A felhasználók oly mértékben használják ki az internet közösségi, társadalmat szervező erejét, amire senki sem gondolt volna jó tíz évvel ezelőtt. Mindazok a technológiai újítások, melyeket napjaink felhasználói igénybe vesznek, alapvetően módosították a kvalitatív kutatások lefolytatását is. Az elkövetkező években a 3D és a hologramos technológia térhódításba kezd majd, megjelennek a virtuális kérdezőbiztosok! (Ahogyan azt Klenovszki János évekkel ezelőtt egy hozzászólásában megjósolta itt, a blogon.)
Átalakulóban az online kvalitatív kutatás
Visszatekintve a folyamatokra, ma már mindez világos, de mikor a 90-es évek közepén előállt az ember azzal az ötlettel, hogy a call centerek leépítése célszerű lenne, minimum őrültnek nevezték. Mégis így történt a dolog, a piackutatásnak pedig megszületett az új ’kistestvére’, az online kérdőívezés.
A kvalitatív kutatás világa ma hasonló helyzetben van, a technika újdonságai kihívások elé állítják a szakmát. Bár az online kvalitatív kutatás már vagy 15 éve jelen van, annak hatása a kutatási célú költésekre az elmúlt esztendőben elenyésző volt, iparági szinten kb. 3 százalékos. Egészen a közelmúltig, a kvalitatív kutatások nem voltak mobilizálhatók az online technológia által semmilyen módon és azóta is többé-kevésbé érintetlenül hagyták ezt a területet a technológiai fejlesztések.
Hasonlóan a kvantitatív kutatás 90-es évekbeli átalakulásához, a kvalitatív kutatás ma egyre inkább teret nyer a virtuális világban. A közösségi hálózatok infrastruktúrája és a felhasználók által generált tartalmak megszilárdították pozícióikat az interneten és általánosan elfogadottá váltak, mint nagyon gazdag és részletes információforrások, melyek csak arra várnak, hogy elemezzék őket. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a felhasználók ma ily mértékben használják ki az internet közösségi-társadalmi tereit. A technikai újításai valóban módosíthatják a kvalitatív kutatás formáit.
A közösségi oldal felhasználója
Manapság sok szó esik a felhasználói véleményekről, bár ennek megvitatása nem újdonság. A nagyvállalatoknak mindig is érdekükben állt, hogy tudják, hogyan vélekednek vásárlóik, és a mai nehéz gazdasági helyzetben ezt minél kevesebb visszajelzésre fordított pénzösszeg nélkül szeretnék megtudni. Olyan platformok előretörésével, mint a Facebook vagy a Twitter, emberek tömegei tudnak összegyűlni egyetlen felületen, és meg tudják osztani tapasztalataikat a cégek termékeiről, szolgáltatásairól. Ha ehhez hozzáadjuk az anonimitást és az egoizmust, hirtelen felhasználók egész seregével találjuk szembe magukat, akik hallatni szeretnék hangjukat. A jelen fogyasztói több időt töltenek online térben, szélesebb körű közösségi kapcsolatokkal rendelkeznek és szeretnének aktív, nem passzív részesei lenni a piackutatásnak. Ezek a tények önmagukban új lehetőségeket nyithatnak meg a kutatás számára.
Online kvalitatív trendek: a jelen és a jövő keresztezése
A kvantitatív elemző módszerek keresztezése kvalitatív technikákkal – ez napjaink egyik legnépszerűbb módszere. A kvantitatív technikák integrálása egészen új dimenzióba emeli a kvalitatív kutatást. A legutóbbi újítás az online videotelefonos tesztelés, melyek az online kutatás multimédiás lehetőségeit szélesítik ki.
Mobiltelefon
A mobiltelefonos eszközök kutatásban való felhasználása – különös tekintettel a kvalitatív piackutatásra – rendkívül érdekes tendencia. A dolog lényege, hogy a használat egyszerű legyen a felhasználónak, de a szoftver komplexitása mégis garantálja az eredményt a kutatónak.
Bár számos kvalitatív elemző alkalmazás (applikáció) van a piacon, ezek legtöbbje korlátozott funkcionalitású és nem integrálható egy nagyobb volumenű kutatási projektbe. A technika minden hátteret biztosít, így nyitott a verseny egy olyan kvalitatív kutatási applikáció megtervezésére, mely a válaszadóknak és a kutatóknak is tökéletesen megfelel.
Mini közösségek
A kis létszámú, mini közösségek lehetőséget kínálnak az ügyfeleknek, hogy megismerjék az insight-közösség alapvető funkcióit, persze kisebb léptékben. Egy nagyobb ’Insight Community’-nek átlagosan 150-500 tagja van, ezek a mikroközösségek viszont 150-nél nem nagyobb létszámúak, és csak egy meghatározott ideig működnek. Bár a csoport nagysága és a pénzügyi belépési korlát kisebb, ezek a mini közösségek több célkitűzést is szolgálnak - ellentétben a standard online fókuszcsoportos fórummal (BBFG - Bulletin Board Focus Group), melyet egy adott célkitűzés érdekében hoznak létre.
A közösségi média kutatás
A közösségi oldalak adatainak kvalitatív riportokban való használata olyasvalami, amit az ügyfelek már kezdenek elfogadni. Egy-egy javaslathoz vagy riporthoz a közösségi média adatainak hozzácsatolása valós eredményt fog hozni a kutató számára. Jó hír, hogy rengetegen vannak, akik ebben az új módszerben segítenék a piackutatást.
A közösségi oldalak segítségével a kutatók ezeket az adatokat saját projektjeikhez felhasználhatják, és hatékonyabbá tehetik kampányaikat. Ebben a módszerben hatalmas lehetőségek rejlenek, így hamarosan a kvalitatív kutatási projektek részévé válhatnak.
A hologram következik?
Az elkövetkező években a 3D és a hologramos technológia térhódításba kezd majd. A háromdimenziós felületek lehetővé teszik majd a 3D hologrammal rendelkező válaszadókkal való interakciót. Bizony, ez elég valószínű. Várj, amíg meglátod, hogyan módosítja a hologram technológia a kvalitatív online kutatás mai formáit. A média világa már ebbe az irányba halad, és ahogy a hologramos kamerák egyre elfogadottabbak lesznek, a dolog a mobiltelefonokon is meg fog jelenni. A módszer lehetőséget teremt a kutatók számára, hogy teljesen új módokon tartsák a kapcsolatot válaszadóikkal.
Összegzés
Az online kvalitatív kutatás tehát változóban van, és egyre inkább megfelel a jelen fogyasztói igényeinek. Ahogy az internethasználat világszerte elterjedtebbé válik, úgy fog az online kvalitatív kutatás részesedése is növekedni. Bár sosem fogja teljesen pótolni a személyes, face-to-face piackutatást, egyre nagyobb teret hódít majd magának. Az online kvalitatív kutatás legnagyobb kihívása, hogy megfeleljen azon fogyasztók igényeinek, akik az új technológiákat használják fel véleményük közlésére.
(Piackutatás blog)