Egy Coca-Coláról készült friss tanulmány azt állítja, hogy a közösségi médiában való online jelenlétnek nincs mérhető hatása a rövid távú eladásokat illetően.
Korábban számos cikk (pl. amelyik az USA Today-ban jelent meg) a Coca-Colát éltette annak közösségi médiában elért sikerei okán. Legyünk őszinték, a Coke social media sikere csupán egy apró részlete az óriásvállalat globális sikerének!
Világszerte több, mint 2 milliárd ember fogyaszt Coca-Colát. Ehhez képest a cég 62 milliós Facebook-tábora csepp a tengerben. Ha a Coke nem lenne globális méretű szupervállalat, soha nem ért volna el ilyen támogatottságot sem a Facebook-on, sem a Twitter-en vagy a YouTube-on.
A Coke nagyszerű közösségimédia-kampányokat folytat és remekül köti magához fogyasztóit. A Facebook-on való sikerének titka abban rejlik, hogy független rajongói oldalnak adott teret, ahelyett, hogy felfüggesztette volna azt, és hivatalosat hoz létre. Az a döntése pedig, amely nyomán a felhasználók maguk moderálhatják a hozzászólásokat, egyszerűen zseniális.
A Coke felismerte azt, hogy a közösségi média lényege nem a reklám, hanem a közösség ereje, nem a like-vásárlás, hanem az elkötelezettség, nem az eladási számok, hanem a hűség mutatói. De vajon sikerült volna a Coke-nak ilyen méretű Facebook sikert elérnie, ha nem lenne egyébként is a világ egyik vezető vállalata? A válasz egyértelműen nem. Hazugság lenne azt állítani, hogy a Coke Facebook-tábora bármely cég számára elérhető, amely nem rendelkezik ugyanakkora presztízzsel és birodalommal, mint a kóla első számú vállalata. A social media terén sikeres brand-ek azok, amelyek már alapjaiban sikeres vállalatok, és valami egyedülállót képviselnek a világban (pl. a Red Bull vagy a Converse All Star).
Az emberek jobban reagálnak olyan brandekre, melyek lelkesítenek és inspirálnak. A szerény, kevéssé ismert márkák kevés figyelmet kapnak a közösségi színtereken. Azon cégek számára, melyek a közösségi médiában rejlő erőkre alapoznak, fel kell tenniük a kérdést: ’Mit is nyújt a cégem a fogyasztóinak?’ és nem arra fókuszálni, mit adhat a közösségi média megjelenés a cégemnek.
Hozhat-e hát sikert a közösségi média a cégek számára? Természetesen, de ehhez kreativitásra, és néhány jól bevált – ódivatú – módszerre van szükség. Vegyük a Tourism Queensland példáját. „A világ legjobb állásának” promotálása és jelentkezők összegyűjtése a ’sziget gondnok’ pozícióra inspiráló jelenségnek számított. A siker abban rejlett, hogy mind a hagyományos, mind a közösségi médiát bevonták, ennek megfelelően több mint 30 ezer pályázat érkezett a világ minden tájáról, az ingyenreklám pedig dollármilliókat jelentett.
A köztiszteletben álló, sokak által szeretett nagyvállalatok számára a fontos kérdés az, hogyan tartsák fenn a rajongók kezdeti fellángolását, a nyilvánvaló ragaszkodásukra építve? Még a Coca-Colának is folyton új ötleteken kell agyalnia, amivel magához láncolhatja fogyasztóit; mert ha nem így tesz, a rajongók hada hamar továbbáll.
A Piackutatás blogon rendszeresen tájékoztatunk a piackutatás legfrissebb nemzetközi híreiről, trendjeiről. További elemzések, hírek, interjúk a Piackutatás Hírek oldalon találhatók.
(Piackutatás blog)