A mobiltelefonos piackutatás legérdekesebb megoldásait eddig kvalitatív területen lehetett látni, ez pedig lényeges információ azoknak, akik az okostelefonok piackutatási célú felhasználásának lehetőségeiről gyűjtenek információkat vagy kvalitatív kutatóként e platform használatát tervezik.
Minden ismert kutatás és előrejelzés szerint az okostelefon mindent visz, egyre többen használnak ilyen eszközt és gyorsuló ütemben nő azok aránya is (főleg a fiatalabb korosztályban), akik kizárólag okostelefonon keresztül interneteznek, vásárolnak, leveleznek. Ahogy az asztali gépeken és laptopokon keresztül egyre nehezebb lesz majd elérni a fogyasztókat (pl. az online kutatások során), úgy válhat egyre fontosabbá a piackutatóknak is az okostelefonos platform. (Bár a kvantitatív kutatásokra ez éppúgy igaz, mi most mégis a kvalitatív területtel foglalkozunk.)
A mobiltelefonos kvalitatív kutatás fő alkalmazási lehetőségei jelenleg a következők:
Okostelefonos etnográfia
A piackutató szakma által összegyűjtött adatok jelentős hányada – hogy mekkora hányada, annak még a becslésére sem vállalkoznánk – még mindig a megkérdezéses technikák módszereivel születik, ilyenek például a különböző kérdőíves kutatások vagy a fókuszcsoportok, mélyinterjúk. Ezek mind a mai napig hihetetlenül sikeres technikák, melyek folyamatosan szállítják a kitűnő eredményeket. Mégis sokan felvetik, hogy van egy igen komoly probléma a módszerrel: ez a fajta megközelítés az emberi emlékezőképesség szeszélyeiben bízik. Az etnografikus módszer a valóság rögzítésével éppen ezt a hibát küszöböli ki; olyan résztvevőket toboroznak a kutatáshoz, akik okostelefonjaik segítségével megörökítik saját (és a körülöttük élők) életének történéseit, fényképeket, videofelvételeket készítenek bizonyos életeseményekről, pl. ha levespor-gyártó cégnek készül a kutatás, akkor arról, hogyan készítik el otthon a levest vagy hogyan vásárolják meg az üzletben, stb. A módszer használható automatizált etnográfiai kutatásoknál is, amikor az okostelefon bizonyos időközönként (pl. 10 másodpercenként) automatikusan készít fényképfelvételt, bár erre az esetre az okostelefonnál sokkal megfelelőbb céleszközök is rendelkezésre állnak, pl. nyakba akasztható mini kamerák; az okostelefon elterjedtsége miatt azonban mégis ez a platform lehet a befutó, ha ilyen kutatást tervezünk. Még egy jelentős problémával szembe kell nézniük a kutatóknak, ez pedig az egy-egy kutatás során keletkező hihetetlen mennyiségű – akár több ezer, tízezer vagy százezer – fényképfelvétel elemzése, kiértékelése. Egy bizonyos határon túl emberi erőforrással ez nyilvánvalóan nem megoldható, idővel megoldást a mesterséges intelligencia (AI) fejlődése jelenthet, vagyis a fényképek, videók szoftveres úton való kiértékelése, ami jelenleg még az álmok világába tartozik. Alternatív megoldásként használhatjuk a „tömegek erejét”, vagyis ha rendelkezünk piackutatási célra kialakított online közösséggel, akkor rájuk bízhatjuk az érdekesebb képek kiválasztását – akár a csoport egészére, akár a képek készítőire.
Mobiltelefonos blogolás
A kutatásban résztvevők telefonjukkal írásban rögzítik, kommentálják életük egyes eseményeit; ez történhet akár egy szimpla SMS elküldésével vagy más alkalmazás használatával.
Mobiltelefonos fókuszcsoportok
A kutatási alanyok valamilyen mobil eszköz használatával vesznek részt a fókuszcsoportban. Extrém esetben ez jelentheti azt, hogy csak a hangjuk hallható, de arról is lehet szó, hogy pl. táblagép használatával megjeleníthető legyen az összes résztvevő a képernyőn, teljes audio-vizuális kapcsolatot biztosítva.
Vitafórumok
A résztvevők ún. aszinkron vitákban vehetnek részt mobil eszközük használatával.
„Házi feladat”
A résztvevők a telefonjukon keresztül kapnak különböző feladatokat, pl. arra kérik őket, hogy készítsenek fényképet hűtőjük tartalmáról, aznapi bevásárlásuk eredményéről, stb.
Kvalitatív tracking
Csekély számú – ebbe beleegyező – résztvevőt meghatározott ideig követnek, például 24 órán vagy egy héten keresztül, a kutató pedig a résztvevők mobiltelefonját használja fel adatok rögzítésére, úgymint helyszín, internethasználat, hanghívások, a telefon egyéb célú használata (pl. ébresztés beállítása, SMS küldés), milyen csatlakozást hajtott végre a telefon (pl. Bluetooth, WiFi) és így tovább. A kvalitatív típusú nyomkövetés az okostelefon-használat során hagyott nyomok megtalálására és elemzésére épül, gyakran maga a résztvevő is segít az insight-ok megtalálásában, az adatok megfejtésében a kutatónak.
Mobil eszközök használata hagyományos kvalitatív kutatás során
Például a táblagépek egyaránt használhatóak fókuszcsoportokban, illetve személyes interjúk során képek, videók megjelenítésére, a résztvevők számára egyéb kutatási anyagokhoz és feladatokhoz való hozzáférésre (állítások, képek sorba rendezése, kollázs készítése, stb.).
Továbbá a mobil eszközök a kvalitatív tevékenységek szervezésére, koordinálására is jól használhatóak. A mobiltechnológiákat az insight-közösségek is előszeretettel használják kommunikációs módszereik részeként, kutatási és adminisztratív célokra is.
(Piackutatás blog)