HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

A mobiltelefonos kutatás gyors fejlődése

2011.12.02. 05:24 Forecast Research - www.forecast.hu

A 2011 Mobile Research Conference szervezője, a Globalpark, a rendezvény második napjának levezénylésével bízott meg. Úgy döntöttem, hogy a konferenciát az eddigi összes prezentáció összegzésével zárjuk le. Itt olvasható mindaz, amit az érdekfeszítő előadások utolsó napján szavakba foglaltam - írja egy piackutatási technológiákkal foglalkozó sztárblogger.

Ne lepjen meg, ha az alábbi nevek nem csengenek ismerősen. Teljesen igaz, hogy a módszer korai tesztelői nem szükségszerűen azok, akikre számítani lehetett – bár jelen volt néhány ismerős vállalat is – de amíg a szakma jelentős része a mobiltelefonos kutatásban csak a problémákat véli felfedezni, addig nagyon is a meglepetés erejével hat olyan cégekről hallani, akik nem csak hogy meg vannak győződve a mobilos kutatás sikeréről, de folyamatosan fejlesztenek és éhesek a kihívásokra.

Bár a rendezvényt a Globalpark szervezte, mégis a rivális szoftvergyártók is megjelentek. Álljon itt néhány mondat, minden egyes szekciótól.

Bruce Hoang (Orange Advertising Network) – egy több országot (Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot és Lengyelországot) átívelő, mobiltelefonos fogyasztásról szóló tanulmányt mutattak be – a módszer elfogadásában és használatában az országok különböznek. Hoang arra jutott, hogy az optimalizált weboldalak a fogyasztók körében sokkal népszerűbbek, mint a különféle alkalmazások használata. „A mobilok esetében a webes böngészők a legtutibbak” - mondja Bruce. Azt javasolja, hogy használjunk webes böngészőket a mobilokon a kérdőívekhez, hiszen az illik legjobban a válaszadók igényeihez és tapasztalataihoz.

Guy Rolfe (Kantar Operations) – Rolfe kijelentette, hogy a mobiltelefonos alkalmazásoknak határozottan helyük van a piackutatásban. A Kantar úgy látja, hogy a résztvevők hajlandóak letölteni ezeket az alkalmazásokat, ez pedig gazdagítja kérdőíves tapasztalataikat. Ezzel párhuzamosan egyre több gyártó és kereskedő készít újabban olyan alkalmazásokat, amelyeket a fogyasztók nagyon szeretnek és amelyek segítségével rengeteg hasznos információt gyűjtenek be – eredeti szándékuk pedig nem is ez, de az adathalmaz rendkívül hasznos lehet a piackutatók számára, ha hozzáférést kapnak.

Jeroen de Rooij (ValueWait) – egy életstílust kutató tanulmányt mutattak be, amely bebizonyította, hogy lehetséges 60 kérdéses tesztet végeztetni mobiltelefonon, ha megfelelően ösztönözzük a válaszadókat. A kérdőív során arra is kérték a válaszolókat, hogy küldjenek e-mailt, miután befejezték a kitöltést, és nagy hányaduk meg is tette ezt.

Peter Lynn (University of Essex) – Lynn szociológiai és statisztikai megközelítéssel magyarázta a dolgot, a tudományos alapú kutatás irodalma egyértelműen negatívan értékeli a dolgot, a mobilkérdést problémának tekinti. Ezt ma már illik megkérdőjelezni. Rengeteg olyan terület van, ahol a mobilos módszerek nem jobbak, de nem is rosszabbak a többi módszernél. A válaszadó és a telefon között személyes kapcsolat jön létre, kivéve a vezetékes telefont. A hibalehetőség csökkenő tendenciát mutat, hiszen pl. az emberek telefonon szívesebben válaszolnak meg bizonyos kérdéseket, vagy például elkerülhető az emlékezetből adott hibás válaszok, de legfőképpen azt mondhatjuk el, hogy a válaszok nem különböznek alapjaikban a más módszerekben kapott válaszoktól. A módszer ereje éppen abban rejlik, hogy más módszereket képes kiegészíteni.

Michael Bosnjak (Free University of Bozen-Bolzano) és Sven Scherrer (Globalpark) – tanulmányuk korai részleteibe engedtek betekintést, melyben azt kutatják, milyen hasznos is lehet a hangfelismerés abban a tekintetben, hogy a mobiltelefonos kutatás Achilles-inát – a hosszú, beírandó válaszokat (a nyílt kérdéseknél) – hogyan lehetne kiküszöbölni. Az alacsony válaszadási mutató és a magas kilépési arány általában akkor jelenik meg, ha ezeket a kérdéseket teszik fel. A tanulmányban a standard érintőképernyős szövegbevitelt hangfelismerő technológiával helyettesítették. Az előzetes eredmények azt mutatják, hogy a válaszadók szemszögéből a hangfelismerés nem megfelelően működik. Az érintőképernyős adatbevitelt előnyben részesítették a hang alapú adatbevitellel szemben, a hangfelismerésen alapuló megoldás volt a legkevésbé preferált; a válaszok széles köre pedig véleménykülönbségeket eredményezett. Érdekes, hogy amikor 5 nappal később ugyanígy hangfelismeréses módszerre kérték őket, a válaszadók jóval elfogadóbbak voltak. Az adatokra gyakorolt hatás még nem ismert – az eredmények hamarosan megszületnek.

Justin Bailey (The Nielsen Company) és Sean Conry (Techneos) – bemutatták tanulmányukat a Blackberry Curve eszközökről, melyeket a dél-afrikaiak újdonságként használtak a labdarúgó világbajnokság alatt, és amely azt mutatta ki, hogy az alacsony válaszadói hajlandóság nem feltétlenül kell, hogy jellemezzen egy mobiltelefonos piackutatást. A tanulmány célja a médiafigyelés, a reklámfogyasztás és a márka felismerés megfigyelése volt a világbajnokság ideje alatt. Rendkívül magas válaszadói ráták születtek a széles körre kiterjesztett kutatás során. Képek gyűjtésére is sor került, a Nielsen végül közel 60 000 fotót gyűjtött be. A tanulmány igazi sikertörténet volt a mobiltelefonos kutatás számára.

Thaddeus Fulford Jones (Locately) - panelt hozott létre olyan amerikai felhasználókból, akik engedélyezik, hogy a cég rögzítse lokációs (tartózkodási helyükre vonatkozó) adataikat, és annak segítségével viselkedésüket vizsgálja. Így szembesülhetünk azzal, hogy pl. mely fogyasztók azok, akik outletekben vásárolnak, miközben észrevétlenül elautóznak a rivális üzletek mellett. A nyers adathalmaz a tartózkodási helyről arra jó, hogy azonosítsa az olyan helyeket, mint az üzletek, a kikapcsolódási célpontok és más fontos, fogyasztók által látogatott helyek. Az adatok akkor érnek a legtöbbet, ha más adatokkal kombinálva használjuk őket. A lokációs adatok egyéb hasznos adatokat is nyújtanak – például arról, hogy mennyi időt töltenek az emberek egy-egy üzletben vagy éppen mennyit várakoznak a bejutásra.

Hannu Verkasalo (Zokem) – a mobiltelefonos eszközökön alapuló mérésről és a mobilok passzív adatgyűjtési képességeiről beszélt. A következtetése az lett, hogy rengeteg adatot lehet mobiltelefonnal passzív módon begyűjteni, a kérdőíves válaszoktól függetlenül, kezdve az elérhető weboldalaktól át a különböző aktivitásokon egészen a lokációs adatokig – például mit néztünk meg otthon, a munkahelyen, vagy útközben. Arra is rávilágított, hogy az emberek nagyon különböző módokon használják a mobilos alkalmazásokat az internethez viszonyítva, itt pedig a különböző applikációk vs. böngészők kérdéséről van szó. Hannu előrejelzése szerint a mobilos alkalmazások felszálló ágban vannak – igazolja e kijelentéssel Bruce Hoang korábbi elemzéseit.

AJ. Johnson (IPSOS Mori) – egy „Lerántjuk a leplet a mobiltelefonos kutatásról!” című beszédet mondott, és megjegyezte, hogy a piackutatásnak a mobiltelefonos kutatás kérdését külön gonddal kell kezelnie. Az embereket meg lehet nyerni, ha mobilon keresztül akarjuk elérni őket, de kutatóként nagyon őszintének, nyíltnak és becsületesnek kell lennünk válaszadóinkkal.

Paul Berney (Mobile Marketing Association) – arra bíztatta a szakmát, hogy mutassanak nagyobb érdeklődést a mobiltelefonos kutatás iránt. A mobiltelefon a digitális világ szülötteinek természetes eszköze – a mai harminc alattiak úgy nőttek fel, hogy a mobiltelefon és az internet alapvető eszköz számukra. Ez már megváltoztatta a kereskedők hozzáállását, és alapjaiban változtatja meg a márkákhoz való elköteleződést is. Hiba lenne azt gondolni, hogy a mobiltelefonok csak a technikáról szólnak – az emberekről szólnak. A mobiltelefonok kétoldalú kommunikációt tesznek lehetővé, és ha mi nem használjuk ki ezt a kutatásban, majd megteszik mások.

Összegezve, néhány felmerülő gondolat, mely újdonságot jelentett:

1. A mobilos kérdőívek picit hosszabbak, mint gondolnánk. A 8-12 kérdéses teszt megszokott, de láttam példáját 30-tól 60 kérdésig terjedő tesztnek is. A kérdésszám növelése vajon ahhoz a visszaeséshez fog vezetni, amit az online kutatásokban is tapasztaltunk?
2. A feltörekvő piacokat teljesen más jellemzi ebből a szempontból is, mint a fejletteket. A fejlődő piacokon a mobilok használata olyan gyakori, hogy az lassan minden más módot kiszorít, kivéve a személyes módszert – természetes megfelelője lett a módszer az online módszereknek.
3. A fejlett gazdaságokban létezik egy olyan feltevés, miszerint a mobiltelefonos kutatás az online kutatást teljesen helyettesíti. A valóság azonban az, hogy kiegészíti azt, és inkább helyettesítheti a telefonos vagy a face-to-face interjúkat.
4. A mobiltelefonos kutatás sokkal több, mint aminek tűnik – egy többszintű csatorna, mely az egyéni kitöltést részesíti előnyben, interjúkkal, kvantitatív vagy kvalitatív elemzéssel, vizuális, szöveges, hangi vagy képi eszközökkel passzív vagy megfigyelő módon, kiegészíthetően lokációs vagy időbeli adatokkal.
5. A mobiltelefonos kutatás piaca gyorsan változik, folyamatosan bontakozik ki. Ez pedig nem olyasmi, amit a szakma figyelmen kívül hagyhat.

Szólj hozzá!

Címkék: trend piackutatás kérdőív okostelefon mobil kutatás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása