Nemrégiben kérdezték meg Fortune 1000 vállalatok első embereit és befolyásos kormányzati szerveket arról, mi a véleményük a big datáról; milyen kezdeményezéseik vannak, kik a piacvezetők, és mennyire vannak felkészülve a big data nyújtotta lehetőségek kihasználására.
A begyűjtött adatokat ma is elemezik – három kulcsfontosságú tényt azonban már most ki lehet emelni:
- Először is, a megkérdezettek nagy várakozásokkal tekintenek a módszer és annak potenciálja elé.
- Másodszor, sokan még nagyon kezdők a témában. Nem rendelkeznek még azokkal a képességekkel, melyek a big datában rejlő lehetőségek kiaknázásához kellenek.
- Harmadszor, a kérdőív eredményei gyakran széthúzóak – azt sejteti, hogy egyazon szervezet szakemberei sem mindig értenek egyet kulcskérdésekben, nem egyformán vélekednek azokról.
Óriási várakozás. A Big Data kétségkívül felkeltette a topvezetők figyelmét – válaszadásaik legtöbbször optimistának bizonyultak. 85% úgy vélte, hogy valós üzleti és IT-előnyökhöz juthatnak majd az új kezdeményezésekkel. Amikor a legfontosabb előnyökről kérdezték őket, a ’tényeken alapuló döntéshozatalt’ és a ’fogyasztói tapasztalatok’ szerzését nevezték meg az első két helyen. A megkérdezettek erre vonatkozó üzleti ötleteinek, kezdeményezéseinek nagy része még csak elméletben létezett, korai szakaszban járt, így aktuális üzleti eredményekről kevesen tudtak beszámolni, inkább terveket, várakozásokat fogalmaztak meg:
- a megkérdezettek 85%-ának már volt kidolgozott terve a Big Data módszerre, vagy éppen akkor készült
- a megkérdezettek 70%-a szerint ezek a kezdeményezések a vállalkozás által vezéreltek
- a megkérdezettek 85%-a esetén a terveket topvezetők vagy egy-egy ágazat első embere készítette
- a megkérdezettek 75%-a az üzleti élet valamennyi területén változást vár
- a megkérdezettek 80%-a szerint a tervek működni fognak az üzleti élet számos területén
Képességek hiánya. A Big Data iránti heves érdeklődés ellenére a válaszok nem festettek túl rózsás képet a jelenlegi képességekről.
- a megkérdezettek mindössze 15%-a értékelte úgy, hogy adatokhoz való hozzáférése megfelelő vagy első osztályú
- a megkérdezettek mindössze 21%-a értékelte úgy, hogy adatelemzési képességeik megfelelőek vagy első osztályúak
- a megkérdezettek mindössze 17%-a vélte úgy, hogy megfelelő vagy első osztályú képességekkel rendelkezik, ami az adatok segítségével történő üzleti átalakulást, reformot illeti
Vegyük figyelembe, hogy a felsorolt pontok rendkívül kifinomult képességekre irányulnak; az adatokhoz való hozzáférés, az adatbázisok elemzése és az eredmények felhasználása üzleti célok megvalósítására. (IT-területen tanulók számára ismerős lehet a hierarchia: az adatot először információvá kell alakítani, majd az információt tudássá.)
A felzárkózás problémái. Amikor a kutatást készítők elkezdtek a dolgok mélyére ásni, észrevették, hogy az adott cég IT vezetői és ágazati vezetői eltérő megfigyeléseket tettek a cég képességeire nézve. Íme, néhány példa.
- Hogyan értékelné a vállalat releváns, pontos és időszerű adatokhoz való hozzáférésének képességét? Első osztályú, több mint megfelelő – IT-szektor: válaszadók 13%-a; Üzleti szektor: válaszadók 27%-a
- Hogyan értékelné a vállalat képességeit adatelemzés terén? Első osztályú – IT szektor: 13%, Üzleti szektor: 0%
- Hogyan értékelné a vállalat képességeit az eredmények üzleti célokra való felhasználása tekintetében? Nem megfelelő – IT-szektor: 57%; Üzleti szektor: 18%
A válaszok csak a jól ismert közhelyet erősítik meg, miszerint az IT szakemberek a valósnál jobb véleménnyel vannak a cégük adatelemzési képességeiről, míg az ágazati vezetők saját üzleti céljaik megvalósítását értékeli túl. Véleményünk szerint azonban van még valami a levegőben. Emlékezzünk csak: a megkérdezettek 80%-a szerint a kezdeményezések az üzleti élet valamennyi területét érintik majd. Mindez magával hozza a létező legnagyobb kihívást az adatok terén, mégpedig azt, hogy az adatok sokféleségét valahogy integrálni kell. Ez a feladat sokkal testhez állóbb az IT szektor számára. Úgy véljük, ők amúgy is jobban értenek a cégeik adatkezelési technológiáihoz, és valószínűleg ezért is voltak szigorúbbak az elért eredmények üzleti célokra való felhasználását firtató kérdés megválaszolása során.
Az eltérő válaszok sora folytatódik, amikor a válaszadóknak meg kell nevezniük a ’Big Data jelenlegi szerepét’, legyen az ’Stabil’ vagy ’Bizonyításra szoruló’. Az IT szektor válaszadóinak mindössze 31%-a gondolta a módszert stabilnak, biztosnak, szemben az ágazati vezetők 70%-os eredményével.
Végül, a nyilvánvaló eltérések ellenére a megkérdezett vállalatok 77%-a szerint szoros együttműködés jött létre a IT szektor és a különböző ágazatok között a Big Data módszerre alapuló vezetési modell létrehozására. Ez talán túl optimista adat, a kérdőívben fellelhető eltérő megközelítések miatt is. Az első és legfontosabb feladat, hogy a cégen belül mindenkit felsorakoztassunk az ügy érdekében. A megfelelő alapozás nélkül a Big Data sem érheti el célját.
(Internet/Piackutatás blog)
--------------------------------
A témában korábban megjelent írás a Piackutatás Hírek oldalon:
Big data: Az adatok ébredése, avagy a társadalom újragondolása az adatsokaság nyomán
A témában korábban megjelent írások a Piackutatás blogon:
Mit jelent és mire jó a ’Big data’?
Big data sorozat (1. rész) – Hype és valóság
Big data sorozat (2. rész) - Újratöltve