Piackutató vagy Batman lenne, ha újra választhatna, újra dönthetne a sorsáról? – kérdezi magától Klenovszki János, az NRC ügyvezetője a Marketingkutató Magazin tegnap megjelent őszi számának bevezetőjében. Batman kütyüi, éjszakai kalandjai, fegyverei, ruházata és a Batmobil az egyik oldalon („fú, de jó vagy!”), a másikon pedig...nos, a legújabb SPSS Statistics 22-es verziója, a kutatás megkopott – vagy sohasem volt – szexepilje, és a munkavégzés ismert rutinjai („fú, de rossz vagy!”). Van persze azért izgalom a marketingkutatásban is, még ha nem is akkora, mint George Gallup idejében. Bizony mondom, egészen más lehetett alapító atyaként egy iparág alapjait lerakni, ráadásul egy érdekes, izgalmas korban, ahol a dolgok többsége még kitalálásra várt, a vállalkozó szellemű emberek pedig könnyen dinasztiát alapíthattak... Gallup ugye egyetemi hallgatóként házalt, interjúkat készített, ami teljesen kimerítette és frusztrálta (hehe...), pedig akkoriban a válaszadói hajlandóság az egekben volt. Az ismert történet szerint ekkor határozta el, hogy keres egy jobb módszert, ami végül a valószínűségi mintavétel lett. (Vajon Gallup mester hogy boldogulna a mai világban?) Napjainkban is vannak új módszerek, nem is kevés, a ma piackutatóját ezek frusztrálják, nem a házról-házra járás. Ha úgy tetszik, Gallup eredeti indítéka – hogy ne kelljen annyi embert megkérdezni, beszélni velük – célba ért, lassan a piackutatók egyáltalán nem fogják magukat ezzel fárasztani, gépek figyelik majd a fogyasztókat és köpik az adatokat. János még lát izgalmat ebben a világban, az újabb technológiákban, melyek szerinte érdekesebbé, hasznosabbá, a fiatalok számára pedig vonzóbbá tehetik a szakmát. Ezért az ő választása egyértelmű: marketingkutató lenne újra. A fiának viszont azt tanácsolná, inkább Batman legyen, egy családban elég egy kutató, a marketingkutatásnak és a világnak pedig egyaránt új hősökre van szüksége. A magam részéről a Batman-sztori jobban tetszik, bár attól tartok végül minden történet úgy végződik, hogy meg kell küzdenünk a gonosz Jokerrel – akár kutatónak állunk, akár Batmannek vagy bármi másnak.
(A Marketingkutató Magazin aktuális tartalmáról a Piackutatás Hírek cikkében olvashattok.)
(Piackutatás blog)