A ’Big data’ jelenleg világszerte az egyik legnagyobb figyelmet és érdeklődést kiváltó téma bizonyos szakértői (nemcsak piackutató, hanem vállalatvezetői) körökben. Valójában mi a Big data? Mire jó? Kik használják? Melyek a módszer korlátai? Mennyire megalapozottak a várakozások vele kapcsolatban? Csak őrületes hype ez, vagy sokkal több?
A Piackutatás blog nemsokára 6 éves lesz, láttam (láttunk) már néhány módszert, amelyet nagy felhajtás kísért. Nem időbeli sorrendben: virtuális etnográfia, lifelogging, eye-tracking, online módszerek (MROC, BBFG, stb.), neuromarketing (agyhullámelemzés – fMRI, EEG, EMG, bioszenzoros kutatás), biometria (arcfelismerés, stb.), közösségimédia-kutatás, gamification, hálózatkutatás, geolokáció, implicit technikák, kognitív lingvisztika, memetikai marketing, NLP, NFC, RFID, NPS, DIY,... (Mozgalmas évek vannak mögöttünk, nem igaz?) Ezen módszerek többsége a permanens fejlesztés állapotában leledzik évek óta, igazi áttörést eddig egyik sem hozott. Sokan gondolják úgy – én is –, hogy a Big data nagyon más lesz, mint a fentiek. Jelenleg két terület van, melynek sikerére szerintem különösebb kockázat nélkül nagyobb tét is feltehető: az egyik a mobil platform megállíthatatlan előretörése (okostelefonok, tabletek) a piackutatás vonatkozásában is, a másik a Big data.
Itt az idő tehát egy átfogó sorozat indítására a módszerről. A sorozatot jelenleg 7 részesre tervezem (ez még változhat időközben), a cikkek egy része itt, a blogon fog megjelenni, egy részük pedig a Piackutatás Hírek oldalon (a Hírek, elemzések, technológia rovatban). Az elemzésekben bőven lesz szó a módszerrel kapcsolatos kritikákról is, a módszer kudarcairól, korlátairól (esettanulmányokkal), de természetesen sor kerül pozitív példák bemutatására is. Alaposan körbe fogjuk járni a témát, ez lesz az eddig magyar nyelven megjelent legátfogóbb cikksorozat a Big data vonatkozásában. A megjelenésre váró 7 cikk remélhetőleg mindenki számára kielégítő mennyiségű információval szolgál majd a témában. A sorozat indításával megvárjuk a Marketingkutató Magazin téli számának megjelenését, nemsokára (néhány napon belül) kiderül, hogy miért.
Addig is kedvcsinálóul néhány idézet a Big datáról:
„Ez az, ami változásokat hoz majd minden cégnél...”
„Sok vállalat még a ’vizsgálódás fázisában’ tart...”
„A piackutatók nem tehetik majd meg, hogy elutasítsák az új módszert...”
„A piackutatók a félelem, az irigység és az ármány különleges elegyével fordulnak az új módszer felé...”
„A módszerre gondolni fejfájást okoz mindenkinek...”
„Túl jelentős ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyható legyen...”
„Kétség sem fér hozzá, hogy a big data óriási hatással lesz számos területre, így a piackutatásra is...”
„A big data legnagyobb lehetőségei a mesterséges intelligenciában rejlenek...”
„A big data egyre fontosabb és fontosabb lesz a jövőben a piackutató szakma számára...”
„Az okos, előrelátó szakemberek meglátják majd a big data igazi lényegét: a menedzsment forradalmasítását...”
„Ez a típusú átalakulás olyan folyamat, amellyel a cégvezetőknek muszáj megbarátkozniuk...”
„Az adatokra alapozva hozott döntések mindig jobb döntések...”
„Nem mi mondjuk, hogy minden sikeres cég a big data-hoz fordul majd a döntéshozatali folyamatok megreformálása érdekében. Ezt az adatok mondják...”
Nemsokára jönnek a cikkek, figyeljetek minket!
(Piackutatás blog)