A nemrég alapított start-up cég, a Stylitics lehetővé teszi a piackutatók számára, hogy belelássanak a fogyasztók fejébe, mi alapján is választják meg napi öltözéküket.
A divat sikerének titka éppen az, hogy előre lásson az ember; mi az, amit viselni szeretnének az emberek az elkövetkező két évben. A trendek előrejelzői erősen hisznek a fogyasztók megfigyelésében és az ösztönök szerepében, gyakran az egész világot beutazzák, hogy különféle emberek öltözékeit lefényképezzék, majd ezt az információt más infókkal összevessék, mint például a popzenével, a politikával, az üzleti élettel vagy éppen a fogyasztók lelkivilágával.
Egy csapat kezdő szakember Brooklynból gondolt egyet, és megpróbálja megkönnyíteni a piackutatók, kereskedők és gyártók dolgát azzal, hogy a divat következő hullámát előrevetíti annak segítségével, hogy megfigyeli, az emberek mikor, hol, mit és miért viselnek szívesen.
A Stylitics Rohan Deuskar (29) és Zach Davis (30) közös ’gyermeke’, akik még 2004-ben ismerték meg egymást, amikor egyazon mobiltelefonos marketinggel foglalkozó vállalatnál dolgoztak. Mindketten rendkívül tapasztaltak abban a kérdésben, hogyan is kell az új technológiák segítségével közelebb kerülni a fogyasztókhoz.
A divat világát az követően vették célba, hogy Deuskar saját gardróbjára pillantott, és az a felismerés érte, hogy totálisan bizonytalan a saját öltözködési stílusát illetően. Fogalma sem volt arról, mely ruhadarabokat viseli leggyakrabban, mikor teszi ezt, és melyik ruhájának volt a legjobb ár-érték aránya. Ráébredt, hogy minden bizonnyal a vállalatok, a kereskedők sem tudják, mi alapján választják meg napi öltözetüket az emberek, és Davis-el együtt potenciált látott a dologban.
Olyan algoritmust alkottak meg, mely a helyi öltözködési szokások elemzésére alkalmas a weboldal használói által nyújtott információk alapján, akik ’virtuális gardróbbal’ rendelkeznek, vagy szimplán csak bejelentkezéskor leírják, mit viselnek éppen aznap. Ezek az információk arról, mit viselnek az emberek iskolába, munkába, edzőterembe, moziba menet vagy éppen esős időben, naprakész tudást biztosítanak a piackutatóknak a fogyasztói ízlésről.
Constance Dunn, Los Angeles-i fogyasztási szakértő és a Practical Glamour: Presenting Your Most Beautiful & Polished Self to the World szerzője szerint a Stylitics módszere nem más, mint a fogyasztói vágyak megfigyelése, professzionális szinten. Az egész vállalatuk a piac két alapvető igényének kielégítésére épül. A fogyasztók részéről ez az igény az önkifejezés minél teljesebb megvalósulása, míg a cégek igénye nem más, mint releváns, valós piackutatási eredmények elérése.
„Még ha a fogyasztók nem is mindig őszinték abban a tekintetben, mi van a szekrényükben, akkor is sok hasznos infót lehet begyűjteni” - mondja Dunn. „A szépségipar indukálja, majd kielégíti a vágyakat. Ezért lehet sikeres az új módszer; az alapoktól indul el, azt nézi meg, mire vágyik a fogyasztó.”
Az öltözékükről információt szolgáltató felhasználók nem csupán kedvezményeket és ajándékokat kapnak, de olyan információt is, mely hasznos lehet számukra a következő vásárlás során. „Idővel az ember tisztán látja, milyen ruhadarabokat visel leggyakrabban” –mondja Deuskar. „Ha valaki éppen azon agyal, vajon megéri-e 300 dollárt költeni egy dizájner darabra, visszanézheti saját ’personal style report’-ját (személyes stílustörténet) és láthatja, hogy egy hasonló ruhát már nyolcszor vett fel, akkor úgy érezheti: igen, megéri az árát.”
A módszer gyengéje, hogy elég nehézkes megfelelő létszámú öltözködés-tudatos embert találni, akik időt is hajlandóak áldozni a weboldalra. Candice Sabatini, a BeautyNewsNYC.com főszerkesztője szerint nehéz főiskolásokat ingyenmunkára rávenni azzal, hogy majd „ajándékot kapnak érte később, vagy éppen nyerhetnek egy utazást New Yorkba”. Sabatini szerint a Stylitics azt feltételezi, hogy az emberek olyan ruhákat fognak vásárolni a jövőben is, melyeket eddig előnyben részesítettek, de ez „a farmert és pólókat leszámítva nem igaz”. „Egy divatosan öltözködő lány összeállítását talán kommentálják a barátai a weboldalon, de nem értem, miféle segítséget jelentene ez egy gyártónak abból a szempontból, mit kell készítenie a következő két évre.”
Deuskar felhívja a figyelmet arra, hogy nem csupán az előrejelzés a fontos, hanem az adott időpontban végzett piackutatás is. „Tegyük fel, hogy egy népszerű ruhamárka marketingese vagyok, és úgy döntök, a napi ajánlatunk legyen a ceruzaszoknya. A Stylitics segítségével láthatom, milyen típusú emberek viseltek ilyen szoknyát az elmúlt két hétben, milyen színekben, milyen blúzzal viselték azt, mennyibe kerültek átlagosan és milyen korosztályok viselték azt. Mindez rengeteget segít a döntésemben.”
2011 áprilisában Deuskar és Davis elnyerték a Wharton Business Plan Competition díját. (Deuskar a Warthon-on tanult.) A Stylitics ma már 9 alkalmazottal dolgozik, van egy kis létszámú tanácsadói körük és számos szakmabeli partnerük, akik időközben csatlakoztak a céghez, mint a Gilt Groupe vagy a Lucky Brand Jeans. A költségvetésük ma már 750 000 dollárra rúg, köszönhetően a kezdeti befektetéseknek és a későbbi tőkeinjekcióknak. Bár a bevételek szinte teljes egészében az elemzési/előrejelzési szolgáltatásokból származnak, a weboldal célzott hirdetési és affiliate lehetőségeket is biztosítani fog.
Tamara Gruzbarg, a Gilt Groupe piackutatási-elemzési szenior vezetője szerint a Stylitics „interaktív formát kölcsönöz a piackutatásnak.” A felhasználók már önmagukban is egy óriási piackutatási panelt jelentenek az öltözködési és vásárlási szokásaikról szolgáltatott információval. „Mindenképpen szükség van ezekre az adatokra, melyek biztosan hasznosabbak és részletesebbek, mint amiket egy kétórás fókuszcsoport-elemzés során összegyűjtene az ember.”
A Gilt Groupe kíváncsian várja, mekkora lesz a Stylitics sikere. Vajon meg tudják szerezni a szükséges számú felhasználót az adatok hitelessége szempontjából? A piackutató cégek és más vállalatok használni fogják-e a módszert? Ha így lesz, az Gruzbarg szerint egészen új szintekre emelheti a piackutatást.
„Az elképzelés, miszerint az emberek részletesebb, pontosabb információt szolgáltatnak ily módon, mint a tradicionális piackutatás útján, nagyon érdekel minket. Ez a típusú adat rendkívül hasznos lehet számunkra.”
(Forrás: Internet/Piackutatás blog)