Ma délelőtt érdekes beszélgetés zajlott a Kossuth rádió Napközben műsorában arról, hogy egyre több cég hívogatja telefonon az embereket közvélemény-kutatónak álcázva magát, miközben egész mással foglalkozik. A műsorban megszólalt Hann Endre (Medián), Mészáros József (Cognative) és Hivatal Péter (a Direkt Marketing Szövetség elnöke) is.
Hann Endre arról beszélt, hogy ezek a cégek visszaélnek a közvélemény-kutatók – ma még – magas presztízsével, miközben kereskedelmi tevékenységüket álcázzák közvélemény-kutatásnak. Pedig a közvélemény-kutatásnak megvannak a maga szabályai: a kérdezőbiztosnak jól érthetően be kell mutatkoznia, elmondani melyik cégtől van és ismertetni a témát. A hívott fél számára megnyugtató lehet, ha ismert cégről van szó, amely valóban piac- vagy közvélemény-kutatással foglalkozik. A műsorba betelefonáló hallgatók arról is panaszkodtak, hogy a közvélemény-kutatónak álcázott, valójában üdülési jogot, ágybetétet, edénykészletet, stb. kínáló cégek telefonálásakor szinte mindig le van tiltva a hívó számának kijelzése, így visszahívni sem lehet őket... Arra Hann Endre sem tudott egyértelműen válaszolni, hogy valódi közvélemény-kutatók esetében működik-e a hívó számának kijelzése, de fontosnak tartotta, hogy mindenképpen beazonosítható legyen a cég, panasz esetén pedig meg kell adni egy olyan telefonszámot a hívott személynek, melyen érdeklődhet, panaszt tehet. Egyébként pedig kaotikus a helyzet, a Mediánnal is előfordult már, hogy valaki a cég nevében a hívott fél szexuális szokásairól érdeklődött, miközben ilyen kutatás nem is volt...
Hivatal Péter, a DM Szövetség elnöke szerint az emberek nyitottabbak a közvélemény-kutatásra, mint a termékértékesítésre, ezt használják ki az ilyen gátlástalan cégek, néhány rövid bevezető kérdés után hamar áttérve a konkrét termék vagy szolgáltatás ajánlására. Tisztességes cég nem burkolhatja mondanivalóját közvélemény-kutatásba, egyébként pedig vannak olyan szabályok, melyet mindenkinek be kellene tartania, pl. este 8 óra után nem lenne szabad bárkit is hívni. Azoknak az állampolgároknak egyébként, akik nem akarnak ilyen hívásokat kapni, fel lehet iratkozni az un. Robinson-listára, ez valamelyest védelmet jelenthet.
Mészáros József szerint, ahogy van álszakáll, álbajusz, úgy vannak ál-piackutatók is. Az USA-ban már 10 évvel ezelőtt is naponta 4-7 ilyen telefonhívást kaptak a háztartások, lassan mi is felzárkózunk ehhez és túlhívottak lesznek a háztartások. Bizonyos szempontból már most is túlkutatott a piac, míg korábban a személyes interjúk voltak többségben, addig jelenleg a telefon a sláger, de később várhatóan az internetre terelődik majd ez a folyamat... A társadalom a telefonos termékértékesítés tekintetében a tűrőképessége határához ért...
A beszélgetést meg is lehet hallgatni, kattints ide (kb. 15 perc)!