Nyár és a foci vb. Fogalmak, amelyek hangulatához kétségtelenül hozzá nőtte magát a szabadtéri kivetítők, az összeverődött szurkolótáborok és kötelező kísérőjük, a behűtött sörök képe. Közel sem mindegy azonban, hogy mi kerül abba a bizonyos korsóba. És itt nem csak az olcsó és minőségi sörök közötti különbségről van szó, hanem egyenesen az egyes márkákról is. Sokan ugyanis kifejezetten elköteleződöttek egy-egy brand iránt, érzelmeket, élményeket kapcsolnak hozzájuk.
A Neticle, automatikus véleményelemzéssel foglalkozó rendszer adatai szemléletes képet festenek az egyes sörmárkák webes megítéléséről. A célkeresztbe állított hat közismert brand online megjelenéseiről, népszerűségéről az alábbi, májusi adatok alapján készült infografika látványos összefoglalást nyújt:
Említések száma: a web különböző felületein legtöbbet az Arany Ászokról beszéltek, a dobogó következő két fokára pedig a Soproni és a Heineken állhatott fel. Őket követtet a Borsodi, majd a Dreher, a sor végére pedig a Gösser került.
A véleményárfolyam, a tőzsdei árfolyam analógiájára, az egyes márkák véleményben mérhető értékének alakulását mutatja egy adott időszak során. Bár alapvetően jellemző, hogy a véleményírók, posztolók, kommentelők nagyobb előszeretettel adnak hangot negatív véleményeknek, a sörök esetében azonban meghatározó, hogy pozitív élményekkel társítva emlegetjük kedvenc márkáink nevét. A fókuszba helyezett sörmárkák megjelenése is követte a mintát, és egytől egyig a pozitív vélemények kerültek túlsúlyba, melynek hála az véleményárfolyamaik kivétel nélkül pozitív tartományban zártak.
A Dreher és Gösser esetében nem beszélhetünk ambiciózus feltörekvésről, a másik négy márkának azonban nem lehetett oka panaszra – legfeljebb a Soproni sajnálhatja, hogy erős indulása után az Arany Ászok letaszította a trónról. A hónap végi eredmény erősen arra enged következtetni, hogy habos kedvenceink esetén a magasabb említésszám a pozitívabb megítélést is magával hozta – az említések száma alapján rajzolt sorrendhez ugyanis mindössze egy ponton nem igazodott a záró véleményárfolyam értéke alapján kapott rangsor. Egy szoros összecsapás eredményeképp ugyanis népszerűség terén a Heineken most alulmaradt a Borsodival szemben.
Az adatok tanulsága szerint úgy tűnik, májusban az Arany Ászok mindent vitt.
A Neticle.hu oldallal való együttműködésünk alapján a jövőben várhatóan további márkákról, piacokról is közlünk a blogon a fentihez hasonló összeállítást.
(Piackutatás blog)