A felmérések értékelő skálái egy- vagy kétpólusúak lehetnek. Az egypólusú skálák arra biztatják a válaszadókat, hogy valamilyen minőségi mutató vagy attribútum meglétére vagy hiányára gondoljanak: egyáltalán nem elégedett, kissé elégedett, közepesen elégedett, nagyon elégedett vagy teljes mértékben elégedett. A statisztikusok gyakran jelenítik meg ezeket a válaszokat egy 0-tól 1-ig terjedő skálán (pl. 0,00, 0,25, 0,50, 0,75, 1,00 egy ötfokú skálán).
Míg az egypólusú skáláknak csak egy ’pólusuk’ van, a kétpólusú skáláknak kettő, ellentétes pólusuk van. A kétpólusú skálák arra késztetik a válaszadókat, elméjükben két ellentétes attribútumot mérlegeljenek, meghatározva ezek viszonylagos arányát. Egy közismert kétpólusú skála: Teljes mértékben elégedetlen, nagymértékben elégedetlen, valamennyire elégedetlen, se nem elégedetlen, se nem elégedett, valamennyire elégedett, nagymértékben elégedett, teljes mértékben elégedett. A statisztikusok gyakran 0-val a közepén térképezik fel a válaszokat: -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3.
Melyik típusú skálát használjuk? Ahol csak lehet, az egypólusú skála a jobb választás.
1. Kevésbé megterhelő mentálisan a válaszadóknak: két ellentétes attribútum mérlegelése helyett csak egyet kell figyelembe venniük.
2. Gazdaságosabb, mivel kevesebb választási lehetőséget kínálnak: az ötpontos skálák a leginkább érvényesek az egypólusú skálákra, ellentétben a kétpólusú skálák hétpontos skálájával.
3. Nehezebb elrontani: a felmérés szerzője választhat olyan attribútumokat mindkét pólusra, amik valójában nem ellentétesek, összezavarva a válaszadókat. Például, ha arra kéri a válaszadókat, hogy rangsorolja a versenytársakat egy skálán az “igen megengedhető” és a “nagyon magas minőség” között.
4. Sok kétpólusú skála valójában csak egy dimenzióban mér: ha az “egyáltalán nem X” szinonimája a “nagyon kevéssé X”, akkor használjuk az egypólusú skálát inkább. Például, ha “egyáltalán nem fontos” azonos a “igen jelentéktelen”-nel, “egyáltalán nem értelmezhető” azonos a “nagyon nem fontos”-sal, stb., akkor ezek is mind tökéletes jelöltek az egypólusú skálára. (vovici)
Kétpólusú és egypólusú skálák
2010.05.03. 07:44 Forecast Research - www.forecast.hu
Szólj hozzá!
Címkék: közvéleménykutatás piackutatás marketingkutatás kérdőív kérdőívszerkesztés
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.