A piackutatási szakma követi a hirdetések, reklámok trendjeit. A fejlődő piacok esetében gyakran tekintünk a piackutatásra a hirdetési szakma részeként, majd a már jobban beállt piacokat vizsgáljuk meg, hogy lássuk, mit tartogat a jövő. Például, míg a teljes világ piackutatási piaca körülbelül 30 milliárdnyi USD, a következő nagy durranásnak tartott Kína szerény 1 milliárddal rendelkezik, ezzel a világranglista 6. helyén állva. Ha megnézzük a világ hirdetési piacát, Kína már másodikként szerepel a világban, 57 milliárd USD-ral. Ha figyelembe vesszük az 5 fő, kulcsfontosságú piacot (USA, Egyesült Királyság, Németország, Franciaország és Japán), átlag kutatáspiaci részesedésük a hirdetésihez viszonyítva százalékosan 9,5%, míg Kínáé mindössze 1,6%. [Forrás: Globális Piackutatás 2010 Esomar Iparági Jelentés]. Ahogy a piac fejlődik, két dolog bekövetkezésére lehet számítani: Kína kutatáspiaci részesedése és helyezése is nőni fog globálisan véve a hirdetési piachoz viszonyítva, ami már felfejlődött a második helyre, az USA után közvetlenül. Természetesen ez elég lehetőséget fog nyitni a digitális piackutatási megoldások számára, beleértve a mobilt is.
Ezzel a háttérrel felvezetve szeretnék megosztani egy cikket, amit a hirdetések jelenlegi, ill. jövőbeli helyzetéről olvastam, hiszen a piackutatás leköveti majd ezt biztosan a nagyon közeli jövőben. Miközben a cikket olvassák, legyenek szívesek a megemlített nagy ügynökségek és csoportok neveit a piackutatási szakma saját nagyjainak neveivel behelyettesíteni: Nielsen, TNS, GfK, Ipsos, Synovate, stb. A többi üzletet és specialista ügynökségeket pedig a MobileMeasure, BrainJuicer, Brandscape, Brandscan360 és mások neveivel lehet helyettesíteni, melyeket ismerhetnek a saját működési területükről. És a személyek, akiket idéznek a cikkben, helyettesíthetőek az önök által ismert emberekkel. Én magam kipróbáltam, és sikerült a cikk minden utalására találnom egy személyt vagy egy ügynökséget.
Egy gyors összegzés & néhány válogatott idézett a Fastcornpany cikkből:
Bevezetés – Azzal kezdjük, hogy összecsődítjük a legnevesebb hirdetési szakembereket egy digitális workshopra, ahol megoszthatják a legbelsőbb félelmeiket. Az első feladatuk, hogy "kitegyék [saját] digitális szennyesüket az asztalra." Az egyik idézet "Valahogy úgy érzem, hogy a digitális világ egy elég behatárolt, korlátolt világ. Tágra van nyitva a kapu, de nem tudok eleget, hogy besétáljak."
Káosz – A hirdetési világ nagyjából változatlan volt a 60-as évek óta. Aztán káosz követte 2007-et. Néhány idézet elég jól leírja ezt:
"Először a hírek világa, aztán a zenei világ, most meg a hirdetési. Van olyan szakma, amibe bele kerülök, és amit nem rombol le a digitális technológia?"
"Több munkát létrehozni kevesebb pénzért, az a nagy paradoxon."
"Az irónia az, hogy bár még soha nem volt ennyi módja a fogyasztók elérésének, soha nem volt ennyire nehéz kapcsolatba kerülni velük."
Lehetőség – Ha egy ajtó bezáródik, egy másik kinyílik! Néhány további idézet, amit a cikkben olvastam, és amit esküszöm, hogy szóról szóra így hallottam piackutatási vezetőktől, bár igaz, kevesebb lelkesedéssel.
"Érdekes időszak ez, nem pedig elveszett."
"A mi üzletünkben, bárhol is támad zavar, az ügyfeleinknek szükségük van útmutatásra."
"Rosszul adtunk el, és elhanyagoltuk, hogy a digitális dolgokkal biztos kézzel bánó embereket ültessünk az új üzleti pozíciókba.
"Beletelt egy kis időbe, míg rájöttünk, hogy a projektmenedzsment teljesen más a digitális térben."
Pénz – Minden a pénzről szól! Tehát annak megértése, hogy a digitális rész milyen zavart okoz csak a csata egyik fele. Végeredményben arról szól, hogyan csináljunk pénzt a digitális forradalomból.
"Ha eloszlik a füst, nem is csinálunk pénzt."
"A véget nem érő árnyomás egy halálspirál-szerű csapdába ejti az ügynökségeket és az ügyfeleket."
"Mi vagyunk a saját legrosszabb ellenségeink."
Adaptáció – Olyan ez, mint a dinoszauruszok kihalása – alkalmazkodj, vagy eltűnsz.
"Nem arra vannak, hogy megoldják az ügyfelek problémáit, hanem arra, hogy egyéni haszon/veszteség problémákat elégítsenek ki."
"Most azt kellene mondani, hogy 'Igen, gyengébbek vagyunk CRM terén, de tanulhatunk XYZ-től.' Ezt nehezen fogadják el az emberek."
"Azok az emberek mondják meg mi fog majd történni a jövőben, akik azt találják ki, hogyan is dolgozzunk egyszerűen a jelenben, és nem azok, akik már megbirkóztak a múlt nehézségeivel."
Nem úgy, mint a hirdetés, ami meglehetősen sokdimenziós, a piackutatás mindig nagyon fókuszált volt. Míg a hirdetéseknek egyszerűbb felhasználniuk a játékokat (Adgaming), vagy alkalmazniuk a közösségi média forradalmából tanultakat a hagyományos modelleken keresztül, mi még mindig erősen ellenállunk a más piacokon már bevált trükköknek. A piackutatásnak nehezebb dolga van, és nemhogy csak alkalmaznunk kell az új digitális világot, de azokat a marketing, tömegelemző, játék, és más területeket is fel kell használnunk, amiket most még távolról sem tekintünk a piackutatáshoz kapcsolódónak.
Hogyan fogjuk ezt megtenni? Ki fogja ezt megtenni? A piackutatás és a piackutatók természetüknél fogva konzervatívak, és gyakran tartják magukat a “marketing biztosításának”. Ezt figyelembe véve, senki sem akarja túl messze kikötni a hajót. Ha ez a helyzet, akkor arra vagyunk kárhoztatva, hogy ne változtassunk a kulcsfontosságú dolgokon, és csak kísérletezgessünk? Szerintem a változás már közel van. E változás sztárjai, annak iránya és sebessége nehezen jósolható meg ebben a pillanatban. De mint amikor felénk száguld egy meteorit, nehéz lesz megállítani, és még nehezebb lesz elszaladni előle, ha egyszer már behatolt a légkörbe.
A jövő nem közeledik, hanem már itt van! (Navin Williams, CEO - MobileMeasure)