HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Német társadalomkutatás 20.000 háztartás bevonásával

2010.11.30. 18:38 Forecast Research - www.forecast.hu

NÉMETORSZÁG – A TNS Infratest és a Német Gazdaságkutató Intézet (DIW Berlin) egy újabb 10 éves együttműködésről állapodott meg, melynek tárgya egy longitudinális ‘Leben in Deutschland’ (=az élet Németországban) felmérés, melynek keretében azt tervezik, hogy megkettőzik a jelenlegi panel méretét, és az adatokat jobban hozzáférhetővé teszik további elemzések céljára.

A 20.000 fős mintával, melyet 10.000 háztartás megkeresésével érnek el, a tanulmány már most az ország legnagyobb ismétlődő felmérése, a DIW Berlin célja pedig megnövelni ezt 35.000 felnőttre és 5000 gyermekre 20.000 háztartás elérésével, az elkövetkező tíz évben. A tanulmány kiterjed a jövedelem, a foglalkoztatás, a lakhatás, az oktatás, az egészségügy és az élettel való elégedettség kérdéseire.

A tervek között ugyancsak szerepel egy 5000 fős "innovációs panel" felállítása, mely az adatstruktúra javításával lehetővé teszi a multidiszciplináris elemzést.
(Research-live)
 

Szólj hozzá!

Címkék: panel közvéleménykutatás társadalomtudomány társadalomkutatás

Országos Piackutatási Diákverseny: 6 csapat a döntőben

2010.11.30. 16:35 Forecast Research - www.forecast.hu

‎A Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézete által meghirdetett, a Vodafone által szponzorált, Országos Piackutatási Diákversenyre összesen 23 csapat adta be a jelentkezését, 10 intézményből (ÁVF, BCE, BGF, BKF, ELTE, ME, MÜTF, PTE, SZIE, SZTE), majd végül 20 csapat nyújtott be írásbeli anyagot, ezek a csapatok a következők voltak:

Effect Ad, HEKI, VodaFanok, Generation Next, Mobilmánia, Trifónia, HÁLÓWIN, cool- tour-mix, Standard Deviánsok, CSI.KI.TA., GET, Search Mistery, Extreme Marketing Research, Vodafriends, Ravaszdi Rókák, AIDA, Piaci Piócák, Távkapcs, The Auditors, Trend.

Ma a zsűri hosszas és nehéz döntés után végül hat csapatot választott ki a leadott pályamunkák alapján. A kiválasztott csapatok legközelebb a szóbeli fordulóban – mely egyúttal a verseny döntője is – bizonyíthatják a piackutatás iránti affinitásukat. A hat döntős csapat a következő:

Effect ad, GET, Hálówin, Search Mistery, Standard Deviánsok, TÁVKAPCS.

A verseny szóbeli döntője az eredetileg meghirdetett időponttól eltérően 2010. december 10-én lesz a Corvinus Egyetemen.

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató corvinus egyetem piackutatási diákverseny

Fókuszcsoport: a büdös férfiak visszavágnak 2. (videó)

2010.11.30. 15:00 Forecast Research - www.forecast.hu

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás fókuszcsoport

Fókuszcsoport: a büdös férfiak visszavágnak (videó)

2010.11.30. 05:15 Forecast Research - www.forecast.hu

2 komment

Címkék: piackutatás fókuszcsoport piackutató moderátor detektívtükör fókusz stúdió

Ebben a hónapban... hamis válaszadók lettünk

2010.11.29. 05:04 Forecast Research - www.forecast.hu

Az újságíró álruhát ölt, és feliratkozik több online panelre is. Igyekszik minden felmérést kitölteni. Megbánja.

Vajon az online válaszadók azok, akiknek mondják magukat? Vajon rendesen kitöltik a kérdőíveket? Jók egyáltalán ezek a felmérések bármire is? Úgy döntöttünk, hogy a legjobban úgy lehet ezt megállapítani, ha mi magunk iratkozunk fel több panelre is. Egy hónapra hamis válaszadóvá válok.

Azzal kezdtem, hogy kitaláltam egy hamis nevet és email címet, és úgy döntöttem, hogy foglalkozásomat, mint IT menedzser adom meg, hogy biztosan ne utasítsanak el, lévén újságíró vagyok a piackutatási iparágban. Ettől eltekintve annyira őszinte voltam, amennyire csak a kérdőívek lehetővé tették. Kétségkívül távolról nincsen semmi tudományos ebben a tanulmányban – mindössze egyetlen személy tapasztalatainak kivonata – így megelőzendő, hogy bárki bármilyen, megalapozatlan következtetéseket vonjon le, úgy döntöttünk, nem nevezzük meg egyik céget sem, akiknek a kérdőíveit kitöltöttük. Nagyzolás lenne azt állítani, hogy ha a kutatásban dolgozol, akkor ismered is mindegyiket. Azt is el kell mondanunk, hogy nem váltottuk be egyik ösztönzőt sem, pedig elég pénzt kerestem ahhoz, hogy vehettem volna magamnak majdnem két sört is a helyi kocsmában.

1. nap
Azzal kezdtem ezt a kalandot, azzal töltöttem délutánomat, hogy felkerestem minden panel honlapot, ami csak eszembe jutott, és feliratkoztam rájuk. Tizenegyet próbáltam meg, de csak tízre sikerült – az utolsó csak amerikai lakosokat fogadott el. Ha csatlakoztál, akkor elsőnek ki kell töltened egy csomó profilozó kérdőívet életedről és érdeklődési körödről – mintha kereszteznénk a Facebook profilunkat és az adóbevallásunkat. Az egyik cégnek 15 ilyet kellett kitöltenem, összesen 90 kipipálandó rubrikával, míg egy másiknál 11 kérdést kellett megválaszolnom az autómról, amim nincs is. Elég kemény hónapnak nézek elébe.

2. nap
Ma négy kérdőívet töltöttem ki, és meghívást kaptam még sok másikra is. Az egyiknél megígértették velem, hogy “minden kérdést alaposan elolvasok, és azokra átgondoltan és őszintén fogok válaszolni”. Kicsit kellemetlenül éreztem magam, hogy pont nekem kellett megígérnem azt, hogy viselkedem, és nem pedig a kérdőívnek kell így tennie, de mindegy, mert úgyis kitették a szűrömet. Ebéd után nekiálltam egy másiknak, amit 50%-ban sikerült kitöltenem, mielőtt kirúgtak, mondván “megtelt”. Van valami rendszer ebben?

3. nap
A nap a legbénább kérdéssel kezdődik, amit valaha láttam: “Kérjük, válassza ki a pockot az alábbi listából: macska, kutya, madár, pocok, egér.” Semmilyen magyarázat sincs.

4. nap
Kaptam egy emailt az egyik cégtől, ahova az 1. napon iratkoztam fel, amiben néhány igen kemény szűrőkérdést tettek fel. Én vagyok az egyetlen ember, aki azt az email fiókot használja, ahová a meghívót küldték? Miért csatlakoztam a panelhez? Mennyi online kérdőívet töltök ki egy hónapban? (30-at mondok, bár még 27 nap van hátra, így ezt lehet, hogy alulbecslem). Meglátjuk majd, hogy küldenek-e még kérdőíveket, most, hogy bevallottam, hogy panelőrült vagyok.

9. nap
Visszajövök hétvégéről, és 18 meghívót találok a bejövő levelek közt. Vajon ez sok? Van egy egész jó felmérés egy online ital promócióról, egy másik a YouTube-ról, ami egy ügyes kis interfészt használ az oldal utánzására. Aztán a dolgok rosszra fordulnak: megosztom érzéseimet azzal kapcsolatban, hogy milyen autókölcsönző szolgáltatásokat vennék igénybe, milyen célokra és milyen területeken, hogy aztán azt mondják nekem, az adott kérdőív megtelt. Ugyanez történik a következőnél is. Mire végre találok egyet, ami el is fogad, az olyanokat kér tőlem, hogy rangsoroljak állításokat, mint “Olyan háztartási eszközt keresek, ami a barátom lehet” és “Mókát és szórakozást akarok háztartási eszközöm használatakor”. Azon gondolkodom, hogy ha ezek a felmérések emberek lennének, akkor milyen emberek is lennének?

10. nap
Három kérdőív dobott ki ma reggel, pedig a szívemet nyitottam meg előttük a ropikkal és más személyes dolgokkal kapcsolatban. Rájöttek volna, hogy hamiskodom? Ha igen, akkor miért engedik, hogy elkezdjem a kérdőívet?

11. nap
Egy jó tanács: nem minden kérdőív bizonyult elég érdekes lehetőségnek véleményem kifejtéséhez, illetve felel meg az elvárásoknak. A könyvemben leírt, különféle üdítőitaloknak különféle árakon való, különböző kombinációkban való összehasonlítása nem számít véleményem érdekes kifejtésének.

17. nap
Kezdeti lendületem egyre csökken, és egyre ritkábban nézem meg a felmérés meghívóimat. Mégis az, amelyiket ma kiválasztottam, szokatlanul jó volt. Minden válaszsor csak akkor jelenik meg, ha már kitöltöttem az előzőt, így állandóan az alsó sorban vagyok. Jó, hatékony kivitelezés. Aztán kidobott.

22. nap
Egy felfedezés ezen a reggelen: egy felmérés, ami elmagyarázza vizsgálati módszerét, és figyelmeztet, nem biztosan garantálja, hogy meg fogok felelni. Eredményképpen nem annyira aggasztó, amikor kidob pár másodperccel később. Később, egy vezető piackutató cég által futtatott felmérés megdönti a rádió gombok számának rekordját: 1,302 egy 217¥6 kérdéssoron. Hoppá.

31. nap
Pár perccel azelőtt, hogy lejárna az egy hónap, ráklikkelek az utolsó kérdőívre és elkezdem kitölteni. Mint kiderül, a gombok és billentyűk erdejével van dolgom, és 20 perc után feladom anélkül, hogy befejeztem volna. Micsoda megkönnyebbülés.

Kilépve a fénybe

Szólj hozzá!

Címkék: panel online piackutatás online kutatás online panel

Dilbert piacot kutat

2010.11.26. 05:52 Forecast Research - www.forecast.hu

Szólj hozzá!

Címkék: humor piackutatás piackutató

Ajánló – Interjú Mészáros Józseffel a piackutatás feloldódásáról

2010.11.25. 13:45 Forecast Research - www.forecast.hu

A Mediainfo.hu-n jelent meg ma egy érdekes riport Mészáros Józseffel, az Esomar magyar képviselőjével. A téma: a piackutatás átalakulása, megszűnése, fenyegető veszélyforrások, lehetséges (?) kiutak. Íme, néhány számomra fontos mondat az interjúból, a teljes anyagot pedig olvassátok el a Mediainfo-n (link a poszt végén).


● Bár többnyire a tanácsadók piackutatásba való "betörését" emlegetik fő veszélyként szakmai berkekben, Mészáros József szerint a direkt marketinggel foglalkozó cégek és az IT világ óriásai is jelentős veszélyforrást jelentenek. Az új, gyakran kétes megalapozottságú, de olcsó eszközök oda vezettek, hogy mára rendkívül alacsonnyá vált a belépési korlát a piackutatási szegmensben.

● A konfliktusok leképeződnek a piackutató szakmát reprezentáló Esomarban is, amelyben a vezetőséget 50 év feletti emberek alkotják, miközben "az iparág támfalait robbantó" fiatalok olyan tudás birtokában vannak, amellyel e régebbi szakembergárda nem rendelkezik, így válaszadási képessége is limitált.

● Az iparág bevételének 75 százaléka még mindig hagyományos kutatásokból származik. A "trónkövetelők" hada azonban egyre számosabb.

● A Tesco...kereskedelmi láncként 83% százalékos tulajdonnal bír a Dunn-Humby nevű brit, nem hagyományos kutatócégben, amely jelentős mértékben adatbányászattal és CRM-hez kapcsolódó kutatásokkal foglalkozik. A Tesco számára készített kutatásokat a beszállítóknak kötelező megvásárolniuk, s mostanra ez így van Magyarországon is. "A teszkósodás nem csupán metafora az iparágunkban"

● A 2009-re becsült 8 százalékos visszaesés...15,6 milliárdosra húzta össze a piackutatási iparág méretét, a 2008-as 17,1 milliárd forint után. Mészáros József ugyanakkor nem ért egyet azzal, hogy ez volt az első csökkenő év itthon, akkor sem, ha a hivatalos szakmai adatösszesítésből ez derül ki. Úgy véli, már az utolsó két-három év is stagnáló-enyhén csökkenő lehetett. Az egyik ok - a módszertani problémák mellett, ami miatt nem látszottak ennek jelei: az állami megrendelések jelentős piactorzító hatása.

● A módszertan mindig is fontos kérdés volt a szakmában, viszont az üzleti szemlélet sokáig hiányzott, így például sosem alakult ki igazán igény a régiós terjeszkedésre.

● Jelenleg az tűnik a legvalószínűbb szcenáriónak, hogy a piackutatás jelen formájában eltűnik, feloldódik tízéves távlatban...

● Nem kizárt, hogy olyan nagy szereplők lépnek be nagyon komolyan a piackutatás territóriumába, mint az IBM, az Oracle vagy az indiai Tata, amelyeknek a kutatók csak beszállítói lesznek...az indiai vagy kínai cégek már nyújtogatják a csápjaikat, s a piackutatás terén is egyre komolyabb, méretüknél fogva globális tényezőként kell számolni velük.

● Az Esomar...az évtizede villogó vészjelzésre mostanság jóval aktívabban reagál. A fiatal kutatóknak és a felsőoktatási diákoknak szóló pályázatokkal, versenyekkel igyekeznek tenni az elöregedés s ezzel a szaktudás elavulása ellen. Emellett akadémiai programokkal próbálják az oktatókat bevonni. További cél a tehetségek vonzása a piackutatás "szexibbé" tételével.

● A tipikus magyar nemzetkarakterbeli defektusok, mint az öndefiníció és a vízió hiánya vagy a kibeszéletlen konfliktusok tökéletesen leszivárognak a piackutató iparágba is...


A teljes cikk itt olvasható: A mai értelemben vett piackutatás feloldódik

Szólj hozzá!

Címkék: trend piackutatás piackutató esomar kutatási iparág mészáros józsef

Fókuszcsoport: nők, a büdös férfiakról 2. (videó)

2010.11.25. 05:08 Forecast Research - www.forecast.hu

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás fókuszcsoport marketingkutatás piackutató moderátor detektívtükör fókusz stúdió

Élenjáró, új megközelítések az etnográfiai kutatásokban

2010.11.24. 05:01 Forecast Research - www.forecast.hu

Ez a cikk elmagyarázza az etnográfiai kutatások folyamatát – mi is ez, miért is értékes és hasznos megközelítések és eljárások ezek.

Etnográfia: Mi is ez?

Az etnográfia megpróbálja megérteni a viselkedést és a kultúrát azáltal, hogy bárhol is vannak, megtalálja a célfogyasztókat, miközben azt csinálják, amit éppen tenni szoktak. Ez annyit tesz, hogy belépnek az emberek ‘világába’ egy kis időre, legyen az pár óra, pár nap vagy egyes ambiciózus ügyfelek esetében pár hónap. A legfőbb különbség az etnográfia és a más típusú kutatások között az adatgyűjtés mélységében és intimitásában rejlik.

1. Az etnográfia személyes közelbe kerül a kutatási alanyokkal.
2. Megkívánja, hogy időt töltsenek az emberekkel, életük mindennapjainak természetes közegében.
3. Az etnográfusok széles látószögű lencsékkel figyelik a világot, abban a közegben, ahol a történések alapjában véve zajlanak: otthonaikban, munkahelyükön, a helyi edzőteremben – bárhol, ahol a viselkedés ténylegesen találkozik a termékekkel.

Néhány példa a helyszínekre, ahol az etnográfiai kutatás felbukkanhat:

• Bowlingozás idősebb válaszadókkal, visszajelzéseket kapva az új fájdalomcsillapító szerekkel kapcsolatban
• Fitnesz klubok öltözői, megfigyelendő a férfiak borotválkozási és parfümhasználati szokásait
• Nappalik, megfigyelendő, ahogyan a férfiak és élettársaik focit néznek együtt, vagy ahogy a gyerekek a mesefilmeket nézik
• Irodák egész USA szerte, megfigyelendő, ahogy a dolgozók a faxokat, iratmegsemmisítőket, másológépeket és szkennereket használják – éppúgy, mint számos más irodai és üzleti szoftver terméket
• Bárokban sör és whisky fogyasztókkal, megismerendő az alkoholos italokhoz való hozzáállásukat, megfigyelendő italrendelési és italfogyasztási szokásaikat
• Üzletekben és bemutatótermekben, az új televízió vásárlások szempontjait felmérendő
• Fürdőszobákban, ahogyan a háziasszonyok a padlót, a kádat és a csempéket súrolják

Az etnográfusok nem sok előfeltételezéssel, vagy forgatókönyvvel mennek ki a terepre; a 'kívülálló/megfigyelő' szerepét véve magukra, mintha 'éppen csak most érkeztek volna a Földre'.

• Engedjük, hogy az emberek beszéljenek, és vezessék a beszélgetést
• A saját szavaikkal és tetteikkel mondják el azt, ami fontos
• Ezek miatt az eredmények sokkal életszerűbbek és valóságosabbak. Eredményeink olyanok, mint az olajfestmények a fókuszcsoportok akvarelljeihez képest, gazdagabbak és mélyebbek, mint amiket a hagyományosabb módszerek nyújtanak. Insightjaink nem csak akcióképesek, hanem ütősek és emlékezetesek.

Miért az etnográfiai kutatás?

Egyre több etnográfus irányozza meg a háló- és fürdőszobákat, insightokat nyújtva egy kevésbé egzotikus, bár annál összetettebb törzsről: a fogyasztókról. És miért is ne? Az USA fogyasztói piaca több ezer "egyéni kis klikkből, szubkultúrából áll, melyeknek mindnek megvan a saját különleges módja, ahogyan az életet szemlélik".

A fogyasztói csoportok saját nyelvvel, rituálékkal, szimbólumokkal, értékekkel rendelkeznek. Ha feltörjük a kódot, új márkákat, termékeket, szolgáltatásokat fejleszthetünk ki, melyek hatékonyabban szolgálhatják fogyasztóink különleges törzsét.

A jelenleg létező etnográfiai megközelítések

• Elsősorban megfigyelésen alapulnak
• Megtámogatva:
     o közvetlen kérdezéssel
     o személyes csoportokkal, vagy mély, egyszemélyes interjúkkal
     o naplóvezetési szolgáltatásokkal
• Megjegyzendő:
     o Bár a legtöbb jelenlegi etnográfiai kutatás megfigyeléses, még mindig sok, sztenderd, hagyományos kutatási módszert foglalnak magukban.
     o Valójában a legtöbb ‘E’ tanulmány kevésbé ékesszóló az áttörést jelentő eredmények esetében, és a modern, újszerű tanulmányok esetében sem fednek fel annyira kiemelkedő insightokat, mint bármelyik, más úton készítettek.

Amikor elvégeznek egy etnográfiai kutatást, akkor az etnográfusok hosszabb időt töltenek a válaszadókkal, megfigyelve őket, és kapcsolatba lépve velük, miközben márkákat, termékeket és szolgáltatásokat használnak. Némely, leggyakrabban használt adatgyűjtési módszer:

• Megfigyelés
• Narratív interjúk
• Etnografikus fókuszcsoportok
• Mélyinterjúk
• Faggatás
• Audiovizuális felvételek
• 'Barátkozás’

Fejlesztések

Annak érdekében, hogy ledöntsék az etnográfiai kutatások néhány alapvető korlátját, a kutató cégek a következő fejlesztések némelyikét alkalmazzák:

• 'Kandi-kamera' videofelvételek nem privát lokálokban, profi produkciós személyzet alkalmazásával
• Kifinomult audio- és video eszközök használata (‘kém eszközök’)
• Az alanyok detektívtükrön keresztüli videóra vétele és megfigyelése
• ‘Együttélés’ és hosszú idő eltöltése a célfogyasztókkal
• ‘Az utca embere’ interjúk
• ‘Természetes közeg’ megfigyelések: megfigyelni és részt venni a baráttá vált válaszadó legkedvesebb tevékenységeiben

Etnográfiai folyamatok

Ha etnográfiai kutatások elvégzésére kerül sor, nincsenek 'kőbe vésett' szabályok:

• Minden tanulmány egyéni az alkalmazások és paraméterek értelmében
• A helyszínek felmérésenként változhatnak
• Csak egy követelmény van: soha ne avatkozzunk be a vizsgált alanyok interakciójába (pl. a la Goffman jelenség); viselkedjünk ‘kívülálló megfigyelőként’

'Természetes környezet' megfigyelések: példák a tanulmányokra

1. Megfigyelni / részt venni a célszemélyekkel a legkedvesebb időtöltésük, tevékenységük során, bevonni őket beszélgetésekbe / személyes tapasztalatok szerzésébe a kérdéses termékkel kapcsolatban (a kulcs: a célpiac kedvenc időtöltésének meghatározása):
     o Póker esték
     o Bowling
     o Bingo
     o Backgammon versenyek
     o Scrabble versenyek
2. Kozmetikumok esetében a válaszadók videóra vételére alkalmas alkalmazások a pultnál
3. Video, audio- felvételek készítése eladási interakciókról a boltokban
4. Rögtönzött felvételek válaszadókról, alkalmazások demonstrációja
5. ‘Video verseny’: Felkérni hölgyeket, hogy videóra vegyék barátaikat, családjukat sminkelés, arckrémezés, rúzsozás, stb. közben
6. Videóra vett interjúk férfiakkal, reakciókat megismerendő élettársaik kozmetikum ill. illatszer használati dinamizmusával és más témákkal kapcsolatban
7. A ‘testbeszéd’ elemzése, mint a fogyasztó eladhatóságának, márkaválasztásának meghatározója. Leleplezendő az eladók és a márka gyengeségeit

Az etnográfiai tanulmányok költségei tanulmányonként mások és mások lehetnek, attól függően:

• Hány válaszadó van
• Mennyi időt töltünk a válaszadókkal
• Elvégzendő feladat bonyolultsága
• Milyen a fogyasztók típusa, mennyire kiterjedt az adott szubkultúra (pl. jelenlegi kontra régebbi használók; 'heavy userek' kontra alkalmi felhasználók)
• Az utazás, helyszín, ellátás: meghatározó költségszempontok

(WAC Survey and Strategic Consulting)


Etnográfia, etnográfiai interjú, etnografikus mélyinterjú, etnografikus fókuszcsoport >>>

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás etnográfia marketingkutatás piackutató

Fókuszcsoport: nők, a büdös férfiakról (videó)

2010.11.23. 05:10 Forecast Research - www.forecast.hu

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás fókuszcsoport piackutató moderátor detektívtükör csoportdinamika fókusz stúdió

Ismerjük meg az új piackutatókat!

2010.11.22. 05:53 Forecast Research - www.forecast.hu

Úgy tűnik, mindenki ki akarja próbálni azt, amit „annak idején” a piackutatók csináltak. És némelyek mindezt ingyen ajánlják.

A piackutatás soha nem létezett csak úgy önmagában, mint a fogyasztókat megértendő, és jobb döntések meghozatalát segítő módszer. De minél többféle módszer létezik az adatok gyűjtésére, elérésére és értelmezésére (melynek nagy része az új technológiáknak köszönhető), a piackutatásnak annál nagyobb versennyel kell szembenéznie, sokszor a legváratlanabb helyekről. Egy vállalkozó kedvű ügyfél elég könnyen össze tudná dobni saját megoldását, amennyiben bizonyos részeit maga csinálja meg, más részekért a közösségi oldalakhoz fordul, vagy akár, ha segítséget kér néhány bukmékertől. Vajon ez egy új korszak, a nyitottság, a kreativitás és a kölcsönös alkotóerő nagy korszaka lenne? Vajon a kutatók érdekes új eszközökkel való munkának, új kollégáknak, felfedezendő üzleti lehetőségeknek nézhetnek elébe? Vagy a piackutatást minden oldalról veszély fenyegeti? Úgy döntöttünk, megismerünk néhányat eme új piackutatók közül (bár a legtöbben nem neveznék annak magukat), hogy rájöjjünk, hol zajlanak a történések, és mit tartogat a jövő.

Ügyfél oldali piacszereplők: az új online kutatók?

Könnyű belátni, hogy a DIY módszerek miért töltik el aggodalommal a piackutatókat – az ügyfél oldalról bárki használhat olyan ingyenes eszközöket, mint a Vizu, QuestionPro vagy SurveyMonkey, kikerülve a piackutató cégeket és pénzt spórolva.

És falkákban teszik is ezt. Dave Goldberg a SurveyMonkey-tól azt mondja, hogy mintegy ötmillióan használták már cége ingyenes ill. fizetős eszközeit, hogy ‘majomkodjanak’ (ahogy az elterjedt némelyek körében), több mint 25 millió választ generálva havonta. És bár Goldberg állítása szerint ezzel a SurveyMonkey lett a “világ legnagyobb kutatási üzlete”, még mindig nem látja a piackutató ügynökségek versenytársának. Azt nyilatkozta a Research-nek: “Mi valójában egy teljesen új piacot nyitunk meg. Legtöbb vevőnk soha nem engedhetné meg magának, hogy egy kutató céget bízzon meg – tudományos szakemberek, iskolák, non-profit cégek, önkormányzati irodák, kisebb üzletek. Ezek képezik vásárlóbázisunk nagy részét, akik nagyon sokat nyernek eszközeinkkel, és akiknek nincsenek nagyon más alternatíváik.”

Ezzel egyidejűleg tisztában van azzal, hogy nem mindenki örvend a kutatás e demokratizálásának. “Néha a nagy cégeknél, ahol vannak vevőink, a piackutatási részlegeket frusztrálja, hogy némely marketing osztály a saját fogyasztói felméréseit használja. De ez nem olyan, amit mi ellenőrizhetünk, kivétel azt a részt, hogy megpróbálunk az embereknek segíteni, hogy eszközeinkkel jobb felméréseket készítsenek. Ha egyszer úgy döntenek, hogy a mi eszközeink valamelyikét fogják használni, akkor azt tesznek utána vele, amit csak akarnak.” Az embereket jobb DIY kutatásokat készítendő segítség szellemében alkalmazta a SurveyMonkey a közelmúltban Phil Garland-ot - aki korábban az SSI-nél dolgozott - mint módszertani vezetőt, hogy segítsen a felhasználók számára nyújtott kérdőívek és a kérdésminták fejlesztésében.

Steve Gatt szerint, aki a Volkswagen csoportnál az insightok vezetője, a DIY gyökerei a hagyományos piackutatás leegyszerűsödéséből erednek, és az üzletágnak sokkal jobban kellene rájuk reagálnia. “A DIY mindenképpen bekövetkezett volna, de jobban örülnék, ha versenyképesebbek lennének a piackutatás iparágában, és valós alternatívákat nyújtanának, nem pedig választást, miszerint vagy DIY kutatás, vagy egy teljes körű piackutatás, mert jelenleg ez a helyzet,” mondta.

A labda ezúttal egyértelműen a piackutatók térfelén van. A DIY nem megy sehová, tehát a piackutató ügynökségek vagy segítenek finomítani ezeket az eszközöket és megtanítani az ügyfeleket azok használatára, vagy megpróbálják bebizonyítani, hogy vannak jobb módszereik is. De csak abban az esetben, ha meg tudják győzni az ügyfeleket, hogy érdemes fizetni munkájukért.

Közösségi oldal guruk: az új közvélemény kutatók?

A közösségi oldalak elemzői napról napra bátrabban állítják szembe módszereiket a hagyományos piackutatással. Egy idén, a Carnegie Mellon által közreadott tanulmány szerint a Twitter adatainak elemzése versenybe szállhatna a közvélemény kutatásokkal, adott időszakon keresztüli közvélemény követésének tekintetében. Az Egyesült Királyságban a Tweetminster – egy oldal, mely a politikusok által, vagy a róluk mondott tweeteket összegzi – kísérletet tett arra, hogy megjósolja az általános választások végeredményét a Twitteren zajló beszélgetésekből, kavalkádból. A válasz röviden: igen. A szavazatok megoszlásának arányát (Konzervatívok 35%, Munkáspártiak 30%, Liberális Demokraták 27%) átlag 1,75 pontnyi hibával jelezték előre – hasonlóan, mint az Ipsos, a Populus és a Harris, pontosabban, mint sok más közvélemény kutató.

Alberto Nardelli, a Tweetminster CEO-ja szerint a hangzavar kihámozása természetszerű következő lépés egy, a közösségi médiában gyökerező cég számára. “Folyamatosan kíséretezünk, ami a technológiát illeti, annak tekintetében, hogyan mérhető a befolyásolás, hatás és az elérés,” nyilatkozta a Research-nek. “Azt akartuk kitalálni, van-e korreláció aközött, ami egy közösségi oldalon folyik, és valami olyan kézzel fogható között, mint a választási eredmények.” A választási kísérlet azt mutatja, hogy a közösségi oldalak elemzése, melyet eddig általában a kvalitatív kutatások táborába soroltak, felül tud emelkedni a ‘netnográfián’, és használható kvantitatív előrejelzésekre – de Nardelli hívei szerint éppen csak a felszínt bolygatták meg.

Szerinte azok, akik azt állítják, hogy a közösségi média nem alkalmas megfelelő kutatások végzésére, egyszerűen nem látják a lényeget. “Arról szól, hogy valami mást csináljunk. Nem a reprezentativitásról szól, hanem arról, hogy marketing előrejelzéseket készítsünk valami más megközelítés felhasználásával, ami másfajta kérdésekre kíván választ találni.”

A kritikusok arra is rámutathatnak, hogy a Twitter csak egy bizonyos típusú emberek szűk mintája, de Nardelli ragaszkodik hozzá, hogy ez ennél jelentősebb, annál fogva, ahogyan a Twitter viszonyul az internet többi részéhez. “Ami a Twitteren történik, az nem marad csak a Twitteren,”mondja. “Hatással van arra, ami a média fő sodrásában és más fórumokon zajlik – a tweetek legtöbbje tartalmaz valamilyen linket. Nem olyan, mint mondjuk a Facebook, betekintést, insightot ad arra nézve, amit az emberek gondolnak és éreznek.”

A cég jelenleg a működéséből levezethető analitikai és adatbázis alapú szolgáltatásokat vizsgál, amiket médiatulajdonosoknak és más felhasználóknak értékesíthetne. És bár a Tweetminster neve úgy tűnhet, mintha összemosódna a politikával, Nardelli meggyőzően beszél a marketing-analitika területén kiaknázható lehetőségekről. “Nem egy eleve kizárt terület,” mondja.

Közösségi oldalak: az új toborzók?

Mostanra az közösségi oldalak veszik igénybe az online töltött idő majdnem egynegyedét, és a kutatók nem hagyhatják figyelmen kívül őket, mint az emberek megtalálásának lehetőségét, legfőképp a fiatalokét. Azzal, hogy a felhasználók tetemes mennyiségű adatot osztanak meg életükről online, a közösségi oldalak jelentik talán a legegyértelműbb példáját az ingyenes szolgáltatásoknak az adatmegosztás terén. De a kapcsolatok veszedelmesek lehetnek – a Facebook jobb esetben esetlennek, rosszabb esetben bűnösnek találhatta magát, amikor a szabályok megváltoztatására gondolt azzal kapcsolatban, amit és ahogyan megosztanak tagjai. Mindazonáltal az oldal nem tett eddig sokat annak érdekében, hogy 400 millió felhasználóját elérhetővé tegye piackutatási célokra, és míg a LinkedIn b2b szolgáltatásokat nyújtott egy rövid ideig, de ezt mintegy másfél év után ejtették.

De mások sikeres üzletté formálták a kérdőíves mintavételezést. A Habbo, a Sulake finn cég által működtetett, tizenéveseknek szóló hálózat, a rendszeres felhasználók millióinak mintáját nyújtja piackutató cégeknek éppúgy, mint ahogyan saját fiatalokat vizsgáló, globális kutatását is futtatja, mely mintegy 100.000 válaszadót ér el.

A Peanut Labs, mely a közösségi hálózatot üzemeltető Xuqa cégből nőtt ki, egy üzleti célú kérdőíves mintát épített ki a közösségi oldalakon futó alkalmazásokból és játékokból. A tulajdonosok ösztönzőket ajánlanak felhasználóiknak virtuális pénz formájában, ezzel tartva érdeklődéssel az embereket, és aknázva ki alkalmazásaikat egyidejűleg. A cég nevében szereplő utalás a mogyoróra (peanuts) igen ironikus, mivel a virtuális termékek piaca már milliárdokat ér, és gyorsan növekszik.

Felmerül a kérdés, hogy vajon a hagyományos panelszolgáltatók nem vették volna észre a trükköt? A Peanut Labs elnökhelyettese, Sean Case, aki a GMI-tól jött át a céghez, azt mondja, hogy a hagyományos panel cégek úgy tekintenek cégére, mint “az irányra, merre menni kellene, de egyelőre nem tudják, hogyan menjenek arra”. Azt nyilatkozta a Research-nek: “Szerintem általában véve az a probléma a panelekkel, hogy abból a szempontból nézzük őket, mit is akarnak a piackutatók. Sokat beszéltünk a kapcsolatokról, a panelmenedzsmentről, és a válaszadók részvételéről, megfogásáról, de mindent együttvéve a kereskedelmi panelek csak egy dolgot akarnak, hogy megkapják, amit értékesíteni akarnak, és emiatt úgy gondolom számos panelt kihasználtunk, és ezért kapunk borzalmas leiratkozási rátákat.”

“Ha megnézünk egy hagyományos panelt, a legtöbbjük hatalmas hirdetési hálózatok maradék hirdetési adattárait veszi meg, méghozzá olyan olcsón, amennyire csak lehet, így hajtva paneljeikbe az embereket. Ezzel egy bizonyos embertípust fognak kapni, aki hajlandó erre, de aki nagyon más attól az emberfajtától, aki teljes közösségi oldali tevékenysége részeként hajlandó lenne piackutatásokban részt venni.”
A közösségi oldalak vonzereje nem csak abban merül ki, hogy egy olyan közönséget ér el, mely egyre fokozódó mértékben hajlandó panelekben részt venni, hanem abban, hogy képes a közönségét a saját életterében és a saját szabályai szerint elérni – amit elég kedvezőnek talál minden ezzel foglalkozó.

Bukmékerek: az új terméktesztelők?

Szólj hozzá!

Címkék: közvéleménykutatás piackutatás marketingkutatás piackutató közösségi média diy kutatások do it yourself survey kutatási iparág új piackutatás new mr

Piackutatás hírek - ajánló

2010.11.19. 17:50 Forecast Research - www.forecast.hu

A közvéleménynek joga van ismerni a közvéleményt – portré Závecz Tibor szociológusról, az Ipsos véleménykutatási igazgatójáról, akinek Pápán évfolyamtársa volt Kövér László, programozó-matematikus szakra járt, heavy-user hírfogyasztó, szereti Nagy László verseit, zenében pedig legtöbbször Koncz Zsuzsát, LGT-t, Pink Floyd-ot csapatja. Még több szakmai és személyes az interjúban.

Intelligens japán italautomaták - az automata kamerája rögzíti a vásárló képét, majd egy arcfelismerő rendszerrel azonosítja a korát és a nemét, ehhez hozzákombinálja az aktuális napszakot, és a közvélemény-kutatásoknak eredményeiből épített adatbázisa alapján a kitalálja, mit szeretne az illető inni. (Cool. De ha nem találod el öcsi, akkor jön a luddita kurzus.)

Közvéleménykutatás után villamosszék – az ember, akit a 220 megcsapott. Vagy meg fog. Villamosszékbe ül egy orosz művész és közönségszavazatok alapján csapkodtatja magát árammal – több szavazat, nagyobb feszkó. Az új időknek megfelelően online várja a voksokat. (Talán a Facebookon keresztül? Erről nem szól a hír.) Ars poeticája: "Szimpla közvélemény-kutatást tartok, ahogy minden szociológiai tanulmánynál szokás". Hát ja. Na emberek, gyerünk szavazni, de gyorsan ám.
 

Szólj hozzá!

Címkék: közvéleménykutatás piackutatás piackutató

Csak egy mondat - piackutatóktól

2010.11.19. 06:07 Forecast Research - www.forecast.hu

"Az agyszkenner kiütné a survey jellegű kutatásokat? Azért az N=10 mintaelemszám aggaszt kissé... "

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató

A Luma és a Vision Critical közösségi reklám-tesztelési szolgáltatást indít

2010.11.18. 05:29 Forecast Research - www.forecast.hu

AUSZTRÁLIA – A reklám-teszteléssel foglalkozó Luma cég partnerségi megállapodást kötött az online piackutató Vision Critical céggel, hogy együtt indítsanak el egy közösségi alapú tesztelési szolgáltatást.

Az Ad Nest közösségnek jelenleg már 2,000 tagja van, de az idővel 5,000 főre fog gyarapodni. A tagokat megkérik, hogy véleményezzék a fejlesztés alatt álló hirdetéseket, illetve értékeljék a versenytárs vállalatok kampányait.

A Luma vezérigazgatója, Sally Joubert (a képen) azt mondta: "Az online közösségek lehetővé teszik számunkra, hogy rövidebb idő alatt és alacsonyabb költségek mellett jussunk insightokhoz, így hirdetők képesek lesznek azonnal reagálni a piaci körülményekre és ezáltal fenntartani versenyelőnyüket. Azáltal, hogy hirdetésüket teszteli egy online közösség, a vállalatok a történések ütőerén tarthatják az ujjukat, tudni fogják, hogyan reagál a közönség kommunikációjukra és versenytársaik kommunikációjára."

Ez év januárjában, a Luma társult a panelszolgáltató Research Now céggel, hogy elindíthassa Add+Impact 2.0 nevű szolgáltatását, mely egy hirdetéstesztelő rendszer, ami a Research Now paneltagjainak körében, 36 országban tesztel kreatív hirdetési tartalmakat. (Research-live)

Reklámteszt, reklámfilm teszt, reklám előteszt, reklám preteszt >>>

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás preteszt reklámteszt online kutatás online community online közösség reklámkutatás

Nyilvánvalóan nem tudom, mi az a közösségi média kutatás

2010.11.17. 05:23 Forecast Research - www.forecast.hu

Sokat beszélgettem az elmúlt hetekben olyan emberekkel, akik érdeklődnek a közösségi média kutatás iránt. Volt pár hosszas beszélgetésünk, mielőtt elkezdtem rájönni arra, hogy nem ugyanarról a dologról beszélünk! Talán ezért van e körül annyi félreértés és kavarodás. Itt van néhány azon dolgok közül, amit az emberek a közösségi média kutatása alatt értenek.

1. A közösségi média kutatás az a folyamat, amikor a közösségi oldalakat kutatjuk. Például, ha valaki órákat tölt azzal, hogy a Google-on blogokat és cikkeket találjon arról, ahogyan a Twitter és a Facebook kutatja a közösségi oldalakat. Ezt a legkönnyebb értelmezni, de innentől nehezebbé válnak a dolgok.

2. A közösségi média kutatás az a folyamat, amikor a közösségi oldalak segítségével igyekszünk résztvevőket, válaszadókat toborozni. Ez esetben valaki, aki felmegy a Facebookra, vagy éppen maga hoz létre egy olyan oldalt, mint a Facebook, megkérdezi, hogy akarnak-e felmérésekben vagy fókuszcsoportokban részt venni, azaz a közösségi oldalakon keresztül végez kutatást.

3. A közösségi média kutatás egy online fókuszcsoport. Talán létrehoztál egy specializált közösségi hálózatot, mely egy specifikus témáról szól, abból a célból, hogy meghallgasd őket, vagy kérdéseket tegyél fel a csoport tagjainak. A projekt végén a csoport véget ér, vagy továbbléphet egy teljesen új témára, teljesen új összetételű tagokkal.

4. A közösségi média kutatás egy online résztvevő, válaszadó megfigyeléses kutatás. Ez jelenthet egy, már meglévő közösségi hálózathoz való csatlakozást, hogy csendben megfigyeljük, ahogyan a csoporttagok egymással érintkeznek, illetve azt is, hogy akár tagként vegyünk részt. A megfigyeléssel ill. a kérdések feltevésével remélhetőleg a kutató megoldja a problémát, vagy legalább megtudja, mit gondolnak az emberek az adott témáról.

5. A közösségi média kutatás egy hatalmas, kvantitatív elemzése az interneten alapból zajló beszélgetéseknek. Ez hatalmas adatmennyiség begyűjtését jelentené az egész internetről, hogy meghallgassuk, rangsoroljuk, kódoljuk, elemezzük, általánosítsuk, és előre jelezzük az emberi viselkedéseket. Természetesen ez az, amire én általában véve gondolni szoktam, de egyértelműen nem mindenki gondol erre.

Legközelebb, amikor azt találjuk, hogy a közösségi média kutatásról beszélünk, álljunk meg egy pillanatra és kérdezzünk. Vajon ugyanarról a dologról beszélnek mindannyian?
Találkozott a közösségi média kutatásnak valamilyen eltérő, más meghatározásával is? Nagyon szeretném hallani! (Conversition)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás social media

Sony Lifelogging: figyelni, figyelni, figyelni...

2010.11.16. 05:10 Forecast Research - www.forecast.hu

Nemrég olvashattatok a blogon a lifelogging-ról (életesemény-rögzítés), most a módszer technikai hátterét mutatjuk be.

A Sony Computer néhány hónapja mutatott be egy olyan eszközt, mely az emberi szem mozgását követi és rögzíti is a látottakat. Az eszközt, melynek prototípusát a Tokió Egyetemmel való együttműködésben készítette el a Sony, kifejezetten lifelogging-ra (életesemény-rögzítésre) tervezték. Az eszköz méri az emberi szem mozgását és azoknak az adatoknak az elemzésével, melyeket a beépített kamera gyűjt össze, meghatározható a felhasználó érdeklődési köre.

"Ez nem teljes értékű szemkamera," mondta a Sony. "Viszont elég kicsi ahhoz, hogy egy szemüveghez rögzítsük."

A szemüveg el van látva infravörös LED lámpákkal és érzékelő szenzorokkal az eszköz belső részén, valamint egy nagylátószögű kamerával a külső oldalon.

Működése azon alapul, hogy infravörös fényt irányít a szemgolyóra, majd az érzékelők észlelik a szemgolyón visszatükröződő fényt, így lokalizálják a szemgolyó fekete részének pozícióját, hogy a szem mozgását mérhessék. Azáltal, hogy a szemmozgást a látott képpel hozza kapcsolatba az eszköz, a felhasználó érdeklődésének tárgya határozható.

A szemüvegnek egy olyan funkciója is van, hogy ismeri az angol karakterek és összegyűjti az ilyen jellegű adatokat, például annak a könyvnek a címét, melyet a felhasználó megnézett.

A Sony azt tervezi, hogy a továbbiakban GPS funkcióval is bővíti az eszközt, a GPS vevőt pedig a szemüveg keretében helyezik majd el. A kereskedelmi forgalomba hozatal egyik még megoldásra váró problémája az eszköz energia-ellátása.

 

Szólj hozzá!

Címkék: etnográfia szemkamerás vizsgálat szemkamera eye tracking szemkövetéses vizsgálat szemkövetés lifelogging

Válaszadói részvétel és a kérdőív hossza

2010.11.15. 06:05 Forecast Research - www.forecast.hu

USA – A hosszabb online kérdőívek kevesebb résztvevőt eredményeznek, igaz? Erre a következtetésre jutott a Survey Sampling International (SSI) egyik friss tanulmánya. De a MarketTools ugyancsak közzé tette a saját elemzését arról, hogy milyen szempontok befolyásolják a válaszadók részvételét, és mely szerint a valóság kevésbé egyértelmű.

Az SSI minden kendőzés nélkül megismételt egy 2004-es tanulmányt, mely egy több mint 20 perc időtartamú kérdőívet hasonlított össze annak rövidített változatával, a válaszok minőségére, azok változására gyakorolt hatásokat vizsgálva.

Öt év elteltével nem sok minden változott, állítja az SSI. Mindkét esetben a válaszadók olyan toló skálát kaptak, ahol a csúsztató jel már eleve középre volt beállítva, tehát a válaszadó úgy tudott továbblépni a következő kérdésre, hogy nem kellett a jelet mozgatnia, mégis szolgáltatott némi adatot.

Az SSI azzal kísérletezett, hogy ezt a kérdést a legkülönbözőbb helyekre tette a kérdőívben, és azt találták, hogy általában véve, mind 2004-ben, mind 2009-ben, “a csúsztató nem használata egyre magasabb szintű, ahogyan a [hosszú] kérdőívben előbbre haladunk”. A rövidebb kérdőív esetében “a hatás kevésbé drámai és egyértelmű”.

Hasonló egyezéseket találtak a nyílt kérdések megválaszolásakor használt szavak számának összehasonlításakor. Ismételten, a kérdést a kérdőív különböző részein helyezték el, és az SSI ismét feljegyezte “a beírt karakterek száma csökken, ahogyan a [hosszabb] kérdőívben hátrébb került a nyílt kérdés”. Összehasonlítva a 2009-es eredményeket a 2004-essel, azt találták, hogy a karakterek száma nyílt kérdésként véve csökkent az eltelt évek alatt. A rövid kérdőív esetében ez ismét kevésbé egyértelműen volt jelen.

Peter Cape, az SSI globális tudás igazgatója és a tanulmány szerzője szerint: “Mind 2004-ben, mind 2009-ben, a hosszabb kérdőív túl hosszúnak bizonyult. Kifárasztotta a válaszadót, és kevésbé hatékony részvételhez vezetett.” Megerősítve a 2004-es eredményeket: “Ha azon dolgoznának a kutatók, hogy rövidebbre szorítsák a kérdőíveket, az nem csak a válaszok minőségét fogja biztosítani, hanem motiváltabb és válaszolásra hajlandóbb résztvevőket is fog eredményezni.”

Egy bizonyos mértékben, mondja a MarketTools. Az általuk végzett tanulmányban a cég a különböző tervezési változók hatásait vizsgálta számos részvételi mérőn keresztül, mint a kérdőív rangsorolását (a válaszadó által besorolva), a válaszkihagyások mértékét, a gyorsítások, elsietések előfordulását, és a csak átfutott oldalak százalékos arányát.

A MarketTools szerint: “Míg a kérdőív terjedelme általában véve előre jelezte a részvételi mérők várt változását, annak mértékét, nagy volt a szórás azon tervezési változókként, melyek a legmeghatározóbbnak bizonyultak a bizonyos részvételi mérőeszközök befolyásolásában.”

Ha a kérdőív rangsorolását, mint mérőeszközt vesszük példaként, a cég úgy találta, hogy a ‘oldalanként eltöltött idő’ tűnik a legjobb előrejelző mérőeszköznek, de ugyanakkor a legkevésbé fontosnak bizonyult, mikor és mennyire gyorsítanak fel a válaszadók a kérdőívben.

“Az eredmények azt mutatják, hogy a részvételt a tervezési változók összetett kapcsolata, egymásra hatása befolyásolja,” állítja a MarketTools. “Nincs olyan axióma, ami minden esetre ráhúzható, mint pl. ‘a 20 percnél több időt igénybevevő kérdőívek rosszabb részvételi arányt eredményeznek’.”

Mindkét tanulmány elérhető online, az SSI itt és a MarketTools itt. (Research-live)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató kérdőív online kutatás kérdőíves interjú kérdőívszerkesztés

Dilbert piacot kutat

2010.11.12. 05:50 Forecast Research - www.forecast.hu

Szólj hozzá!

Címkék: humor piackutatás piackutató

Online kutatás: ne keverjük össze a többet a jobbal!

2010.11.11. 05:08 Forecast Research - www.forecast.hu

Gyakori buktatók és a folyamat fejlesztésének módjai
Az internet megváltoztatta azt, ahogyan a kutatásokat végezzük. Persze olcsó és gyors, de vajon az azonnali adatszerzés képessége tényleg okosabbá teszi a döntéshozókat a piaci lehetőségekkel kapcsolatban? Nem mindig. Túl sok országban is, az online kutatások a komolyság látszatát keltik, miközben inkább bonyodalmat okoznak a piac igazságaival kapcsolatban, azt eredményezve, hogy a döntéshozók – legfőképpen a CEO-k és CMO-k – nem veszik észre az orruk előtt heverő nagyobb képet, és a rengeteg lehetőséget.

Természetesen nagyon szimpatikus az egyszerre több online tanulmány elvégzésének ötlete a döntéshozók számára, akik a gyors döntéshozatal nyomása alatt mohón vágynak az insightokra. De túl sok türelmetlen döntéshozó dob ki pénzt rosszul kivitelezett tanulmányokra. Tanulmányokra, melyek gyors eredményt hoznak, de a rossz kérdéseket teszik fel, a rossz embereket kérdezik meg, vagy rosszul kérdezik meg őket, ezek mind a források ill. az idő pazarlása – és rossz marketing stratégiához vezetnek. Itt van néhány gyakori buktató:

Kevesebb gondolkodás, mert "olcsó és gyors." Sok cég nem veszi alaposan figyelembe mi is kell ahhoz, hogy jó válaszokat kapjanak, és a panel hibák áldozataiul esnek. Az online panelek (az USA-ban) általában fehérbőrű, gazdag, jól képzett résztvevőket vonzanak, akik aztán jó néhány insightot töltenek ki a fejlődő populációk, az érték orientált, alacsonyabb jövedelmű, latin fogyasztók szükségleteiről és preferenciáikról. Egy, a közelmúltban elvégzett tanulmány esetében, mely a vezeték nélküli szolgáltatások piacát vizsgálta, a kívánt mintához képest majdnem háromszor annyi résztvevő toborzására volt szükség, hogy reprezentálni tudjuk ezt a széleskörű, változatos fogyasztói réteget.

2 komment

Címkék: piackutatás piackutató ad hoc online kutatás online panel kutatási iparág

A tudatalatti megértése

2010.11.10. 06:25 Forecast Research - www.forecast.hu

Reineke Reitsma, a Forrester analitikusa a Research 2010 konferencián szerzett élményeiről mesél.

Az egyik ülés az innovatív kutatási módszerekre fókuszált és bár nem teljesen új az iparág számára, meglepődve láttam, hogy két előadás is azokról a kutatási módszerekről szólt, melyek az emberek tudatalatti viselkedését fogják be a technológia segítségével.

Az első előadás a lifelogging-ról (életesemény-rögzítés), vagy akik szakavatottabbak, a “glogging”-ról szólt. Leegyszerűsítve, a lifelogging valakinek az életét dokumentálja, egy, a ”válaszadó” által viselt technológiai eszközön keresztül.

Bob Cook a Firefish –től azt mutatta be, ahogyan ez a technológia segít a kutatóknak az emberek által folyamatosan elkövetett hibák jobb megértésében. A lifelogging hosszú történetre tekint vissza, és anno Steve Mann indította el. Az 1980-as évek elején egy olyan felvevő készülékkel sétálgatott, ami inkább vértezetnek tűnt.

Mindazonáltal a technológia kisebbé és gyorsabbá válásával ez a módszer már kereskedelmi célokra is használható. A résztvevő egy halszemoptikával ellátott kamerát visel, ami minden 5 másodpercenként készít egy felvételt, naponta több ezer képet eredményezve. Bob megosztotta a hallgatósággal, hogy ez a technológia kiküszöböli a rossz memóriából (valójában a technológiát első stádiumú Alzheimer kóros betegeken alkalmazzák), szelektív memóriából, illetve azokból az emberekből adódó válaszadási hibákat, akik túlzottan a megfelelésre törekednek. A lifelogging úgy látja a világot, ahogyan az zajlik, és minimalizálja a megfigyelő behatását.

A véleményem:
Bár nem látom a lifelogging széles körű elterjedését, érdekes alternatívája lehet például a fiatalok körében folytatott “egy nap az életben” etnográfiai tanulmányoknak. Persze, mint annyi más innovatív kutatási módszer esetében, a kihívást az adatok elemzése jelenti. Tapasztalt szemre van szükség az érdekes insightok kiszűrésére, több ezernyi felvétel átnézésekor.
 
Graham Page tartott egy másik előadást, ami szintén a fogyasztók tudatalatti viselkedésével foglalkozott, és aki egyébként a Millward Brown-nál a Fogyasztói Idegtudományokért felelős. Ő azt taglalta, ahogy az olyan technikák, mint az idegtudomány segíthetnek a cégeknek jobban megérteni, miért is hoznak meg az emberek bizonyos döntéseket (és miért hanyagolnak el alternatívákat). Az egyik általa taglalt technológia az agyhullámok mérése volt. A Millward Brown például hirdetések tesztelésekor használta, hogy jobban megértsék bizonyos reklámok mögött rejlő tetszés és nemtetszés mibenlétét, hogyan változnak az érzelmek a reklámspot nézése közben, és mitől lehet hatásosabb a hirdetés. Alább található egy példa a Dove hirdetési kampány eredményeiből. A pozitív érzelmeket, melyeket az emberek akkor éreztek, amikor a lányt kisminkelték, a válaszadók nem mondták el szóban. És az a mind érzelmi, mind kognitív pozitív csúcs, ami akkor jelentkezett, amikor kiderült, hogy egy reklám készítéséről van szó, megmutatja ennek a videónak az erejét.

Bár az agyhullámok vizsgálata számos érdekes lehetőséget rejt magában az emberek érzelmeinek vizsgálata terén, Page volt az első, aki elismerte, hogy: "Nagyon könnyű túlzó elvárásokra ragadtatni magunkat. Az eredmények önmagukban nem állják meg helyüket; ezeket kombinálni kell valami mással”. Az integráció fontos részét képezte beszédének: az innovatív módszerek tényleg hozzáadhatnak valamit a kutatási kavalkádhoz, de mindenképpen tegyük fel magunknak a következő kérdéseket, mielőtt bármilyen innovációt alkalmazunk:
  1. Vajon a módszer valami jelentőségteljest árul el márkánkról vagy marketingünkről?
  2. Vajon nem valami olyat mond meg, amit már úgyis tudunk (és megéri a költségeket)?
  3. Vajon a módszer gyakorlatias és emészthető?
  4. Vajon a módszer alkalmazása segíti a viselkedések előrejelzésének képességét?
A véleményem: Ez egy nagyon érdekes és ígéretes módszere az emberek reakciói mögött rejlő érzelmek megértésének, kiváltképp, ha a téma érzékeny, vagy elvont. Mindazonáltal van néhány gyakorlati akadálya, és soha nem szabad magában használni. Ereje a más létező vagy elfogadott módszerekkel, mint a kvalitatív interjúkkal, vagy hirdetési mérésekkel együtt alkalmazásban rejlik.

Szólj hozzá!

Címkék: innováció piackutatás agyhullámelemzés neuromarketing agyszkennelés lifelogging

süti beállítások módosítása