Az okostelefonok mindent megváltoztatnak. Nem csak azt, hogyan kommunikálunk, de azt a módot is, ahogyan fogyasztjuk az információt, a média- és szórakoztató tartalmakat. Egyre több ember egyre több időt tölt az okostelefonjával és a hordozható eszközeivel. A jelentések azt mutatják, hogy egy iPhone felhasználó átlagosan naponta mintegy 100 percet fordít a mobiltelefonos alkalmazásokra. Kérdés, hogy közülünk hányan töltenek még ennyi időt a TV előtt?
Az, amit klasszikus értelemben világhálóként ismerünk, változóban van. Az Internet persze él és virul, de új avatarként: kis okostelefonok felületén. Az alkalmazásközpontú kultúra annyira terjedőben van, hogy külön alkalmazása van még a gyónásnak is, ami ellen a Vatikán nemrég figyelmeztetést is adott ki. (Nézd meg az iPhone alkalmazások közt: confessapp.)
Az okostelefonos alkalmazások – távol a keresőmotoroktól – elszívják a forgalmat a webről. Az alkalmazásfüggő kultúra sokféle dolgot jelenthet a különböző üzleti területeken. Még a Google is aggódva figyeli ezt, így gőzerővel dolgoznak a hibrid alkalmazások technológiáján, hogy támogassák a webes alkalmazásokat, de egyúttal a forgalmat a weben tartsák, mert ha elveszítik a láthatóságukat vagy keresőképességüket, akkor egyúttal elveszítik a hatalmukat is.
Az új évtized új kihívásokat és lehetőségeket hoz a marketingeseknek, hirdetőknek és a kutatóknak, mégpedig az okostelefonok terjedése formájában; éppúgy, mint ahogyan az internet tette ezt az elmúlt két évtizedben.
Ennek a hullámnak a nagysága annyira hatalmas, amit jól érzékeltet az alábbi ábra (Mary Meeker, 2011 februári jelentés):
Nehéz elhinni, de igaz, hogy az USA-ban a mobiltelefon-előfizetők 27%-a vásárlásait már kizárólag mobiltelefonon elérhető kereskedelmi oldalakon bonyolítja, és ők nem fognak elmenni hagyományos értelemben vett üzletekbe, de rendszeresen még olyan online boltokba sem, melyeket mobiltelefonon nem (csak számítógépen) lehet elérni! Pedig ez az, amit a comScore kutatása megállapított (Q2 2010 felmérés a mobiltelefonos felhasználókról).
A marketingesek, hirdetők és termékmenedzserek komolyan vették ezt a tendenciát. Van már okostelefonos alkalmazása szinte minden nagyobb kiskereskedelmi cégnek, minden nagy fogyasztási cikkekben utazó vállalatnak és minden nagy éttermi láncnak. Autómárkák arra használják az applikációkat, hogy növeljék eladásaikat. Gyógyszercégek az alkalmazások segítségével edukálják vásárlóikat és tartják velük a kapcsolatot. Több, mint egymilliárd dollárt költöttek a mobil hirdetésekre 2010-ben!
Mindez mit jelenthet a piackutatóknak?
Először is azt, hogy ébresztő! Az okostelefon-használók jelenleg az amerikai lakosság egyharmadát teszik ki, és hamarosan – ez év végéig – ez az arány a lakosság felére nő! Fontos, hogy a piackutatók bevonják őket a kutatásokba, így jutva kiterjedt és átfogó képhez a piacról. Bizonyos demográfiai jellemzőkkel bíró embereket nagyon nehéz online felmérésekkel elérni. Az okostelefonok tulajdonosok kétharmada, akiket egy felmérésben megkérdeztek (n=8700 fő), azt mondta, hogy valószínű vagy nagyon valószínű, hogy részt venne felmérésekben, ha azokat okostelefonon keresztül bonyolítanák és nem (hagyományos) online módon. Világos beszéd.
Másodszor, ahogy a termékmenedzserek és marketingesek kezdik ezt megérteni, felkészülnek arra, hogy milliárdokat költsenek hirdetésekre, melyek ezeket a felhasználókat célozzák. Ez nagy lehetőséget jelenthet a piackutatóknak, ha olyan kutatási anyagokat tudnak kínálni, melyek az okostelefon használók bázisára épül. Fel kell készülni olyan felmérések lebonyolítására, ahol menet közben kérdezik meg az embereket és olyan módon elérni őket, ami számukra kellemesebb – ez a mai napra rendelt házi feladat.
(További letölthető elemzések ebben a témában a legutóbbi – iPinion által szervezett – webinárium anyagaiból.) (GB)