Az egyik dolog, ami világos, hogy egy okostelefon kijelzőjének vannak bizonyos korlátai. Nyilvánvalóan ez nem egy laptop vagy asztali monitor méretű kijelző! Van persze egy kijelzője, de az kicsi. Nem jeleníthetsz meg semmit igazán bonyolult dolgot a kijelzőn, ami a felmérésekben használt kérdéseket illeti, mert elég gyorsan kifogysz a használható felületből.
De az okostelefonoknak ez a korlátja egyúttal egy óriási lehetőség is a piackutatási iparág számára. Ez azt jelentheti, hogy az okostelefonok megmenthetik a felmérést, mint adatgyűjtési módot, a piackutatáson belül.
Meg kell menteni a felméréseket (survey típusú kutatásokat)? Igen, meg. A felmérések hosszúvá és összetetté váltak, és valóban, az igazság az, hogy mindig hajlottak arra, hogy hosszúak és összetettek legyenek. Ennek az oka egyszerűen az volt, hogy azok lehettek. Amikor a telefonos megkérdezés volt az uralkodó, voltak 45 perces vagy hosszabb felmérések, melyek jelentős – a médiumra tekintettel még éppen elviselhető– terhet helyeztek a válaszolókra és a kérdezőbiztosokra. Miután a felmérések az internetre költöztek, ez az összetettség követte őket azon egyszerű oknál fogva, hogy követhette.
Nehéz találni bárkit a kutatói szakmában, aki nem úgy gondolná, hogy a hosszú és bonyolult felmérések rossz dolgok, ezek alkalmazása mégis tovább folytatódik. Mindannyiunknak van egy sztorija a hatalmas mátrix-típusú kérdésekről, melyeket felmérésekben láttunk. 1998-ban (múlt század!) írtam egy előadást az ESOMAR konferenciára, amely bemutatta, hogy a válaszadók inkább kilépnek egy felmérésből, amint hosszú mátrix kérdéssel találkoznak. Ez 12 évvel ezelőtt volt. Nem számítok arra, hogy az emberek követik minden szavamat, de 12 év után azért számítottam volna arra, hogy más emberek is felismerjék ezt és felhagyjanak a hosszú és bonyolult mátrixos izékkel. De ez még nem történt meg ...
Az ügyfeleket okolják az összetett felmérések miatt... A tény az: a hosszú és összetett felméréseket továbbra is írják, mert lehet írni ilyeneket. A vita pedig a hosszú és összetett felmérések hatásairól folytatódik, de addig is írják őket...
De az okostelefonokkal nem lehet hosszú és összetett mátrixokat vagy bármi hasonlóan komplexet a kijelzőn megjeleníteni. Ezzel ugyanis használhatatlanná válnának. A hosszú kérdőíveknek nincs értelme, mivel az emberek, akik okostelefonon keresztül töltik ki a felméréseket, nem ülnek majd egy asztalnál 30 percig, hogy kitöltsék a 40 elemes mátrixot, amit az ügyfél akar. A válaszolónak éppen egy perce van vagy kettő, amíg megisznak egy kávét vagy amíg a lift felviszi őket az irodába. A környezet, amelyben a válaszolók kitöltik a felmérést, megváltozott, pillanataink, nem pedig perceink vannak. Így tehát a komplex felméréseknek okostelefonon keresztül nincs értelme.
Ez az, amiért az okostelefonok megmenthetik a felmérést. Lehet, hogy a felmérések egy kitartóan végzett gyakorlat helyett megint mókás közjátékokká válnak. Lehet, hogy éppen az okostelefonokon bonyolított felmérések azok, melyek megtörik a bonyolult felmérésekhez kapcsolódó függőséget, mellyel a piackutatási iparág évtizedeken keresztül küzdött.
Okostelefonok=okos felmérések! (gb)
szkeptikus_ · http://twitter.com/szkeptikus_ 2011.02.21. 22:36:23