Az üzleti életben mindig is divat volt apró ajándékokat adni a partnereknek, tollat, naptárat, mappát, kulcstartót, ilyesmiket. Sokan azt gondolhatnák, hogy ez már idejétmúlt marketingtechnika, túllépett rajta az idő. Megfigyeléses kísérletek igazolták, hogy ez az ősrégi módszer ma is működik!A nagy gyógyszergyárak orvoslátogatói előszeretettel ajándékoznak kis értékű csecsebecséket, használati tárgyakat a felkeresett orvosoknak, különösen mióta törvény tiltja Magyarországon (is) a nagyobb értéket képviselő dolgokkal való kedveskedést. Az orvoslátogatók célja nyilvánvalóan az, hogy az orvos az általuk képviselt gyár termékeit, gyógyszereit ajánlja, írja fel betegeinek. Ez nem mindig esik egybe a közérdekkel, így a törvényalkotó szándéka az volt, hogy minimálisra csökkentse az orvosok befolyásolhatóságát. Igazán kár, hogy a törvényalkotók keveset tudnak a marketingről, meg az antropológiáról, melyek szerint nem kell feltétlenül nagy értékű ajándék a befolyásoláshoz, sőt, bizonyos értelemben a kisebb értékű ajándékok nagyobb hatást tudnak elérni. Részbe azért, mert nem annyira egyértelmű a befolyásolás szándéka (kevésbé nyilvánvaló esetben mentálisan nyitottabb és védtelenebb is az ember), másrészt a korrupció gyanúja sem merül fel. A fentiek értelmében az orvosok jóindulatát könnyű „üveggyöngyökkel” (emblémás toll, asztali naptár, falitükör, stb.) megszerezni úgy, hogy ne is legyen róla tudomásuk, ezt megfigyeléses kísérletekkel bizonyították! Az üveggyöngy-csapdába csalt orvosoknál tudattalan mechanizmusok léptek működésbe mikor betegeiknek receptet írtak és számos esetben nem jutott eszükbe a konkurens gyógyszer (vagy a generikus változat, mely olcsóbb). Esetenként még az is előfordult, hogy olyan betegségekre is felírták az adott szert, melyekre a gyártó egyáltalán nem ajánlotta! Ki kell emelni, hogy tisztességes, szakmailag elismert orvosokról beszélünk, akik utólag sem tudtak magyarázatot adni cselekedetükre. (Mivel a két kontrollcsoport – akik kaptak „üveggyöngyöt”, ill. akik nem kaptak – közti eltérés szignifikáns volt, így a véletlen lehetőségét kizárhatjuk.) Az orvosok a kísérlet után elmondták: tudták, hogy befolyásolni akarják őket, de szerintük ez nem sikerült. A kísérlet eredményei szerint viszont igen. Többször és hamarabb írták fel az adott gyógyszert, előnyeit felnagyították, míg a hátrányait legtöbbször elhallgatták, a konkurens készítményeket nem ajánlották. Mindez egybeesik azokkal a pszichológiai tapasztalatokkal, miszerint a fogyasztó (ez esetben az orvosok) még abban az esetben is könnyen befolyásolható, mikor egyértelmű számára a befolyásolás szándéka. Többek között ezért is működnek a reklámok azoknál is, akik szerint rájuk egyáltalán nem hat és attitűdjük a reklámokkal szemben kimondottan elutasító. A fogyasztói (emberi) döntések háttere mérhetetlenül bonyolult, a legújabb kutatások szerint is a tudatosságnak csak kis szerep jut (ha egyáltalán).
Az üveggyöngy-effektus kísérlet tanulságai a marketinggel foglalkozók számára jól hasznosíthatóak, gyakorlatilag bármely vállalkozás (mikrovállalkozások, kkv-k is) élhet az eszközzel, mivel költségigénye alacsony, egyszerűen és gyorsan kivitelezhető, társadalmilag elfogadott piacbefolyásolási eszközt jelent, a konkurensek pedig sok esetben már nem alkalmazzák, mivel elavultnak gondolják az innovatívabb marketingeszközök mellett.
Üveggyöngy-effektus
2008.06.09. 07:59 Forecast Research - www.forecast.hu
3 komment
Címkék: marketing piackutatás marketingstratégia fogyasztói magatartás motívumkutatás piacbefolyásolás motivációkutatás
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inspector Z 2008.06.09. 12:12:33
Mária 2008.06.09. 12:20:04
Ildiki · http://instantmlm.hu 2008.06.12. 21:24:12