Az RW Connect-nél imádják a jó előrejelzéseket és ezzel nincsenek egyedül. Az amerikai székhelyű Research Business Report (Kutatási Szalmai Riport) a közelmúltban adta ki a 15. Annual Predictions Issue-t (Éves Előrejelzési Kiadvány), mely az elkövetkezendő évet vizsgálja. Bob Lederer összeállított egy átfogó listát a 2011-es előrejelzésekre vonatkozóan, melyeket a szakma néhány nagyja alkotott meg, és amiket volt olyan szíves átengedni az RW Connect-nek, hogy megossza olvasóival. Mi pedig most veletek.
Kristin Luck, Elnök, Decipher, Inc. (Portland, OR, USA):
A múlt évben azt jeleztem előre, hogy a DIY MR eszközök (Csináld Magad Piackutató Eszközök) további fejlődése megváltoztatja a szakma divatos “outsourcing” szóhasználatát “insourcing”-ra. Maga a használat csak 2011 során fog növekedni, miként a DIY felmérési platformok több funkciót nyújtanak, és javítják a használhatóságot. Amint a Fortune 500 cégek 100%-a alkalmaz DIY felmérési platformokat kutatási gyakorlatuk kiszélesítésére, az ügynökségek és a teljes kiszolgálást nyújtó cégek sem fognak lemaradni. Alapvető fontosságú lesz az a képesség, hogy hibrid tanulmányokat (legfőképpen mobilt) tudjunk végezni egyszerűen (felmérés/minta/jelentés). A mobil a következő hulláma a kutatási technikáknak, és ezek a piackutatás minőségére is jó hatással lesznek (megkövetelve a kutatóktól a kérdőívek hosszának korlátozását, és a válaszadók bevonására való koncentrálást). A pár évvel korábban bevezetett mobil panelek – melyeket el is hagytak, mivel a szakma nem használta ki őket – lesznek a panelcégek sikerének kulcsai.
Finn Raben, Igazgató, ESOMAR (Amsterdam, Hollandia):
A gazdasági helyzet rendeződésétől függetlenül az ‘érték’ utáni hajsza fogja továbbra is uralni a végfelhasználók piackutatásról alkotott nézeteit. A szakmának három területre kell koncentrálnia:
1. Ügyfélszolgálati szempontból fokozottan tudni és megérteni szükséges a ‘hol’ és ‘miért’ kérdését, hogy keverhessük az új és a hagyományos módszereket.
2. Vállalati szempontból az elsődleges kihívás e keveréknek jogi és etikai határainak meghatározása és megértése lesz.
3. Szakmai szempontból biztosítani kell, hogy az új generációs piackutatási résztvevők rendelkeznek a megfelelő (és sokkal szélesebb) eszköztárral, melyek megfelelhetnek a fokozódó elvárásoknak.
Reg Baker, Elnök & COO, és Theo Downes-LeGuin, Kutatási Vezérigazgató, Market Strategies (Livonia, MI és Portland, OR, USA):
A következő évben azt fogjuk tapasztalni, hogy a piackutatási célú közösségi média használat krízisbe jut a felhasználók személyiségi jogainak okán. Az arcátlan kihasználás (pl. a Nielsen tolakodása, a PatientsLikeMe); az egyre agresszívebb próbálkozások a közösségi oldalak részéről, hogy befektetéseiket készpénzre váltsák a személyes információk nem megfelelő felhasználásával; valamint a tömeges felháborodás, amit az online követés és az ‘örökös cookie-k’ keltettek, a szakmai szövetségek körében sokkal erősebb személyiségvédelmi jogalkotásban, magasabb szintű etikai sztenderdekben fognak lecsapódni. A közösségi oldalak kutatása beleegyezés-alapú lesz és a szakmának ismét szembe kell néznie a válaszadói együttműködés rémisztő kihívásával. A szakma számos olyan megközelítésre való támaszkodása, mint az online hirdetők, gondot okozhatnak a fogyasztók bizalmának elnyerésében.
Eileen Campbell, CEO, Millward Brown (New York, USA):
A piackutatás továbbra is arról fog szólni, hogy információkat használjon fel az üzleti problémák megoldására. De ami gyorsan fog változni, az a döntéshozatal mindenféle információval, és nem csak felmérésekkel való ellátása. Néhány a sokat emlegetett ‘figyelésből’ származik majd. Ez az összerakósnak csak egy kis része, a figyelés csak egy részét adja a történetnek. Egy igazi párbeszéd figyelést, kérdezést, kutakodást és mélyre ásást is magában foglal. Nem vagyunk (és nem leszünk) passzív megfigyelők és hallgatózók. Aktív résztvevőknek kell lennünk a beszélgetésekben. Ha több forrás áll rendelkezésre, alaposabban megvizsgáljuk a témákat, és mélyebb beszélgetést alakítunk ki, akkor eljutunk a megfelelő válaszokhoz, ésszerűbb döntésekhez szolgáltatunk információkat, és valós üzleti hatást érhetünk el.
Joel Rubinson, Elnök, Rubinson Partners (New York, USA):
Várakozásaim szerint a perspektivikus kutatási területek a beszélgetések figyelése, vásárlói insightok és bármi más olyan dolog lesz, aminek köze van a befektetések megtérüléséhez a digitális hirdetések terén, olyan szolgáltatások, melyek integrálják a médiumok használatát és a vásárlási (vagy más) viselkedéseket, az online közösségi kutatásokat, és a mobilokat érintő kísérleteket. Ezek a költések a hagyományos fókuszcsoportok, telefonos kutatások, U&A/szegmentációs kutatásokra költött összegeket csökkentik, melyek olyan insightokat eredményeznek, amiknek nincs közvetlen köze a digitális média vásárlásához.
Jeffrey Henning, Alapító & Stratégiai Elnökhelyettes, Vovici (Rockland, MA, USA):
Az okostelefonok és a közösségi oldalak forradalmasították az online játékok világát, arra biztatva az amúgy nem tipikusan videojátékokat játszó közönséget is, hogy csatlakozzanak. Az egyik, amit nagyon népszerűvé tett az új közönség, a ‘sandbox’ típusú játék. A játékosok városokat, farmokat, állatkerteket, királyságokat és más virtuális egységeket építhetnek, a játék nyílt végű stílusának megfelelően. Az online játékok tovább fognak fejlődni, és értékes módszerré válnak majd az egyszerű választási lehetőségek elemzésében, és a költségérzékeny piackutatásokban.
Robert Philpott, CEO, Synovate (London, UK & Chicago, IL, USA):
Előrejelzéseim a piackutatásra vonatkozóan 2011-re a következők:
1) Jelentős lesz a növekedés százalékos arányban kifejezve azon nemzetközi kutatások terén, melyeket ázsiai székhelyű globális kutató cégek fognak elvégezni. Az afrikai piac pedig sokkal vonzóbbá és versenyképesebbé fog válni.
2) Kihívást fog jelenteni, hogy a növekedés visszaesik Európában. Más, fejlett piacoknak kihívást jelentenek majd a befektetési lehetőségek és a profitabilitás. Több lesz a beszerzés, de értékben jóval alatta maradnak majd a globális gazdasági összeomlás előtti szorzóknak.
3) A világ négy legnagyobb kutatási cége (az un. Big Four) több figyelmet, energiát fog fordítani arra, hogy fenntartható kapcsolatokat építsenek ki a globális kutatásvásárlókkal, és továbbra is ki fogják fúrni a kisebb kutatási cégeket, a legkülönlegesebbek kivételével.
4) Növekedni fognak a piackutatási cégek ráfordításai a szoftver- és hasonló cégek irányába.
Tom Anderson, Alapító & Ügyvezető, Anderson Analytics, LLC (Stamford, CT, USA):
A beszállítók kezdik belátni, hogy muszáj értéket kínálniuk a tanácsadás/konzultáció és/vagy annak kreatív kivitelezése során. A fogyasztók több és jobb DIY módszert (felmérési szoftverek, adat & szöveg analitika, adatmegjelenítés), és olyan partnereket akarnak, akik előre segítik őket az értékek terén. A DIY egy lehetőség – nem fenyegetés – tehát ha pusztán adatgyűjtést, és egyszerű elemzést nyújt valaki, az számítson arra, hogy elveszti az üzletet a hirdetési- és PR ügynökségek, vagy a vezetési tanácsadó cégek javára. Egy teljes körű szolgáltatást nyújtó piackutató cégnek muszáj olyan használható szoftvert kifejlesztenie, ami által versenyképes, számottevő maradhat, és még megtérüléseket is elérhet – vagy azt kockáztatja, hogy elátlagosodik, majd végül mellőzötté válik.
Sir Martin Sorrell, CEO, WPP (London, UK):
Minden a földrajz hatásáról fog szólni (a BRICs, Next 11 és CIVETS növekedéséről), valamint a technológiáról (a PC, mobil, videó tartalom, közösségi hálók, stb. hatásai), amit mindezek a fogyasztói insightok iparára gyakorolnak. Hatásuk a kutatásra folyamatosan növekvő.
(RW)