HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Piackutatás és technológia

2014.02.14. 17:05 Forecast Research - www.forecast.hu

Úgy tűnik, hogy a szakma (legalábbis az USA-ban és Angliában) végre megfogadta a régóta hangoztatott frázist: „A piackutatásnak váltania kell, különben elbukik.” Mind a régi, mind az új piackutató vállalatok technológiai változásokat eszközölnek és reagálnak a piac új szereplőinek megjelenésére. Alkalmazkodnak és új technikákat alkalmaznak.

sakkozógép.jpgKempelen Farkas sakkozógépe (1769)

Ez jó hír. A rossz az, hogy az új kutatási technológiákat arra használják, amire nem kellene, vagyis régi, elavult kutatási ötletek megvalósítására. Hasonlóan ahhoz, ahogy az első tévéadások sem sokban különböztek a rádióadástól, sokszor az áttörést jelentő kutatási technológiák is csupán az ósdi ötleteket próbálják megvalósítani. Íme, három olyan innovációs kutatási technológia, melyeket a szakmai konferenciákon bemutattak. Lássuk, mi a közös bennük?

Az első a Google Customer Surveys technológiája, amely a kutatási célú mintavételt forradalmasítja az ún. „kérdőíves felületek” létrehozásával, a tartalomra kereső felhasználók felé intézett néhány egyszerű kérdéssel. A Google bejelentett projektjei között van egy (ismeretlen ügyfél számára készülő) sok kérdésből álló tracking kutatás, ahol a 150 kérdést mindössze néhány kérdésből álló blokkokra tördelik szét, majd a végén az eredményeket összeillesztik.

A második jelölt a Millward Brown, mely az arcfelismerő programokat gyártó Affectivával lépett együttműködésre, céljuk a reklámok kiváltotta érzelmek valós idejű mérése. Arckódolási technológiájuk mértékadónak számít, használata igen közkedvelt, főleg a Millward Brown változatlanul sikeres reklámtesztelő módszerével együtt.

Az utolsó módszer pedig a Locately, az SMG által tavaly létrehozott startup, ami lokalizációs elemzésekre specializálódott – a GPS adatokat követi nyomon, majd mobiltelefonra szánt mini kérdőívekhez használja fel azokat. A Locately a módszert arra használja, hogy kérdéseket tegyen fel az eladóhelyi promóciókra, reklámokra való visszaemlékezéssel kapcsolatban.

Mi a közös mindhárom módszerben? Mind izgalmas, új piackutatási technológiákat vetnek be, olyanokat, melyek jóval meghaladják korukat.

Egy 150 kérdéses teszt valóban a legmegfelelőbb használata a Google eszköztárának? A Google természetesen szigorúan semleges állásponton van a saját tesztjeivel, azok minősítésével kapcsolatban. Ha az új technológia el is éri azt, hogy a hosszú kérdőív már nem szükségszerűen unalmas az egyedi felhasználó (válaszadó) számára, a piackutatók részéről azonban így is felvetődhet a lényeglátás, a fókusz hiánya – megszállott módon szeretnének adatokat gyűjteni ahelyett, hogy a valóban fontos dolgokra koncentrálnának. A Google felhasználói sokkal jobban járnának, ha a felületen olyan egyszerű, de lényegre törő kérdésekkel találkoznának, mint ezek: „Hogyan érez XYZ dologgal kapcsolatban?” vagy „Milyen mértékben ajánlaná XYZ megvásárlását egy barátjának?”

Aztán ott van az arcfelismerés technológiája. Tanulmányok egész sora bizonyítja, milyen lényeges az érzelmekre ható reklám az üzleti világban. Ha azonban nem érünk el kellő üzleti hatékonyságot, úgy az arcfelismerés módszere nem lesz más, mint egyszerű pepecselés. Az érzelmek mérése minden mai, modern reklámtesztelő eszköz alapvetése kell, hogy legyen.

Végül pedig, a lokalizációs (tartózkodási helytől függő), reklámokra való visszaemlékezést mérő módszerek használata olyan kérdésekhez vezet el, melyek a híresen megbízhatatlan emberi memóriára építenek. A hihetetlen potenciállal bíró GPS-alapú kérdőívek bevetése sokkal célszerűbb lenne az akciók és érzelmek mérése esetén (a visszaemlékezés mérése helyett).

Az múlt és a jelen technológiáinak frigye érzelmileg csábító gondolat. Ha egy alapvetően konzervatív, múltbeli megközelítést elegendő innovációval elegyítünk, máris úgy érezzük, mintha változás történt volna.

A kockázat abban rejlik, hogy megismétlődhet az, amit a 2000-es évek elején a telefonos kutatásról az online kérdőívekre váltás jelentett, amikor a legfőbb szempont az volt, hogy a régi módszereket a lehető legpontosabban átmentsük. A végeredmény egy elvesztett évtized lett, tele eltúlzott méretű kérdőívekkel, zuhanó válaszadói rátákkal és a kutatási adatokat érintő bizalomvesztéssel. Csak az utóbbi néhány évben mondható el, hogy a szakma elkezdte felfedezni a csak és kizárólag online módszerekben rejlő potenciált – nincs semmilyen egyéb, technikai oka annak, hogy pl. az MROC-k (Market Research Online Communities, azaz piackutatási célú online közösségek) 2003-ban nem voltak olyan pozícióban, mint most.

Jelenleg is egy hasonló fordulópontot élünk meg. A szakma adaptálja az új technológiákat, mert nincs más választása. A gyorsabb kutatásé, a több DIY-megoldásé, a passzívabb adatgyűjtésé a jövő, valamint az olyan új piaci szereplőké, akik a pénzt és az ötleteket hozzák. Jelentős kockázata van azonban annak, hogy az új módszerek magukkal viszik a régiek kudarcait. Ha így történik, akkor nem az lesz a kérdés, hogy a kutatás adaptálja-e az új módszereket, hanem az, hogy képesek-e egyáltalán a piackutatók a feladat megoldására?

Talán elkerülhetetlen az, hogy egy új technológia bevezetésének első lépései a már meglévő módszerek szolgálatáról szóljanak, ahogy például a televízió vagy az internet korai napjaiban is történt. Reménykedjünk benne, hogy a tanulás, tapasztalatgyűjtés és hibázás generatív ciklusa hamar lezajlik, és a piackutatás fenntartható, az ügyfelek szempontjából versenyelőnnyel bíró szakaszba érkezik.

(Piackutatás blog)

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás kutatási iparág

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása