A Rockhopper Research által augusztusban végzett kutatásról - melynek során 512 piackutatót kérdeztek meg az USA-ban – már beszámoltunk, most részletesebben tekintjük át a kutatás eredményeit. (Megjegyzésként annyi, hogy mivel az USA-ban készült a kutatás, elsősorban az ottani állapotokat tükrözik az eredmények.)
Már 2003 óta, hogy a Rockhopper Research együttműködik válogatott iparági partnerekkel, hogy kiadják az éves Kutatási Iparági Trendek (Research Industry Trends - RIT) riportot. Eredetileg adatgyűjtési témákra koncentrált, de a RIT hatásköre már kiterjed az outsourcingra, technológiai fejlesztésekre, valamint a kutatás ellátók/beszállítók és ügyfelek/vevők közötti kapcsolatokra is. A Rockhopper mellett a RIT 2009 társ-szponzorai voltak:
Pioneer Marketing Research,
Greenfield Online, a
GreenBook Marketing Research Directory,
Qualitative Insights és az
MRGA.
2009 nagy témája természetesen a komoly gazdasági visszaesés hatása, de egy ennél sokkal jelentősebb trend a kutatás jövőjére nézve az áttérés a hagyományos adatgyűjtési eljárásokról a közösségi oldalakra és a mobil kommunikációra. Ahelyett, hogy az “otthonokat” telefonon és felszínes leveleken keresztül érnék el, a kutatók egyre inkább ott próbálják elérni az egyéneket, ahol mobil telefonjaikon és közösségi hálózati oldalakon keresztül érintkeznek.
Szakmai és iparági kihívások: kevesebb tisztelet
A recesszió eredményeként az árakra és költségvetésekre nehezedő nyomás komoly téma a résztvevő válaszadók több mint 85%-nak. De ez nem csak komoly téma. A legtöbben egyetértenek a következőkkel:
- A kutatás egyre inkább árucikké válik azon ügyfelek számára, akik kevésbé szeretnék megfizetni a minőséget (73%)
- Az ügyfelek egyre rövidebb határidőket és az eredmények gyorsabb leszállítását várják el a projektek kapcsán (70%)
- A nem piackutató hátterű menedzsment az interneten keresztül végzi el saját kutatásait (63%)
Továbbá, 45% találja úgy, hogy kevesebb az igény a primer (elsődleges) kutatások iránt, mivel a menedzserek azt hiszik, mindent megtalálnak a neten, ami kell nekik. Valamint 44%-nak vannak problémái a beszerzési osztályok ajánlattételi kiírásaival, melyek szinte úgy kezelik a kutatási tanácsadást, mint valami ketyerét.
Mindezen témák együttesen azt mutatják, hogy csökken a tisztelet a professzionális kutatással szemben. A kutatást árucikknek tekintik: egy olyan terület, amit pénzért meg lehet szerezni, a folyamat kudarcának esélye nélkül. Komoly gazdasági visszafogó erők idején, és a megtérülésbe vetett erős hit nélkül, a kutatók azt mondják, hogy kevesebből dolgozva (emberek, idő, erőforrások), de készen állnak, hogy a korábbiakhoz képest gyorsabban és olcsóbban szállítsanak minőséget.
Miközben nehéz lenne ezt a választ hibáztatni gazdasági krízis idején, ez csak igazolja az ügyfelek gyanúját, hogy eddig túl sokat fizettek a kutatásokért, és hogy a szolgáltatók kevesebb pénzzel is beérhetik.
A kulcskérdések a következők:
• Meddig működhet az iparág egészségesen kis árrések és nem kielégítő források mellett? Az igénybe vétel már észlelhető, mivel számos vállalkozás zárta be kapuit 2008 óta.
• Mit kellene tenni annak érdekében, hogy erősítsük azt a nézőpontot, miszerint a kutatás egy értékes forrás, ami nagy szakértelmet és tapasztalatot kíván, és hogy a minőségbe való befektetés okos dolog?
Az online adatgyűjtés növekvőben van, egyre nagyobb hangsúlyt helyezve a közösségi médiára és a mobil alapú kutatásokra.
A régebbi trendek is folytatódnak. Online, panel, mobil és (elég meglepő módon) személyes megkeresések tűnnek növekedni a CATI, a levél és IVR (Interactive Voice Response) rovására.
A megkérdezettek több mint fele számít az online felmérések használatának növekedésére, mégpedig a következő területeken várva e növekedést:
- Online közösségek
- Online panelek
- Mobil/SMS
- Blogok
Ahelyett, hogy mindenkit otthon próbálnának elérni, a kutatók inkább elviszik a tanulmányokat oda, ahol az új médiákat használva találkoznak és érintkeznek az emberek. A vezetékes telefonok és klasszikus levelek visszaszorulóban vannak.
Távolabbra tekintve a jövőbe, a válaszadók úgy vélik, ezek a trendek 2010-ben is folytatódnak. Két-harmad látja a növekedést a mobiltelefonos kutatásokban és a közösségi médiában (“online közösségek”).
Az egyik érdekesebb dolog, amit érdemes a következő pár évben nyomon követni, az annak a mértéke, amennyire a hang alapú interjúzás átkerül a mobil és a webes felmérések területére. Míg a sima levelezés gyorsan veszít részesedéséből, még nagyon korai lenne leírni a CATI-t.
A kvalitatív kutatók arra is számítanak, hogy több kutatás készül majd a közösségi média segítségével, növekedni fog a blogok megfigyelése, és csökkenni fog a szöveges-chates online fókusz csoportok részesedése. A legnagyobb növekedés a hibrid megközelítések terén várható. A változás mértéke kisebb lesz a hagyományos fókusz csoportok és IDI-k (In-Depth Interviews=mélyinterjúk) terén – mind személyesen, mind telefonon. Ha bármelyik kvalitatív mód csökkenni fog, az valószínűleg ezek valamelyike lesz.
Azok a szolgáltatók, akik nagyfokú szakértelemről tesznek tanúbizonyságot a közösségi média kiaknázása terén, rendkívül jó helyzetben lesznek 2010-ben.
(marketresearchbulletin)