A Greenbook ebben az évben a piackutatási iparág helyzetéről készült Grit Report szöveges jelentése mellett vizuális formában is közzétette a tanulmány főbb megállapításait – ez természetesen infografikát jelent. Ez ugyan nem helyettesíti a teljes jelentést, de könnyen áttekinthető formában gyorsan végigfuthatunk a sarokszámokon. Az alábbiakban azért röviden összefoglaljuk a jelentés főbb megállapításait, az infografika pedig a poszt végén lévő linkre kattintva érhető el.
1. Mit akarnak a megbízók?
Gyakorlatilag mindent: olcsóbban, gyorsabban, jobban, stb. Mindezek közül is kiemelkedik a használhatóság, megvalósíthatóság igénye, a kutatási eredményeknek implementálhatónak kell lenniük! Egyre fontosabb elvárás a ROI, a kutatási költések átlátható megtérülése is. Az innovatív megközelítés, a gyorsaság és költséghatékonyság ugyancsak kezd alapelvárássá válni a megrendelők részéről.
2. Realitás vs. buzz
Vannak jól hangzó módszerek, módszertanok, a kutatási szakmát is elárasztották a buzzword-ök, a divatos frázisok. Az infografikán jól látható, hogy ezeknek sok esetben köze nincs a valósághoz, például a neuromarketing, az arckifejezés-elemzés, a gamification uralta az elmúlt évben a szakmai közbeszédet, míg a valóságban ezek csak alig-alig használt módszerek a piackutatásban. Más módszerek viszont nemcsak divatosak, hanem valódi értéket is képviselnek, mint például az MROCs és a közösségi média elemzés.
3. Feltörekvő technológiák (kutatási szállítók válaszai alapján)
Olyan módszerek tartoznak ide, mint például a MROCs (online kutatási célú közösségek), mobil felmérések, közösségi média elemzés, kvalitatív mobil kutatások, webkamerás interjúk, szövegelemzés, mobil etnográfia. Az előrejelzések alapján 2012-ben impresszív növekedésnek indul majd a feltörekvő technológiák használata... A közösségi és a mobil megközelítések dominálhatnak majd. Ezekkel a megállapításokkal a megbízói oldal is egyetért, de számukra nem a kutatás során használt technológia a kérdés, hanem az, hogy releváns eredmények, insightok szülessenek.
4. Innovatív piackutató cégek
Az innováció a mézesbödön, amivel közel lehet csalogatni a megbízókat. Azok a cégek, melyek különböző csatornákon keresztül sikeresen kommunikálják innovációs potenciáljukat és ezt a kutatási eredményeik minősége is visszaigazolja, lehetnek a legnagyobb nyertesek. Ebben a versenyben nem a cégméret számít, hanem a kommunikációval gyakorolt hatás.
5. Lehetőségek vs. fenyegetések
A technológia kétélű kard: egyrészről hatékonyságot, költségmegtakarítást, korábban elképzelhetetlen eszközökhöz való hozzáférést hozott, ugyanakkor a piackutatás elüzletiesedéséhez, kommercializálódásához vezethet. Egyszerű árucikk válhat a kutatásokból is, ahol leértékelődik a humán tőke, az évtizedes szakmai tapasztalatok. Mind szállítói, mind ügyféloldalon legnagyobb fenyegetésnek a DIY kutatások térnyerését, az online technológiák előretörését, a közösségi médiában való „bányászkodást”, az egyre kisebb büdzséket látják a szakértők.
Lehetőségek tekintetében a kutatásvásárlók leginkább a mobil alkalmazásokra és a közösségi média kutatásra fókuszálnak, míg a kutatásszállítók az innovatív, új módszerekben és a mobil alkalmazásokban bíznak.
6. Mi jön?
Az adatok árucikké válnak, többé már nem az a kérdés, hogyan gyűjtsük össze, hanem az: mit kezdünk velük? A középpontban pedig: közösségi média, közösségi média, közösségi média,...
Az infografika itt tekinthető meg.
(Piackutatás blog)