Sokan a piackutatás terén szeretnék megvalósítani önmagukat. Mielőtt karriert csinálnának, szeretnének választ kapni néhány kérdésre – kérdésekre, melyekre mindenki választ várt volna, amikor karrierjét elkezdte. Reményeink szerint ez a cikk segítséget nyújt majd mindenkinek, aki a piackutatásban készül karriert csinálni. Egy piackutató blogger és egy pályakezdő beszélgetése.
Miért és hogyan építettél karriert a piackutatásban?
Úgy tapasztaltam, hogy mindazok, akikkel a piackutatásban találkoztam, nem úgy indultak, hogy ebben az iparágban csinálnak majd karriert, idővel azonban könnyen magukévá tették az ötletet. Mint sok más szakember, én is sok különböző szektorban dolgoztam, mielőtt a piackutatásba bekapcsolódtam volna, így az élelmiszeriparban, a kereskedelemben, az elektronikus kereskedelemben, a számítástechnikában, az ingatlanpiacon, a webfejlesztésben és marketingben, valamint a video- és filmgyártásban. Végül a piackutatás mellett döntöttem, mert rájöttem, hogy mindig is érdekelt a marketing és az üzlet világa, de úgy akartam bekerülni egy céghez, hogy ne kelljen hosszú évekre visszaülnöm az iskolapadba, hogy mesterdiplomát szerezzek. Rábukkantam a Georgian College programjára és a leírások, a kínált karrier és programban végzettek véleménye alapján úgy döntöttem, jelentkezem rá. Be kell vallanom, hogy csaknem 6 hónap piackutatásban eltöltött munka után sikerült rájönnöm, mi érdekel a legjobban, és miben érhetem el a legnagyobb sikereket.
Miért döntöttél a Georgian College mellett? Pontosítva a kérdést: miért volt a Georgian kiugró lehetőség?
A Georgian College-t nem másért választottam, mint azért a tényért, hogy ez volt az egyetlen iskola, amely egyéves gyakornoki programot kínált a piackutatás iránt érdeklődőknek. Szintén fontos volt, hogy a szüleim az iskolához közel éltek, így lehetőséget kaptam arra, hogy újra együtt legyek velük, néhány külön töltött év után. Összegezve a Georgian remek iskola volt számtalan kitűnő lehetőséggel, melyek ingyen álltak a hallgatók rendelkezésére. A RAP program szintén remek, a résztvevők azonban sokszor észre sem veszik, mennyit tanulnak, míg a program véget nem ér, és el nem kezdenek dolgozni. Talán azért van ez, mert a képzés nagyon gyakorlatias, csoportközpontú és csak 8 hónapig tart.
Milyen karrierlehetőségek állnak egy Georgian RAPP-programban végzett előtt? Elsősorban a piackutatásban, vagy más területeken is megnyílhatnak az ajtók?
A Georgian College programjának végzettje előtt rengeteg lehetőség megnyílik, elsősorban a programban megkövetelt képességek miatt, de azért is, mert minden végzettnek vannak egyedi képességei, készségei a korábbi szakmai munkája okán. Ismertem végzetteket, akik korábban orvosi jellegű kutatásban, programszervezésben, a piackutatás vagy a marketing legkülönbözőbb területein dolgoztak. A piackutatásra specializálódott karrier könnyen fordulhat később más irányba, mint például: projektmenedzsment, statisztikai elemzés, adatgyűjtés, megfigyelői/etnográfiai elemzés, interjú és fókuszcsoport elemzés, üzleti konzultáció, szövegelemzés, kérdőívek, adatbázis menedzsment és kutatások értékesítése.
Milyen egy átlagos munkanap?
Az első dolgok egyike, amit a piackutatásban meg fogsz tanulni, hogy nincsen „tipikus” nap, és minden munkahely más és más. A legtöbben, akik ebben dolgoznak, a globális óriáscégek munkatársait kivéve sokoldalú emberek és erejükön felül dolgoznak azért, hogy valami különlegeset tegyenek hozzá csapatuk munkájához. Ha jobban meg akarom világítani, milyen egy „tipikus” nap, különösen nekem, körülbelül 6 órát töltök ügyfelekkel való foglalkozással, költségek előkészítésével, javaslatok írásával, kérdőívek tervezésével, teszteléssel, monitoringgal, adatelemzéssel, riportok készítésével, prezentációk készítésével vagy más projekt központú munkával. A munkanap maradék 2 órájában meetingeken, megbeszéléseken veszek részt a piackutatás előmozdítása érdekében.
Mennyire volt könnyű gyakornoki állást kapni?
Attól függ, hány lehetőség adódik a RAPP program végzettjei számára és ez sokban függ attól, hogyan teljesítenek a piackutató cégek az adott évben. Mondjuk úgy, nem emlékszem olyan évre, amikor senki sem kapott volna lehetőséget. Hogy jobban értsd, mire számíthatsz: mindenki megkapta a gyakornoki lehetőséget, amikor én jelentkeztem, és ez a recesszió kellős közepén volt (2009 elején). Négy állásinterjún vettem részt, és egy konkrét ajánlatot kaptam, amely nem az első számú jelöltemtől érkezett, de nagyszerűen bejött a dolog. Másképpen fogalmazva, 4 vállalat a 8-ból, amelyhez jelentkeztem, nem vett fel egyetlen gyakornokot sem a válság alatt előírt megszorítások miatt.
Mekkora egy gyakornok kezdő fizetése? Mekkora fizetési elvárása lehet egy piackutatásban szakmai tapasztalatokat szerzettnek? Heti hány órát dolgoznak a területen?
Az órák száma nagyon változó, de arra alapozva, amit én és a program végzettjei tapasztalunk, legtöbbünk átlagosan heti 35-45 órát dolgozik. Minél közelebb kerülsz egy adott piackutató céghez, és minél ambiciózusabb leszel, annál többet és hatékonyabban fogsz dolgozni, de általánosságban ez egy normális 9-től 5-ig tartó céges állás. Amikor a programot elvégzed, a fizetésed évi 32 ezer dollártól egészen 44 ezerig terjedhet a korábbi szakmai tapasztalataidtól, iskolai tanulmányaidtól és a munkáltatódtól függően. Jellemzően egyéves szakmai tapasztalatszerzés után a végzett évi 38 ezer és 50 ezer között számolhat, a harmadik évtől pedig 44 ezertől 56 ezerig terjedhet a fizetés. Egy ötéves szakmai tapasztalattal rendelkező piackutató átlagos éves bére 65 ezer dollár. Természetesen ebben az iparágban mindig vannak kivételek, amikor például sokkal többet kereshetsz speciális tudással, és itt is, mint minden ágazatban, a bérek régiónként és országonként eltérőek.(minden fizetés bruttóban és kanadai dollárban értendő.)
Milyen szintű statisztikában való jártasság szükséges ahhoz, hogy a RAP programban sikeres legyek? Történelemből diplomáztam és 5 éve nem foglalkoztam matematikával. Ez jelentős hátránynak számít, és jobban tenném, ha megelőző órákat vennék, mielőtt jelentkezem a programba?
Nem aggódnék túlzottan a statisztikai feladatok miatt, kivéve persze, ha nem statisztikus akarsz lenni. A kurzusok úgy épülnek fel, hogy olyan emberek is megértsék, akiknek csak kevés vagy épp semmilyen háttértudásuk nincsen. Én a média területéről jöttem, de szorgalommal és a hozzáértő csoporttársaimmal való együttműködéssel képes voltam a legjobb osztályzatot kapni.
Ahol dolgozol, milyen lehetőségek vannak a szakmai fejlődésre? Nagyon érdekelne a fogyasztói magatartás tanulmányozása, de különösen tetszik a fogyasztói politika területe. Kínál a program lehetőségeket arra, hogy ezeken a területeken kipróbáljam magam?
Ezen a munkahelyen a lehetőségeid a tanulmányi eredményeidtől, szakmai tapasztalatodtól, ambícióidtól, teljesítményedtől függenek. Kétszer váltottam munkahelyet karrierem során (12 hónapot töltöttem minden munkáltatómnál) és mindig azért, mert jobb lehetőségeket ajánlottak a másik helyen. Mindaddig, amíg lépést tartasz a szakterületed fejlődésével, addig nem lesz azzal problémád, hogy a neked tetsző lehetőségeket megtaláld. Vedd figyelembe, hogy a karriered első pár éve arra fog rámenni, hogy rengeteget tanulj, megtudd azt, mi érdekel, és mi nem, mielőtt ténylegesen egyetlen területre fókuszálsz. A RAP programnak van egy fő kutatási kurzusa, mely során megválaszthatod a saját témádat, így már a tanulmányaid során felfedezheted saját érdeklődésedet.
Mit szeretsz a legjobban a hivatásodban?
Szeretem a munkám és a munkám során megismert ügyfelek sokszínűségét, változatosságát. Azt is szeretem, hogy beleláthatok a legkülönbözőbb szervezetek bizalmas és izgalmas részleteibe. Segítséget jelent, hogy az ágazat legintelligensebb szakembereivel dolgozhatom együtt.
Mit szeretsz a legkevésbé?
Szerintem az, amit a legkevésbé szeretek a karrieremben, teljesen különbözik attól, amit általában az emberek nem szeretnek, ez pedig azért van, mert a piackutatásban a karrierek nagyon egyediek. Van egy jellemző probléma manapság, mégpedig a fiatal generáció gondja, a szakadék a rangidősség és a képzettség viszonyában. Arra gondolok, hogy manapság az emberek tovább maradnak egy munkahelyen, mint korábban, és egy hatalmas szakadék keletezik a kor szempontjából azok között, akik éppen csak elkezdték a pályájukat, és akik már 25 évnél is régebb óta vannak a szakmában. Ez a különbözőség serkentő hatású lehet, hiszen segíti az információ terjedését a generációk között, ugyanakkor egy hibás szemléletű rendszert honosít meg, amelyben a hierarchia csak és kizárólag az életkorra épül, a bérek pedig túlértékeltek az egyik oldalon, míg alulértékeltek a másikon. Érdekes lesz látni, hogy a cégek hogyan változnak a következő tíz évben a Baby Boom generáció nyugdíjazásával, vagy annak megtagadásával, a 2000-es évek szülöttei pedig átveszik az üzleti élet legfelsőbb szintjének irányítását.