Volt egy érdekes beszélgetésem David Bausola-val a minap a Demográfiai Replikátorokról, vagy ahogyan elterjedtek, a DRG-kről. Jelenleg egy workshopon és egy piackutatási tanulmányon dolgozom, hogyan lehet a tartalmat jobban becsomagolni a piackutatás részeként. 3 pont van, ahol a botok szerepet játszhatnak.
Félig ember, félig gép – tudom, tudom, a Terminátorok 100% robotok, de hát mindannyian csak bámultuk Arnie félig ember, félig robot arcát. Ez a fajta kutatási bot egy élő dinamikus mintává válik. Az eredmények némelyike olyan emberektől származik, akik akár tudták, akár nem, de behatárolták tartalmaikat a botok által. Néhány eredmény tisztán azokon a csoportra jellemző, összegyűjtött tulajdonságokon alapul, melyeket a bot képvisel. Tehát a bot valójában megszűri az eredeti tartalmakat – és ez nem csak egy Twitter vagy blog adalék. Ijesztő, de kezd bekövetkezni!
Madárijesztő vagy csalétek. Maguk a botok jelenléte is felszínre hoz linkeket és hozzászólásokat – tehát a bot ösztönzőként hat a tartalmakra olyan csoportok szempontjából, melyek empátián, vagy éppen antipátián alapulnak. Tehát a bot eredménye kevésbé fontos, mint az eredmény, amit másokból hoz ki. Ismételten, az emberek nem biztos, hogy tudatában vannak a ténynek, miszerint a bot nem egy valós személy, vagy, hogy az általa létrehozott tartalmak valójában egy kutatási projekt részei – a piackutatási előírások nem nagyon fogják ezt szeretni.
Kutatási tükrök – itt válik a webtartalom tisztán kollázzsá. Nem akarunk úgy csinálni, mintha ez objektív lenne, de amit eredményül kapunk, az egy rendkívül gazdag forrása a ’mi lenne, ha’ eshetőségeinek, fogyasztói trendeknek, melyekbe belelátnak a kutatók, majd kirajzolódnak a lehetőségek – tehát egyfajta brainstorming eszközként funkcionál. Ez egészen közel áll a netnográfiához, ami a webes viselkedések és cselekvések formális megfigyelése, csak annak a "quick & dirty" változata.
Biztos vagyok benne, hogy hangos tiltakozás fogja övezni a botok használatát. A botok és az automatizált programok használata központi szerepű abban, ahogy a web működik. Azok a botfajták, melyeket feljebb részletezek, rövid szöveg alapú rutinok, melyek kulcsszavakat vagy emberek mintáit használják fel, majd összegzik ezeket úgy, hogy az szinte bárkit becsaphatna. Ha a kutatók úgy döntenek, hogy inkább nem használják ezeket, akkor egyre nagyobb hátrányba kerülnek más döntés támogató formátumokkal szemben, melyeket egyre többet használnak az üzleti életben. A piackutatók azokká az emberekké válhatnak, akik kérdőíveket adminisztrálnak, miközben az üzletemberek megtanultak döntéseket hozni anélkül, hogy e forrásokra támaszkodnának. (furtherandfaster)