Volt már valaha olyan ötlete, amiről Ön tudta, hogy zseniális, de mindenki más őrültségnek tartotta? Itt a lehetőség, hogy megossza ezt a kutatás világával. E hónapban Doron Meyassed-et, a Promise közösségek ügyvezetőjét hallgatjuk meg.
Mi a nagy ötlet?
A válaszadóknak IQ-teszten kellene részt venniük mielőtt részt vehetnek egy piackutatásban. Sőt, némely projekt esetében a válaszadóknak 120 feletti IQ-val kellene rendelkezniük.
Ezt hogy lehetne kivitelezni?
Könnyen – a kérdőívek előtti szűrőkérdések hasonlítanak a Mensa feladatokhoz. És aki nem ér el 120-at, annak köszönjük, viszlát. Kemény? Igen. Intellektuális sznobság? Nem igazán. Pusztán a megfelelő eszközök választása a munkára – bizonyos esetekben.
Nem állhatja a hülyéket, ezek szerint?
Néha többet érünk el egy csoportnyi asztrofizikussal, zenetudóssal és hedge fund menedzserrel, mint egy csapatnyi átlagos Józsival. Nem mintha érdekelne, mivel keresik ezek az emberek a kenyerüket, csak azt szeretném, ha bolygónyi méretű agyuk lenne. Először is, ha van egy csapatnyi, ilyen agyi kapacitással rendelkező emberünk, valamint megfelelő szaktudásunk, hogy hatékonyan kezeljük is őket, olyan insightokat készíthetünk, melyek túlszárnyalják még a legigényesebb ügyfelek elvárásait is. Másodsorban, ha az utca emberének a véleményére akarok alapozni egy többmilliós stratégiát, akkor szeretném tudni, hogy rendelkezik-e elegendő agysejttel ahhoz, hogy értelmes választ adjon.
De azok az átlagos Józsik a vevőik.
Igaz. Amikor elemezzük a múltat és a jelent, ez kevéssé számít. De ha olyan emberekkel szeretne dolgozni, akik segíthetnek a jövő építésében, nem is annyira butaság, mint amennyire hangozhat, hogy az átlagon felüli intelligencia alapfeltétel legyen – vagy legalább azt biztosítani, hogy van elegendő agy abból a kategóriából. Például az új termékek fejlesztési projektjei a jó példák. Valaha a termékeket emberek egy elit rétege fejlesztette ki, akik fehér köpenyben dolgoztak laboratóriumokban... Most már a legtöbb cég nagyon helyesen rájött, hogy a nagyon jól értékesíthető új termékekhez és szolgáltatásokhoz vezető út a közös alkotáson keresztül vezet – legelsőként a célközönség hallgatóságát figyelembe véve. Természetesen nem szeretnénk azt sugallani, hogy hagyjuk a megfelelő címmel rendelkező nagyokosokra a fejlesztéseket – épp ellenkezőleg. Csak azt akarjuk mondani, hogy biztosítani kellene, miszerint azok között a fogyasztók között, akikkel együtt alkotunk, van legalább néhány lángelme. Egy másik előny, hogy megszabadulunk néhány szokásos kör lefutásától, és egyenesen rátérhetünk az igazi munkára. A magas intelligenciával rendelkező emberek hamarabb veszik az akadályokat, hoznak létre asszociációkat agyukban, lépnek kapcsolatba saját érzelmeikkel, értik meg saját viselkedésüket, mint az utca átlagembere.
Tehát hol fogják megtalálni ezeket a zseniket?
Jó kérdés – valószínűleg ez lesz a legkeményebb briefing, amin a toborzó kollega részt vesz. Belátható, ha egy online felmérés résztvevőit keressük, akkor esélyeink korlátozottabbak, de ha egy kifinomultabb technikát alkalmazunk, mint amilyen a közös alkotás, jobbak az esélyek a megfelelő agyak megtalálásában. Ennek a filozófiának is megvannak természetesen a korlátai – a tapasztalat azt mutatja, hogy pont az eltérések, és nem az egyezések hozzák meg általában az áttörő eredményeket – a kreatív, analitikus és kinesztetikus készségek keveréke, megfűszerezve a kulturális és szociális-gazdasági csoportok keverékével, és az ezen emberek közötti interakciókkal. Tehát még ha nem is akarunk egy teljes egészében Mensa tagokból álló csoportot, még akkor is a szakma, iparág érdekékben áll, hogy többet tegyünk annak biztosításáért, hogy ügyfeleink némely kérdését átlagon felüli intelligenciájú embereknek tegyük fel.
Egy Nobel díjasokból álló csapat nem jönne rosszul.
Tetszik az ötlet, de azt is tudom, hogy változatosság és különbségek nélkül szélsőségekbe fogunk ütközni. Mégis itt az ideje, hogy több figyelmet fordítsunk az agyi kapacitásra válaszadóink kiválasztásakor, és ne csak a társadalmi demográfiára.
Még több, piackutatással kapcsolatos hír kell?