Sokat beszélgettem az elmúlt hetekben olyan emberekkel, akik érdeklődnek a közösségi média kutatás iránt. Volt pár hosszas beszélgetésünk, mielőtt elkezdtem rájönni arra, hogy nem ugyanarról a dologról beszélünk! Talán ezért van e körül annyi félreértés és kavarodás. Itt van néhány azon dolgok közül, amit az emberek a közösségi média kutatása alatt értenek.
1. A közösségi média kutatás az a folyamat, amikor a közösségi oldalakat kutatjuk. Például, ha valaki órákat tölt azzal, hogy a Google-on blogokat és cikkeket találjon arról, ahogyan a Twitter és a Facebook kutatja a közösségi oldalakat. Ezt a legkönnyebb értelmezni, de innentől nehezebbé válnak a dolgok.
2. A közösségi média kutatás az a folyamat, amikor a közösségi oldalak segítségével igyekszünk résztvevőket, válaszadókat toborozni. Ez esetben valaki, aki felmegy a Facebookra, vagy éppen maga hoz létre egy olyan oldalt, mint a Facebook, megkérdezi, hogy akarnak-e felmérésekben vagy fókuszcsoportokban részt venni, azaz a közösségi oldalakon keresztül végez kutatást.
3. A közösségi média kutatás egy online fókuszcsoport. Talán létrehoztál egy specializált közösségi hálózatot, mely egy specifikus témáról szól, abból a célból, hogy meghallgasd őket, vagy kérdéseket tegyél fel a csoport tagjainak. A projekt végén a csoport véget ér, vagy továbbléphet egy teljesen új témára, teljesen új összetételű tagokkal.
4. A közösségi média kutatás egy online résztvevő, válaszadó megfigyeléses kutatás. Ez jelenthet egy, már meglévő közösségi hálózathoz való csatlakozást, hogy csendben megfigyeljük, ahogyan a csoporttagok egymással érintkeznek, illetve azt is, hogy akár tagként vegyünk részt. A megfigyeléssel ill. a kérdések feltevésével remélhetőleg a kutató megoldja a problémát, vagy legalább megtudja, mit gondolnak az emberek az adott témáról.
5. A közösségi média kutatás egy hatalmas, kvantitatív elemzése az interneten alapból zajló beszélgetéseknek. Ez hatalmas adatmennyiség begyűjtését jelentené az egész internetről, hogy meghallgassuk, rangsoroljuk, kódoljuk, elemezzük, általánosítsuk, és előre jelezzük az emberi viselkedéseket. Természetesen ez az, amire én általában véve gondolni szoktam, de egyértelműen nem mindenki gondol erre.
Legközelebb, amikor azt találjuk, hogy a közösségi média kutatásról beszélünk, álljunk meg egy pillanatra és kérdezzünk. Vajon ugyanarról a dologról beszélnek mindannyian?
Találkozott a közösségi média kutatásnak valamilyen eltérő, más meghatározásával is? Nagyon szeretném hallani! (Conversition)