A Mediainfo.hu-n jelent meg ma egy érdekes riport Mészáros Józseffel, az Esomar magyar képviselőjével. A téma: a piackutatás átalakulása, megszűnése, fenyegető veszélyforrások, lehetséges (?) kiutak. Íme, néhány számomra fontos mondat az interjúból, a teljes anyagot pedig olvassátok el a Mediainfo-n (link a poszt végén).
● Bár többnyire a tanácsadók piackutatásba való "betörését" emlegetik fő veszélyként szakmai berkekben, Mészáros József szerint a direkt marketinggel foglalkozó cégek és az IT világ óriásai is jelentős veszélyforrást jelentenek. Az új, gyakran kétes megalapozottságú, de olcsó eszközök oda vezettek, hogy mára rendkívül alacsonnyá vált a belépési korlát a piackutatási szegmensben.
● A konfliktusok leképeződnek a piackutató szakmát reprezentáló Esomarban is, amelyben a vezetőséget 50 év feletti emberek alkotják, miközben "az iparág támfalait robbantó" fiatalok olyan tudás birtokában vannak, amellyel e régebbi szakembergárda nem rendelkezik, így válaszadási képessége is limitált.
● Az iparág bevételének 75 százaléka még mindig hagyományos kutatásokból származik. A "trónkövetelők" hada azonban egyre számosabb.
● A Tesco...kereskedelmi láncként 83% százalékos tulajdonnal bír a Dunn-Humby nevű brit, nem hagyományos kutatócégben, amely jelentős mértékben adatbányászattal és CRM-hez kapcsolódó kutatásokkal foglalkozik. A Tesco számára készített kutatásokat a beszállítóknak kötelező megvásárolniuk, s mostanra ez így van Magyarországon is. "A teszkósodás nem csupán metafora az iparágunkban"
● A 2009-re becsült 8 százalékos visszaesés...15,6 milliárdosra húzta össze a piackutatási iparág méretét, a 2008-as 17,1 milliárd forint után. Mészáros József ugyanakkor nem ért egyet azzal, hogy ez volt az első csökkenő év itthon, akkor sem, ha a hivatalos szakmai adatösszesítésből ez derül ki. Úgy véli, már az utolsó két-három év is stagnáló-enyhén csökkenő lehetett. Az egyik ok - a módszertani problémák mellett, ami miatt nem látszottak ennek jelei: az állami megrendelések jelentős piactorzító hatása.
● A módszertan mindig is fontos kérdés volt a szakmában, viszont az üzleti szemlélet sokáig hiányzott, így például sosem alakult ki igazán igény a régiós terjeszkedésre.
● Jelenleg az tűnik a legvalószínűbb szcenáriónak, hogy a piackutatás jelen formájában eltűnik, feloldódik tízéves távlatban...
● Nem kizárt, hogy olyan nagy szereplők lépnek be nagyon komolyan a piackutatás territóriumába, mint az IBM, az Oracle vagy az indiai Tata, amelyeknek a kutatók csak beszállítói lesznek...az indiai vagy kínai cégek már nyújtogatják a csápjaikat, s a piackutatás terén is egyre komolyabb, méretüknél fogva globális tényezőként kell számolni velük.
● Az Esomar...az évtizede villogó vészjelzésre mostanság jóval aktívabban reagál. A fiatal kutatóknak és a felsőoktatási diákoknak szóló pályázatokkal, versenyekkel igyekeznek tenni az elöregedés s ezzel a szaktudás elavulása ellen. Emellett akadémiai programokkal próbálják az oktatókat bevonni. További cél a tehetségek vonzása a piackutatás "szexibbé" tételével.
● A tipikus magyar nemzetkarakterbeli defektusok, mint az öndefiníció és a vízió hiánya vagy a kibeszéletlen konfliktusok tökéletesen leszivárognak a piackutató iparágba is...
A teljes cikk itt olvasható: A mai értelemben vett piackutatás feloldódik