HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy leendő piackutatónak?

2011.01.28. 10:27 Forecast Research - www.forecast.hu

Egyik hozzászólásában szkeptikus_ nevű olvasónk ajánlotta figyelmembe Závecz Tibor (Ipsos véleménykutatási igazgató) egyik régebbi – de mondanivalóját tekintve teljesen aktuális – előadását, mely éppen erről szól. Érdemes tanulmányozni a pályára készülő fiataloknak (a pályán lévő kutatóknak pedig ugyancsak érdemes átolvasni és átgondolni, hogy rendelkeznek-e mindazokkal a képességekkel, melyeket az új belépőktől elvárunk).

Remélem a szerző nem haragszik meg, ha egy rövid részt az előadásából most megosztok veletek:


„A közvélemény- és piackutató cégek által támasztott elvárások és a felsőoktatási intézmények által képzett hallgatók felkészültsége ugyan nincs teljes mértékben összhangban egymással, de megfelelő munkaerőutánpótlást biztosítanak a piacon működő cégek számára.

Minden évfolyamon van 1-2 olyan hallgató, aki potenciális kutatóként jön szóba s akad 5-10, aki érdeklődést mutat empírikus feladatok iránt, de legfeljebb a kutatók asszisztenseként kezdheti el karrierjét. Az asszisztensi belépő korántsem jelent végállomást, az esetek túlnyomó többségében 1-2 évnyi tapasztalatszerzést követően kutatóként is megállják a helyüket.

A piaci cégekhez belépő munkatársak kiválasztása a tudás és a készségek felmérése alapján történik. A versenyhelyzet alig teszi lehetővé, hogy betanítsuk a végzett hallgatókat ezért az állásinterjúkon az a cél, hogy minél felkészültebb, az empírikus szociológiában már gyakorlatot szerzett, team-munkában már tapasztalattal rendelkező személyt találjunk. Ez hátrányt jelent a kezdők számára, de esélyt sokan kapnak, mert a friss szemléletnek is lehetnek egy cég számára inspiráló hatásai.

Kereslet és kínálat:

1) Elméleti társadalomtudományi felkészültség. Ezt az elvárást kiválóan teljesítik a végzettek, a klasszikus társadalomértelmező szerzők és műveik ismertsége magas, jó (kiváló) szintű tudással rendelkeznek. Ugyanakkor az efféle ismereteket kevésszer tudják alkalmazni, mert erre a piaci szféra alig tart igényt. Nem kizárt, hogy piaci szegmensek feltárásakor is hasznos pl. a gazdasági filozófiák ismerete, de inkább a véleménykutatások esetében használható az elméleti felvértezettség. Néhány példa: az állam és az egyén viszonyának alakulása, a történelmi analógiák, a demokráciafelfogások, a legfontosabb társadalomlélektani folyamatok.

2) Széleskörű és praktikus ismeretek a társadalomról. Meglehetősen hézagos a jelentkezők tudása. Alig ismerik a társadalom rétegzettségét, nem tudják szegmentálni. Nehezen becsülik meg az egyes társadalmi csoportok nagyságrendjét, tájékozatlanok a szokásaikat, anyagi helyzetüket illetően. Viszonylag tájékozottak az elit- és szubkultúráról, de tájékozatlanok a tömegkultúráról. Kevesen ismerik a magyar politikai viszonyokat, a pártokat, felszínes az alkotmányos berendezkedésről való tudásszint, a demokratikus intézményrendszer egyes elemeiről minimális a tudás. Hézagos az Európai Unióról való praktikus tudás: milyen előnyöket és hátrányokat jelenthet.

3) Elmélyült módszertani ismeretek. Az oktatás során sokféle módszert tanítanak, de kevés marad meg belőle az államvizsgáig. A munkába lépésnél csak az alapokkal rendelkeznek, fel kell frissíteni a tudást, sok mindent újra kell tanulni. A kutatási fázisok elméletiesebb részéből (probléma megfogalmazása, hipotézis felállítása, következtetések levonása) felkészültebbek a jelentkezők, a gyakorlatiasabb részekből (a probléma operacionalizálása, elemzés) hiányosságok mutatkoznak. Külön kell szólni a statisztikai tudásról: a végzettek jó része idegenkedik tőle, de akiknek van efféle tudásuk, rendszerint csak az egyszerűbb megoldásokat tudják. Kevesen ismerik és alig néhányan alkalmazzák biztonságosan a többváltozós elemzéseket. A társadalomkutatók adatfeldolgozásra alkalmas programcsomagját az SPSS-t a képzés közepén ismerik meg a hallgatók s ezt a munkábaálláskor már elég kevesen tudják használni.

4) Lényeglátás, elemzési képesség. Kezdetben az elemzések általában deskriptívek, szárazak, terjengősek. A kezdő kutatók meg akarják mutatni, hogy birtokában vannak a szaktudásnak és mindent leírnak, .túlírják az anyagokat. Minden összefüggést szavakba öntenek s ez a felhasználó számára néhány mondat elolvasása után követhetetlen. A számokat ismétlik szöveges formában. Nem tudják tömören megfogalmazni a lényeget, hiányzik a szintetizálás képessége. Különösen nagy problémát jelent a legfontosabb állításokat tartalmazó összefoglalások elkészítése. A következtetések levonása sokaknál a saját nézetek hangoztatását jelenti s nem az adatokból származik.

5) Íráskészség, fogalmazási készség. Kevesen jártasak a piaci szférában honos műfajokban. A kutatási gyorsjelentés, a vezetői összefoglaló, a tanulmány, a cikk eltérő fogalmazási módokat különböző hosszúságú írásokat jelent. A legnagyobb problémákat a szakkifejezések túlzott használata, a szóismétlések, a strukturálatlanság jelentik.

6) Verbális képesség. Kevesen tudnak szabatosan, lényegretörően fogalmazni. Ebben a szakmában alapvető elvárás, hogy a laikusok, a társadalomtudományoktól távolabb állók számára is közérthető módon megfogalmazzuk a kutatási eredményeket. Nagyon kevesen médiaképesek...”


Závecz Tibor 19 pontban foglalja össze az elvárt képességeket, a teljes anyagot nézzétek meg ITT (.pdf) vagy ITT (.gif).

2 komment

Címkék: piackutatás piackutató ipsos závecz tibor

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkeptikus_ · http://twitter.com/szkeptikus_ 2011.01.28. 15:08:21

Biztos közhely, meg kezd lassan idejétmúltá válni, de én úgy látom, hogy alapvetően kétféle múlttal rendelkező fiatal kutatók szaladgálnak jelenleg az iparárágban Magyarországon. Van a marketinges és van a szociológus. Más alaptudás, más szemlélet.

Saját vélemény: a marketinges jobb az ügyfélproblémák megértésében, mert nem kínai neki a 4P, az USP vagy a GRP, de egy regressziós modellbe már lehet, hogy beletörne a bicskája.
A szociológus jobb a módszertani problémák megoldásában, elemzésben, ideális esetben faktor és klaszterelemzésen nőtt fel, jó barátja az ANOVA-nak, de nem ijed meg egy súlyozástól sem, viszont számára a Brand Equity kínai. A két fajta kutató tudásbázisának metszete pályakezdéskor szűk.

Ez a felsőoktatás felelőssége. Nem hiszem, hogy tipikus lenne a társadalomtudományokat hallgatók körében, hogy találkoztak marketingismeretekről szóló tárggyal. Pedig kéne. De ezt fordítva is így látom.

A marketingszemlélet fejlesztése
hangsúlyos kellene, hogy legyen a társadalomtudományok fészkéből érkezőknek, ha máshogy nem önképzéssel.

Rock'n'Roll

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2011.01.31. 10:01:24

A szociológusok egész biztos rendelkeznek egyfajta mesterségbeli fölénnyel a közgazdász/marketinges hátterű kutatókkal szemben, csak éppen ennek jelentős részét egyáltalán nem tudják (ki)használni, az üzleti célú piackutatásban (jelentős részükben) egyszerűen nincs igény erre. A szociológusoknak régi fájdalma, hogy az üzleti szféra az akadémiai kutatási módszereknek csak egy meglehetősen lebutított változatára tart igényt. Ez aztán többségüket annyira frusztrálja, hogy csalódottságukban hajlamosak olyan terminológiát használni, amit rajtuk kívül senki meg nem ért (beleértve természetesen a megrendelőt is, aki fizeti a bulit) és ugyancsak szívesen borzolják a (tipikusan közgazdasági/marketinges hátterű) megrendelők idegeit 250 oldalas elemzéseikkel. Ami rövid úton a kukába kerül és érkezik az email, hogy „10 oldalt, érthetően, 2 órán belül”. Persze, ha a megrendelői oldalon tipikusan szociológusok ülnének, akkor minden máshogy lenne, a közgazdász/marketinges hátterű kutatók elmehetnének fánkot sütni a Balatonra. (Ennek folyamányaképpen viszont drasztikusan javulna a fánkok és egyéb olajban sült termékek minősége a Balatonnál – megfontolandó.)

A szociológusok jobban értik az elemzési módszereket, a marketingesek meg jobban eligazodnak a világban – most ez utóbbi fontosabb. (Csinálni kell a dolgokat, nem a végletekig szőrözni a részletkérdésekkel. Ha Steve Jobs a világ legjobb szociológus-kutatóinak adta volna ki a kérdést, tuti nem lenne iPhone, iPad. A matematika meg a statisztika sokszor igazat ad a szociológusoknak, az élet viszont nem.)

Még egy gondolat – ha már Rock'n'Roll: ahogy általában a Megasztárosak közül sem az csinálja a legnagyobb karriert, aki a legjobban énekel, a kutatásban sem az a legjobb, aki legprofibb az elemzési módszerekben. A túl sok információ elfedheti a lényeget. Olyan kutatók kellenek, akik a dolgok mögé látnak, megérzik a jövő történéseit és mindehhez csak eszközként használnak elemzési módszereket (meg sokminden mást). Az adat- és módszertan-fetisizmus evolúciós zsákutca.
süti beállítások módosítása