A ’csináld magad!’ (DIY) típusú kérdőíves szoftverek gyártói a legtöbb szakmabeli számára a piackutatás fekete bárányainak számítanak. Abban azonban nincs vita, hogy ezek a szoftverek sikeresek (elsősorban angol nyelvterületen). Ha bizonyítékot akarsz, csak vess egy pillantást a SurveyMonkey-ra.
Bármennyire is sajnálják a kutató ügynökségek, igenis van igény a piacon a gyors, olcsó online tesztekre, ezt az űrt pedig a SurveyMonkey és a hozzá hasonló szoftvercégek töltik be. Az egyik legfrissebb közülük az Usurv nevű vállalat.
Az Usurv egy éve indította el szolgáltatását és sokban hasonlít a Google rendszeréhez (Google Consumer Surveys). Az Usurv különböző weboldalakkal működik együtt, és ún. mini-kérdőíveket helyez el az oldalra való belépéskor. A felhasználókat azzal veszik rá a teszt kitöltésére, hogy ilyen módon az oldal használata ingyenes marad, vagy éppen jótékony célokra fordítják az összeget.
A partneroldalak az Egyesült Királyság egyik legjelentősebb webszolgáltatójától származnak, mely weboldalak százait kezeli. Az Usurv hálózata több, mint 200,000 válaszadót ér el, 50 kitöltött kérdőívet mindössze 4 perc alatt begyűjt, a válaszok pedig lebonthatóak nemre, korcsoportra, jövedelemre, képzettségre és foglalkoztatottságra vonatkozólag.
A Google-féle Consumer Surveys szolgáltatással ellentétben, amely a cookie-ból származó adatokra alapozva állapítja meg a válaszadók demográfiai mutatóit, az Usurv képes arra, hogy a cookie-k nélkül is valós demográfiai információt szolgáltasson az anonim regisztrációs adatoknak köszönhetően.
Az Usurv ötre vagy annál kevesebbre limitálja a fogyasztói tesztek kérdéseinek számát. A válaszlehetőségek száma is korlátozott. A hagyományos, ügynökségek által folytatott kutatással szemben az Usurv kérdőívek meglehetősen egyszerűek. De ez is volt a cél. Nincs szükség arra, hogy a piackutatás minden szegmense túldimenzionált legyen.
A cég vezetőjének, Guy Potter-nek a személye rendkívülinek számít, hiszen ő, szemben a DIY kutatásokat végző egyéb cégek vezetőivel, valóban rendelkezik valós piackutatási tapasztalattal, és nem csak a technológiához és a szoftverekhez ért. A szakember 20 éve dolgozik a piackutatásban, dolgozott már az Egyesült Királyságban és Ázsiában is, olyan cégeknél, mint az Asia Business Intelligence vagy a Synovate.
Karrierje során Potter olyan nagy költségvetésű cégeknek is dolgozott, mint az Unilever vagy a Shell, tőlük azonban nem várja, hogy az Usurv használói lesznek. „A mi ügyfeleink azok a kis cégek, akik nem engedhetik meg maguknak a hagyományos piackutatási módszereket és túl drágának találják az ügynökségek ajánlatait” – mondta Potter.
A valós idejű mini tesztek futtatásából hiányzik a hagyományos kutatás mesterkéltsége. „Rengeteg dolog van, amire ezek a mikro tesztek nem alkalmasak” – mondja Potter. A vállalat mégis ragaszkodik ehhez a megközelítéshez, garantálva, hogy a kérdőívek alapjaiban nem változnak meg.
A DIY kutatás gyakori kritikája Potter szerint az, hogy gyakran hiányzik az opcionális válaszok sorából az ’egyik sem’ lehetőség. „A tesztek kialakítása során ügyelni fogunk arra, hogy azok gyakorlatiasabbak legyenek” – mondta a szakember.
(Piackutatás blog)