HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Kérdezz butaságot!

2011.02.16. 05:16 Forecast Research - www.forecast.hu

Philip Graves azt mondja könyvében, melynek címe: Consumer.ology, hogy a piackutatás a rossz ajtónál kopogtat azzal az alapfeltételezésével, hogy az embereket a véleményükről kérdezi.

“20 vagy 30 év múlva,” mondja Philip Graves, “őszinte zavartsággal fogunk visszatekinteni arra, amit jelenleg csinálunk. Visszatekintünk majd a piackutatás ezen időszakára – amikor is meg voltunk győződve arról, hogy megkérdezhetjük az embereket, mit gondolnak, és még tanulhatunk is belőle –, és majd megpróbáljuk kitörölni az egészet a történelemből”.

Alább két üzletágbéli személy mondja el véleményét a könyvvel kapcsolatban.

Jeffrey Henning a Consumer.ology-ról


A Vovici alapítója szerint a felmérések és fókuszcsoportok hátulütőinek felfedése nem elegendő ahhoz, hogy kivégezzük a piackutatást.

A Consumer.ology-ban Philip Graves úgy állítja be, mintha a piackutatásban való hit olyan hibás lenne, mint a számmisztikába vagy az asztrológiába vetett hit. Az üzletemberek félnek döntéseket meghozni, és ahelyett, hogy a napi horoszkópot kérdeznék, felméréseket végeztetnek el, megjósolandó üzletük sikerét. Minden régi, a piackutatást elátkozó történet itt van: Henry Ford ‘gyorsabb lovától’, Steve Job “Mi nem piackutatunk” történetén keresztül, egészen az Új Coke mögötti kutatások legalább három különböző változatáig.

A tényszerű tévedések már az első oldalon kezdődnek, a legelső mondattal: “A piackutatás az 1950-es évek média és hirdetési forradalma idején fejlődött ki”, írja Graves, egyértelműen figyelmen kívül hagyva azt a tényt, minthogy a Curtis Kiadó hozta létre a világ legelső piackutatási részlegét valamikor 1911 környékén, hogy segítsenek a hirdetőknek megérteni a Saturday Evening post olvasóit. Graves ezután képzeletben visszaidézi az 50-es évek piackutatóinak gondolatait, majd kihangsúlyozza az olvasó számára, hogy a piackutatásba vetett hit rossz, mert más dolgokba vetett hit rossz lehet, példának hozva “Nancy Regan” asztrológia használatát.

Ha annyira meggondolatlan lennék, mint amilyennek a szerző a fogyasztókat hiszi, ezen a ponton inkább olyanokra használtam volna fel a könyvet, amiket nem mondhatok ki. Ehelyett azonban szabadjára engedtem a belső kvalitatív kutatói énemet, és tovább olvastam, megpróbálva megérteni, miként is lehetnek Graves szavai igazak.

Amennyire én meg tudtam érteni, amikor Graves azt mondja “piackutatás”, akkor a “felmérésekre (és fókuszcsoportokra)” gondol, semmi többre. A Consumer.ology alcíme azt mondja, “A Piackutatás Misztikuma, az Igazság a Fogyasztókról, és a Vásárlás Pszichológiájáról,” de valójában arra gondol, hogy “A Felméréses Kutatások Misztikuma”. Imádja a fogyasztói etnográfiát, de úgy tűnik, nem ismeri, vagy csak nem használja az etnográfia szót. Ugyancsak imádja a hirdetésteszteket, és termékpróbákat, de nyilvánvalóan ezek sem ‘piackutatási’ technikák.

Elmélete röviden annyi, hogy a felmérések szinte mindig rosszak, a fókuszcsoportok mindig rosszak, az etnográfia, a hirdetéstesztek és a termékpróbák az egyedüli igazán hatékony technikák. Egy sekély sírhantot ás a felméréses kutatásoknak azzal, hogy rámutat 13 lehetséges problémára a felmérésekkel kapcsolatban a fogyasztói viselkedés alapfeltételezésétől kezdve, miközben hat láb mélyre is eltemethette volna, ha azokra a kutatásokra utal, melyek a Teljes Felmérési Hiba koncepciója mögött húzódnak meg.

Igen, sok felmérés rossz. Valójában, bizonyos tekintetben több gond is van velük, mint amennyivel Graves tisztában van. És mégis, a felmérések bizonyítottak, mint technikák, de ő figyelmen kívül hagyja minden létjogosultságukat, még a politikai közvélemény-kutatásokat is, hiába a hosszas lista arra vonatkozóan, hogy pontosan tudják előre jelezni a szavazók viselkedését. Graves tagadja azt a fontos szerepet, amit a kérdőívek, felmérések játszanak a B2B kutatásokban, ahol sok piaci résztvevő szól bele a döntéshozatalba, és ahol a döntések, még ha nem is sokkal racionálisabbak, de minden esetre kevésbé impulzívak, mint a fogyasztói világban. Graves felfogása szerint, ha valaha egyáltalán helyes egy felmérés, az csak véletlenül lehet, mint az időnként pontos horoszkópok esetében.

Graves ugyanebbe a csapdába esik azzal, hogy egy vagy két bizonyos módszert imád ahelyett, hogy a piackutatást, mint számos különböző eszköz tárházaként kezelné, melyek mindegyikének megvan a maga erőssége és gyengesége, valamint a saját feladata. Például isteníti a viselkedéskutatást, legfőképpen az online-t, de minden piackutató megmondhatja, hogy felmérések és mélyinterjúk szükségesek ahhoz, hogy megértsük ezen oldalak látogatóinak céljait. Csak követni az oldal látogatóit nem elégséges, ha nem tudunk rájönni, mit is akarnak. A fogyasztók tényleges, igazi megértése abból következik, hogy többféle kutatási módszer eredményeit ötvözzük, megfelelő módon. Ahogy Graves is rámutat, a fogyasztóknak nehéz magukat is megérteniük, és még nehezebb a kutatóknak.

Ha le kell beszélnie egy piaci résztvevőt a felmérések készítéséről, és helyette etnográfiai kutatásokra ill. termékpróbákra kell rábeszélni, akkor a Consumer.ology a megfelelő könyv. Ha nincsen tisztában a fogyasztói gondolkodással kapcsolatos legfrissebb tudománnyal, akkor a Predictably Irrational vagy a Freakonomics könyveket vegye meg inkább. Ha megveszi a Consumer.ology-t, akkor kíváncsian várom, ahogy utólag megracionalizálja a vételt.

Neil Gains a Consumer.ology-ról


Elátkozni a régi módszereket semmivel sem jobb, mint figyelmen kívül hagyni az újakat, mondja az ázsiai Tapestry Works kutatóügynökség alapítója.

A Consumer.ology-ra úgy fognak tekinteni, mint egy veszedelemre a piackutatásra nézve, és joggal. Örömmel veszek egy könyvet, melyet a közösségi és az orvosi tudományok legújabb felfedezéseinek – beleértve az idegtudományt, pszichológiát és viselkedés-gazdaságtant –, és ezek az iparágra gyakorolt hatásainak szenteltek. A piackutatóknak komolyan kell venniük Graves érveit.

De joggal elcsodálkozhatunk, hogy vajon a könyv megírásának folyamán maga Graves nem esett-e a félreértelmezés hibájába. A piackutatást az asztrológiához hasonlítja, de elfelejt valamilyen tudományosan jóváhagyott alternatívát adni. Előnyben részesíti a megfigyelést, egy fontos, mégis kevéssé használt kutatási eszközt. Mindazonáltal a kutatás több mint megfigyeléses kutatás, és annak sincs reálitása, hogy teljes mértékben úgy teszteljünk le új termékeket, ahogyan a szerző javasolja. Ha más nem is, de a trend az üzletben visszatérőben van a korábbi, kisebb léptékű visszajelzésekhez.

A könyv némely példája zavaró és hasztalan. Az Új Coke fiaskó talán tényleg olyan megközelítéseket alkalmazott, melyeknek komoly korlátai vannak, de a fő lecke mindenképpen az, hogy a megfelelő kérdéseket kell feltenni, üzleti alapokon nyugvó mérőeszközökre koncentrálva, nem pedig vagdalkozva megpróbálni felülmúlni a Pepsit. A könyvből hiányoznak azok a pozitív példák, ahol a kutatás működött, mely az alternatív megközelítések előnyeinek mélyebb, kiegyensúlyozottabb elemzését tette volna lehetővé. Például, a sok buktató ellenére is, a politikai közvélemény-kutatások, az új termékek előrejelzései sokszor meglepően pontosak, kiváltképp figyelembe véve azt az összetett környezetet, melyben ezeket az előrejelzésekre használják. És ha a kutatás többször rosszabb, mint ahányszor jó, akkor azt is elmulasztja elmondani a szerző, hogyan magyarázzák mégis a vállalkozások ezek használatát.

Mindazonáltal a könyv fő gondolatai találóak és fontosak. Az emberi viselkedés döntő része nem tudatos és racionális, és legtöbbször nem vagyunk tudatában annak, mit és miért teszünk. A következmény egyszerű: közvetlen kérdéseken keresztül nehéz (vagy lehetetlen) megérteni és értelmezni, lefordítani az emberi viselkedés döntő részét. A kutatók ezt úgy ismerik, mint ‘szavak és tettek közti szakadék’, de talán nem ismerik el, mekkora is az a szakadék.

Amikor a piackutatók azt kérik a fogyasztóktól, hogy ‘magyarázzák meg’ viselkedésüket, akkor a tudatos énüket kérdezik, aminek nincsen befolyása arra, ill. nem érti mi is történt, de igyekszik majd utólag racionalizálni a döntéseket olyan módon, hogy továbbra is pozitív képet tarthassanak fenn magukról. A közvetlen kérdések elkerülendők, vitatja Graves, mivel ezek műviek, és ellenkeznek alapfelfogásunkkal. Ugyancsak keményen, bár már ismerős módon, bírálja a csoportos beszélgetéseket, arra hivatkozva, hogy hajlamosak vagyunk utánozni másokat, és így gyakran nem valós következtéseket érnek el.

Graves állítása szerint észben kell tartanunk, hogy a viselkedési adatok helytállóbbak, mint a vélemény; a környezet, kérdésalkotás, időkeret mind jelentős szereppel bír; és hogy a rejtett kutatások jobbak, mint a nyílt kutatások.

Véleményem szerint a jó kutatók tudatában vannak ezeknek a témáknak. Az én olvasatomban a könyv erősíti annak fontosságát, hogy több oldalról vizsgáljuk meg a piackutatás problémáit. Nincsen egyetlen megoldása annak, hogy mindezen kétségeket gyakorlatiasan és etikusan elkerülhessük.

Lehet, hogy hiányosak, mint a legtöbb kutatási technika, de igenis insightokat nyújtanak abban az esetben, ha korlátaikat megértik, és más tudásanyaggal együttesen alkalmazzák őket. Ahogy Graves mondja, “rettenetes tanúi vagyunk saját viselkedésünknek”. E probléma legjobb orvoslása az, ha számos tanúra hagyatkozunk egyszerre.

Piackutatás-hírek.hu - minden kutatási hír egy helyen! >>>
 

Szólj hozzá!

Címkék: trend piackutatás consumer insight piackutató fogyasztói magatartás kutatási iparág

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása