Field Castro írt ma egy érdekes postot arról, hogy milyen veszély fenyegeti a piackutató cégeket akkor, ha elveszítik lekérdezési csatornáikat, illetve a csatornák feletti ellenőrzés jogát. Ha megfelelő kompetenciák hiányában is hozzáférhetőek lesznek ezek az eszközök, az könnyen a kutató cégek végét jelentheti. Korábban mi is írtunk erről, a piackutatás megatrendjeiről szóló postunkban. Sajnos úgy tűnik, az online lekérdezés térnyerésével kiszabadult a szellem a palackból: ma arról számolt be a BrandRepublic, hogy a Toluna nevű cég olyan online lekérdezési szolgáltatást indított, amely olcsóbb az online paneleknél és gyorsan, egyszerűen igénybe vehető az ügyfelek számára.
Bármilyen méretű cégek igénybe vehetik az önkiszolgáló QuickSurveys eszközt, hogy feltegyenek akár öt kérdést a Toluna.com felhasználóinak. A Toluna közösségi szavazó hálózatként definiálja oldalát, és mindennap 300,000 szavazást bonyolít le.
A Toluna technológiája a felméréseket a témában leginkább érdekelt felhasználókhoz juttatja el bármilyen előre meghatározott időpontban és (állítása szerint) további folyamatokat végez, melyek az eredményeket országosan reprezentatívvá teszik. Az üzleti felhasználók a nap bármely szakában figyelemmel követhetik a QuickSurvey eredményeit. Az adatgyűjtő eszköz első verzióját egyidejűleg indították el Angliában, Franciaországban, Németországban és Spanyolországban.
Frederic-Charles Petit, a Toluna vezérigazgatója annyit mondott: "Meg vagyok győződve róla, hogy az online kutatások új korszakának kezdetén állunk. A QuickSurveys nagyon gyors, használata könnyű, és hozzáférhető bárki számára."
A szolgáltatást támogatásáról biztosította Sophie Aspden (deputy manager for customer insight, HBOS General Insurance): "Ez a szolgáltatás forradalmasítja azt, hogyan kapjunk gyors válaszokat üzleti problémáinkra, csökkentsük a nagyobb kutatások számát és segíti a belső kreativitás megnyilvánulását."
A Tolunának jelenleg globálisan 2.5 millió paneltagja van, 30 országban.
Field Castro · http://kutatas.blog.hu 2008.12.18. 13:52:34
Amit a Toluna csinál az nem piackutatás. Azt, hogy az ügyfelek ezt elhiggyék minden piackutató cégeknek és szakmai szervezetnek ezerszer, milliószor el kell mondania. A szavazás nem piackutatás. A szavazás nem piackutatás.
Ha cégek ilyen szavazások alapján hoznak meg majd fontos üzleti döntéseket és azt hiszik, hogy ez a piackutatás, akkor előbb-utóbb megszűnik a piackutatási szakma. Ha a kutató cégek felismerik ezt a veszélyt és azt mondják, hogy ez nem piackutatás, ez alapján hozott döntéseid sokba kerülhetnek, és mi piackutatók elhatároljuk magunkat a "nem piackutatóktól", akkor talán van remény arra, hogy a piackutatás tovább éljen.
Kedves hazai szakmai szervezetek. Itt egy hír! Adjatok már ki sajtóközleményt, mondjátok már meg a marketingeseknek, hogy a szavazás az nem piackutatás!!!
Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2008.12.18. 14:34:04
Amíg csak szavazásként hírdetik a szolgáltatást, az rendben van, a magyar piacon is van már ilyen, mi is használtuk a blogunkban, mint szavazást (Poll-R). Bár ott is próbálkoznak már:
"Indítson szponzorált szavazást célzott online-média felület(ek)en és ismerje meg a felhasználók véleményét! Tudja meg melyik termékei vagy szolgáltatásai a legnépszerűbbek. Mérje fel a közvéleményt fejlesztések, új termékek bevezetése előtt!"
Azt hiszem, ez talán már túlmegy azon a határon, ami elfogadható... És ami még várható ezen a területen... Amint lesznek bérelhető panelek a piacon, sokan fogják úgy gondolni (főleg IT cégek - ez a mániám), hogy akkor ők most piacot kutatnak. Nem kellene engedni. Aki tehet ebben az ügyben - szakmai szervezetek - az tegyen!