Mitikus lények népesítik be az altudatunkat. És persze Budapest utcáit. Egyről már írtunk (a medvedisznóemberről), most a többiekkel ismerkedünk. Csak óvatosan...
Krampusz kérdezőbiztusz: A járókelőket rémisztgető alak legjellemzőbb tulajdonsága, hogy a kérdőívét csörgeti, tollal fenyegeti a gyerekeket, a nem válaszolókat megbünteti. Viszonylag veszélytelen, nem harap (ill. csak ritkán). Tipikus felbukkanási helye: nagykörút, piackutató hall-teszt stúdiók előtt, szigorúan 5 méter sugarú körön belül. Ellene való védekezés: mondjuk azt, hogy mi is piackutatók vagyunk, ez elvileg működik (gyakorlatilag sajnos nem...). Ősi hagyomány, hogy a krampuszok időnként elhagyják az utcákat, mindenhova becsöngetve végigjárják a házakat. A házakba való bejutáshoz tipikusan Leslie-kulcsot használnak.
Hippogriff hybridikus: az online és az offline kutatás bizarr nászából származó hybrid szörny, telefonfejű, antenna-szárnyú, kérdezőbiztos-testű lény. A megrendelők elvetemült igényei hozták létre ezt az istentelen szörnyeteget, mely így egyesíti magában mindhárom szülőjének hátrányos tulajdonságait.
Homunkulusz szocmédikusz: Jelentése: kis pénz, kis piackutatás. A Facebookon, szocmédiás környezetben mesterséges úton előállítható kutatás, vagy kutatásszerű valami. Alkalmazói úgy vélik, minden Facebook profilban egy kis piackutatás lehetősége rejtőzik, ami pusztán azzal, hogy néhány triviális megállapítást – az adatmorzsák etikátlan és módszertanilag megalapozatlan összecsipegetése után – Prezi-ben ábrázolnak (megpörgetnek-megforgatnak), igazi piackutatássá válik. Már önmagában is egy paradoxon.
Pazuzu etnografikusz: az újkori piackutatás egyik legriasztóbb viselkedésű képviselője. Az ábrázolásokon általában rémisztő diktafonnal, videókamerával és egyéb installációkkal látható. Szerepe szerint azonban Pazuzu a piackutató cégek szolgálatába állt, tehát rémisztő külseje ellenére sem volt gonosz (erről megoszlanak a vélemények), napjainkban pedig a magánélet és az intim szféra legfőbb ellensége. Pazuzu kisebb, kőből vagy fémből készült feje közkedvelt amulett, melyet elsősorban a piackutató cégek ellen szervezkedő anarchista mozgalmak képviselői viselnek, hogy megóvják családjukat, gyermeküket az általuk gonosznak tartott kamerás (fél)istentől. A fémből vagy kőből készült vésetek ijesztő Pazuzut ábrázoltak, aki vagy kiűzi a családokat lakásaikból, vagy a szekrénybe, ágy alá bújva leselkedik.
Baziliszkusz csináld-magad-kutatusz: olyan mesebeli lény, amely az alapszintű piackutatás, a dilettantizmus és a fösvénység keveréke. Kinézetre a valódi piackutatáshoz hasonlít, de közelebbről megszemlélve feltárul természetének romlottsága és hasztalansága. Sokszor ábrázolják hatalmas sárkánygyíkként is, mely a piackutatók nyakára tekeredik, majd megfojtja őket. Nevének jelentése: „kis hamis”. A piackutatók meséiben és egyéb kultúrtörténeti forrásaiban mint ártó teremtmény bukkan fel. Tekintete halálos, a lehelete mérgező. Elpusztítani a saját tükörképe által lehet, szembesítsük őt kutatásának eredményeivel. További érdekesség, hogy a korabeli bestiáriumok szerint egy profi piackutató excementrumából kelt életre... Azonosítják a halállal is, főleg az olyan veszélyekkel és betegségekkel, amelyeket nem lehet rögtön észrevenni.
Lernéi hidra: egy ősi, mentalitását és cselekedeteit tekintve is kígyóra emlékeztető szörnyeteg, sok (jelenleg: 6) fejjel és mérgező lehelettel. Korábbi írásokban több fej jelenik meg, ezek közül azóta néhányat levágtak, ill. a fejek egyesültek, miután egyik felfalta a másikát. Búvóhelye a gazdasági és politikai szövevények mocsarában található, ahonnan közvetlen átjáró vezet a multinacionális cégek kincseskamrájába. Az átjárót a hidra erősen őrzi. A multinacionális cégekkel együttműködve falja fel profitra örökké éhesen a környezetét, mint a legendák gigászi szörnye. Ma a "hidra probléma" vagy a "hidra" kifejezésekkel arra a problémára utalnak, amikor valaki a megoldás érdekében tett hagyományos kísérlettel csak rosszabbít a helyzeten, például, ha valaki a piackutatás minőségének javítására törekszik, ám törekvése végül a minőség zuhanását eredményezi.
Mantikór consultingosz: mitológiai teremtmény, a tanácsadók egyik piackutatókat elevenen evő fajtája. Sűrűn ábrázolják Rolex órával, három sor fém foggal, tanácsadásra tátott szájjal. Boss öltönye alól skorpió- vagy sárkányfarok lóg ki; ebből több tízezer forint óradíjú számlákat lőhet ki, aminek már a látása is megbénítja az áldozatot. Nagy ritkán hasznos lénynek mutatják be.
Warlock facebookosz: boszorkánymester, aki a jó piackutatók hatalmára áhítozik. Haláluk után – sőt, haláltusájuk közben – képes elszívni azt és felhasználni a nagyobb hatalom megszerzése érdekében. A gonosz piackutatók megtestesítőjeként van jelen a kutatói mitológiában. Hatalma minden esetben a Facebookhoz vagy más közösségi oldalakhoz kötődik.
(Az íráshoz gondolatébresztőnek a témában íródott Wikipedia-bejegyzéseket használtam.)