melynek része a valóság másik, gyilkos oldala:
Dario így folytatja:
Ne kérdezzétek tőlem, hogyan lehetnek ezek a hirdetések legálisak. [...] Örömmel dobom fel az ötletet, hogy a törvényhozók bűnt követnek el ellenünk, emberek ellen azáltal, hogy folyamatosan engedélyezik, hogy inzultáljanak minket az ilyen reklámok, hirdetések [...] dacolva az emberi felfogóképességgel, érzékeléssel.
Van némi igaza. A képek nem hazudnak.
Hasonlítsuk össze ezt a fajta hirdetést bármi mással: autók, cukorkák, ruházat, italok, órák, laptopok, teniszütők, videojátékok, stb. A legtöbb tárgy, mikor marketing célokra használt fényképeken szerepel, nagyon közel áll ahhoz, amit ténylegesen el is várhatunk tőle. De ebben a bizonyos iparágban, nagyon is nem így van.
Emlékezzetek arra a jelentere az “Összeomlás” (Falling Down) c. filmből, még anno a Reagan utáni 1990-es évekből, melyben Michael Douglas karaktere (mentálisan annyira kiegyensúlyozatlan, amennyire csak lehet), jól odamond az emberi intelligenciának ezen a téren. Tekerjetek előre 04:06-ra, és nézzék meg, mi történik a rész vége felé:
Ha van időtök, nézzék meg az egész jelenetet az elejétől. Igazi klasszikus.
A lecke ebben nem az, hogy léteznek hamis hirdetések, vagy, hogy az élelmiszergyártók néha etikátlanok marketingjük terén. A lecke ez: Az ígéret számít. Annak mértéke, hogy mennyire válnak valóra a fogyasztók elvárásai, a márka igazán hatékony mérőeszköze. A közösségi oldalak, a globális szókimondás korában, valamint az olyan piacok korában, ahol a választék bősége könnyedén elavulttá teheti a tegnap piacvezetőjét, az alapok, melyekre márkád jövőjét építed, nem nyugodhatnak intézményesítetten be nem tartott ígéreteken. Cinizmust szítani termékeddel kapcsolatosan egyszerűen nem jó politika.
Most alkalmazzuk ezt a gondolatmenetet a saját üzletünkre. Vessük alá marketingünket ugyanennek a tesztnek. Átmegy a mustrán, vagy mint a fenti képek esetében, van némi különbség az ígéret és a valóság között?
És most tegyük fel magunknak a kérdést: Szerinted melyik a jobb egy tartós, fenntartható márka kiépítése szempontjából: a fogyasztók kiábrándítása, vagy kielégítése?
Szólj hozzá!
Címkék: marketing márkaépítés márka kommunikáció
Mediainfo interjú
2010.10.05. 14:41 Forecast Research - www.forecast.hu
Még augusztusban készített velem interjút a Mediainfo.hu, most jelent meg, itt olvasható.
Szólj hozzá!
Címkék: közvéleménykutatás piackutatás marketingkutatás piackutató
Kié lesz a piackutatás 2020-ban?
2010.10.04. 06:34 Forecast Research - www.forecast.hu
Néhány évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a nagy reklám- és médiacégek jól haladnak afelé, hogy övék legyen a piackutatási iparág – az Aegis a Synovate-tel, a WPP a, nos, majdnem bárkivel, akire csak rá tudták tenni a kezüket.
Szólj hozzá!
Címkék: trend piackutatás marketingkutatás kutatási iparág
Dilbert piacot kutat
2010.10.01. 05:51 Forecast Research - www.forecast.hu
Szeretitek Dilbertet? Reméljük, igen! Mostantól 2 hetenként találkozhattok vele nálunk, a téma természetesen a piackutatás:-) Lesznek régebbi darabok is, de egy újszülöttnek ugye...
Szólj hozzá!
Címkék: humor piackutatás piackutató
Stan Sthanunathan (Coca-Cola VP): jön a kutatásban a teljesítmény alapú javadalmazás!
2010.10.01. 04:45 Forecast Research - www.forecast.hu
A Coca-Cola marketing-stratégia és insight alelnöke, Stan Sthanunathan néhány napja eléggé felrázta a megnyitón az Amerikai Marketing Szövetség Piackutatás Konferenciájának résztvevőit Atlantában - nem utolsó sorban azzal a hírrel, hogy a Coca-Colánál azt tervezik, megkérik a piackutató cégeket, ezentúl dolgozzanak pay-for-performance alapon (teljesítmény szerinti javadalmazás).
A hirdetői (reklám) körökben ez nem egy újszerű fogalom, de a kutatás területén ismeretlen volt - legalábbis mostanáig. Stan Sthanunathan Twitteren keresztüli kommunikációja alapján jó lenne többet is megtudni erről. A Coca-Cola miért teszi ezt? Miért most? És hogyan fog ez működni?
Azoknak a kedvéért, akik nem voltak jelen az előadáson, meg tudná ismételni azt, amit a fizetési modellről mondott?
Arról beszéltem, hogy senki ne vegye a nyereséget garantáltnak. A brand marketingesek sem veszik annak. Ha a terméked nem felel meg az elvárásoknak, büntetést kapsz. Nem mehetünk oda azt mondani a fogyasztóinknak: ‘Nézd, én elköltöttem egy kalap pénzt erre az összetevőre, meg arra az összetevőre, összességében olyan sok pénzt áldoztam a marketingre, hogy megérdemlem a profitot’. Miért ne legyen ez hasonlóképpen a teljes láncolatban? Az elgondolásom mögött ez áll.
Igen, ez egy kellemetlen utazás lesz számunkra és ügynökségek számára is, de őszintén hiszem, hogy szükséges. Megcsináltuk a kreatív ügynökségekkel, és ha a kreatív ügynökségek tudnak így dolgozni, miért is ne tudnának a kutató ügynökségek?
Az a fontos, hogy meghatározzuk, mi is a teljesítmény. Ha a profithoz, piaci részesedéshez (és hasonló jellemzőkhöz) kötjük a teljesítményt, az talán egy kicsit igazságtalan az ügynökségekkel szemben, mert nagyon sok dolog történik aközben, amilyen eredményt az ügynökség nyújt és ami a piacon történik, így nem lehetnek felelősek a rossz piaci eredményekért. Szóval, a teljesítménymutatók meghatározása nagyon fontos, és amikor elkezdünk ezen az alapon dolgozni kutató ügynökségekkel, ezt olyan módon fogjuk meghatározni, hogy kényelmes legyen mindkét fél számára.
Tehát nincsenek még példák?
Nincsenek, ez egy olyan út, amire csak most fogunk rálépni. Már beszéltem néhány partnerünkkel, képben vannak, de ez el fog tartani egy ideig.
Éppen meg tudom érteni, hogy mi a haszna ennek a formálnak a végfelhasználó vállalatok, mint például az Önök cége számára. De mit mondana, vannak ennek előnyei a beszállítók felé is?
Teljes mértékben. Sokkal több pénzt tudnak keresni – ha igazán jó munkát végeznek.
Mi késztette Önt, hogy erre az útra lépjen? Ez pusztán költség lefaragásra irányul?
Nem, nem. Az egész prezentáció kontextusában a fókusz teljes mértékben a változásról szólt. A valóság az, hogy én magam (a cég) sem tudok megváltozni, ha az ügynökségeim nem változnak meg. Nem tudok megváltozni, ha az ügynökségeim nem támogatnak engem. Nem mehetek oda és mondhatom a kollégáimnak, hogy megváltozunk, a megfelelő háttértámogatás nélkül. Tehát amíg nincs mindenki benne a játékban, mi sem leszünk a változás éllovasai a vállalaton belül.
Mi késztetheti az ügynökségeket, hogy belemenjenek a játékszabályok megváltoztatásába? Gyakorlatiasan semmi. Nincs kockázat, nincs jutalom. Ha mesés munkát végeznek, ugyanannyi pénzt keresnek, mintha WC-n lehúzható minőségű a munkájuk. De ha most rájönnek, hogy több pénzt tudnak keresni, hirtelen különböző képességeket fognak mutatni, úgyhogy ez remélhetőleg a nagyobb változások katalizátoraként fog működni.
Milyen volt a közönség reakciója, amikor szóvá tette ezt a témát?
Azt gondolom, hogy valószínűleg egy kicsit meglepődtek és meg voltak döbbenve, de nem maradtam elég hosszú ideig, hogy meghallgassak minden visszajelzést. Mint mondtam, tudom, hogy ez kellemetlen - de a kérdés az, hogy szükséges-e? Abszolút szükséges.
Ez valami olyasmi, ami miatt sürgetni fogod az egész iparágat, hogy kövesse, vagy a Coca-Cola elégedett azzal, hogy saját maga teszi ezt?
Lehet, hogy egyszerűbb ha iparági méretű kezdeményezéssé válik, de felismerem, hogy bármi, aminek iparági méretűnek kell lennie, az meglehetősen időigényes, mivel mindenki hozza a saját szempontjait. Ez pedig örök időkig eltarthat. Nagyon boldog volnék, hogy iparági méretekben játszhatnék szerepet ebben, de ez a vonat már elment. Megyünk előre és tesszük a dolgunkat.
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás marketingkutatás kutatási iparág
Piackutatás hírek - ajánló
2010.09.30. 19:27 Forecast Research - www.forecast.hu
A nemrég megrendezett ESOMAR Kongresszuson járt a PMSZ tagszervezetek képviseletében Mészáros József, a Cognative Piackutató Kft. ügyvezetője, egyben az ESOMAR nemzeti képviselője, valamint Kertész Balázs, a Szinapszis Kft. ügyvezetője. Kertész Balázs impressziói a kongresszusról.
Kedd este Egerszalókon adták át a Magyar Reklámszövetség által újonnan alapított Golden Brain díjakat. A „Kutatás” kategóriában Kurucz Imre (NRC) győzött. (Jelöltek voltak: Ács Tamás – Gemius, Feitel Balázs – Millward Brown, Barcza Enikő – KutatóCentrum, Kurucz Imre – NRC, Levendel Ádám – Ipsos, Lowery Mariann – Synovate.)
Szólj hozzá!
Címkék: piackutatás piackutató piackutatás hírek
8 százalékkal lett kisebb a magyarországi kutatási piac
2010.09.30. 14:59 Forecast Research - www.forecast.hu
Az elmúlt évben 8 százalékkal lett kisebb a magyarországi kutatási piac, a költések nemzetközi szinten is csökkentek. A költségorientált beszerzések és a nyomott árak az ügynökségekre és a megbízókra egyaránt veszélyt jelentenek. (Sajtóközlemény, forrás: PMSZ)
A Piackutatók Magyarországi Szövetsége az ESOMAR nemzetközi kutatói szervezet hazai partnereként idén is összeállította az iparág statisztikáját a kutatási piac alakulásáról. A PMSZ a széles körű felmérést a teljes piac több mint kilenctizedét adó 20 ügynökség adatszolgáltatása és cégszintű becslések alapján, a Professzionális Piackutatók Társasága közreműködésével készítette el.
2009-ben a magyarországi kutatócégek által végzett kutatások értéke 15,6 milliárd forint volt, ami az előző évi 17 milliárdos értéktől 8 százalékkal marad el. A piac lassú, de folyamatos növekedése tehát a múlt évben megtört, és a két évvel korábbi szintre esett vissza – ismertette az eredményeket Jakab Áron, a PMSZ elnöke. A hazai cégek árbevételét gyarapította ezen felül az az összesen 1,4 milliárd forint értékű projekt, melyet – jellemzően regionális központként – külföldi ügynökségeknek közvetítettek.
Az ESOMAR nemzetközi statisztikája szerint a kutatási piac világszinten is csökkent, nominális értéken 3,7 százalékkal – számolt be Mészáros József, a szervezet hazai képviselője, a PMSZ elnökségi tagja. Az EU valamennyi országában romlott az iparág teljesítménye, kivéve Bulgáriát, amely az online kutatások szolgáltató központjává vált. A piac abszolút méretét tekintve Magyarország világszinten a 38. helyet foglalja el.
Az egy főre eső kutatási költés (7,77 USD) alapján a közép-kelet-európai régió középmezőnyének tetején állunk (Csehország és Szlovénia előz meg bennünket), jócskán lemaradva viszont Ausztria mögött, ahol közel két és félszer magasabb a fejenkénti költés; a világszinten első Egyesült Királyságban egy főre 52,55 dollár jut.
A PMSZ iparági statisztikájából kiderül, hogy a hazai iparági bevételek túlnyomó többsége, 85 százaléka belföldi ügyfelektől származott, ami némileg meghaladja az egy évvel korábbi értéket. Több országra a megbízások 6 százalékánál terjedt ki a kutatás. A büdzsék 83 százalékát kvantitatív, 10 százalékát kvalitatív, míg 7 százalékát egyéb típusú kutatásokra (desk research, másodlagos elemzések stb.) költötték, közelítve a korábbi évek számait, illetve a nemzetközi arányokat.
A kvantitatív ágon belül folytatódott a trendszerű eltolódás a személyes kérdezések irányából az egyéb, olcsóbb módszerek felé. Ugyan a legnagyobb hányadot a költésekben még mindig a személyes adatfelvétel teszi ki, de évről évre kisebb arányban: míg 2007-ben 45, 2008-ban pedig 41 százalék volt a súlya, most már csak 33 százalékkal részesedik a teljes piacból. A telefonos adatfelvétel aránya 16 százalékra emelkedett, és nőtt a forgalom- és közönségmérés hazai hányada is; a postai úton bonyolított megkérdezések aránya évek óta 4 százalék körül áll.
Az online kutatás, noha egyre több ügyfél alkalmazza, értékben nem hozta az általánosan várt növekedést, jelenleg 7 százalékot hasít ki a teljes költésből – mondta el Barcza Enikő, a PMSZ elnökségi tagja. Ennek hátterében szintén az éleződő árverseny áll: újonnan megjelent szereplők dömpingárakkal és sokszor megkérdőjelezhető szakmai színvonalon kínálnak adatfelvételt az ügyfeleknek, illetve alvállalkozóként kutatócégeknek. Régiós összehasonlításban az online arányát tekintve Magyarország jól áll (egyedül Szlovénia előz meg bennünket), de a nemzetközi átlagtól jelentősen elmaradunk. Világszinten ugyanis már a teljes költés 22 százalékát teszik ki az internetes kérdezések, igaz, a meghatározó piacok eltérő struktúrájából adódóan az online forgalom- és közönségmérés csak 1 százalékot képvisel.
A válság negatív hatásai a hazai kutatási piacot is elkerülhetetlenül érintették, a tavalyi iparági statisztikában már csökkenést prognosztizáltunk. A reklámköltések közel 20 százalékos visszaeséséhez viszonyítva a kutatási iparág relatíve jól teljesített, de a kutatóknak minden eddiginél keményebben kellett dolgozniuk ezért – értékelte az eredményeket Jakab Áron. A válság elméletileg plusz kutatási igényeket is generálhatott volna, azonban a gyakorlatban inkább a reflexszerű költségvisszafogás érvényesült; a nagy megrendelőnek számító multik nemzetközi szinten vágták meg a büdzséket, és még drasztikusabban csökkentették helyi költéseiket. Ez a konszolidációs taktika alapvetően hibás, a hektikus időszakban még inkább szükség van a változó piac ismeretére, a kutatás hozadéka pedig sokkal nagyobb, mint az ezen megspórolható költség.
A válság miatt elmaradt, illetve a méretben csökkentett vagy módszertanban egyszerűsített projektek mellett a hazai piacon a legnagyobb problémát a nyomott árszínvonal, a sok éve tartó, öngyilkos árverseny jelenti, amelybe a nagy szereplők, illetve mára a prémium pozíciójú ügynökségek is beszálltak. Az ESOMAR idei árszínvonal-összehasonlítása szerint Ausztriában 95 százalékkal drágább a kutatás, mint Magyarországon, Franciaországban pedig 3,7-szeres a szorzó. A megrendelések egyre több ügyfélnél kerülnek a kutató vagy marketinges szakemberektől beszerzőkhöz, akik hajlamosak a kutatást egyszerű műszaki paraméterek alapján leírható tömegáruként kezelni, a szakmai kompetenciák és tapasztalat, a piacismeret és a hozzáadott érték megkülönböztetése nélkül. A költséglefaragás érdekében komoly módszertani kompromisszumok születnek, lényegesen magasabb szakmai tartalom mellett is el lehet bukni tendereket néhány ezer forintos árkülönbségeken. Ezzel pedig a megbízó közvetlenül is rosszul jár. Egyre „okosabb” kutatásra lenne szükség, a lefelé tartó árak pedig nemcsak a fejlesztésekre, de a minőség megtartására sem adnak lehetőséget a hosszabb távra tervező kutatócégeknek.
A költségorientált beszerzés megkönnyíti azon piaci szereplők és új belépők érvényesülését, akik csekély szakmai háttérrel és tapasztalattal, illetve megkérdőjelezhető módszertannal és alacsony minőséggel, azonban – akár irreálisan – alacsony árakkal versenyeznek. Ennek eredményeként pedig az ügyfél jár rosszul, aki a bevált, megbízható minőségben teljesítő, magas hozzáadott értéket nyújtó kutató partnert cseréli le megspórolt fillérekért, és egy sikertelen projekt után nemcsak az ügynökség, hanem a piackutatás iránti bizalmát is elvesztheti. A valódi értéket nyújtó, minőségi kutatásnak ára van, az értéket és a minőséget feláldozni pedig nemcsak értelmetlen, de veszélyes is.
Szólj hozzá!
Címkék: trend piackutatás pmsz kutatási iparág
Mit csinál a piackutató egy bordélyházban?
2010.09.30. 06:06 Forecast Research - www.forecast.hu
A DIY barkácsoló:
Ő nem jár ilyen helyekre, mivel a „csináld-magad” (sufni-tuning) megoldások híve. Az ugyanis teljesen ingyen van – na jó, az érzés nem ugyanaz, de legalább elmondhatja, hogy maga oldotta meg a problémát.
Az etnográfus:
Ott lakik. Figyel, jegyzetel, fényképez, audió és videófelvételt készít és maga is részt vesz a „folyamatokban”. Kosztra-kvártélyra, kedvességre igényt tart, megköszöni. A meló előtt megnézi Cserhalmi Györgyöt az Egy erkölcsös éjszaka c. filmben.
A kvantitatív kutató:
Feltárja az érkező vendégek demográfiai jellemzőit. SPSS-ben bonyolult függvényekkel kiszámolja, hogy átlagosan hány vendéget fogadnak a lányok egy nap, milyen a tetszési indexük, árérzékenység-vizsgálattal pedig megállapítja azt az árzónát, ahova a férfiak pozícionálják az egyes lányokat.
A kvalitatív kutató:
Detektívtükör mögül kukkol (erős izgalmi állapotban). Az akció után konfliktus-csoportot szervez a látogató férfiak és feleségeik, valamint a kéjhölgyek részvételével, ahol megpróbálja feltárni az okokat, a miérteket, mintegy mögé látva az elsődleges válaszoknak. Olyan gondolatok, vélemények, affektív megnyilvánulások is felszínre hozhatók így, melyek különben rejtve maradnának a kutató – és a feleségek – előtt:-)
A blogger kutató:
Azonnal blogposztot ír a téma piackutatási vonatkozásairól és reméli, hogy a konkurens bloggerek nem előzik meg a hírversenyben. Lehetőség szerint fényképez is, mert a kutatásokból tudja, hogy csak az a blogposzt lehet sikeres, ami lelassítja az olvasók gyors pupillamozgását, erre pedig nincs jobb egy pikáns fényképnél.
Az online kutató:
Panelt épít, amire legjobb alkalom az offline „érintkezés” a célcsoporttal. Nem ajánl pénzt a lányoknak, mert nem szeretné, ha a rossz(lány) válaszadók aránya túl magas lenne a mintában – inkább negyedévente kisorsol köztük egy epres és két maracujás kotont. Nehéz dolga van, mert a lányok szeretik a pénzt és ha csak tehetik, naponta többször is kattintanak (kettyintenek). A kutatók és megbízóik persze jobb szeretik az olyan örömlányokat, akik még szüzek. Az online kutató mindent megtesz, hogy a lányok aktivitását havi egy-kettőre redukálja.
A próbavásárló:
Sima ügyfélnek álcázva magát, azonnal lepróbavásárolja a lányokat. A próbavásárlás után 10 percen belül kitölti az értékelőlapot egy sötét kapualjban. Rendszeres felmérés esetén a megbízó Madam az eredmények segítségével kialakíthat egy átfogó ösztönzési rendszert, melynek során megjelölésre kerül az adott időszak legkiemelkedőbben teljesítő kurtizánja.
A mélyinterjú készítő:
Szigorúan kétszemélyes interakciót folytat nyugodt, csöndes, zavartalan helyszínen, 40-70 perc időtartamban. Bekapcsolja a magnót, de ha a lány szégyenlős, akkor inkább jegyzetel. Mint ahogy az elnevezés is mutatja, megpróbál a dolgok mélyére hatolni.
A telefonos kutató:
Telefonon érdeklődik, de mivel a válaszadói hajlandóság egyre csökken, valamint az utcalányok többsége nem rendelkezik vezetékes telefonnal, így képtelen reprezentatív mintát venni. Személyesen és/vagy online módon is fel kell keresnie őket, akár tetszik, akár nem.
A hibrid kutató:
Személyesen is meglátogatja a lányokat. Másnap telefonszex. Harmadnap online malackodás... Azt mondják, ez a jövő...
A B2B kutató:
Csak a cégvezető döntéshozóval (=Madam) tárgyal. Tudja, hogy ő és beosztottai (a lányok) "fontos emberek", azaz kevés idejük van. Ráadásul ezért a kevés időért is sokan versengenek... Ezért megfelelő "ösztönzőkkel" érkezik (opciók: karikás ostor, lovaglócsizma, elemes "kéziszerszámok"), de tudja, hogy még a megfelelő méretű ösztönzők biztosítása mellett is számolni kell bizonyos mértékű hálásmegtagadással...
A neuromarketinges:
Agyszkennert, EEG-t, EKG-t, linuxos kenyérpirítót, mosogatógépet csatlakoztatna a lányokhoz – de ezt már a legperverzebb sem vállalja.
A K+F járulékból kutató:
Ingyen izél, ha jó bordélyt választott, akkor még az APEH sem fogja megizélni...
A pancser kutató:
Lezavar egy „quick and dirty” (gyors és mocskos) menetet.
A szocmédiás/szocbizniszes kutató:
Ott kérdezi meg a lányokat, ahol nekik (és nem a kutatónak) jól esik, kényelmes, természetes élőhelyükön. Ez szerinte – ugyan mi más? – a Facebook. Véleménye szerint, ha az Apple, a Dell, a Coca-Cola, a Nike célcsoportja a Facebookon van, akkor a magyar prostituáltak is ott lesznek. Logikus, nem? Mert mivelhogy az Apple, a Dell, a Coca-Cola, a Nike... (B...meg.)
A tanácsadó kutató:
Nem elégszik meg az anyagbeszállítói pozícióval, többet akar, fixen beülni a bordélyba, mint döntéstámogató-partner valamint célcsoport-specialista és tanácsokat adni arról, amiről lövése sincs. A strici pozíciójára fáj a foga...de ehhez még gyúrni kell egy keveset.
Az ISO-fan kutató:
Kötelező minőségbiztosítási szabályokat akar bevezettetni, legyen minden lánynak 44,3 cm hosszú haja, RGB színskálán meghatározott értékű színárnyalatban... Valamint csak az lehet bárcás, akit a budai haversrác minősítő cége auditál majd. A vége persze az lesz, naná hogy az, hogy az auditon megfelelt lányok bűnrondák, átlagsúlyuk 85 kg, átlagkoruk pedig 56 év. De a szabál az szabál, nem igaz? A 18 éves, 90-60-90 méretűek ki fognak esni, vagy nem lesz pénzük auditra. Az ügyfelek is akkor jönnek majd rá, milyen fain dolog is az ISO.
Szólj hozzá!
Címkék: humor piackutatás piackutató
Piackutatás a Kossuth rádióban
2010.09.29. 08:59 Forecast Research - www.forecast.hu
A tegnapi poszt mellett, melyben Hann Endre, Babocsay Ádám, Wolf Gábor beszélgetését hallgathatjátok meg, szeretnénk felhívni a figyelmeteket két régebbi bejegyzésre is, melyekben ugyancsak a Kossuth rádió Napközben című műsorában lezajlott, piackutatás témájú beszélgetés hallgatható meg.
Ál-piackutatás: wellness hétvége, time-share üdülés, pénzügyi szolgáltatások, ágybetét: Hann Endre (Medián), Mészáros József (Cognative) és Hivatal Péter (a Direkt Marketing Szövetség elnöke) beszélget az ál-piackutatások természetéről.
Kérhet-e nevet, címet, telefonszámot a kérdezőbiztos? Sík Endre, a Tárki vezető kutatója, Závecz Tibor, az Ipsos véleménykutatási igazgatója és Trócsányi Sára, az adatvédelmi szószóló irodájának munkatársa beszélget a piackutatás adatvédelmi vonatkozásairól.