Árcsapda
Ha kis- vagy közepes méretű piackutató cégként igazi nagyvadakkal vagy versenyben egy tenderen (ez mondjuk Ipsos, GfK, TNS), nincs jó árstratégia. Ha drágább vagy – azonnal kiszórnak. Ha egy árban vagy – kiszórnak. Ha kicsit vagy olcsóbb – kiszórnak, mondván ez túl kis különbség, ennyiért nem kockáztatunk. Ha jelentősen olcsóbb vagy – kiszórnak, mondván, ez csak gagyi lehet, ennyiért. De mivel a világ nem mindig racionálisan működik, időnként mégis, mindezek ellenére elvihetik a koncot a kisebbek is – szerencsére. Jól kidolgozott, színvonalas ajánlattal, gyorsasággal, szemfülességgel. Nincs is ennél jobb érzés:-)
Repi, nem repi
Az Index-kutatás, ugye. Írtak már róla, Berényi Konrád online marketingesként, szakmabeliként pedig Kurucz Imre a blogjában, Robesz pedig a Twitteren. Nincs mit hozzátenni, különösen Imre részletes kutatásmódszertani leírásához. Talán egy valami. A piackutató cégek által végzett kutatások nagyon nagy többsége sem reprezentatív, ezt ne felejtsük el! Ettől még hasznos, érvényes. A szakma abban az irányban halad, hogy nem feltétlenül a reprezentativitásra kerül a hangsúly, hanem arra, hogy az adatok validak, az insightok hasznosak, az eredmények pedig akcióorientáltak legyenek. Abba nem mennék bele, hogy mikor reprezentatív egy kutatás, ugyanis nagyon szigorú tudományos alapon az ún. reprezentatív kutatások bizonyos része sem az... (Üzleti célú kutatásokról beszélünk, nem politikai, szociológiai témájúakról.) Teljes felnőtt lakosságra nem lehet repi kutatást csinálni sem telefonon, sem online (csak személyes, esetleg – nagyon esetleg – hibrid), de ha annyi millió forintom lenne, ahány ilyen kutatásról olvastam már a médiában, gazdag, nagyon gazdag ember lennék.
Gordon Gekko intelmei
„Jó nagy szarban vannak. Még nem tudják, de maguk a nincsek nemzedéke: nincs munka, nincs tőke, nincs jövedelem.” (Gordon Gekko/Michael Douglas, Tőzsdecápák 2.) Ha nincs tőke, leáll a gazdaság. Ha az leáll, se munka, se jövedelem. (Ez van most.) Ha nincs fogyasztás, a cégek is csődbe mennek. (Ez lesz majd.) Érdekes kérdés, hogy mi szükség van (lesz) egy ilyen modellben piackutatásra vagy marketingre? Nagyon sok ígéretes módszer van kialakulóban, de elképzelhető, hogy ezeknek már nem lesz idejük kifutni magukat – esetleg már láttuk a csúcsot. Egyébként is nagy a káosz, a módszerek fragmentálódnak, az iparág megoldatlan problémái rohamosan eszkalálódnak. Adatbányász, tanácsadó, neuromarketinges, ki tudja milyen cégek rágják le rólunk a húst. Plusz a sátán rühös kutyái, a Google és a Facebook, pedig nélkülük is adódnak bizonyos gondok, ugye Houston? „Nem az iparág van válságban, hanem egyes cégek” – több okos, valóban okos, megbecsülésre méltó embertől hallani ezt. Nyissátok ki már a szemeteket. Nem az iparág van válságban, hanem az egész világ. Ahogy szenyor Gekko mondta, jó nagy szarban vagyunk.
(Piackutatás blog)