Az alábbiakban egy külföldi kutató próbál minket meggyőzni arról, hogy kutassunk ingyen.
Halljuk a zseniális ötletet!
Miért is nem készítünk ingyenes piackutatást? Gondoljunk csak a sok kezdő cégre – keményen dolgoztak, hogy megalakuljanak, és most még keményebb munka vár rájuk, hogy terméküket megismertessék a piaccal. Miért is ne adjunk nekik egy kis segítséget, amire szükségük van, de nem tudják kifizetni?
Nem tanított meg az édesanyád arra, hogy ne osztogasd el másoknak, amid van?
De igen, ahogy arra is megtanított, hogy ne beszéljek idegenekkel…. én pedig kvalitatív piackutató lettem. A legtöbb fogyasztói magatartást kutató ügynökség olyan cégekkel dolgozik, melyek éves szinten font-százezreket költenek kutatásra, de legalábbis ezreket. Azonban egyre nagyobb számban vannak alakuló cégek, amelyek nem engedhetik meg maguknak, vagy éppen nem is tudják, hogy létezik kvalitatív kutatás.
Mégis mi a haszon mindebből?
A kicsi, újonnan induló cégek számára fontos a tanács és a segítség, ők azok az emberek, akik valóban a saját ötletüket valósították meg és hozták be a piacra. Őszinték, öntudatosak, és képesek arra, hogy annyit mutassanak nekünk az üzleti dolgokból, amennyit mi is megtanítunk nekik a fogyasztóikról. Legyünk őszinték: néhány válaszadói csoport toborzása, ösztönzése nem fog csődbe juttatni minket, és minden bizonnyal vannak olyan éjszakák az évben, amikor épp nem dolgozunk. Ha van időd és megengedhetsz magadnak egy kis nagylelkűséget tudva azt, hogy egy induló vállalkozás első lépéseit segíted, akkor nincs veszítenivalód. Amit másnak adsz, egyszer úgyis visszakapod.
Túl szép, hogy igaz legyen...
Egy ideális világban az induló vállalkozások drága tanulmányokat készíttetnének, vezető tanácsadókat fogadnának, és kvalitatív elemzéseket rendelnének meg. Nézzünk szembe a ténnyel, hogy a valóságban a cégek ezt nem engedhetik meg maguknak. Őszintén, ha meg is engedhetnék, vajon megtennék? Fontos lett volna, hogy az Innocent nyolc fókuszcsoportot állítson fel, hogy elmondja, egy rekesz üres üveg az „igen, mondj fel”, míg a másik a „ne, tarts ki a munka mellett” feliratot hirdeti? Kellett volna, hogy a Levi Roots egy sor etnográfiai interjút készítsen, hogy kitalálja, szüksége van-e a világnak egy újabb fűszeres szószra? Nem szükségszerűen.
A kezdők számára készített kutatások nem arról szólnak (nem is kell arról szólniuk) hogy egyértelmű igen-nem válaszokat adjanak. Arról szólnak, hogy egy érzékeny, őszinte visszajelzést adjanak a termékről a fogyasztók, nem pedig a saját házastársak vagy a haverok.
Megrendelnék-e mindezeket az induló vállalkozások, ha nem lenne ingyenes?
Őszintén szólva nem hiszem. Ha kezdő vagy, igaz a közhely: minden penny számít. Nincs akkora szükség kvalitatív elemzésekre, mint csomagolás-tervezőkre, gyártókra és disztribútorokra. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem értékelik, ha kapnak egy ilyet. Azzal, hogy idejekorán megmutatjuk nekik a piackutatásban rejlő erőt, a kvalitatív elemzéshez pozitív képzetet társítunk bennük – és le merném fogadni, hogy az Innocent ma már, hogy megengedheti magának, boldogan fizet a piackutatásért.
Nem érzik becsapva magukat a fizető ügyfelek?
Tisztázzuk: az ingyenesen elkészített piackutatásnak nagyon körültekintőnek kell lennie, és meg kell nevezni az okot, miért az adott brandet választottuk egy másik helyett. Minden ügyfél profitál azokkal a kutatókkal való együttműködésből, akik különböző típusú fogyasztókkal találkoztak már, mindenféle termékkategóriából. A piackutatásban dolgozóknak mindig szélesíteniük kell a látókörüket, és ha megteheted, hogy ismeretlen területre tedd be a lábad, vagy valami egészen újat ismerj meg, miért is ne tennéd?
Ha néhány ingyenesen készített kutatás lehetővé teszi számodra, hogy hozzáértő, agilis, új brandeket ismerhess meg, mi is a probléma?