Mint előző videós blogbejegyzésünkből már kiderült, konferencián jártunk, a Piackutatás Napja 2010 konferenciát múlt hét csütörtökön rendezték meg a Corvinus Egyetemen.
Az érkezés utáni szokásos regisztráció alkalmával méretes csomagot kapott minden ide látogató, a szervezők nagyon előrelátó módon részletes programfüzettel – mely tartalmazta az összes prezentációt nyomtatásban és egyúttal jegyzetfüzetként is szolgált - , tollakkal, mappával, a prezentációkat tartalmazó CD-vel, a Mai Piac és a CEO magazin egy-egy számával, egy egészségügyi marketingről szóló könyvvel és (számomra a legértékesebbel) a résztvevők nevét, cégét, beosztását tartalmazó listával vártak minden konferenciázót. (A mi esetünkben viszont téves adatok szerepeltek, természetesen a piackutatas.blog.hu oldalt képviseltük, egyébként pedig a Forecast Research Piackutató kutatói vagyunk.)
A konferencia a Corvinus 150 fő befogadására alkalmas III-as díszelőadójában volt, a székek hamar gazdára találtak, már az első előadás kb. 90%-os házzal ment, de a később érkezőkkel gyakorlatilag teljesen megtelt a terem. Érdeklődésben tehát nem volt hiány. A résztvevők listáját böngészve azt látom, hogy a konferenciára érkezők cca. egyharmada volt valamilyen cégtől (ezeknek 80%-a ügyféloldalról, 20%-a kutató cégektől), míg kétharmaduk egyetemi mesterszakos, Ph.D.-s hallgató, illetve oktató volt. Ismerős arcok is felbukkantak, a hallgatók közt örömmel fedeztük fel a 2009-es Piackutatási Diákverseny győztes csapatának tagjait, ugyancsak az említett tavalyi verseny zsűrijében szereplő Ruip Balázs (Red Bull) is jelen volt, a piackutatók szakmai szervezete is képviseltette magát, Jakab Áron (PMSZ elnök) személyében és természetesen még sokan mások... Ügyféloldalról többek között a Unilever, Teva, L'Oréal, Bayer, Richter, Egis, Red Bull, Dr. Oetker, Mol, Philip Morris, Béres (és további cégek) marketingesei-piackutatói, a kutató cégektől pedig a Millward Brown, az NRC, BellResearch, AC Nielsen, Szinpszis, Hoffmann Research és nem utolsósorban a Forecast Research kutatói tekintették meg a rendezvényt (elnézést, ha esetleg valakit kihagytam).
Első látásra (másodikra is) a program elég feszítettnek tűnt, 12 előadás volt bezsúfolva 9 órától 16 óráig, valamint az egyes előadások viszonylag hosszúak is voltak. Én a magam részéről szívesebben látnék a jövőben rövidebb (max. 15-20 perces, időkorlátot szigorúan betartatva) előadásokat, több visszakérdezési lehetőséggel, jóval pörgősebb lebonyolítással, kerekasztal-beszélgetésekkel, változatosabb előadás-formákkal, interaktív eszközökkel, Sms/Twitter–fallal, stb. Mindezek mellett az előadások kellően színvonalasak és érdekesek voltak, maga a téma pedig abszolút időszerű. Az előadások egy része arról szólt, hogy a kutatás hogyan szolgálhatja a termékek innovációját, más részük pedig innovatív kutatási formákat mutatott be – tehát az innováció fogalmának kettős értelmezése jellemezte a konferenciát. Ami a második pontot illeti: azt nyilván senki nem várta, hogy korszakalkotó, innovatív kutatási megoldások itt kerülnek bemutatásra, a magyar kutatási piac legfeljebb átvesz máshol már kipróbált és bevált megoldásokat – jobb híján ezt nevezzük innovációnak. Azt tudomásul kell venni, hogy kis piac a miénk, egyszerűen nem éri meg egyedi megoldásokat fejleszteni – ennek a korlátnak az elfogadásával és figyelembe vételével szerintem a konferencián részt vevők azt kapták, amit vártak, vagyis máshol kitalált innovatív megoldások ügyes hazai adaptációinak bemutatását. (Valódi kutatási innováció jelenleg az USA-ban és Angliában van.) Mi összességében jó szívvel ajánlani tudjuk a konferenciát mindenkinek, akik most nem jöttek el, jövőre írják be a naptárukba – annál is inkább, mert nem bővelkedünk kutatási vonatkozású rendezvényekben. A Corvinus viszont az utóbbi időben élen jár ebben, a kutató szakma hálás lehet érte.
Most pedig slágvortokban az első hat előadás tartalmáról (sajnos nem volt lehetőségünk végig a helyszínen maradni, ha valaki kíváncsi az összes előadásra, letöltheti innen, PDF formában).
1. Prof. Klaus G. Grunert: Consumer-oriented innovation in the wake of the financial crisis
• az innováció nehézségei: