Tom H. C. Anderson tömör eszmefuttatása a feljövőben lévő és a hanyatló kutatási technikákról, módszerekről.
A Top 5:
1. Fejlett elemző módszerek
Beleértve az adatbányászatot, a szövegelemzést, az előrejelző elemzést, a hálózatelemzést és modellezést; ezek mind-mind óriási növekedésen mennek majd keresztül.
2. Konvergencia MINDEN TÉREN
A hatalmas adatmennyiség okán az egyes kis adatrészletek egyre kevésbé lesznek értékesek. Míg korábban belső eszközök védtek a behatolástól, ma már az adatok megosztása mindennapossá vált. A megosztás nem csupán vállalatok egyes részlegei között, hanem különböző vállalatok között is történik! A konvergencia mégsem csak a megosztást jelenti, bizonyos esetekben versennyé is válhat. Részben amiatt, mert az adatok a közösségi média felületeken hozzáférhetők, részben pedig olyan területek miatt, mint az Reklám, a Piackutatás vagy a Közösségimédia-figyelés (Social Media Monitoring), vagy a PR – ezek a különböző területek ugyanazokért az adatokért versenyeznek.
3. Csináld magad! (DIY)
A piackutatás már nem szitokszó többé. A mainstream részévé vált, ügyfelek sora kíván hozzáférni az adatokhoz és elemzésekhez... Az okos kutatási szolgáltatók felismerik ezt az igényt, és biztosítják ezeket az eszközöket, vagy eltűnnek a süllyesztőben…
4. A stratégia
A stratégia sokkal nagyobb jelentőséget nyer. Az adatok sűrűjében az ügyfelek jól képzett kutatókat fognak választani, akik a legjobban hasznosítják az adatokat és a legjobb tervet készítik számukra.
5. ROI – Hála Istennek!
Végre lehetőségünk lesz lemérni ezt is. Köszönhetően az online marketing térhódításának, a média fejlettségének, végre mérhető lesz a siker, és összevethető a kiadásokkal. Ez egyeseknek jó, egyeseknek rossz hír…
A legrosszabb 5:
1. „Szófelhők”
Jóslatom szerint egy rátermett ügyféloldali vezető hamarosan kirúgja majd azt a szolgáltató céget, amelyik túl sokszor alkalmazza ezt a módszert. Ez a módszer annyira elcsépeltté válik, hogy kétszer is meggondoljuk majd, használjuk-e őket. Ez nem jelenti, hogy az esztétika jelentőségét vesztené, éppen ellenkezőleg. Mielőtt azonban mindez bekövetkezne, talán épp jómagam is bűnbe esem egy-egy ilyen szófelhő használatával itt a blogon :-)
2. A blogok adatbányászata
Túl leegyszerűsített módszer. Nagyobb őszinteségre és együttműködésre lenne szükség annak tekintetében, mi a fontos és elérhető, és mi nem az. A közösségi média szerepe erősödik, az adatok ingyenesek, mindenki számára hozzáférhetőek lesznek. A cégek arra is kíváncsiak, mit gondol az átlagember, nem csak arra, mit gondol a közösségimédia-elit (pl. mi, szakértők) A közösségi média és a szöveges elemzések vagy az általános megfigyelés körébe esnek, vagy ad- hoc jellegűek, jelentőségük csökken. Ahogy a közösségi média adathalmaza egyre elérhetőbbé válik, a „blog mining” gyorsabban szűnik majd meg létezni, mint anno a „2.0-ás web”kifejezése.
3. Kereskedelmi szervezetek
A kereskedelmi szervek nehézségekbe ütköznek, amikor a ROI segítségével pénzbeli vagy időbeni teljesítményük mérésére vállalkoznak. Ezen szervek legfontosabb célja, a hálózatépítés online történik, ingyen és kényelmünket biztosítva. Hasonlóan ehhez, a prezentációk is online zajlanak a WebEx-en és más csatornákon keresztül, melyek legtöbbje van olyan jó, vagy még jobb is, mint a jelen konferenciáin elérhető eszközök. Ennek eredményeképpen a szakmában csak a legjobbak fognak talpon maradni. Azt is meg kell tanulniuk, hogy a közösségi médiát hogyan használják fel még jobban, még hatékonyabban.
4. Költséghatékonyság és minőségbiztosítás
Beszélhetünk az ISO-ról, az offshore-ról, vagy nevezzük bárminek is – ha az ügyfelek le kívánják faragni költségeiket, saját maguk végzik a piackutatást, vagy éppen offshore-helyzetűvé változtatják a céget – miért is engednék, hogy valaki más is jól járjon? A kutatás lényegének megértése, a minőség kérdése az, ami miatt az ügyfelek a „csináld magad” módszer mellett döntenek. Ha azt hiszed, hogy költségcsökkentés mellett fenn tudod tartani a minőséget úgy, hogy versenyképes is maradsz… nos, sok szerencsét!
5. Titoktartás
A mai értelembe vett személyiségi jogok az egyén, a jog és a piackutatás számára a közeljövőben ismeretlen fogalom lesz. Az adatok összegzésének és továbbításának megakadályozása halott ügy lesz. Új biztonsági módszerek születnek majd. Senki sem fogja érteni, miről beszélsz, ha a titoktartásról szólsz. Az emberek pedig nyitottá válnak arra, hogy saját magukat próbálják majd védeni.