Amikor 2000-ben elkezdtünk online kvalitatív kutatásokat végezni, két alapvető típus létezett – a hirdetőtábla rendszerűek (Bulletin Board Focus Groups), és az online fókuszcsoportok. Annak idején az online fókuszcsoportokat egyértelműen, mint valós idejű, beszélgetős-csetelős fókuszcsoportokat határozták meg. A meghatározás tiszta volt és egyértelmű.
Mára már a fogalom fejlődik, változik, és kavarodást okoz. Bár az egyik moderátor az online fókuszcsoport fogalmát beszélgetős fókuszcsoport kapcsán használja, egy másik moderátor ugyanezt a fogalmat webkamerás csoportra érti.
Manapság az egyetlen egyezés az "online fókuszcsoportok" fogalmával kapcsolatban az, hogy a vezető egy valós idejű, virtuális fókuszcsoportra gondol. Tehát, ha legközelebb valaki online fókuszcsoportról kérdez, talán kicsit több infót kellene megtudni, mielőtt továbblépünk. (Qualblog)