A DIY SOS egy olyan brit TV-show, melyet az jellemez, hogy minden epizódban majdnem csúfos véget ér egy do-it-yourself (csináld-magad) lakásépítési projekt. Szerencsére a professzionális tervezők és építési vállalkozók a kamerák előtt a végére helyreütik a dolgokat. A műsor kényszerítő erővel hat a megtekintését illetően, mivel a show már 1999 óta műsoron van.
Sajnos, amikor a Do-It-Yourself felmérést készítők SOS jelet küldenek, jellemzően már túl késő. Mire rájönnek, hogy valami nincs rendben, akkorra már összegyűjtöttek több száz vagy akár több ezer választ a felmérésükre. A hibáik többsége a kérdőív felépítéséből fakad: rossz kérdésfogalmazás, zavaros értékelési skálák, hiányos válaszlehetőségek, hibás logikai ugratás, nyílt végű kérdések kihagyása és így tovább. Néha még az is megesik, hogy rossz címlistára küldik ki a felmérést.
Ennek eredményeként, ugyanúgy, mint amikor a saját erőből történő lakás átalakítás kudarcot vall, teljesen elölről kell újrakezdeni mindent. A csináld-magad barkácsoló mindig kérjen meg egy profi kutatót, hogy vizsgálja felül a kérdőívet, mielőtt kiküldik azt, és amint a felmérés összeállt, ezeket pre-teszt, pilot-tesz procedúrának kell alávetni. Azoknál a vállalatoknál, ahol vállalati visszacsatolási menedzsmentrendszereket használnak, ugyancsak győződjenek meg arról, hogy egy piackutató szakértő ellenőrzi a felméréseket, mielőtt élesítenék azokat.
Mit mondott az öreg ács? "Kétszer mérj, egyszer vágj." Sajnos, egy gyenge DIY felmérés megmentése gyakran megköveteli, hogy a vélemények felméréséhez kétszer is megkérdezzék a válaszadókat. De ezt már nem kötelező végignézni.