HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Tradicionális kutatás vs. új kutatás

2010.03.24. 07:55 Forecast Research - www.forecast.hu

 Az elmúlt két vagy három évben robbanásszerű érdeklődés támadt a 2.0-ás kutatások (Research 2.0), az e-etnográfia, a szemiotika iránt, valamint egyre nőtt az aggály annak tekintetében, hogy a piackutatás készítésének hagyományos modellje már nem működik. Valóban így van ez, vagy szokás szerint a gyereket is kiöntjük a fürdővízzel?

A hagyományos kutatással kapcsolatos aggodalmak a következők:

  1. A csökkenő válaszadási ráták azt jelentik, hogy a véletlenszerű mintavétellel kapcsolatos elméletek hibásak.
  2. Az online access panelek használata szintén azt jelenti, hogy a sztenderd mintavételezési eljárásokra alapozott modellek, mint pl. a Gauss elvre alapuló populáció előre jelző minták, nem működnek.
  3. Az olyan felfedezések, mint Martin Lindstrom-é (a Buyology című könyvében), miszerint a legtöbb fogyasztó nem tudja, miért csinálja azt amit, valódi kétségeket támaszt, vajon sok kvantitatív tanulmány tényleg működik-e. Ez kiváltképp igaz a fogyasztói koncepció tesztekre.
  4. A fogyasztók a legtöbb felmérésben túl sok kész lehetőséget kapnak, melyek közül választhatnak. Még inkább, a kvantitatív felmérések olyanok, mint ha egy halászhajó egy sérült hálót dobna ki egy hatalmas tenger kicsiny részére azt remélve, hogy kifogják a legfontosabb halat, vagy egyáltalán bármilyen halat.
  5. Sok ügyfél teszi szóvá, hogy a kutatások túl lassúak, túl drágák, és hogy általában nem sikerül használható tanácsokkal szolgálniuk.

A válaszok:
 
  1. A csökkenő válaszadói hajlandóság nem befolyásolja a statisztikai/matematikai modellek érvényességét, ez áltudományos megközelítés. Ugyanakkor a meredeken zuhanó válaszadói hajlandóság valóban komoly probléma a megkérdezésen alapuló kutatások esetében, és nem kivétel ez alól az online kutatás sem! Ugyanakkor nem jelenthet megoldást a teljes átállás a megkérdezésről a megfigyelésre, ez a kutatások többségének esetében egyszerűen kivitelezhetetlen. A megfigyeléses kutatások aránya növekedni fog ugyan, de a kutatások többsége a jövőben is megkérdezésen fog alapulni. A kutatóknak olyan módszereket, ösztönzőket kell találniuk, melyek segítségével a kutatások elvégezhetők. Ez reális cél lehet, bár nem lesz könnyű.
  2. A sztenderd mintavételezési eljárások, modellek továbbra is érvényesek, de az online access panelek többnyire nem alkalmasak reprezentatív mintavételre. (Speciális célcsoportok esetében esetleg igen, de a legtöbb esetben nem). Ez komoly probléma lehet, hiszen ha az olcsó online kutatás (és most már önmagában a telefonos is) erre alkalmatlan, a drágább face-to-face módszert pedig nem akarják/tudják megfizetni a megrendelők, akkor le kell mondanunk a reprezentativitás nyújtotta előnyökről? Nem feltétlenül: a hibrid kutatások jelenthetik a megoldást, melyek költségtakarékos módon nyújthatják a szofisztikált mintavételen alapuló előnyöket. Ebben a modellben az online, a face-to-face és a telefonos módszer egyaránt szerephez jut.
  3. Az inkonzisztens fogyasztói viselkedés létező dolog, de egyelőre még nem értjük olyan szinten a fogyasztói motivációkat, azok működését, hogy ki lehessen jelenteni azt, a kvantitatív tanulmányok nem működnek. Számos tapasztalat, historikus kutatási eredmény azt mutatja, hogy igenis működőképesek a kvantitatív tanulmányok, modellek, még ha nem is teljes mértékben. A kutatásnak is megvannak a maga korlátai, abba bele kell nyugodnunk, hogy 100 százalékos valószínűséget soha, semmilyen módszer nem adhat, de a legnagyobb biztonságot mégiscsak a kipróbált módszerek, modellek nyújtják még hosszú ideig.
  4. A sztenderd mintavételezési technikák éppen azon alapulnak, hogy nem kell a tengerből minden halat kifognunk; megfelelő módszerek alkalmazása esetén a hálónkba került halak – bizonyos hibahatár mellett – pontosan reprezentálják majd az egész tenger halállományát. Ennek vitatása statisztikai törvényszerűségeket kérdőjelez meg és értelmetlen.
  5. A kutatások lassúsága az esetek egy részében jogos panasz, de ez is többnyire abból adódik, hogy munkaigényes folyamatokról van szó. Mégis, ezen a területen van tere a további fejlődésnek, a kutató cégek bizonyosan tenni is fognak ez ügyben. A költségek kérdése: sok ügyfél túl drágának tartja a tradicionális kutatásokat – ez az egyik fő oka a face-to-face megkérdezések hanyatlásának és az online térnyerésének. Ugyanakkor önmagában egy kutatás költsége nem értelmezhető, értelmesebb lenne inkább ár/érték arányról beszélni. Nem szabad szem elől téveszteni, hogy az adott kutatás milyen minőségű adatokat szolgáltat, mennyire megbízható, mennyire ellenőrizhető – ebből a szemszögből már korántsem olyan rossz a tradicionális kutatások helyzete. Ingyen ebéd a piackutatásban sincs, az olcsó adatokért a cégek sokszor a minőséggel fizetnek, bizonytalan forrásból származó adatokra pedig felelős üzleti döntéseket alapozni nem érdemes – ez esetben itt fizetik meg a jóval nagyobb árat azok, akik indokolatlanul spórolni akarnak a kutatási büdzsén. Ugyanakkor jogos panasz az, hogy a kutatóknak sokszor nem sikerül használható tanácsokkal szolgálniuk; az egyik legfontosabb kihívás, hogy a kutató cégek valódi, döntést segítő stratégiai insightokat biztosítsanak megbízóiknak a kutatási folyamat végén, ezáltal integrálódjanak a döntéshozatali eljárásba.   
 
Vázlatszerűen néhány új kihívás, terület, mely érinti a kutatást:
 
  • Online access panelek használata. A piackutatási iparág még nem készült fel arra, hogy megbirkózzon egy olyan világgal, ahol a válaszadók önmagukat választják ki, és évente 50-nél is több felmérésben vesznek részt, ami annyit jelent, hogy egy átlagos panel tag több felmérést lát, mint egy átlagos piackutató (ez a fejlettebb piacokon, elsősorban az USA-ban jellemző).  
  • A közösségi oldalak és a piackutatás. Annak különböző módjai, ahogyan a közösségi hálózatokat, mint amilyen a Facebook is, a piackutatás felhasználhatja vagy éppen nem használhatja fel felmérések forrásaként. Ez a terület nagyon sok csapdát rejt és sokat fogunk még vitázni arról, hogy szükségszerű-e a piackutatás áthelyeződése a közösségi oldalakra vagy egyszerűen csak tévút, ami tovább erodálja majd a kutatási adatok minőségét, megbízhatóságát.
  • Twitter. Néhány felettébb érdekes fejlesztés zajlik ezen a téren, és szinte naponta jelennek meg újabbak. Meglátjuk.
  • Blog turkálás. Blogtartalmak szöveg-alapú elemzése, mely meglehetősen idő- és költségigényes. 
  • Közösségi panelek. Amikor egy piackutató cég összefog egy közösségi oldallal és panelt próbál építeni. Mik az előnyök/hátrányok a panel, a tagok, az ügyfelek és a kutatók számára? Ennek tisztázása szakmai párbeszédet igényel.
  • DIY (Csináld Magad) Kutatások. Egyre több kutatásokat felhasználó alkalmaz olyan eszközöket, mint a Survey Monkey és a Zoomerang. Fontos lenne megérteni, mikor számítanak ezek jó, és mikor rossz ötletnek, milyen veszélyei vannak.
  • E-etnográfia. A legtöbb mobiltelefonban már van kamera is, sok videofelvétel készítésére is alkalmas, és a kutatók egyre többször használják ezeket az emberek életének megörökítésére.
  • Mobil Kutatások. A mobil telefonok univerzális jelenléte, és az olyan fejlett készülékek, mint az iPhone elterjedése, az érdeklődés hatalmas növekedését váltotta ki a mobil használattal kapcsolatban a piackutatás berkein belül.
  • Online kutatási közösségek (MROC). Kicsi a nagy ellen, a rövid távú a folyamatos ellen, az ügyfelek az ügynökségek ellen, a márka-fókusz a témakör fókusz ellenében, a nyílt a zárt ellenében.

Szólj hozzá!

Címkék: panel facebook online piackutatás marketingkutatás twitter online kutatás online panel access panel online community online közösség diy kutatások mroc mobil kutatás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása