Reineke Reitsma, a Forrester analitikusa a Research 2010 konferencián szerzett élményeiről mesél.
Az egyik ülés az innovatív kutatási módszerekre fókuszált és bár nem teljesen új az iparág számára, meglepődve láttam, hogy két előadás is azokról a kutatási módszerekről szólt, melyek az emberek tudatalatti viselkedését fogják be a technológia segítségével.
Bob Cook a Firefish –től azt mutatta be, ahogyan ez a technológia segít a kutatóknak az emberek által folyamatosan elkövetett hibák jobb megértésében. A lifelogging hosszú történetre tekint vissza, és anno Steve Mann indította el. Az 1980-as évek elején egy olyan felvevő készülékkel sétálgatott, ami inkább vértezetnek tűnt.
Mindazonáltal a technológia kisebbé és gyorsabbá válásával ez a módszer már kereskedelmi célokra is használható. A résztvevő egy halszemoptikával ellátott kamerát visel, ami minden 5 másodpercenként készít egy felvételt, naponta több ezer képet eredményezve. Bob megosztotta a hallgatósággal, hogy ez a technológia kiküszöböli a rossz memóriából (valójában a technológiát első stádiumú Alzheimer kóros betegeken alkalmazzák), szelektív memóriából, illetve azokból az emberekből adódó válaszadási hibákat, akik túlzottan a megfelelésre törekednek. A lifelogging úgy látja a világot, ahogyan az zajlik, és minimalizálja a megfigyelő behatását.
A véleményem: Bár nem látom a lifelogging széles körű elterjedését, érdekes alternatívája lehet például a fiatalok körében folytatott “egy nap az életben” etnográfiai tanulmányoknak. Persze, mint annyi más innovatív kutatási módszer esetében, a kihívást az adatok elemzése jelenti. Tapasztalt szemre van szükség az érdekes insightok kiszűrésére, több ezernyi felvétel átnézésekor.
Bár az agyhullámok vizsgálata számos érdekes lehetőséget rejt magában az emberek érzelmeinek vizsgálata terén, Page volt az első, aki elismerte, hogy: "Nagyon könnyű túlzó elvárásokra ragadtatni magunkat. Az eredmények önmagukban nem állják meg helyüket; ezeket kombinálni kell valami mással”. Az integráció fontos részét képezte beszédének: az innovatív módszerek tényleg hozzáadhatnak valamit a kutatási kavalkádhoz, de mindenképpen tegyük fel magunknak a következő kérdéseket, mielőtt bármilyen innovációt alkalmazunk:
- Vajon a módszer valami jelentőségteljest árul el márkánkról vagy marketingünkről?
- Vajon nem valami olyat mond meg, amit már úgyis tudunk (és megéri a költségeket)?
- Vajon a módszer gyakorlatias és emészthető?
- Vajon a módszer alkalmazása segíti a viselkedések előrejelzésének képességét?