A piackutatók állásait a közeljövőben talán (még) nem veszélyeztetik a robotok, azonban a szakma robotikai innovációi megváltoztathatják annak menetét, és gyorsan sutba vághatják a korábbi elképzeléseinket arról, melyek a hatékony módszerek.
A sajtóban rengeteg cikk jelent meg a témában, ami a humán munkaerő robotok általi helyettesítését illeti. A Wired 2013-as januári száma például „The Robots Take Over!” (azaz: A robotok átveszik az irányítást!) címmel jelent meg. A 60 minutes c. televíziós műsor is érintette a kérdést.
Ami a piackutatást illeti, a BrainJuicer saját fejlesztése, az ún. Digividuals olyan intelligens algoritmusokat használ, amelyek automatikusan keresik az etnografikus insight-okat az interneten. (Erről a blogon korábban megjelent cikk itt olvasható.)
A jelenlegi cikk is a robotok kimeríthetetlen témájához kíván hozzászólni, mégpedig az Eye2d2 nevű robot kapcsán. A rend kedvéért: az Eye2d2 a szó szoros értelmében nem valódi robot, nem egy „terminátor”, hanem a vizuális figyelem mérésének egy matematikai modellje. Viszont éppen ez, a mesterséges intelligencia teszi a robotot robottá, nem pedig a köré épített pléhkasztni.
Működési elve igen egyszerű:
- Készítünk egy fotót
- Feltöltjük a fotót
- A robot perceken belül ún. hőtérképet készít a fotóról
A program sikerének titka, hogy gyors, költséghatékony, jól mérhető, és nem kell hozzá se fogyasztó, se hardvereszköz.
A modell állítólag előrejelzi hogy mi az, ami megragadja majd a tekinteteket az első pillanatokban, mindezt pedig 80%-os pontossággal, ha a hardverigényes eye-tracking eszközök eredményeivel hasonlítjuk össze. (A modell finomításával a jövőben még pontosabbak lehetnek majd az eredmények, így pedig az online szoftveres megoldások átvehetik majd a hardveres módszerek piacát.) Akit érdekel a módszer, itt részletesen utána nézhet. Az alkalmazás költsége egyébként a hagyományos eye-tracking módszerekhez képest meglehetősen barátinak mondható, havonta 1,000 USD (kb. 220,000 Ft), mely korlátlan számú analízist biztosít a felhasználónak.
A módszer szülőatyja a koppenhágai School of Business neuro-kutatási specialistája, Thomas Ramsoy. A modell tökéletesítésének érdekében a robotot elvitték a 2013-as CES-re (Consumer Electronics Show), hogy teszteljék a működését.
Íme, három különböző fotó, melyek a CES különböző standjainál készültek:
Mindhárom kép eltérő vizuális „vonzerővel” rendelkezik, ahogy azt az Eye2d2 jelezte.
Az első kép: úgy tűnik, hogy jól teljesít, hiszen a márkanév nagyon figyelemfelkeltő, az ember azt hinné, hogy erre a névre sokan emlékeznek, vagy sokan keresik fel a standját, főleg, ha még vonzónak is találják azt.
A második kép: szintén remek, ha csak a logón található márkanévre figyelünk, de egyszerűen nem lehet nem észrevenni a hátsó, íves falon található, teljesen felesleges képeket. Az eredmények arra utalnak, hogy ezeket a képeket senki se veszi észre, vajon a kiállító cég (3M) nem tudná hatékonyabban kihasználni e felületet?
Végül a harmadik kép: Az Eye2d2 szerint nagyon rosszul szerepelt. Se a márkanév, se a logó nem feltűnő, ha pedig közelebb nézünk, akkor egy óriási, és valószínűleg igen drága aranyozott orrszarvú szobrot láthatunk (a kép jobb oldalán, lent). Az Eye2d2 értékelése szerint ez felesleges pénzkidobás, az orrszarvút nyugodtan el lehetett volna hagyni!
Nem valószínű, hogy már a jövő héten elveszítjük az állásunkat, és az Eye2d2-hoz hasonló „robotok” ülnek a helyünkre, vagy ami még rosszabb, ők nyitnak majd ajtót nekünk. Mégis, a robotokban rejlő potenciált nézve a szakma (vagy a szakmán kívüli cégek) robotikai innovációi megváltoztathatják annak menetét, és gyorsan sutba vághatják a korábbi magabízó elképzeléseket arról, mik is a hatékony módszerek.
A cikk a Greenbook oldalán megjelent írás alapján készült.
(Piackutatás blog)